Kumpi on mielestäsi parempi motivaattori saada työtön hakeutumaan töihin porkkana vai keppi?
Itse uskon ettei porkkanalla saavuteta mitään. Se vain passivoi työtöntä lisää
Kommentit (142)
Mä olen virallisesti työvoimapula-alalla, ja velvoite on 2 paikkaa kuussa erittäin huonon työmarkkinatilanteen vuoksi. Iso kaupunki.
Käytännössä 1 työnantaja, jolla massiiviset säästöpaineet, ja alaa liippaaviin työpaikkoihin ei suomalaista valita, eipä niihin edes pakoteta hakemaan.
Eli jos sinulta otetaan palkka pois ja keppiä tilalle, niin sinäkin teet ahkerammin töitä? Kerro ihmeessä tämä työnantajallesi, halvemmaksi se keppi hänelle tulee. Voit käydä vaikka itse metsässä etsimässä tarkoitukseen sopivan risun.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti keppi toimii paremmin työttömien ja ttt-asiakkaiden kohdalla. Tässä porukassa on ne, jotka välttelevät epämukavuuksia loppuun asti, porkkana kävisi vain kalliiksi.
Ne, jotka haluaa töihin, ei tarvitse keppiä eikä porkkanaa vaan työpaikkoja. Valtiohan ei edes säästä ansiosidonnaisia leikkaamalla, koska ne menee työttömyysrahastoista. korkeintaan valtiolle voi tulla lisäkuluja, jos leikatun ansiosidonnaisen takia joutuu turvautumaan asumis- tai toimeentulotukeen.
Ne taas, jotka on työtävieroksuvia (tai kuten sanoit, välttelevät epämukavuuksia), ei mene töihin vaikka olisi millainen keppi tai porkkana, vaan alkavat sitten mieluummin vaikka rötöstellä.
Vierailija kirjoitti:
Orpo irtisanottuna kansan toimesta motivoisi heti :)
Eiköhän kansa anna potkut suurimmalle osalle Orpon hallituksen ministereistä 2027.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti keppi toimii paremmin työttömien ja ttt-asiakkaiden kohdalla. Tässä porukassa on ne, jotka välttelevät epämukavuuksia loppuun asti, porkkana kävisi vain kalliiksi.
Ne, jotka haluaa töihin, ei tarvitse keppiä eikä porkkanaa vaan työpaikkoja. Valtiohan ei edes säästä ansiosidonnaisia leikkaamalla, koska ne menee työttömyysrahastoista. korkeintaan valtiolle voi tulla lisäkuluja, jos leikatun ansiosidonnaisen takia joutuu turvautumaan asumis- tai toimeentulotukeen.
Ne taas, jotka on työtävieroksuvia (tai kuten sanoit, välttelevät epämukavuuksia), ei mene töihin vaikka olisi millainen keppi tai porkkana, vaan alkavat sitten mieluummin vaikka rötöstellä.
Muuten ihan fiksu mielipide, mutta aika äärimmäistä sanoa että työtä vieroksuva on automaattisesti myös varas tai rikollinen. Toki riippuu tämäkin mistä väestöryhmästä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on itsestäänselvyys hakea työpaikkaa.
Minun omalla ammattinimikkeellä ei ollut tässä kuussa yhtään paikkaa avoinna. Työvoimaviranomainen laski työnhakuvelvoitteeni neljästä paikasta kahteen paikkaan kuukaudessa ja sovittiin, että voin laittaa avoimia hakemuksia. Niitäkään ei tosin kovin monta kannata tehdä samaan yritykseen tai kääntyvät itseään vastaan, HR hermostuu jos heitä kovin usein pommittaa avoimilla hakemuksilla. Ikää yli 60 niin ei uudelleenkoulutuskaan oikein ole enää vaihtoehto.
En nyt puhu onko niitä haettavia töitä. Vaan yleisellä tasolla. Mulla velvoite on 2 sairauden takia.
Mitä tarkoitat, että yleisellä tasolla haet työpaikkaa? Eihän sellaista voi hakea, mitä ei ole. Varmasti hakisin, jos olisi, mitä hakea.
