Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Kemi Lappia? Puolison kanssa riita

Vierailija
20.11.2024 |

Ratkaiskaa riita, arvon palstalaiset! Toinen on hämääntynyt kaupungin omasta markkinoinnista ja lumilinnasta yms, minä taas ajattelen että Lappi alkaa napapiiriltä ja Kemi on tehdaskaupunki Oulun lähellä. Kumpi on oikeassa?

Kommentit (600)

Vierailija
421/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän oikeat lappilaiset ajattelevat siitä, että Kemin sanotaan olevan Lapissa? Onko täällä ketään aidosti Lapissa asuvaa, mitä ajatuksia ketju herättää?

Ja tällä tarkoitan siis Sodankylässä, Inarissa ym oikeasti pohjoisessa asuvia. Eivät taida palstailla?

No minä asun Sallassa ja sanon Kemin olevan osa Lappia.

Mikä sinä muka olet määrittämään missä on "oikea" Lappi? Oot kumminki joku stanan hesaukko

Helppo on sanoa asuvansa Sallassa vaikka ei asuisi. Ja mun asuinpaikkani ei kuulu tähän kun en väitä olevani mitään mitä en ole, eikä keskustelu sitä koske.

Vierailija
422/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tsadi osa Suomea vai Viroa?

Mitähän oikeat hesalaiset ajattelevat siitä, että hesan sanotaan olevan Suomessa? Onko täällä ketään aidosti etelässä asuvaa, mitä ajatuksia kysymys herättää?

Ja tällä en tarkoitan siis Suutarilassa, Munkkiniemessä tai Vallilassa ym vaan oikeasti hesassa asuvia. Eivät taida palstailla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän oikeat lappilaiset ajattelevat siitä, että Kemin sanotaan olevan Lapissa? Onko täällä ketään aidosti Lapissa asuvaa, mitä ajatuksia ketju herättää?

Olen oikea Lappilainen ja Kemi on osa Lappia

No ei ole kovin kauaa ollut. Ennen se oli Peräpohjolaa. Mutta nykyään kun Lapin maakunta on laajentunut , niin siihen se kuuluu. Mutta kuka sen näkee lappilaisena? En minä ainakaan. Olenkin vanhanaikainen. Mi Ulla Lapin alueella on vähän lappilaista tunnelmaa. 

Vierailija
424/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tällä tarkoitan siis Sodankylässä, Inarissa ym oikeasti pohjoisessa asuvia. Eivät taida palstailla?

No minä asun Sallassa ja sanon Kemin olevan osa Lappia.

Mikä sinä muka olet määrittämään missä on "oikea" Lappi? Oot kumminki joku stanan hesaukko

Helppo on sanoa asuvansa Sallassa vaikka ei asuisi. Ja mun asuinpaikkani ei kuulu tähän kun en väitä olevani mitään mitä en ole, eikä keskustelu sitä koske.

Et oo koskaa Lapissa ees käyny ni piä turpa kiinni

Vierailija
425/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koko Lapin maakunta Lappia? Sit Kemi on Lappia. Mitä Lappi tarkoittaa? 

Vierailija
426/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole kovin kauaa ollut. Ennen se oli Peräpohjolaa. Mutta nykyään kun Lapin maakunta on laajentunut , niin siihen se kuuluu. Mutta kuka sen näkee lappilaisena? En minä ainakaan. Olenkin vanhanaikainen. Mi Ulla Lapin alueella on vähän lappilaista tunnelmaa. 

No sinä Ulla saat kuvitella mitä haluat siellä Kallion betonikuutiossas

Vierailija
427/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Mutta mitäpä tähän sanoisi karski poromies Sodankylästä? Ei taitaisi olla samaa mieltä. Arki on Lapissa ihan toista, ei siellä vedetä noutoruokaa tai käytetä Netflixiä, käydä Lidlissä yms vaan eletään luonnon armoilla.

Melkein repesin. Kivat mielikuvat eteläläisillä siitä että millaista tavallinen elämä Lapissa (eli myös Kemi-Torniossa) on. En ole "karski poromies" mutta olen asunut sekä Kittilässä että Sodankylässä. Ei siellä kyhjötetä igluissa tai jossain metsämajoissa "luonnon armoilla" vaan elellään ihan normaalisti lämmitetyissä taloissa Netflixiäkin katsellen. Noutoruokaakin voi käydä hakemassa vaikka pizzeriasta. 

Ja Sodankylässä ihan kirjaimellisesti on Lidl. Kittilässäkin Tokmanni.

Vierailija
428/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kemi ei ole Lappia sanoi tietokirja tai wikipedia mitä tahansa. Liian etelässä ja lähellä merta. 

Tornio on meren lähellä, mutta selvästi kuitenkin jo Lappia. 

