Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olisit ylipainoinen ja lääkäri sanoisi sinulle, että jos laihdutat 10 kg....?

Vierailija
20.11.2024 |

Oletetaan, että olet ylipainoinen henkilö, jolla on diabetes, korkea verenpaine ja korkea kolesterolitaso, joihin sinulla on ollut vuosia lääkitys. Ja lääkäri sanoo sinulle, että jos laihdutat 10 kg niin todennäköisesti sinun ei tarvitsisi syödä kyseisiä lääkkeitä, niin laihduttaisitko tuon 10 kg vai jatkaisitko samaan malliin, eli hoitaisit asian syömällä lääkkeitä vastaisuudessakin?

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen on oikeastaan helppoa, kun sen vaan aloittaa.  Sisukkuutta  , taitoa ja tietoa sen sijaan vaatii pysyä siinä saavutetussa tavoitepainossa vuosi toisen jälkeen.

Laihduttamisen jälkeen aivot ajavat ihmistä syömään, koska aivot olettavat kyseessä olevan nälänhätä ja kehon olevan vaarassa. Harvalle laihduttaminen on ongelma. Kehon reagointi laihtumiseen on ongelma.

Tämän vuoksi olisi tärkeää tarttua jo pieneen ylipainoon. Kun lihoo 10 - 15% painostaan, asettaa se aivot uudelle tasolle. Sen jälkeen siitä tasosta ei ole laskua. Ikävä kylä monelle peli on jo menetetty siinä vaiheessa, kun piano on mennyt yli lievän ylipainon.

Vierailija
42/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava lääkäri sanoi suoraan, että huonot maksa-arvoni johtuvat viskeraalirasvasta, ja että minulla on rasvamaksa ylipainon takia. 

Sen jälkeen olen yrittänyt laihduttaa ja onnistunutkn vähän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 4,2 kiloa ylipainoa eikä se lähde millään konstilla. Ei yhtään millään. Ainoa, millä sen saan hetkeksi pois, on pitkä hiihtolenkki viisi kertaa viikossa yhdistettynä järkevään syömiseen (jota siis muutenkin harjoitan ihan koko ajan). Siinä kohtaa paino laskee reilun kilon kuukaudessa, jos on tosi tunnollinen. Mutta heti kun lumet sulavat, kilot tulevat takaisin. Ja luntahan täällä meilläpäin on kolme neljä kuukautta vuodesta, jos hyvin käy. Eikö kroppakaan oikein kestäisi sitä liikuntamäärää jatkuvasti. Mikään muu laji ei pudota painoa, kaikkea on kokeiltu.

Aloitus on siksi minusta täysin utopistinen. Kymmenen kilon laihduttaminen ei ole minulle mahdollista.

Vierailija
44/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painon pudottamisesta 20 pinnaa on liikuntaa, 80 pinnaa ruokavaliota. 

Vierailija
45/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on meitä, jotka ovat aina olleet hoikkia, mutta jotka siitä huolimatta syövät verenpainelääkkeitä. Olen seitsemänkymppinen mummeli, ja kasvisruokavaliosta, elinikäisestä tupakoimattomuudesta ja alkoholin käyttämättömyydestä huolimatta verenpainetta on alennettu lääkkeillä jo 20 vuotta... ne geenit. Viimeksi, noin kuukausi sitten, vaa'alla käydessäni lukema oli 48,5 kg (olen vähän päälle 150 cm 'pitkä' ja hentorakenteinen).

Vierailija
46/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on meitä, jotka ovat aina olleet hoikkia, mutta jotka siitä huolimatta syövät verenpainelääkkeitä. Olen seitsemänkymppinen mummeli, ja kasvisruokavaliosta, elinikäisestä tupakoimattomuudesta ja alkoholin käyttämättömyydestä huolimatta verenpainetta on alennettu lääkkeillä jo 20 vuotta... ne geenit. Viimeksi, noin kuukausi sitten, vaa'alla käydessäni lukema oli 48,5 kg (olen vähän päälle 150 cm 'pitkä' ja hentorakenteinen).

Tässä toinen seniori. Olen 66vuotias nainen, 166cm, paino 52 kg. Korkeat verenpaineet jo nuorena, vaikka olen ollut kasvissyöjä yli 50 vuotta, nykyisin suolan käyttö minimissä, alkoholia ja tupakkaa en ole koskaan nauttinut. Sain verenpainelääkityksen viime vuonna kun yläpaineet huitelivat jossain 140-150 välillä.

