Jos olisit ylipainoinen ja lääkäri sanoisi sinulle, että jos laihdutat 10 kg....?
Oletetaan, että olet ylipainoinen henkilö, jolla on diabetes, korkea verenpaine ja korkea kolesterolitaso, joihin sinulla on ollut vuosia lääkitys. Ja lääkäri sanoo sinulle, että jos laihdutat 10 kg niin todennäköisesti sinun ei tarvitsisi syödä kyseisiä lääkkeitä, niin laihduttaisitko tuon 10 kg vai jatkaisitko samaan malliin, eli hoitaisit asian syömällä lääkkeitä vastaisuudessakin?
Kommentit (129)
10 kilon painonpudotuksella tuskin tuossa avauksen esimerkkitapauksessa pääsisi kaikista lääkkeistä eroon.
Toki tuon tekisin, jos tuollainen bonus tulisi.
Olen laihduttanut nyt 12 - 13 kiloa, enkä vielä ole saanut vähennettyä lääkitystä. Tuon toiset 12 kiloa vielä lahdutan aivan huvikseni, että olen normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos se laihduttaminen olisi kaikille helppoa, niin meillä ei olisi ainuttakaan ylipainoista! On erittäin harvinaista, että kukaan ihan välttämättä haluaisi olla ylipainoinen - niin paljon haukkumista, hyljeksintää ja haasteita ylipainoiset joutuvat kokoajan kokemaan.
On ihmisiä, joille laihduttaminen on helppoa ja ihmisiä joille se on lähes mahdotonta - sekä todella paljon kaikkia välimuotoja näistä. Ei pidä olla siinä väärässä luulossa, että ylipainoon yrittäisi puuttua vasta kun siitä huomautetaan ja että sen jälkeen vaan laihtuu. Nämä eivät ole niin yksinkertaisia asioita.
Oikeasti laihduttaminen on helppoa. Ei tarvitse tehdä mitään, ei edes syödä!
Jokainen varmasti tietää ilman lääkärin sanomisiakin, että laihdutusta suositellaan tuossa tilanteessa, mutta kun se lääkärikään ei voi tietää, tapahtuuko näin. Minulla oli kaikki nuo vaivat diabetesta lukuun ottamatta jo nuorena normaalipainoisena aikuisena, tuttavani taas ei päässyt kaikista lääkkeistään eroon laihduttamallakaan ja miten se olisi ollut mahdollistaan, kun vaivat tulivat ennen ylipainoa. Huonot elintavat lisäävät riskejä ja ovat monella syy mainitsemiisi asioihin, mutta aloituksesi on hyvän haltijan kysymys sadussa, ei oikean lääkärin. Verenpaineeseen vaikuttaa monella stressi ja perintötekijät, tiedän myös todella hoikan naisen, joka aloitti lääkityksen 30-vuotiaana ja lääkityskään ei toimi kuin hetken kerrallaan kunnes pitää taas lisätä.
Työterveyslääkäri oli kirjoittanut lausuntoon "lihava". Sillä käynnillä oli puhetta juuri tuon 10kg:n pudottamisesta. Ei se merkintä minua haitannut, koska tiedän sen itsekin. Se vaan, että jännitin ihan pirusti, että hän sattuu tulemaan tauolle samaan kahvilaan, jossa palkitsin itseni lääkärissäkäynnistä isolla, kermaisella kakkupalalla ja kahvilla. Olisin hävennyt silmät päästäni, kun juuri olin saanut ohjeita painonhallintaan.
Kovin innokkaasti lääkärit tyrkyttävät lääkkeitä vaikka en ole montaa kiloa edes ollut "ylipainoinen". Urheilen ja kiloja on usein paljon enemmän kuin sellaisella joka istuu päivän sohvalla telkkaria katsellen ja syö pullaa.
Itse sanoin kolesterolilääkkeestäkin, että kokeillaan nyt elämäntavoilla ja ruokavaliolla ensin.
Ja sydämen verisuonet on kuvattu. Kuulemma ovat erittäin siistit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko kysymyksenasettelu kertoo, että aloittaja ei ymmärrä ylipainosta mitään.
Kuinka niin?
-kysyy ap-
Koska 10 kilon laihduttamisella ei pääse eroon diabetes-, kolesteroli- ja verenpainelääkityksestä. 30 kilon laihduttaminen ja painon pitäminen loppuikänsä samana voisi olla toinen juttu. Siihen itse tähtään, kun painoindeksini oli yli 30.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen varmasti tietää ilman lääkärin sanomisiakin, että laihdutusta suositellaan tuossa tilanteessa, mutta kun se lääkärikään ei voi tietää, tapahtuuko näin. Minulla oli kaikki nuo vaivat diabetesta lukuun ottamatta jo nuorena normaalipainoisena aikuisena, tuttavani taas ei päässyt kaikista lääkkeistään eroon laihduttamallakaan ja miten se olisi ollut mahdollistaan, kun vaivat tulivat ennen ylipainoa. Huonot elintavat lisäävät riskejä ja ovat monella syy mainitsemiisi asioihin, mutta aloituksesi on hyvän haltijan kysymys sadussa, ei oikean lääkärin. Verenpaineeseen vaikuttaa monella stressi ja perintötekijät, tiedän myös todella hoikan naisen, joka aloitti lääkityksen 30-vuotiaana ja lääkityskään ei toimi kuin hetken kerrallaan kunnes pitää taas lisätä.
