Onko Kemi Lappia? Puolison kanssa riita
Ratkaiskaa riita, arvon palstalaiset! Toinen on hämääntynyt kaupungin omasta markkinoinnista ja lumilinnasta yms, minä taas ajattelen että Lappi alkaa napapiiriltä ja Kemi on tehdaskaupunki Oulun lähellä. Kumpi on oikeassa?
Kommentit (600)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän oikeat lappilaiset ajattelevat siitä, että Kemin sanotaan olevan Lapissa? Onko täällä ketään aidosti Lapissa asuvaa, mitä ajatuksia ketju herättää?
Olen oikea Lappilainen ja Kemi on osa Lappia
No ei ole kovin kauaa ollut. Ennen se oli Peräpohjolaa. Mutta nykyään kun Lapin maakunta on laajentunut , niin siihen se kuuluu. Mutta kuka sen näkee lappilaisena? En minä ainakaan. Olenkin vanhanaikainen. Mi Ulla Lapin alueella on vähän lappilaista tunnelmaa.
Hui kamala. Tuollainen perustelu, että luokitellaan jotain johonkin kuuluvaksi historian perusteella, on samassa sarjassa sen kanssa, millä Venäjä perustelee Ukrainan alueiden liittämistä takaisin Venäjään. Eikö Lapissa vain voisi olla erilaisia alueita, niitä tunturierämaita ja myös urbaaneja yhteisöjä? Eikö se olisi rikkautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Kemi on Lapissa. Kattokaa vaikka kartasta.
Turha teidän tsadilaiste ja muiden etelähetelmien muuta väittää. Ei Lappi ole pelkästää Korvatunturia.
Korvatunturi ei ole Lapissa vaan Venäjällä.
Suomessa se ihan on, niin rajalla kuitenkin, että pitää pyytää rajavartiolla lupa liikkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Kemi on Lapissa. Kattokaa vaikka kartasta.
Turha teidän tsadilaiste ja muiden etelähetelmien muuta väittää. Ei Lappi ole pelkästää Korvatunturia.
Korvatunturi ei ole Lapissa vaan Venäjällä.
Suomessa se ihan on, niin rajalla kuitenkin, että pitää pyytää rajavartiolla lupa liikkumiseen.
Korvatunturista suurin osa on Venäjän puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän oikeat lappilaiset ajattelevat siitä, että Kemin sanotaan olevan Lapissa? Onko täällä ketään aidosti Lapissa asuvaa, mitä ajatuksia ketju herättää?
No ei ole kovin kauaa ollut. Ennen se oli Peräpohjolaa. Mutta nykyään kun Lapin maakunta on laajentunut , niin siihen se kuuluu. Mutta kuka sen näkee lappilaisena? En minä ainakaan. Olenkin vanhanaikainen. Mi Ulla Lapin alueella on vähän lappilaista tunnelmaa.
Hui kamala. Tuollainen perustelu, että luokitellaan jotain johonkin kuuluvaksi historian perusteella, on samassa sarjassa sen kanssa, millä Venäjä perustelee Ukrainan alueiden liittämistä takaisin Venäjään. Eikö Lapissa vain voisi olla erilaisia alueita, niitä tuntur
Noin vanha historia on eri juttu kuin tämä lähihistoria Lapista... Maakunnat tuli vasta 2009. Eikä kukaan sinne aio hyökätä toisin kuin Ukrainaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui kamala. Tuollainen perustelu, että luokitellaan jotain johonkin kuuluvaksi historian perusteella, on samassa sarjassa sen kanssa, millä Venäjä perustelee Ukrainan alueiden liittämistä takaisin Venäjään. Eikö Lapi
Noin vanha historia on eri juttu kuin tämä lähihistoria Lapista... Maakunnat tuli vasta 2009. Eikä kukaan sinne aio hyökätä toisin kuin Ukrainaan.
Ketää kiinnosta mikkää maakunnat. Kemi on Lapissa ja sinä oot tsadissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui kamala. Tuollainen perustelu, että luokitellaan jotain johonkin kuuluvaksi historian perusteella, on samassa sarjassa sen kanssa, millä Venäjä perustelee Ukrainan alueiden liittämistä takaisin Venäjään. Eikö Lapi
Kemi oli osa myös edellistä Lapin lääniä. Se oli Lappia 00-luvulla, ja 90-luvulla, ja 70-luvulla, ja 40-luvulla... Kuinka monta kertaa se pitää selittää? Onko täällä kaikki niin nuoria ettei noita läänejä muisteta/tiedetä, vai eivätkö ihmiset seuranneet opetusta koulussa ollenkaan?
Kemi on venäjällä
Jos ette usko niin kattokaa kartasta. Noin 420 km Oulusta itään.
