Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olisit ylipainoinen ja lääkäri sanoisi sinulle, että jos laihdutat 10 kg....?

Vierailija
20.11.2024 |

Oletetaan, että olet ylipainoinen henkilö, jolla on diabetes, korkea verenpaine ja korkea kolesterolitaso, joihin sinulla on ollut vuosia lääkitys. Ja lääkäri sanoo sinulle, että jos laihdutat 10 kg niin todennäköisesti sinun ei tarvitsisi syödä kyseisiä lääkkeitä, niin laihduttaisitko tuon 10 kg vai jatkaisitko samaan malliin, eli hoitaisit asian syömällä lääkkeitä vastaisuudessakin?

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä. Varmaan laihduttaisin, jos löytäisin naisen, jolle kelpaan normaalipainoisena.

Mistä tiedät että kelpaisit normaalipainoisena?  Ei se ohuempi paska ole sen parempi kuin paksumpikaan paska.

Se on tuo miesten pinnallisuus kyseessä, ulkonäkö edellä mennään.

Vierailija
82/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On lääkäri huomauttanut painostani, jonka tiedän olevan iso. Olen aina todennut, että en ole täällä paino-ongelmani takia, ja keskitytään hoitamaan oikeaa ongelmaa. Tosin en ole käynyt lääkärissä yli 4 vuoteen kun ei ole ollut vaivoja

Pysyhän terveenä ja kuole saappaat jalassa. Niin kauan kuin pystyy huolehtimaan itsestään, saa painaa vaikka 300 kg. Mutta jos aiot joskus joutua sairaalaan tai muuten muiden hoidon varaan, niin on syytä alkaa tiputtamaan painoa. 

Ime sian munaa siellä sairaalassa yksinäsi. Ketään ei kiinnosta sinun per voilusi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On lääkäri huomauttanut painostani, jonka tiedän olevan iso. Olen aina todennut, että en ole täällä paino-ongelmani takia, ja keskitytään hoitamaan oikeaa ongelmaa. Tosin en ole käynyt lääkärissä yli 4 vuoteen kun ei ole ollut vaivoja

Pysyhän terveenä ja kuole saappaat jalassa. Niin kauan kuin pystyy huolehtimaan itsestään, saa painaa vaikka 300 kg. Mutta jos aiot joskus joutua sairaalaan tai muuten muiden hoidon varaan, niin on syytä alkaa tiputtamaan painoa. 

Se on juuri noin! Ylipaino on ihmisen hoidon kannalta hoitajille tosi rankka asia. Olin iäkkään äitini omaishoitaja vuosia. Vaikka äitini toimintakyky aleni jatkuvasti kaikilla osa-alueilla niin hänen ruokahalunsa pysyi ennallaan. Hän oli nuoruudessaan ja vielä kahdeksankymppiseksi saakkakin ollut urheilullinen ja pitänyt huolta linjoistaan,

Tämä. Joitakin hoidettavia pitää olla kääntämässä kyljeltä toiselle useampi ihminen jo ihan tavallisten päivittäisten toimien yhteydessä, ja silti on hoitajilla paikat todella kovilla. Tähän saisivat robotit tulla apuun, tai sitten ylipainoepidemialle on tehtävä jotakin ennen kuin lihavimmat ikäluokat ikääntyvät.

Vierailija
84/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden kertomuksia kuunnelleena en menisi lääkäriin ylipainoisena. Ilmeisesti ylipaino aiheuttaa kaiken ylipainoisen ihmisen sairastelun, joten muita mahdollisuuksia ei ole edes tarvetta tutkia.

Vierailija
85/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vähemmän lääkkeitä, sen parempi. Ylipaino aiheuttaa siinä sivussa vaikka mitä sairauksia, niitä sitten lääkitään kun ei ole sisua laiduttaa. Luulisi jokaisen ymmärtävän.

Vierailija
86/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52v mies ja mulla on juurikin tuo 10kg ylipainoa ja BMI 28. Työterveyslääkäri laski BMI:n ja kehotti laihduttamaan ja muuttamaan elintapoja.

Syön säännöllisesti ja terveellisesti ja liikun käytännössä joka päivä. Tottakai syön vähän liikaa, minkä painokin jo kertoo.  Mulla on priima verenpaine (120/70), kolesteroli on vihreällä, juoksen kympin alle tunnissa ja lihaskuntoakin löytyy sen verran että penkistä nousee 120kg ja maastavedossa ja kyykyssä selvästi enemmän. Silti kuulemma ylipaino on mulle iso terveysriski. Olen koko ikäni ollut suunnilleen saman painoinen, eli vähän yli 90-kiloinen. Lihasmassaa nyt yli viisikymppisenä enemmän kuin koskaan aiemmin.

En nyt vetänyt hernettä nenään, mutta en silti ihan ymmärrä mikä tämä riski tästä ylipainosta on mun terveydelle. Laihduttamisesta vaan jankattiin. On ilmeisesti parempi olla hoikka, mutta huonokuntoinen, kunhan vain BMI näyttää sopivaa lukemaa. 

