Jos olisit ylipainoinen ja lääkäri sanoisi sinulle, että jos laihdutat 10 kg....?
Oletetaan, että olet ylipainoinen henkilö, jolla on diabetes, korkea verenpaine ja korkea kolesterolitaso, joihin sinulla on ollut vuosia lääkitys. Ja lääkäri sanoo sinulle, että jos laihdutat 10 kg niin todennäköisesti sinun ei tarvitsisi syödä kyseisiä lääkkeitä, niin laihduttaisitko tuon 10 kg vai jatkaisitko samaan malliin, eli hoitaisit asian syömällä lääkkeitä vastaisuudessakin?
Kommentit (129)
Kyllä varmasti laihduttaisin. Laihdutin (= tein elämäntapamuutoksen, ruokavaliomuutoksen) ihan ilman lääkärin ohjeistustakin, kun alkoi ylikilot ärsyttää ja pelottaa kakkostyypin diabetes näin keski-ikäisenä. Kolesteroli onkin jo ollut joskus koholla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ylipainoinen henkilö, jolla oli korkea verenpaine ja korkea kolesteroli ja jolle lääkäri ehdotti lääkitystä, mutta en suostunut vaan laihdutin 25 kiloa enkä vieläkään käytä lääkkeitä enkä kärsi enää verenpaineesta enkä korkeasta kolesterolista.
En ymmärrä ihmisiä, jotka mieluummin syövät lääkkeitä kuin tekevät itse jotakin oman terveytensä hyväksi.
Hieno asia, että elämäntapojen muutos auttoi sinulla, ja auttaisi varmasti suurimmalla osalla, mutta edelleen, on ihmisiä, jotka ovat koko ikänsä syöneet terveellisesti, ovat kasvissyöjiä tai vegaaneja, nauttivat minimaalisen vähän suolaa, eivät syö "roskaruokaa", ovat liikunnallisia ja hoikkia. Silti heillä on näitä ns. elämäntapasairauksia kuten diabetes, korkea verenpaine ja korkea kolesteroli. Ja siksi on olemassa lääkkeet. Toivoisin, ettei lääkkeiden syöjiä tuomittaisi.
Noista korkea verenpaine ja korkea kolesteroli voivat olla perinnöllisiä, niin ettei elämäntavoilla voi oikein niihin vaikuttaa. On hyvä, että lääkkeitä on olemassa niitä varten, jotka eivät yrityksistä huolimatta pysty elämäntavoillaan saamaan verenpainetta ja kolesterolia riittävän alhaisiksi. Diabetes (kakkostyypin!) on selvemmin ihan suoraan elintapasairaus. Ykköstyypin diabetes on ihan eri sairaus eikä liity elintapoihin.
Toistan: en ymmärrä ihmisiä, jotka mieluummin syövät lääkkeitä kuin tekevät itse jotakin oman terveytensä hyväksi. Tämä ei sulje pois sitä, että joillakin perintötekijät vaikuttavat niin, ettei ilman lääkkeitä oikein pärjää. Tarkoitan tuolla väitteellä asennetta, että "minähän en tee mitään itse, kun lääkkeet on keksitty".
Jos, jos ja jos. Osaisinko edes lukea jos olisin itseni tuohon tilaan päästänyt? En minä tiedä mitä tuossa tilanteessa tapahtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ylipainoinen henkilö, jolla oli korkea verenpaine ja korkea kolesteroli ja jolle lääkäri ehdotti lääkitystä, mutta en suostunut vaan laihdutin 25 kiloa enkä vieläkään käytä lääkkeitä enkä kärsi enää verenpaineesta enkä korkeasta kolesterolista.
En ymmärrä ihmisiä, jotka mieluummin syövät lääkkeitä kuin tekevät itse jotakin oman terveytensä hyväksi.
Hieno asia, että elämäntapojen muutos auttoi sinulla, ja auttaisi varmasti suurimmalla osalla, mutta edelleen, on ihmisiä, jotka ovat koko ikänsä syöneet terveellisesti, ovat kasvissyöjiä tai vegaaneja, nauttivat minimaalisen vähän suolaa, eivät syö "roskaruokaa", ovat liikunnallisia ja hoikkia. Silti heillä on näitä ns. elämäntapasairauksia kuten diabetes, korkea verenpaine ja korkea kolesteroli. Ja siksi on olemassa lääkkeet. Toivoisin, ettei lääkkeiden syöjiä tuomittaisi.
Kasvissyönti tai vegaanius ei ole tervettä syömistä. SIKSI heillä on näitä sairauksia. Ihan aihettakin arvostella lääkkeiden syömistä, jos oikea ravinto ei kelpaa.
Ja toisekseen, hoikkuus ei tarkoita aina tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sanoo vain että voi laihduttaa sen 10kg jos se lihava lääkäri vastapuolella tekee saman. On kovin yllättävää miten monet lääkärit ja sairaanhoitajat ovat sairaalloisen ylipainoisia vaikka pitäisihän heidän tietää tuon riskit!
