En voi sille mitään, mutta olen katkera tutulle joka voi olla vaan kotirouvana ja puuhastella vähän jotain, kun mies tienaa niin hyvin
Molemmilla kolme lasta. Oma mieheni duunari, eikä kovin kunnianhimoinen. Itse olen tehnyt jo vuosia kahta työtä jotta voin tarjota lapsille enemmän ja olemme voineet pitää omistusasunnon. Vaatimattoman sellaisen. Tällä tutulla hieno, lähes miljoona-asunto ja on kotirouvana, jopa pienin lapsi päivähoidossa vaikka hän itse periaatteessa kotona, vähän laittaa kotia, opiskelee jotain diipadaapaa jne. Itselläni ei ole edes aikaa tai rahaa laittaa kotia. Kyllä, olen katkera. Mielestäni olen paljon parempi vaimo kuin hän. Olisi pitänyt vaan valita paremmin nuorena.
Kommentit (135)
Ikinä ei pidä laskea miehen tulojen varaan.Naisella pitää olla aina selusta turvattuna.Pahin skenaario on silloin kun nainen heittäytyy kotirouvaksi miehen tulojen varaan.
nimimerkillä ex-kotirouva ja nyx-leski
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olisit kade? Mä olisin ahdistunut jos en voisi laittaa joka kk 1200€ kuten nyt pakollisten menojen jälkeen osakkeisiin, rahastoihin ja korkeakorkoisille säästötileille OMAA varallisuuttani kartuttamaan. Jos ero tulis tollasesta miehestä niin nainen on heikoilla lasten kanssa taloudellisesti. Kerrytän omaa omaisuuttani vaikka eroriskiä ei nyt ole. Mies tuntuu enemmän olevan minun perääni kuin minä häneen. Tienaan hieman enemmn kuin hän ja maksamme puoliksi kaiken.
Nainen on heikoilla, jos heillä on avioehto, mikää rajaa avio-oikeutta.
Jos ei ole, niin kaikki avioliiton aikana hankittu omaisuus menee vain yksinkertaisesti tasan. Rikkaampi joutuu maksamaan "tasinkoa" köyhemmälle, niin että molemmat lähtee liitosta yhtä ison köntän
Ei tuo 500 000 mikään valtava summa ole, varsinkin jos on tottunut parempaan. Osa menee heti asuntoon jne. Yrityksen riskit Suomessa ovat korkeat, rahallakaan ei voi taata että firma menestyy. Miljonäärin ja perusduunarin väliin mahtuu paljon eri tulotason perheitä. Monta ex-kotirouvaa on jäänyt puille paljaille, esim.sen jääkiekkoilijan ex. Voi voi, ei kyllä sääliä tipu noille. Milloin naiset oikein uskovat, että parasta on tienata omat rahat niin ei ole riippuvainen kenestäkään ukosta? Hyi puistattava ajatuskin, että täytyy ruinata mieheltä rahaa kuin pikkulapsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tylsistyisin hengiltä kotirouvana.
Taidat olla tylsä ihminen siis? Kotirouvan vapaus on ylivoimainen työläiseen verrattuna. Jos et osaa käyttää vapautta muuta kuin tylsällä tavalla niin vika on varmaan sinussa?
Kun oli 6 kk kotirouvailua takana, oli tarpeeksi vapautta valita mielenkiintoinen vaihtoehto, josta maksettiin. Eli työ. Kolme kuukauttakin oli kärvistelyä.
T: Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olisit kade? Mä olisin ahdistunut jos en voisi laittaa joka kk 1200€ kuten nyt pakollisten menojen jälkeen osakkeisiin, rahastoihin ja korkeakorkoisille säästötileille OMAA varallisuuttani kartuttamaan. Jos ero tulis tollasesta miehestä niin nainen on heikoilla lasten kanssa taloudellisesti. Kerrytän omaa omaisuuttani vaikka eroriskiä ei nyt ole. Mies tuntuu enemmän olevan minun perääni kuin minä häneen. Tienaan hieman enemmn kuin hän ja maksamme puoliksi kaiken.