Vierailija
87/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 52v mies ja mulla on juurikin tuo 10kg ylipainoa ja BMI 28. Työterveyslääkäri laski BMI:n ja kehotti laihduttamaan ja muuttamaan elintapoja.

Syön säännöllisesti ja terveellisesti ja liikun käytännössä joka päivä. Tottakai syön vähän liikaa, minkä painokin jo kertoo.  Mulla on priima verenpaine (120/70), kolesteroli on vihreällä, juoksen kympin alle tunnissa ja lihaskuntoakin löytyy sen verran että penkistä nousee 120kg ja maastavedossa ja kyykyssä selvästi enemmän. Silti kuulemma ylipaino on mulle iso terveysriski. Olen koko ikäni ollut suunnilleen saman painoinen, eli vähän yli 90-kiloinen. Lihasmassaa nyt yli viisikymppisenä enemmän kuin koskaan aiemmin.

En nyt vetänyt hernettä nenään, mutta en silti ihan ymmärrä mikä tämä riski tästä ylipainosta on mun terveydelle. Laihduttamisesta vaan jankattiin. On ilmeisesti parempi olla hoikka, mutta huonokuntoinen, kunhan vain BMI näyttää sopivaa lukemaa. 

Sinun tapauksessasi lääkärin kehotus laihduttaa ja muuttamaan elintapoja on täysin turha.

Vierailija
88/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkäri tarjoaisi apua siihen laihdutukseen, esim. vaikka lääkkeet niin saa toki sanoa. Jos ei aio mitenkään auttaa niin turha huudellakaan. 

On aika tyhmää olettaa, että lihavat ihmiset eivät tiedä lihavuutensa olevan ongelma. Suurin osa on myös yrittänyt laihduttaa useita kertoja, onnistumatta ja koska keho pyrkii aina pitämään sen painon jonka on saavuttanut niin se laihduttaminen on tosi vaikeaa, eikä siihen tarvita sivullisia enää viereen arvostelemaan. 

Vierailija
89/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkiviisaus ei auta ketään, mutta omilla elintavoilla voi ehkäistä elintasosairauksia. Tilastollisesti ylipainoisilla/lihavilla on enemmän aloittajan mainitsemia sairauksia ja lihavuus altistaa syövälle. Siksi yksinkertaisin tapa ennaltaehkäistä tai ainakin pienentää omaa riskiään sairastua olisi normaalipaino. 

Aloittajan kysymykseen: jos minulla olisi tuo 10 kiloa ylipainoa, diagnoosit ja lääkitykset, niin pyrkisin normaalipainoon. Tulevat terveemmät elinvuodet painavat vaakakupissa paljon.

Vierailija
90/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät vaan laihdu, vaikka olisivat vesipaastolla kolme viikkoa niin paino ei laske.

Vierailija
91/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet sanovat, että eivät laihdu grammaakaan, vaikka olisivat kuukauden syömättä mitään. Tämä lienee jokin suomalainen geneettinen juttu. Koska elämme kylmässä ilmastossa niin keho alkaa keräämään rasvaa elintoimintojenylläpitämiseksi ja siksi paino ei laske. Sen sijaan lämpimissä maissa ihmiset laihtuvat ja lopulta kuolevat nälkään, jos ravintoa ei tule riittävästi.

Vierailija
92/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kommentteja siitä, ettei 10kg painonpudotus auta eroon lääkkeistä, voisi vaatia 20-30 kilon pudotusta. Kysyn tyhmänä, miten 30 kilon ylipaino tulee? Harvalle se tulee parissa kuukaudessa, eikö olisi helpompaa laihduttaa pienempi määrä tai ainakin pysäyttää painonnousu?

Ymmärrän että kysymykseni loukkaa ihmisiä, se ei ole tarkoitukseni. Yritän ymmärtää asiaa.

Vierailija
93/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ylipainoinen henkilö, jolla oli korkea verenpaine ja korkea kolesteroli ja jolle lääkäri ehdotti lääkitystä, mutta en suostunut vaan laihdutin 25 kiloa enkä vieläkään käytä lääkkeitä enkä kärsi enää verenpaineesta enkä korkeasta kolesterolista.

En ymmärrä ihmisiä, jotka mieluummin syövät lääkkeitä kuin tekevät itse jotakin oman terveytensä hyväksi.

Vierailija
94/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ylipainoinen henkilö, jolla oli korkea verenpaine ja korkea kolesteroli ja jolle lääkäri ehdotti lääkitystä, mutta en suostunut vaan laihdutin 25 kiloa enkä vieläkään käytä lääkkeitä enkä kärsi enää verenpaineesta enkä korkeasta kolesterolista.

En ymmärrä ihmisiä, jotka mieluummin syövät lääkkeitä kuin tekevät itse jotakin oman terveytensä hyväksi.