Millä tavalla se lääkärin laihduttaminen parantaisi sinun terveyttäsi?
Lääkärin paino ei vaikuta sinun terveyteesi millään tavalla. Täysin epäolennainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne rasva-arvot, kakkostyypin dm ja korkea verenpaine katoa vaikka laihdutat 10kg jos syöty ravinto sisältää liikaa suolaa, tyydyttyneitä rasvoja ja niukasti kasviksia. Eli voit olla hoikka, mutta syöt epäterveellisesti. Siihen vielä liikkumattomuus ja tupakka bonuksena.
Eipä niin, mutta on paljon ihmisiä, jotka eivät vain pysty syömään kasviksia, hedelmiä, koska ne maistuvat niin pahalta. Mitähän vaihtoehtoja sitten olisi jäljellä, jos haluaa syödä terveellisesti?
Ei siis löydy yhtään ainutta kasvista/hedelmää, joka ei maistuisi pahalta? Oletko varma, että olet maistanut kaikkia ja kaikilla tavoin valmistettuna ja maustettuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne rasva-arvot, kakkostyypin dm ja korkea verenpaine katoa vaikka laihdutat 10kg jos syöty ravinto sisältää liikaa suolaa, tyydyttyneitä rasvoja ja niukasti kasviksia. Eli voit olla hoikka, mutta syöt epäterveellisesti. Siihen vielä liikkumattomuus ja tupakka bonuksena.
Eipä niin, mutta on paljon ihmisiä, jotka eivät vain pysty syömään kasviksia, hedelmiä, koska ne maistuvat niin pahalta. Mitähän vaihtoehtoja sitten olisi jäljellä, jos haluaa syödä terveellisesti?
Ei siis löydy yhtään ainutta kasvista/hedelmää, joka ei maistuisi pahalta? Oletko varma, että olet maistanut kaikkia ja kaikilla tavoin valmistettuna ja maustettuna?
Ilman kasviksia ja hedelmiä pystyy aivan hyvin syömään terveellisesti. Ehkä jopa paremminkin ja varsinkin kun oma elimistö selvästi kertoo karsastavansa niitä.
Liian paljon hehkutetaan kasvisten ja hedelmien hyvyyttä.
Toki varmasti suurin osa pitää niistä ja syö mielellään, mutta väkisin syömistä viittaamalla terveellisyyteen en tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän kaikista kasviksista, mutta ystäväpiirissäni on henkilö, joka ei syö mitään kasviksia, ei marjoja, ei hedelmiä ja hän on jo kohta eläkeikäinen. Ainoat kasvikset, joita hän on maistanut ovat porkkana, kurkku ja tomaatti, mutta niitäkään ei ole syönyt kymmeniin vuosiin. Peruna menee vain ranskanperunana.
Kape Aihisen ohjelmassa oli yksi vegaani, joka ei syönyt mitään (tuoreita) kasviksia. Söi vain leipää ja soijanakkeja.
Minä tunnen erään viisikymppisen miehen, joka ei perunan lisäksi syö mitään muita kasviksia. Hän syö viidesti viikossa pizzaa ja kaksi kertaa viikossa hampurilaisaterian, on ketjupolttaja ja ryyppää viikonloppuisin rankasti. Ja on koko ikänsä ollut terve. Joten ne geenit, ne geenit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän kaikista kasviksista, mutta ystäväpiirissäni on henkilö, joka ei syö mitään kasviksia,
* Ainoat kasvikset, joita hän on maistanut ovat porkkana, kurkku ja tomaatti, mutta niitäkään ei ole syönyt kymmeniin vuosiin*
Ongelman alkusyy lienee se, että ei ole koskaan maistanutkaan.
Nojoo, voi kai niinkin elää. En vaan ymmärrä miksi joku haluaisi.
Tekisin, mitä vain, että ei tarvitsisi lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko kysymyksenasettelu kertoo, että aloittaja ei ymmärrä ylipainosta mitään.
Kuinka niin?
-kysyy ap-
Jos voisi tuosta noin vaan laihtua 10kg, niin varmaan kuka vaan ylipainoinen laihtuisi. Itse saan laihdutettua 10kg, mutta paino palautuu aina entiseen jossain vaiheessa +muutama lisäkilo. Mulla tosin on kaikki arvot kunnossa, syön ja liikun hyvin. Mutta laihtuminen ei vaan onnistu ellen halua koko ajan miettiä syömistä ja syömättömyyttä.
Mulla on hoikka ystävä, joka ottaa töihinkin evääksi sipsiä ja syö kaikkea rasvaista, suolaista sekä juo älyttömästi limuja. Hän ei kuulemma liho, vaikka haluaisi olla rotevampi. Ruokavalioon kuuluu eineksiä, karkkia, vaaleaa leipää, sokeroituja juomia, suklaata... kaikkea mistä itse en voisi jokapäiväisessä arkiruokailussa edes haaveilla! Kehonkoostumus ei aina olla pelkästään tahdon asia.