Vierailija
429/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Mutta mitäpä tähän sanoisi karski poromies Sodankylästä? Ei taitaisi olla samaa mieltä. Arki on Lapissa ihan toista, ei siellä vedetä noutoruokaa tai käytetä Netflixiä, käydä Lidlissä yms vaan eletään luonnon armoilla.

Melkein repesin. Kivat mielikuvat eteläläisillä siitä että millaista tavallinen elämä Lapissa (eli myös Kemi-Torniossa) on. En ole "karski poromies" mutta olen asunut sekä Kittilässä että Sodankylässä. Ei siellä kyhjötetä igluissa tai jossain metsämajoissa "luonnon armoilla" vaan ele

Ei nuo kehä 3 sisällä asuvat usko että täällä on ees sähköä olemassa. Vänkäävät vaikka kuinka sanois.

Vierailija
430/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä miten henkilö sen Lapin Kokee.

Helsinkiläisten mielestä Lappia on kaikki kehä kolmosen ulkopuolinen alue. Pitää mennä Sodankylään asti, ennen kuin paikalliset ilmoittava olevansa Lapista. Rovaniemeä sanoo lapiksi vain paikalliset matkailuyrittäjät.

Äläpä höpötä. Tuo mitä sanoit ei pidä millään tasolla paikkaansa. 

Vierailija
431/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika laaja käsite tuo "nykyään", kyllä suunnilleen sata vuotta on jo aika kauan. Kemihän oli virallisesti osa Lapin lääniä useita vuosikymmeniä ennen kuin siitä tuli maakunta.

Oikeasti iskee epätoivo ihmisten yleissivistyksestä, jos täällä on sekoitettu joku Ruotsin ajan Lapin lääni ja 30-luvulla muodostettu Lapin lääni keskenään. Tai/ja oletetaan että isoimmat kaupungit (Rovaniemi ja Kemi-Tornio) liittyivät Lappiin vasta 2009 maakuntauudistuksessa.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lapin_l%C3%A4%C3%A4ni

Siinä on artikkeli tätä maakuntaa edeltävästä Lapin läänistä ja asian voi ihan hyvin googlata muutenkin, jos se on epäselvä.

Vierailija
432/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu olevan joku hirmuinen vääntö päällä kahden palstalaisen välillä. En ota siihen mitään kantaa, enkä kyllä aloitukseenkaan, joka vaikuttaa jonkun sortin trollerssonilta.

Tokihan jokainen tietää, että Kemi kuuluu Lapin maakuntaan ja aikoinaan sota-ajoista lähtien kun Lapin lääni perustettiin niin myös Lapin lääniin.

Itse kuitenkin täysin henkilökohtaisena mielipiteenä olen kyllä sillä kannalla, että näin etelän ihmisenä Kemiä ei oikein osaa lappilaiseksi paikkakunnaksi mieltää. Vielä vähemmän osaan mieltää Kuusamon kuuluvaksi Pohjanmaahan, koska omissa mielikuvissani Pohjanmaa on Länsi-Suomessa. Tämä toki johtuu osin siitäkin, että 60-luvulla syntyneenä, perinteiset maakunnat oli aika vieras käsite, kun elettiin läänien aikaa ja siis Kuusamokin kuului Oulun lääniin. Vaikka siis olen asunut koko ikäni Pirkanmaalla niin minulle Pirkanma

Pirkanmaa on vanhaa Hämettä, mutta oletko kuitenkaan aito hämäläinen?

Minunkin juureni ovat erittäin vahvasti Pirkanmaa - Hämeessä.

Uskon että ainoastaan sieltä voi löytyä vanhin ja aidoin suomalaisuus

Suomalaiset eivät tunne omaa maataan eivätkä Suomen asutushistoriaa.

Esim. Kuusamossa ei ole epäilystäkään mistä ne ihmiset ovat tulleet.

Pohjanmaalta ja Ruotsista

Kuusamolaiset ovat tyypillisiä pohjanmaalaisia.

Todella ylpeitä ja kovaäänisiä. Öykkäreitä kuten pohjanmaalaiset.

Esim. kun mennään Sallaan ja Kainuuseen, ero on huumaava. Sallassa ihmiset ovat ulospäinsuuntautuneita, vieras otetaan helpommin joukkoon. Ihmiset ovat Sallassa ja Kainuussa paljon lempeämpiä.

Valtavan suuri itsetunto kuusamolaisilla. Täytyy liittyä pohjanmaalaiseen muuttoliikkeeseen, joten tästä syystä se on voitu ottaa Pohjois - Pohjanmaan maakunnaksi.

Mitähän mahdat tarkoittaa "aito hämäläisyydellä"?

Sinä tunnut kovin hanakasti määrittelevän ihmisiä heidän luonteenpiirteidensä ja muuttoaaltojen mukaan.

