Onko Kemi Lappia? Puolison kanssa riita
Ratkaiskaa riita, arvon palstalaiset! Toinen on hämääntynyt kaupungin omasta markkinoinnista ja lumilinnasta yms, minä taas ajattelen että Lappi alkaa napapiiriltä ja Kemi on tehdaskaupunki Oulun lähellä. Kumpi on oikeassa?
Kommentit (600)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
348
Kemi ei kuulu Wikipediassa olevan kartan perusteella Lappiin ja sillä siisti.
Olen muuten ihan ok - kartanlukija kun matkustetaan autolla jonnekin.
- sivusta.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lapin_maakunta
En tiedä että mitä karttaa katsoit, mutta itselle tuli ihan eri tulos Wikipedian perusteella.
Hän katsoi vain artikkelia Lappi ymmärtämättä, että Lappi on myös maakunta, ei pelkkä saamelaisalue.
Siinä saamelaisalueenkin kartassa rajat ovat melko ylimalkaisesti. Piirtämällä on mennyt Rovaniemi ja Sodankylä sekaisin ja Sodankylänkin osalta on hyvä tietää, että saamelaisaluettabon vain kunnan pohjoisosassa, vaikka koko kunta lasketaan siihen, koska saamenkieli oma yksi kunnan virallisista kielistä, tosin melko keinotekoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan Kuusamo oli himpun verran Lapin lääninrajasta etelään. En tiedä km-määrää.
Itse asiassa Kuusamon kohdalla entisen Lapin läänin ja nykyisen maakunnan raja tekee mutkan lähelle napapiiriä.
Miksi tätäkin alapeukutettiin, se ei ole mielipidekysymys.
Tieks kato, Lappi alkaa Keravan pohjoispuolelta. Sinne ei kantsi mennä, siellä pyörii niitä nunnukanunnuka ukkoja perseet olalla ja jotain ihme koiria joilla on sarvet päässä.
*Eli Kemijärveä etelämpänä (Tornio, Ylitornio, Rovaniemi yms) puhutaan Lapin murretta, mutta Kemijärvellä on käytössä mää ja sää? Kiinnostavaa!*
Murrerajat eivät välttämättä noudata yksiyhteen maakuntarajoja. Murteeseen vaikuttaa, mistä päin aluetta on asutettu. Kemijärvellä puhutaan minä ja sinä tai minä ja nä, ei määä ja säää. Ovathan Savo ja Pohjois-Karjalakin Lappia etelämpänä ja sielläkin puhutaan mie ja sie. Välissä on Kainuu, jossa ei puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Tieks kato, Lappi alkaa Keravan pohjoispuolelta. Sinne ei kantsi mennä, siellä pyörii niitä nunnukanunnuka ukkoja perseet olalla ja jotain ihme koiria joilla on sarvet päässä.
Olisi hauska vitsi, jos joku etelänvetelä ei oikeasti luulisi noin.
Maakunnan raja kulkee lännessa Simon ja Kuivaniemen välissä. Jokainen voi vapaasti käydä tsekkaamassa kyltin henkilökohtaisesti, niin ei tarvitse riidellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlesta olisit saanut tiedon: Maapinta-alaltaan Kemi on Lapin maakunnan kunnista pienin, ja tiheimmin asuttu. Sen naapurikuntia ovat Keminmaa, Simo ja Tornio. Kemi on Lapin maakunnan kolmanneksi suurin kunta väkiluvultaan.
Wikipedia ja Google onkin luotettavat lähteet... not 😅
Mikäpäs sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlesta olisit saanut tiedon: Maapinta-alaltaan Kemi on Lapin maakunnan kunnista pienin, ja tiheimmin asuttu. Sen naapurikuntia ovat Keminmaa, Simo ja Tornio. Kemi on Lapin maakunnan kolmanneksi suurin kunta väkiluvultaan.
Wikipedia ja Google onkin luotettavat lähteet... not 😅
Mikäpäs sitten on?
Se on perämeren persreikä. Pieni, punainen ja pahanhajuinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
348
Kemi ei kuulu Wikipediassa olevan kartan perusteella Lappiin ja sillä siisti.
Olen muuten ihan ok - kartanlukija kun matkustetaan autolla jonnekin.
- sivusta.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lapin_maakunta
En tiedä että mitä karttaa katsoit, mutta itselle tuli ihan eri tulos Wikipedian perusteella.
Hän katsoi vain artikkelia Lappi ymmärtämättä, että Lappi on myös maakunta, ei pelkkä saamelaisalue.
Siinä saamelaisalueenkin kartassa rajat ovat melko ylimalkaisesti. Piirtämällä on mennyt Rovaniemi ja Sodankylä sekaisin ja Sodankylänkin osalta on hyvä tietää, että saamelaisaluettabon vain kunnan pohjoisosassa, vaikka koko kunta lasketaan siihen, koska saamenkieli oma yksi kunnan vi
Taisin katsoa jossakin samaa karttaa, ja minun kotipaikkani näytti olevan siinä kovin omituisessa paikassa.