Vierailija
47/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaisin. Säästäisin ruokakuluissa ja lääkekuluissa ja voisin tehdä niillä rahoilla jotain muuta kivaa. Tosin ei ole noita vaivoja ja en syö mitään lääkkeitä.

Laihduttaessa ruokakulut ei pienene, päin vastoin.

Vierailija
48/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en olisi saanut laihdutettua niiden vuosien aikana mitkä olen käyttänyt lääkkeitä, niin tuskinpa se onnistuisi nytkään.

Vierailija
49/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanoo vain että voi laihduttaa sen 10kg jos se lihava lääkäri vastapuolella tekee saman. On kovin yllättävää miten monet lääkärit ja sairaanhoitajat ovat sairaalloisen ylipainoisia vaikka pitäisihän heidän tietää tuon riskit!

Vierailija
50/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan laihduttaisin. Ja päätyisin tähän samaan, missä olen nyt eli 170 cm, 56 kg, diabetes, korkea kolesteroli ja korkea verenpaine. Ja sitten miettisin, että miksi hitossa kärsin vuoden ajan nälkää, kun mikään ei muuttunut, paitsi se paino.

Mä olin 75 kg ja 168 cm pitkä. Verenpaine, kolesteroli ja sokerit koholla.

Laihdutin 65 kiloon. En voinut uskoa silmäni, kun yhä oli verenpaine koholla KOKO AJAN kotona, myös kolesteroli ja sokeritkin koholla.

Ja mitoissa 168 cm ja 65 kg on normaalipainoinen kyllä.

Vierailija
51/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi ollut lääkitys noihin jo vuosia, tietäisin kyllä, pystynkö laihduttamaan vai en.

Vierailija
52/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen on oikeastaan helppoa, kun sen vaan aloittaa.  Sisukkuutta  , taitoa ja tietoa sen sijaan vaatii pysyä siinä saavutetussa tavoitepainossa vuosi toisen jälkeen.

Laihduttamisen jälkeen aivot ajavat ihmistä syömään, koska aivot olettavat kyseessä olevan nälänhätä ja kehon olevan vaarassa. Harvalle laihduttaminen on ongelma. Kehon reagointi laihtumiseen on ongelma.

Tämän vuoksi olisi tärkeää tarttua jo pieneen ylipainoon. Kun lihoo 10 - 15% painostaan, asettaa se aivot uudelle tasolle. Sen jälkeen siitä tasosta ei ole laskua. Ikävä kylä monelle peli on jo menetetty siinä vaiheessa, kun piano on mennyt yli lievän ylipainon.

Laihduttamisen kanssa menee helposti niin, että laihdutetaan jonkin verran ja aivot ottavat nokkiinsa. Niinpä kilot tulevat takaisin ja muutama ylimääräinen. Sitten laihdutetaan se hiukan isompi määrä ja taas aivot panevat hätävilkut päälle ja kilot tulevat takaisin ja muutama ylimääräinen. Tällä tavalla saadaan keho ja mieli niin sekaisin, että lopulta on todella vakava ylipaino ja täydellinen kyvyttömyys syödä normaalisti. Laihduttaminen on siksi hyvin vaikeaa. Jos menee lääkäriltä kysymään apua, saa eteensä lautasmallin ja kehoituksen syödä vähemmän ja liikkua enemmän. Siitä ei ole paljon hyötyä jos sitä on kokeiltu jo kymmeniä kertoja ja paino tulee aina uudelleen takaisin korkojen kera. Lääkärit tietävät itsekin, että ihmisen on lähes mahdotonta olla syömättä, jos aivot ilmoittavat nälänhädästä. 

Joskus muistan lukeneeni naisesta, joka eli jonkin aikaa etelässä asumattomalla saarella kokeilumielessä. Hän oli hoikka, mutta paino putosi saarella lisää, koska siellä oli niukasti ruokaa. Lähdettyään saarelta hän söi ja söi, eikä saanut tarpeekseen ruoasta. Hänen onnekseen hän oli aina ollut hoikka, joten pakonomainen syöminen laantui painon palattua takaisin normaalille tasolle. 