Hieno asia, että elämäntapojen muutos auttoi sinulla, ja auttaisi varmasti suurimmalla osalla, mutta edelleen, on ihmisiä, jotka ovat koko ikänsä syöneet terveellisesti, ovat kasvissyöjiä tai vegaaneja, nauttivat minimaalisen vähän suolaa, eivät syö "roskaruokaa", ovat liikunnallisia ja hoikkia. Silti heillä on näitä ns. elämäntapasairauksia kuten diabetes, korkea verenpaine ja korkea kolesteroli. Ja siksi on olemassa lääkkeet. Toivoisin, ettei lääkkeiden syöjiä tuomittaisi.

Vierailija
95/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno asia, että elämäntapojen muutos auttoi sinulla, ja auttaisi varmasti suurimmalla osalla, mutta edelleen, on ihmisiä, jotka ovat koko ikänsä syöneet terveellisesti, ovat kasvissyöjiä tai vegaaneja, nauttivat minimaalisen vähän suolaa, eivät syö "roskaruokaa", ovat liikunnallisia ja hoikkia. Silti heillä on näitä ns. elämäntapasairauksia kuten diabetes, korkea verenpaine ja korkea kolesteroli. Ja siksi on olemassa lääkkeet. Toivoisin, ettei lääkkeiden syöjiä tuomittaisi.

Tuo tyyppi on tosielämässä melko harvinaisuus.

Lääkkeet on kyllä hyvä apu, esim korkea verenpaine voi olla hyvin geneettinen ongelma ja siihen tarvitsee lääkityksen, mutta kyllä omaan vastuuseen kuuluu se, että vähentää suolan käyttöä ja ei syö lakritsia tai salmiakkia siitä huolimatta. 

Vierailija
96/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muiden kertomuksia kuunnelleena en menisi lääkäriin ylipainoisena. Ilmeisesti ylipaino aiheuttaa kaiken ylipainoisen ihmisen sairastelun, joten muita mahdollisuuksia ei ole edes tarvetta tutkia.

Normaalipainoisena, jos lääkäriin hakeutuu rytmihäiriöiden takia ei välttämättä huomioida Na-K asioita kuten alipainoisilta (jolloin saatetaan  tarkastaa ja varoittaa esim. kouristelun mahdollisuudesta) eikä välttämättä edes EKG:lle näe lääkäri tarvetta. Eli eihän vain ylipainoisilla ole niitä tilanteita, ettei lääkärit koe tarpeelliseksi tutkia. Niin.. suomalaisethan saa ruoasta liikaa suolaa 

Vierailija
97/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin voi nostaa verenpainetta, jos  jännittää mittaustilannetta.

Vierailija
98/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hoikka ja elän terveellisesti. Edes lääkäri ei löydä mitään korjattavaa elämäntavoistani. Silti verenpaineeni on hyvin korkea ja ollut sitä jo kymmeniä vuosia. Sain lääkityksen pari vuotta sitten, mutta se ei ole auttanut. Jännitän hirveästi verenpainemittausta kotioloissa ja kotona mitatut paineet ovat 30-40 yksikköä korkeammat kuin lääkärin tai sairaanhoitajan tekemät mittaukset, koska silloin minulla on turvallinen olo mikä puolestaan laskee verenpainetta. Mutta kun yksin niitä kotona mittailee niin tulee kaikenlaisia kauhuskenaarioita, että kauheeta jos nyt on korkeat paineet ja olen yksin kotona... Kotona mitatut yläpaineet ovat jopa 145-150 kun taas terveyskeskuksessa mitatut yläpaineet siinä sadan kieppeillä. Alapaine minulla ei ole koskaan ollut koholla.

Vierailija
99/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hoikka ja elän terveellisesti. Edes lääkäri ei löydä mitään korjattavaa elämäntavoistani. Silti verenpaineeni on hyvin korkea ja ollut sitä jo kymmeniä vuosia. Sain lääkityksen pari vuotta sitten, mutta se ei ole auttanut. Jännitän hirveästi verenpainemittausta kotioloissa ja kotona mitatut paineet ovat 30-40 yksikköä korkeammat kuin lääkärin tai sairaanhoitajan tekemät mittaukset, koska silloin minulla on turvallinen olo mikä puolestaan laskee verenpainetta. Mutta kun yksin niitä kotona mittailee niin tulee kaikenlaisia kauhuskenaarioita, että kauheeta jos nyt on korkeat paineet ja olen yksin kotona... Kotona mitatut yläpaineet ovat jopa 145-150 kun taas terveyskeskuksessa mitatut yläpaineet siinä sadan kieppeillä. Alapaine minulla ei ole koskaan ollut koholla.

HUH, huh, olisi minullakin paniikki päällä, jos verenpaineet olisivat noin korkeat (jopa 150) kuin sinulla, joten ymmärrän kyllä huolesi! Hyvä, että sait lääkityksen.

Vierailija
100/129 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summa summarum: kuitenkin jokainen kuolee joskus johonkin...