Lappi on tosiaan mahdollista määritellä kovin monella eri tavalla. Onko se alue Perä-Pohjolan pohjoispuolella, vai Lapin AVIn ja ELYn toiminta-alue?
Murthesta tuli mielhen Aku Ankan murreversio. Se piti olla Perä-Pohjolan murthella. Kääntäjä oli jostaki Meri-Lapin eli Kemi-Tornion aluhelta. Ei toellakhaan ollu Perä-Pohjolan murretta! Hoot oli jokseenki kohalhan, mutta siinä oli paljo paikallisia (keksittyjä?) sanoja , joita met oikeaa murretta lapsesta asti puhunhet emmä olheet koskhaan kuulhetkhan.
Ja se h:kin laitetaan eri puolella Lapin murrealuetta eri paikkaan sanassa. Sanasta kirves monikko voi olla muodossa kirvheet, kirhveet, kirvehet tai sitten ihan vaan kirveet. Millä pätevyydellä kerron näin? Olen kokemusasiantuntijana asunut monessa paikassa ympäri nykyistä Lapin maakuntaa ja Pohjois-Suomea ja matkustellut alueella vuosikymmenien ajan.
Vierailija kirjoitti:
Se on Merilappia. Luonnonmaantieteellisesti Merilappi muistuttaa enemmän Pohjois-Pohjanmaata kuin Keski- tai Itä-Lappia, mutta hallinnollisesti ja luokitteluissa on kyllä perinteisesti kuulunut Lappiin. Vastaavasti Koillismaa muistuttaa luonnon olosuhteiltaan enemmän Lappia, mutta on perinteisesti luokiteltu omaksi alueekseen.
Koillismaa kuuluu Pohjois-Pohjanmaahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkö sinä historiallisista maakunnista jankkaja vihdoin tajusit oman virheesi? Hienoa! Eipä mennyt kovin kauaa siihenkään asiaan. Olisit sä nyt silti voinut tulla myöntämään, että olit väärässä etkä vain luikkia pakoon nolona, kun sana osista jäi tosiaan huomaamatta.
Joko sinä huomasit oman virheesi? Kaikki eivät päivystä täällä 16/7, toisin kuin sinä.
Ei ole mitään virhettä, jonka olisin tehnyt. Minä olen koko ajan tajunnut, että nykyinen Lapin maakunta ei muodostu edes historiallisesti PohjanmaaSTA, vaan ainoastaan osista Pohjanmaata. Yllättävän vaikeaa sinulle hahmottaa noiden kahden ilmaisun ero.
Yllättävän vaikeaa sinulle ymmärtää nykyajan ja histor
Se historiallinen maakunta vielä viime vuosisadan alussa ei yltänyt Kemiin saakka vaan raja oli jossakin Molkokönkäällä ja Unarissa, ja eteläisimmillään Kuusamossa. Tänä päivänä Lappi-kyltti on todellakin Kemin eteläpuolella, kuten jokainen autolla Oulun ja Kemin välillä liikkunut on voinut omin silmin nähdä.
Kylläpä on hankala kysymys, kun palstan besserwisserit eivät millään saa selvää. Karsitaan kuitenkin pöljimmät wikipedian ja googlen vastaukset ilmiselvästi väärinä pois.
Lelu-Lappia se on. Oulun narttukunta. tervesin. Ent. oululainen
Se Aku Ankkahan ei ollut edes tarkoitus olla perä-pohjolan murteella, koska se oli meänkielinen.
Kyllä itse ainakin Kemissä syntyneenä (tai meillä se on kyllä puheessa "kemisä")miellän olevani pohjoisista, en kyllä niikään Lapista. Kemissä on hyytävän kylmää talvisin, mereltä käy tuuli koko ajan. Tämä siis siihen, kun joku täällä oli sitä mieltä, että rannikolla ilma on lauhempi. Kemi on teollisuuskaupunki, samoin kun vaikka Raahe. Kemi on myös Suomen punaisin kaupunki. Kemiläiset ovat ihan oma porukkansa. Ja hyvä niin. Lappilaiseksi siellä ei ainakaan kukaan tuttunikaan itseensä ajattele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hauska vitsi, jos joku etelänvetelä ei oikeasti luulisi noin.
Määritele mikä on " etelänvetelä " ?
Oikeasti täällä elämän rytmi on varmasti kiireisempi kuin Lapissa
Teillä on vetelät jo housussa kun tulette tänne liikenteeseen 😁
Piippola on Suomen keskipiste ja siitä on 100 km Ouluun. Jos Lappi on pohjoisSuomi ja Oulu lähellä keskipistettä niin on vain hesoissa asuvien kiinnostuksen puutetta sanoa Oulua Lapiksi. Piippola lienee myös Lappia, varmaan myös Jyväskylä.
No, turistit tietää, muulla ei lie väliä.
Minulle kaikki Oulun pohjoispuolella on Lappia