Jos ei ole, niin kaikki avioliiton aikana hankittu omaisuus menee vain yksinkertaisesti tasan. Rikkaampi joutuu maksamaan "tasinkoa" köyhemmälle, niin että molemmat läht
Ei tuo 500 000 mikään valtava summa ole, varsinkin jos on tottunut parempaan. Osa menee heti asuntoon jne. Yrityksen riskit Suomessa ovat korkeat, rahallakaan ei voi taata että firma menestyy. Miljonäärin ja perusduunarin väliin mahtuu paljon eri tulotason perheitä. Monta ex-kotirouvaa on jäänyt puille paljaille, esim.sen jääkiekkoilijan ex. Voi voi, ei kyllä sääliä tipu noille. Milloin naiset oikein uskovat, että parasta on tienata omat rahat niin ei ole riippuvainen kenestäkään ukosta? Hyi puistattava ajatuskin, että täytyy ruinata mieheltä rahaa kuin pikkulapsi!
"Hyi puistattava ajatuskin, että täytyy ruinata mieheltä rahaa kuin pikkulapsi!"
Tämä toistuu "kotirouva"-keskusteluissa ihan aina. En tiedä millaiset parisuhteet näillä ihmettelijöillä on, jos ajatus on, että avioliitossa täytyy aina erikseen pyytää toiselta sitä rahaa. Ihan ihmeellistä. En käsitä. On hyvin tavallista että pariskunnalla on yhteinen käyttötili, josta maksetaan "kaikki" talouden kulut. Miksi sellaista ei voisi olla kotirouva-perheessä, kun sellainen on tavallista muutenkin?
Miksi se varakkaan pariskunnan kotirouva nähdään jotenkin ihan infantiilina? Ettei hänellä ole mitään sananvaltaa parisuhteessaan, tai kodin asioissa (joita raha-asiatkin ovat)?
Ja jos nainen on kotirouva, hän todennäköisesti päättää kaikesta kotiin liittyvästä - kuten sisustus, ruoka, kodinhoito, mahdolliset remontit jne. Myös lasten menot, kulut ja harrastukset. Ajatteletko todella, että kodista vastuussa olevalla henkilöllä ei ole mitään pääsyä rahoihin ja kaikkeen pitää kysyä lupa? "Voinko ostaa tänään jauhelihaa?" Miten hemmetissä se muka toimisi. :D Ajatus kun tässä järjestelyssä varmaan on, että mies (hyväpalkkaisessa ja aikaa vievässä työssä) voi jättää kotihuolet vaimon harteille, eikä vaimo vaivaa kesken joka palaverin, että "laitas neljäsataa Emmeliinan laskettelukypärää varten."
Onko sillä vaativassa työssä olevalla miehellä edes aikaa siirrellä tuon tuosta jotain hiluja vaimon hankintoja varten? Jos kodinhoito ja asiointi on delegoitu naiselle, niin pääsy rahoihin on tottakai. Ei asioita muuten voi hoitaa.
Aargh.
(- tiesittekö muuten, ilmeisesti ette, että lain mukaan avioliitossa ollaan elatusvelvollisia toisesta. Jos vain toinen tienaa, niin hänen on maksettava sen toisenkin eläminen. Siinä ei ole kahta sanaa ihmeteltäväksi. Kotirouvalla on myös ihan laillinen oikeus käyttää niitä "miehen" rahoja.)
lapseton kotirouva esimerkki, hän hoitaa siis kaiken kotona. ihan laatii työpäivän. hoitaa juoksevat, tilaa huollon, kuorii potutkit lautaselle. siis ihan kaiken. mies auttaa jos raskas kassi tai lakanan viikkaus. valmiiksi vaatteet alushousuja myöten pinottu aamuksi. saa ns 450e kodinhoitokäyttörahaa joka vain omiin mehoihin.eri tili ruoka yms kodinmenot. varaa parturin jne. ei kerry eläkettä. nyt suunnitelleet jotain eläkesäästämistä rouvalle. 32v olleet yhdessä. kumpikaan ei halunnut lapsia. mies uraorientoitunut,nainen ei niinkään vaikka yliopistotaustaa.
