Kumpi on mielestäsi parempi motivaattori saada työtön hakeutumaan töihin porkkana vai keppi?
Itse uskon ettei porkkanalla saavuteta mitään. Se vain passivoi työtöntä lisää
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Porkkana!!
Ei se kukkokaan käskemällä laula!
Ei mutta se onkin eri asia. Käskeminen ei ole keppi. Keppi on sitä että otetaan jotain pois. Syntyy sisäinen motivaatio esimerkiksi nälkä.
Porkkana on sitä että luvataan ruoan päälle herkku jälkkäriksi lapselle jos tämä siivoaa huoneensa. Keppi on sitä että ei saa ruokaakaan ennen kuin huone on siivottu.
Porkkana tietenkin. Eikä se sitäpaitsi työttömien haluttomuudesta töihin johdu vaan työnantajien haluttomuudesta palkata sellaisella palkalla millä täällä pärjää. Eli työnantajille keppiä, työttömille porkkanaa.
Riippuu peräreiän tiukkuudesta ja kyseisten kappaleiden paksuudesta.
Pakottaminen, painostaminen, panettelu, mustamaalaaminen, pelolla ja prkeleellä johtaminen, huutaminen, savustaminen, estäminen, kiristäminen, manipulointi, aivopesu, häirintä, hakkerointi, trollailu keskustelupalstoilla, ahdistelu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt puhu onko niitä haettavia töitä. Vaan yleisellä tasolla. Mulla velvoite on 2 sairauden takia.
Mitä tarkoitat, että yleisellä tasolla haet työpaikkaa? Eihän sellaista voi hakea, mitä ei ole. Varmasti hakisin,
En hae yleisellä tasolla. En sanonut noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on itsestäänselvyys hakea työpaikkaa.
Minun omalla ammattinimikkeellä ei ollut tässä kuussa yhtään paikkaa avoinna. Työvoimaviranomainen laski työnhakuvelvoitteeni neljästä paikasta kahteen paikkaan kuukaudessa ja sovittiin, että voin laittaa avoimia hakemuksia. Niitäkään ei tosin kovin monta kannata tehdä samaan yritykseen tai kääntyvät itseään vastaan, HR hermostuu jos heitä kovin usein pommittaa avoimilla hakemuksilla. Ikää yli 60 niin ei uudelleenkoulutuskaan oikein ole enää vaihtoehto.
minulle sanottiin, että pitää hakea sitten muilta aloilta töitä, jos ei ole oman alan töitä tarjolla.Pitää hakea töitä, joita ei osaa tehdä, joita ei terveydellisistä syistä pysty tekemään, yms. Kene
Porukka sitten hakee vittuillessaan eri alojen johtajanpaikkoja amis- tai peruskoulupohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän työnhakuun pitäisi joutua houkuttelemaan ja suostuttelemaan jollain "porkkanoilla". Senhän pitäisi olla itsestäänselvyys, että niitä töitä haetaan.
tietenkin. Samoin pitäisi olla itsestäänselvyys, että työnantajat palkkaavat mys viiskymppisiä ja kuuskymppisiä työnhakijoita, Ikäsyrjinnän takia kyseisten ikäluokkien edustajat jatkavat työttömänä. Mikään porkkana sen enempää kuin keppi työnhakijaan kohdistettuna ei saa ketään työllistymään.
Keppi ja miksei jossain vaiheessa porkkanakin tulisi kohdistaan työnantajiin.
Minua ei tarvitse motivoida kummallakaan, ainoa mitä tässä tarvitaan on se työpaikka. Kiitos kiinnostuksesta ja hausta ei riitä. Eikä se, että pyydetään pitämään silmällä jatkossa avautuviin paikkoihin ja hakemaan niihinkin. Sitäpaitsi jos olen jo käynyt haastattelussakin niin sieltäpäin voitaisiin olla yhteydessä jos kerran olin kuitenkin ihan varteenotettava tekijä. Surkeaa työnhakijan kohtelu, pelkkää pompottamista.
Vierailija kirjoitti:
Joko olet käpyjä keräämässä, ap?
Tuleepa mieleen eräskin kohtaus:
Komppanianpäällikkö Lammio yritti pitää Rokalle kurinpalautusta, mistä tämä kiehahti kunnolla. Hän sanoi hoitavansa taistelussa hommansa, mutta leikkimään hän ei alkaisi.