Vierailija
53/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 60 kiloa ylipainoa ja diabetes ja korkea verenpaina. En todellakaan aio laihduttaa.

Vierailija
54/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa tilanteessa haluaisin laihtua, josko nyt muutenkin. Lääkärille kylläkin heittäisin, että miten voit auttaa ja tukea tässä asiassa jotta saan laihdutettua. Annatko asiaa tukevia lääkkeitä ja ohjeita sekä laihdutuksen seurantaa jne. jotta homma oikeasti onnistuu.

Vierailija
55/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistosyövän ja hoitojen jälkeen paino nousi 15 kiloa. Nyt noin 10 kiloa ylipainoa. Kaikki veriarvot, verenpaine ym. hyvät tällä hetkellä. Ei mitään lääkkeitä. En käytä ollenkaan alkoholia, en lisättyä sokeria, vehnää vältän. Syön pääasiassa kasvisvoittoista luomuruokaa, valmistan ruoat itse. Syövän ja ylipainon sain silti. Painoa en ole onnistunut laskemaan. Eivät nämä painojutut ja niiden hoitamiset niin yksinkertaisia ole. 

Vierailija
56/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En onnistu millään laihtumaan.Olen jysähtänyt tiettyyn painoon ja vaikka joisin viikon vettä en laihdu grammaakaan. Suututtaa. 

Oletko koskaan edes kokeillut tuota viikon vesipaastoa. Mulla lähtee 3-4 kiloa. Syöminen sitten aloitellaan varovaisesti.

Vierailija
57/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näin kävisi, (joo pitäisi 5kg pudottaa) sanoisin että laihduta itse ja hakeudu hoitoon. Ainakin työterveydessä lääkärit vaikuttivat ylipainoisilta/päihteiden suurkuluttajilta. Yhdellä oli reipas ylipaino ja kasvot turvonneet, muilla sekoilu, epäselvä puhe, harittava katse, epävarmuus, hitaus ja pelokkuus. Tärinää ja asioiden toistelua.Toki vain 8 kokemusta/25v, mutta outoja. 2x oli normaali lääkäri, ihan hyvä, eli en yleistä.

Vierailija
58/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se laihduttaminen olisi kaikille helppoa, niin meillä ei olisi ainuttakaan ylipainoista! On erittäin harvinaista, että kukaan ihan välttämättä haluaisi olla ylipainoinen - niin paljon haukkumista, hyljeksintää ja haasteita ylipainoiset joutuvat kokoajan kokemaan.

On ihmisiä, joille laihduttaminen on helppoa ja ihmisiä joille se on lähes mahdotonta - sekä todella paljon kaikkia välimuotoja näistä. Ei pidä olla siinä väärässä luulossa, että ylipainoon yrittäisi puuttua vasta kun siitä huomautetaan ja että sen jälkeen vaan laihtuu. Nämä eivät ole niin yksinkertaisia asioita.

Oikeasti laihduttaminen on helppoa. Ei tarvitse tehdä mitään, ei edes syödä!

Tietäisitpä vaan, typerä asia edes vitsailla. Toisilla keho tottuu pienempään kalorimäärään ja laihtuminen ei vaan onnistu. Kituk

En mitään vitsaillut. Minä olen todella laiska ihminen. Jaksan lenkkeillä runsaasti esim. 2 viikon ajan ja sitten lössähdän sohvan pohjalle. Olen kuitenkin maltillisesti laihduttanut neljässä vuodessa 13 kg ja aion jatkaa laihdutusta.

Kun on tarpeeksi laiska, niin ei viitsi aina edes syödä. 

Vierailija
59/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan noinkaan. Painoindeksini oli jo 33,5 eli lihavuus tai joidenkin mittareiden mukaan merkittävä ylipaino.

Nyt olen lievässä ylipainossa painoindeksini ollen 29,1. Edelleen paino on joka kerta pienempi kuin edellisessä punnituksessa. Tähtään n. 24 painoindeksiin.

Vierailija
60/129 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei kommentoinut kun mulla oli paonoindeksi 34. Alkoi itseä vtuttaa oma olemus ja jatkuva puuskutus niin olen pudottanut jo 17kg. Ja matka jatkuu.

Jatkuva puuskutus? Mä olen painavempi kuin sä olet ollut enkä mä kyllä jatkuvasti puuskuta.