Suuri osa työttömistä todellakin haluaisivat töihin, mutta ei kaikki. Tuohon jäljellä olevaan osaan ei taida tehota sen paremmin keppi kuin porkkanakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten ihan fiksu mielipide, mutta aika äärimmäistä sanoa että työtä vieroksuva on automaattisesti myös varas tai rikoll
Ei ole automaattisesti, mutta maailmalla on paljon esimerkkejä että kun ei ole tukia, niin rikollisuus kasvaa. Ihminen kuitenkin tarvitsee lämpöä, vettä ja ruokaa, ja jos sitä ei saa tukirahoilla hankituksi, niin varsin moni lähtee rötöstelemään, jotta saa perustarpeensa tyydytetyksi. Jos ei ole ennenkään palkkatöissä käynyt, niin usein pienempi kynnys alkaa rötöstelemään kuin muuttaa elämäntapaa niin radikaalisti, että lähtisi töihin. Ei tietenkään automaattisesti eikä kaikkien kohdalla, mutta varsin usein kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on itsestäänselvyys hakea työpaikkaa.
Minun omalla ammattinimikkeellä ei ollut tässä kuussa yhtään paikkaa avoinna. Työvoimaviranomainen laski työnhakuvelvoitteeni neljästä paikasta kahteen paikkaan kuukaudessa ja sovittiin, että voin laittaa avoimia hakemuksia. Niitäkään ei tosin kovin monta kannata tehdä samaan yritykseen tai kääntyvät itseään vastaan, HR hermostuu jos heitä kovin usein pommittaa avoimilla hakemuksilla. Ikää yli 60 niin ei uudelleenkoulutuskaan oikein ole enää vaihtoehto.
minulle sanottiin, että pitää hakea sitten muilta aloilta töitä, jos ei ole oman alan töitä tarjolla.
Pitää hakea töitä, joita ei osaa tehdä, joita ei terveydellisistä syistä pysty tekemään, yms. Kenen etu?
Joko olet käpyjä keräämässä, ap?
Keppi on aina parempi. Porkkana on miellyttävämpi, mutta eihän kukaan ole luvannut että maailmassa kivan kautta saa parhaan palkinnon. Porkkana antaa aina mahdollisuuden valita joten tyhmyys tai laiskuus voi estää muutoksen jopa itselle haitallisesti.
Tärkeintä on, että pääsee lyömään heikompiaan. Porkkanalla voi toki houkutella mutta keppi hoitaa sitten asiansa.
Ei kumpikaan. Se että se työpaikka ylipäätään olisi olemassa auttaisi jo todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon että poistamalla tuet ihan jokainen motivoituu työnhakuun
Yhteiskuntarauha ainakin tulee järkkymään.
Ei suomalainen ala riehumaan.
Porkkana, jos palkalla voi elää niin tottakai halun töihin. Mutta jos palkkaa saa 400€ kuukaudessa niin mites sitä on silloin tarkoitus elää
Ehdottomasti porkkana;
huomattiinhan se, kun työttömyysturvan suojaosa otettiin pois, ketään enää kiinnosta lisätyöt.
Tässäkin hallitus meni ns. Persie edellä puuhun.
Pakottamalla ei tunnetusti tule kuin pazkaa, kuvastaa hyvin hallitustamme.
Vierailija kirjoitti:
Pohdipa, ap, kumpi sinua motivoi! Mutta älä vedä siitä minkäänlaisia johtopäätöksiä. Hakeudupa nyt vaikka risusavottaan.
En ole ap., mutta jos olisin työtön ja risusavotasta maksettaisiin oikeaa palkkaa, tietenkin työn vaativuuden mukaan ja se olisi työtä, jota ammattitadotonkin ( ei ole risusavotta-alan koulutusta eikä kokemusta) voisi tehdä, niin voisin hakeutua, jos sitä ei olisi tehty liian vaikeaksi moniosaisine haastatteluineen ja videohakemuksineen tai jos työkkäri sinne määräisi, menisin.
Pohdipa, ap, kumpi sinua motivoi! Mutta älä vedä siitä minkäänlaisia johtopäätöksiä. Hakeudupa nyt vaikka risusavottaan.