Minulla myös ja on kivaa kun ei tarvitse aamulla lähteä töihin. On ns. slow morningseja kaikki aamut. Aivan mahtavia päiviä. Voin tehdä mitä haluan.
Kiitos mieheni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole, niin kaikki avioliiton aikana hankittu omaisuus menee vain yksinkertaisesti tasan. Rikkaampi joutuu maksamaan "tasinkoa" köyhemmälle, niin että molemmat läht
kotityökin voi olla työtä. palkka,eläke jne. siitä voi tehdä työnkin. mutta tarkoittaa sitten kunnolla hoitaa sihteerintyöt,kodin, autot huoltoon, kuorii perunat lautaselle,voitelee leivät, pesee ulkoovea myöten, tilaa nuohooja yms huollot, varaa parturin ymsajanvaraukset, tekee ruuat, siivoaa ihan kaiken. aamuksi puhdas vaatekerta alushousuja myöten, yms yms. tekeeeeee
Vierailija kirjoitti:
lapseton kotirouva esimerkki, hän hoitaa siis kaiken kotona. ihan laatii työpäivän. hoitaa juoksevat, tilaa huollon, kuorii potutkit lautaselle. siis ihan kaiken. mies auttaa jos raskas kassi tai lakanan viikkaus. valmiiksi vaatteet alushousuja myöten pinottu aamuksi. saa ns 450e kodinhoitokäyttörahaa joka vain omiin mehoihin.eri tili ruoka yms kodinmenot. varaa parturin jne. ei kerry eläkettä. nyt suunnitelleet jotain eläkesäästämistä rouvalle. 32v olleet yhdessä. kumpikaan ei halunnut lapsia. mies uraorientoitunut,nainen ei niinkään vaikka yliopistotaustaa.
Vain 450 ? Aika pieni summa. Tai no kyllä se välttämättömyyksiin riittää, mutta ei merkkivaatteisiin tai viikonloppureissuihin, tai edes harrastukseen. Paljonkohan sille miehelle on korvamerkitty? Palkka on varmasti keskivertoa isompi, joten kuvittelisin että kyllä siitä enemmän miehen käyttövaraksi jää kuin 450.
Millähän perusteella? No itsepä asian ovat päättäneet.
Vierailija kirjoitti:
Kotona kökkiminen ja pieni "puuhailu" ei kyllä kuulosta kovin antoisalta elämältä. Itse tulisin "kotirouvana" taatusti hulluksi.
Tämä. Itsellänikin on tuttavapiirissä tämmöinen kotona puuhastelija kotirouva, ja todellakin pää on pehmennyt hänellä aika pahasti siellä unelmahäitä kuohuviiniä lipittäen tollottaessa. Ei käy kateeksi, vaikka toki olisihan se kiva, jos olisi yhtä paljon rahaa. Tosin itse en viettäisi aikaa kotia koristellen ja naamaani puunaten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole, niin kaikki avioliiton aikana hankittu omaisuus menee vain yksinkertaisesti tasan. Rikkaampi joutuu maksamaan
kotityökin voi olla työtä. palkka,eläke jne. siitä voi tehdä työnkin. mutta tarkoittaa sitten kunnolla hoitaa sihteerintyöt,kodin, autot huoltoon, kuorii perunat lautaselle,voitelee leivät, pesee ulkoovea myöten, tilaa nuohooja yms huollot, varaa parturin ymsajanvaraukset, tekee ruuat, siivoaa ihan kaiken. aamuksi puhdas vaatekerta alushousuja myöten, yms yms. tekeeeeee
Leivän voitelu tai perunoiden kuoriminen aikuiselle ei ole mitään työtä, vaan passaamista. Ellei kyseessä ole neliraajahalvaantunut. Kyllä mulla siinä menee raja. Teen kyllä kaikki kotityöt kun mies on töissä, eli siivous, leipominen, kaupassakäynti, ruoanlaitto, pyykkien viikkaus, tähän aikaan vuodesta lumityöt ja lämmitys, jne. Mutta leivän voitelu tai perunoiden kuoriminen on kuin lasta kohtelisi. Siinä kohtaa sammuisi tämän kotirouvan halut. Kas kun ei vielä vaadita paloittelemaan pihvi ja syöttämään.