Vierailija kirjoitti:
Kemi on venäjällä
Jos ette usko niin kattokaa kartasta. Noin 420 km Oulusta itään.
Ja Oulu on USA:ssa. 232 km Minneapoliksesta Koilliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlesta olisit saanut tiedon: Maapinta-alaltaan Kemi on Lapin maakunnan kunnista pienin, ja tiheimmin asuttu. Sen naapurikuntia ovat Keminmaa, Simo ja Tornio. Kemi on Lapin maakunnan kolmanneksi suurin kunta väkiluvultaan.
Wikipedia ja Google onkin luotettavat lähteet... not 😅
Mikäpäs sitten on?
Se on perämeren persreikä. Pieni, punainen ja pahanhajuinen
Nii mut se sulle kelpaava lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä Ulla saat kuvitella mitä haluat siellä Kallion betonikuutiossas
Kemi oli kai vuoteen 1809 Västerbottenin lääniä ?
Ainakin Tornio oli ja Tornio-Kolari välinen alue
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlesta olisit saanut tiedon: Maapinta-alaltaan Kemi on Lapin maakunnan kunnista pienin, ja tiheimmin asuttu. Sen naapurikuntia ovat Keminmaa, Simo ja Tornio. Kemi on Lapin maakunnan kolmanneksi suurin kunta väkiluvultaan.
Wikipedia ja Google onkin luotettavat lähteet... not 😅
Mikäpäs sitten on?
Se on perämeren persreikä. Pieni, punainen ja pahanhajuinen
Nii mut se sulle kelpaava lähde?
Oulu sanotaan meillä päin Perämeren persereiäksi. Punaisen tilalle lestadiolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä Ulla saat kuvitella mitä haluat siellä Kallion betonikuutiossas
Kemi oli kai vuoteen 1809 Västerbottenin lääniä ?
Ainakin Tornio oli ja Tornio
Ja Ukraina oli osa Liettuaa 1300 - 1500
Mitäpä sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kemi ei ole Lappia sanoi tietokirja tai wikipedia mitä tahansa. Liian etelässä ja lähellä merta.
Tornio on meren lähellä, mutta selvästi kuitenkin jo Lappia.
Mielenkiintoinen näkökulma. Kemin lisäksi myös Tornio, Tervola, Rovaniemi ja Sallaan asti iso alue on kuulunut aiemmin Peräpohjolaan. Peräpohjola liitettiin Lappiin vuonna 1938. Minustakin kyllä nykyään Tornio tai Kemi ei kumpikaan vastaa erityisesti mielikuvaa Lapista, ovat liian urbaaneja, mutta Salla kyllä, ja Rovaniemikin toimii ainakin ajatuksena Lapin portista.
Rovaniemi kyllä sopii Lappiin tuosta maakunnasta, mikä ettei Salla, Ranua ja Pello kanssa. Kuitenkin Lappia muistuttavat.
No jaa. Torniolaisista ainakin osa kokee olevansa pohjalaisia, osa lappilaisia (tosin vähemmistö). Kemiläisiä en tunne.
Kemi on Lapin portti! Rajakaupunki Lapin taikamaan ja tavallisen maailman välissä. Tykkään Kemin lumilinnasta ja jäänmurtajasta. Ei se ihan mitä tahansa tavallista Suomea kyllä ole minusta, vaan vähän jo Lappia. Se murrekin on sellaista sie-mie-kieltä. En tiedä miten kemiläiset itse tuon kokevat, varmaan heiltä kannattaisi kysyä itseltäänkin.
Ei ole, vaan se on pohjalainen paikkakunta. Onhan tamperelaisetkin hämäläisiä, vaikka ne kuuluu Pirkanmaan maakuntaan eikä Kanta-Hämeeseen.
Eihän Lappi voi alkaa jostain kuin viivottimella piirretystä rajasta keskellä erämaata. Kemi sopii hyvin sellaiseksi Lapin ja muun Suomen rajaksi.
Autistisesti on, sielullisesti ei. Eli ei ole Kemi Lappia.
Vierailija kirjoitti:
Kemi on Lapin portti! Rajakaupunki Lapin taikamaan ja tavallisen maailman välissä. Tykkään Kemin lumilinnasta ja jäänmurtajasta. Ei se ihan mitä tahansa tavallista Suomea kyllä ole minusta, vaan vähän jo Lappia. Se murrekin on sellaista sie-mie-kieltä. En tiedä miten kemiläiset itse tuon kokevat, varmaan heiltä kannattaisi kysyä itseltäänkin.
Rovaniemi on Lapin portti... Ennen sitä sanotaan vaan mää ja sää
Ja eteläinen osa Kainuuseen.