- Ai perkele! Mie lakasemmaan nurmee ja laittelemmaan kiviä siun polkujeis pieliin, Rokka avautui.
Salamat löivät komentokorsussa. Kumpikaan ei voinut eikä halunnut antaa periksi.
Työnantajille tässä pitäisi antaa ensin kunnolla keppiä ja kun ovat virittäytyneet kuuntelemaan mitä puhutaan ja päässeet siitä pahimmasta ylimielisyydestään niin sitten voi kaivaa sen porkkanan esiin..
"Itse uskon ettei porkkanalla saavuteta mitään. Se vain passivoi työtöntä lisää"
Päteekö sama johdon palkitsemisohjelmiin?
Se on mielenkiintoista, että kun on jo hyväpalkkaisessa työssä, tarjotaan aina vain porkkanaa, jopa annetaan ihan ilman että tarvitsee tehdä mitään sen saadakseen, eikä koskaan keppiä.
Mutta köyhät pienituloiset eivät saa koskaan porkkananpalastakaan, aina tulee keppiä ja monesta suunnasta.
Eli oletus on, että hyvätuloisilla ja pienituloisilla on erilaiset motivaattorit, raha joo molemmilla, mutta niillä joilla on paljon annetaan reilusti lisää ja niillä joilla on vähän, otetaan sekin pois. Ja oletetaan että lopputulos on sama.
Palkka millä elää on hyvä motivaattori.
"Eihän työnhakuun pitäisi joutua houkuttelemaan ja suostuttelemaan jollain "porkkanoilla". Senhän pitäisi olla itsestäänselvyys, että niitä töitä haetaan."
Sinunkin palkkaasi voi varmaan alentaa vaikka tonnilla kuussa kun mitään sen kummempia taloudellisia kannusteita työntekoon ei tarvitse olla?
Porkkana ja hyväntahtoinen kannustaminen joskus pienellä patistamisellakin, koska keppi tuntuu kiusaamiselta ja vie motivaation.
Kokoomuslaisia puuvillafarmareita ottaa edelleen otsaan se että on työttömiä joilla on itsetuntoa. He elävät etsien reilua työnantajaa joka maksaa työstä osaamista vastaavan korvauksen menetetystä vapaa-ajasta.
Tähän väliin kiilaa kokoomuspersut agendallaan että jokainen työtön on pahempi kuin taparikollinen jolle vain rautapallo nilkkaan ja siivu homeista leipää on oikea kohtalo.
Työ on diili. Niin tekijän kuin työnantajan. Minusta työllä pitää nostaa elintasoa. Ne huonopalkkaiset työt jotka tehdään Kelan tukien pohjostamana (ulkisten osa-aikatyöt monilapsiset perheet nostaa elintasoa kun "vaimo" hoitaa 24/7 lapset miehen kotona) ei tuollaiseen elintasoon yhden hlö.:n talous kykene kuin mediaania korkeammalla palkalla ilman lasta/lapsia.
Suomeen arvelen että tulee parempia työttömyysvakuutuksia lähivuosina joista saa nostaa sisään maksettua "omaa palkkaa" mikäli jää työttömäksi eli järjestelmä Kelan ja ansiosidonnaisen yli johon ei Riikan sakset pure. Näin voi keskittyä uuden työn hakemiseen ja suhteiden luomiseen ilman stasimaista seurantaa työttömyysasiantuntijatoimistoilta.
Porkkana. Kepillä saa lähettämään työhakemuksia, jotka ei takuulla lupaa edes haastattelupaikkaa. Jos on työpaikka, jonka aidosti haluan, panostan hakemukseen. Jos ei sellaista ole tarjolla, teen sen pakollinen 4 hakemusta/kk, mutta hakemuksessa ei ole yhtään isoa alkukirjainta, ja lauseiden välistäkin puuttuu välimerkkejä. Myös työhistorian ja koulutuksen osalta voi olla ristiriitaa, esim. työ alkanut aikaisemmin kuin sen alan perustutkinto ja saattaa välillä olla kaksikin työpaikkaa tai koulutusta yhtäaikaa menossa.
Työtön hakeutunee työhön jos hänelle on tarjolla töitä joilla voi elättää itsensä.
Porkkana!!
Ei se kukkokaan käskemällä laula!