Vierailija kirjoitti:
Ei me kotirouvat tyhjätaskuja eikä tyhmiä olla. Tämä tehdään perheen hyväksi ja raha-asiat on kyllä suunniteltu sillä tavalla, että tyhjän päälle ei jää, jos ikävästi käy. Eikä tämä tylsää ole. Kuten aloittajakin totesi, opiskellaan ja kehitetään itseämme (mulla toinen korkeakoulututkinto just työn alla) ja perheen arki on rauhallisempaa, kun ei kahden tarvitse juosta töistä kiireellä hakemaan lapsia tai kauppaan jne. Ja itseasiassa ruokaostokset tilataan kotiin. Elämä on mukavaa.
Kotirouvat lisäksi nostaa shoppailurahaa kun on tt-tuella. Eikä ikinä aikomustakaan ansiotyöhon.
Erittäin tavallista. Liian.
Ymmärrän sua ap. Olen kasvattanut lapseni yksin ja joskus mietin, että olisin minäkin tykännyt kirjoittaa ja maalata kotirouvana ilman paineita. Olen yh:nakin kirjoittanut, mutta hirveä taloudellinen paine on.
Vierailija kirjoitti:
Kuka luuserinainen "puuhastelee " miehensä rahoilla hyi. Siinähän on alisteinen asetelma, joka ajaa miehenkin ennen pitkää hakemaan tasa-arvoista ja omavoimaista seuraa.
Meinaatko, että korkeakoulutettu, ennen lapsia työelämässä menestynyt ihminen jotenkin muuttuisi typeräksi valitessaan jäädä pois työelämästä? Päinvastoin nyt on aikaa sivistää itseään lisää. Tämä on yhteinen valinta. Koko perheen elämä on rennompaa, kun ei tarvitse koko ajan pelailla kalentereiden kanssa ja taistella kodin ja työn paineessa. Joustoa on enemmän, perhe syö terveellisemmin, lapsille on vanhempi saatavilla ja kumpikin ehtii myös paremmin harrastamaan. Meillä on yhteinen perheyksikkö, joten talous on yhteinen. Toki itsellekin on työelämässä ollessa kertynyt säästöjä, mutta myös testamentit yms on hoidettu. Enkä ole alistettu mihinkään :D
Vierailija kirjoitti:
Kotirouvat lisäksi nostaa shoppailurahaa kun on tt-tuella. Eikä ikinä aikomustakaan ansiotyöhon.
Ei taida nämä aloittajan tarkoittamat kotirouvat olla oikeutettuja toimeentulotukeen. Siinä huomioidaan koko perheen tulot ja säästöt. Se on eri lukunsa se.
Vierailija kirjoitti:
En nosta työttömyysrahoja. Olen koulutukseltani sh, eli ei voisi kauan nostellakaan kun komennettaisiin töihin johonkin. Eli ihan turhaa, eikä se raha taida iso ollakaan.. ... kaiken lisäksi että olisi myös epäeettistä kun en edes hae työtä. Lapsille haluan opettaa jotain ihan muuta kuin yhteiskunnan tuella oleilun. Ja ennen kuin joku vääräleuka älähtää että "miehen rahoillako saa oleilla vai" niin en suinkaan oleile. Tänään heräsin puoli kuusi, teen lapsille aamupalaa jo ennen kuin heräävät. Lasten kanssa on puhuttu ettei kukaan voi vain möllöttää koko elämäänsä kotona tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei kyseessä ole kotirouva, vaan työtön. Aika surkuhupaisaa jos työtön työnhakija ja tukien nostaja ilmoittaa olevansa kotirouva.
Kahdella aikuisella voi olla myös yhteinen tili, niin ei kenenkään tarvitse pyytää yhtään mitään. Ei kaikki elä kuten sinä, että "omat rahat".