Minä olen syntyperäinen hämäläinen ja asunut koko ikäni sydän-hämeessä. 

Mitä ihmisten juuriin ja muuttoaaltoihin tulee, niin Suomeen ja Suomessa on muuteltu sieltä täältä ristiin ja rastiin joten on aivan naurettavaa yrittää määritellä ihmisiä heidän esi-isiensä muuttomieltymysten luonneoikkujen mukaan. Oletko itse tietoinen kuinka pitkälle omista juuristasi? Esimerkiksi oma äitini on syntynyt Pohjois-Pohjanmaalla, mutta muuttanut isänsä reissutyön takia sinne sun tänne, mutta päätynyt jo alle10 vuotiaana Hämeeseen, nykyiseen Kanta-Hämeeseen, jossa kävikin pääosin koulunsa, mutta josta muutti jo teini-iässä nykyisen Pirkanmaan eteläosiin. Miten määrittelisit hänen etnisen alkuperänsä, entä hänen "etnisen luonteensa"? Minä tunnen useita erittäin vilkkaita ja temperamenttisia hämäläisiä ja useita öykkäreitäkin, toki sitten rauhallisempia ja niitä "hitaita hämäläisiä myös".

Itse identifioidun Hämeeseen tietenkin asuin ja syntymäpaikkakuntani mukaan, joka on kuulunut Hämeen lääniin jo siitä lähtien kun läänit 1600-luvulla perustettiin. Pirkanmaan maakunnasta olen kuullut ensimmäisen kerran vasta aikuisiässä ja melko tuore tulokashan se maakuntien joukossa onkin, kun se keksittiin vasta 1950-luvulla.

Vierailija
433/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetelkää ennemmin sitä että miksi Kuusamo ei kuulu Lappiin vaan johonki hikiseen pohjois-pohjanmaahan.

Pohjoinen osa Kuusamosta voisi hyvinkin olla Lappia. 

Vierailija
434/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein repesin. Kivat mielikuvat eteläläisillä siitä että millaista tavallinen elämä Lapissa (eli myös Kemi-Torniossa) on. En ole "karski poromies" mutta olen asunut sekä Kittilässä että Sodankylässä. Ei siellä kyhjötetä igluissa tai jossain metsämajoissa "luonnon armoilla" vaan ele

Luonnon armoilla, ei hyvää päivää. Pitääkin soittaa minun poromiesisälle että se Netflix pitää poistaa telkkarista. Ja Lidliin ei ole asiaa jos Pyssykylässä sattuu käymään.

Vierailija
435/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Kemi on Lapissa. Kattokaa vaikka kartasta.

Turha teidän tsadilaiste ja muiden etelähetelmien muuta väittää. Ei Lappi ole pelkästää Korvatunturia.

Korvatunturi ei ole Lapissa vaan Venäjällä.

Vierailija
436/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kemi ei ole Lappia sanoi tietokirja tai wikipedia mitä tahansa. Liian etelässä ja lähellä merta. 

Tornio on meren lähellä, mutta selvästi kuitenkin jo Lappia. 

Mielenkiintoinen näkökulma. Kemin lisäksi myös Tornio, Tervola, Rovaniemi ja Sallaan asti iso alue on kuulunut aiemmin Peräpohjolaan. Peräpohjola liitettiin Lappiin vuonna 1938. Minustakin kyllä nykyään Tornio tai Kemi ei kumpikaan vastaa erityisesti mielikuvaa Lapista, ovat liian urbaaneja, mutta Salla kyllä, ja Rovaniemikin toimii ainakin ajatuksena Lapin portista.

Vierailija
437/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha teidän tsadilaiste ja muiden etelähetelmien muuta väittää. Ei Lappi ole pelkästää Korvatunturia.

Savukoski ei ole Venäjällä.

Vierailija
438/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä Korvatunturilla tarkotin tsadilaisten mielikuvaa Lapista jonakin joulupukin maana

Vierailija
439/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun Kittilässa ja Kemi on osa Lappia. Katson Netflixiä ja haen pitsan kotiin. Miten ihmeessä kuvittelette, että Lapissa vielä eletään luonnon armoilla?

Vierailija
440/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetelkää ennemmin sitä että miksi Kuusamo ei kuulu Lappiin vaan johonki hikiseen pohjois-pohjanmaahan.

Pohjoinen osa Kuusamosta voisi hyvinkin olla Lappia. 

Mielenkiintoista. Varmaan logiikka on, että tunturit, vaarat ja matkailuerämaat kuuluvat Lappiin. Mutta modernit kaupunkiympäristöt, kuten Kemi, Tornio tai Rovaniemi eivät mahdu Lappi-mielikuvaan?