Minä turvauduin laihdutuslääkkeeseen ja pudotin 20 kiloa ja pääsin eroon verenpainelääkkeistä, kolesteroli on huippuhyvällä tasolla minimiannoksella, jota lääkäri ei halua jättää pois sydänsairauteni vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Monet sanovat, että eivät laihdu grammaakaan, vaikka olisivat kuukauden syömättä mitään. Tämä lienee jokin suomalainen geneettinen juttu. Koska elämme kylmässä ilmastossa niin keho alkaa keräämään rasvaa elintoimintojenylläpitämiseksi ja siksi paino ei laske. Sen sijaan lämpimissä maissa ihmiset laihtuvat ja lopulta kuolevat nälkään, jos ravintoa ei tule riittävästi.
Paino saattaa tippua koko ensimmäisen kuukaudenkin ajan todella hitaasti tai ei ollenkaan, mutta sitten kiloja alkaa lähteä tasaisesti, kun elimistö herää ja tottuu ruokavalion ja elämäntapojen muutoksiin. Hidas pudotus (n. 2 kg /kk) tuottaa pysyvämpiä tuloksia ja loppujen lopuksi painon pudotus n. 20 kg vuodessa on itse asiassa melko paljon. Elimistö ja mielikin tottuvat helpommin pysyviin ruokailutottumusten muutoksiin eikä sortumisiakaan tapahdu niin helposti, kun painoa pudotetaan hitaammin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan laihduttaisin. Ja päätyisin tähän samaan, missä olen nyt eli 170 cm, 56 kg, diabetes, korkea kolesteroli ja korkea verenpaine. Ja sitten miettisin, että miksi hitossa kärsin vuoden ajan nälkää, kun mikään ei muuttunut, paitsi se paino.
Sulla on geenit sitten sellaiset. Mulla on yksi jo kuollut sukulainen joka oli koko elämänsä alipainon rajalla. Pitkä ja laiha. Se sai kakkostyypin diabeteksen keski-iässä ja kuolikin sitten ennen 65 ikävuotta. Joskus ne on vaan ne geenit eikä niitä päihitä millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan laihduttaisin. Ja päätyisin tähän samaan, missä olen nyt eli 170 cm, 56 kg, diabetes, korkea kolesteroli ja korkea verenpaine. Ja sitten miettisin, että miksi hitossa kärsin vuoden ajan nälkää, kun mikään ei muuttunut, paitsi se paino.
Sulla on geenit sitten sellaiset. Mulla on yksi jo kuollut sukulainen joka oli koko elämänsä alipainon rajalla. Pitkä ja laiha. Se sai kakkostyypin diabeteksen keski-iässä ja kuolikin sitten ennen 65 ikävuotta. Joskus ne on vaan ne geenit eikä niitä päihitä millään.
Aivan turha on geenejä syyttää. Noi sairaudet johtuvat sopimattomasta ravinnosta. Painolla ei ole mitään tekemistä. Niihin sairastuu niin laihat kuin lihavatkin, kun ruokavalio on huono.
Jos suvussa esiintyy korkeaa verenpainetta ja/tai korkeaa kolestrolia, niin sitä suurempi syy kiinnittää huomiota ruokailutottumuksiin ja elintapoihin. Minulla on ollut jo monta kymmentä vuotta verenpainelääkitys eivätkä verenpainelukemat sittenkään pysyneet suositeltavissa lukemissa ennen kuin myönsin, että elintapani ja ruokailutottumukseni ovat pielessä. Muutin ruokailutottumukseni, pudotin painoa, lopetin tupakoinkin ja aloin liikkua ja nukkua pitkiä yöunia ja verenpaineeni on nyt ensimmäistä kertaa niissä lukemissa kuin pitääkin olla ja lääkettä syön edelleen. Kokonaiskolestrolini on nyt 3,5 eli erinomainen eikä minulla ole ollenkaan tarvetta kolestrolilääkitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen on oikeastaan helppoa, kun sen vaan aloittaa. Sisukkuutta , taitoa ja tietoa sen sijaan vaatii pysyä siinä saavutetussa tavoitepainossa vuosi toisen jälkeen.
Kyllä se ajan myötä muuttuu rutiiniksi, rutiineita kannattaa harrastaa, syö samaan aikaan samanlaatuista ruokaa saman verran, niin paino pysyy saavutetussa painossa.
No mullakin noita elintasosairauksia ja ylipainoa se 20kg (170cm ja 82kg). Mulle lääkäri kirjoitti omakantaan, että "hyvä hoikka nainen". Itse kyllä urheilen ja syön terveellisesti. Syön varmaan vaan liikaa kun kilot ovat tiukassa, mutta tulipa kiva olo lekurin kommentista.