Mun tutulla nilkka murtu ku oli juoksemassa pimeellä .
Eli liikunta vaarallista, parempi löhötä sohvalla ahmien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se laihduttaminen olisi kaikille helppoa, niin meillä ei olisi ainuttakaan ylipainoista! On erittäin harvinaista, että kukaan ihan välttämättä haluaisi olla ylipainoinen - niin paljon haukkumista, hyljeksintää ja haasteita ylipainoiset joutuvat kokoajan kokemaan.
On ihmisiä, joille laihduttaminen on helppoa ja ihmisiä joille se on lähes mahdotonta - sekä todella paljon kaikkia välimuotoja näistä. Ei pidä olla siinä väärässä luulossa, että ylipainoon yrittäisi puuttua vasta kun siitä huomautetaan ja että sen jälkeen vaan laihtuu. Nämä eivät ole niin yksinkertaisia asioita.
Oikeasti laihduttaminen on helppoa. Ei tarvitse tehdä mitään, ei edes syödä!
Tietäisitpä vaan, typerä asia edes vitsailla. Toisilla keho tottuu pienempään kalorimäärään ja laihtuminen ei vaan onnistu. Kitukuuria ei voi jatkaa lopun ikää ja paino nousee herkästi sen jälkeen, vaikka söisi normaalisti. Jos taas alkaa syödä tavoitepainonsa mukaisesti, aineenvaihduntaa joillain vain hidastuu, ei ole minulla auttanut vuosikymmeniä sitten pois jätetyt sokerit, mehut ja vastaavat painoon mitenkään muuten kuin etten ole lihonut pariin vuosikymmeneen, mutta en kyllä laihtunutkaan. Syön paljon vähemmän kuin moni normaalipainoinen ja liikun enemmän, koska en omista autoa vaan teen kaikki matkat pyöräillen tai kävellen. Minut hyvin tuntevat ihmettelevät, miten kestän tällaisena, mutta kaikki isäni suvun naiset ovat samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tutulla nilkka murtu ku oli juoksemassa pimeellä .
Tietysti kannattaa liikkua ja syödä terveellisesti ylipainoa välttäen, mutta kukaan ammatti-ihminen ei menisi lupaamaan jotain mikä ei ole totta. Siitähän tässä oli kyse, että ap:n hyvä haltija poistaa kaikki vaivat pelkällä kymmenen kilon laihdutuksella loppuelämäksi.
En onnistu millään laihtumaan.Olen jysähtänyt tiettyyn painoon ja vaikka joisin viikon vettä en laihdu grammaakaan. Suututtaa.
Tuo on ihan puppupuhetta, että jos elää pienellä kalorimäärällä niin keho tottuu siihen eikä laihdu. Jos noin olisi, niin maailmassa ei yksikään ihminen olisi kuollut nälkään.
Vierailija kirjoitti:
En onnistu millään laihtumaan.Olen jysähtänyt tiettyyn painoon ja vaikka joisin viikon vettä en laihdu grammaakaan. Suututtaa.
Miten se muka on mahdollista?
Laihtumiseen on yksinkertainen kaava:
kuluta enemmän kuin syöt!
Minä olen laihtunut neljässä kuukaudessa kymmenisen kiloa ilman että varsinaisesti laihduttaisin. Kyllästyin vain huonoon vointiin ja jätin pois tai korvasin ne pahimmat lihavuuden aiheuttajat. En esimerkiksi juo enää sokerilimuja mitä aiemmin vähintään kolme tölkkiä päivässä samoin makeiset pois. Rasvaisia juustoja söin runsaasti laittamalla juustotarjotinta esiin lähes joka ilta televisiota katsellessa. Kesällä myös makkaraa grillattiin usein.
Nyt juon vettä ja juusto vähärasvaisempaan ja silloinkin vain siivu leivän päälle. Makkarat jääneet pois ruokavaliosta. Syön ainakin saman verran kuin ennnenkin mutta terveellisemmin ja paino on reippaasti pudonnut samoin puolisolla. Kummallakin huomattavasti aiempaa parempi olo.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen laihtunut neljässä kuukaudessa kymmenisen kiloa ilman että varsinaisesti laihduttaisin. Kyllästyin vain huonoon vointiin ja jätin pois tai korvasin ne pahimmat lihavuuden aiheuttajat. En esimerkiksi juo enää sokerilimuja mitä aiemmin vähintään kolme tölkkiä päivässä samoin makeiset pois. Rasvaisia juustoja söin runsaasti laittamalla juustotarjotinta esiin lähes joka ilta televisiota katsellessa. Kesällä myös makkaraa grillattiin usein.
Nyt juon vettä ja juusto vähärasvaisempaan ja silloinkin vain siivu leivän päälle. Makkarat jääneet pois ruokavaliosta. Syön ainakin saman verran kuin ennnenkin mutta terveellisemmin ja paino on reippaasti pudonnut samoin puolisolla. Kummallakin huomattavasti aiempaa parempi olo.
Juuri noin! Moni ei vaan tajua sitä kuinka paljon esim. limsassa ja rasvaisissa juustoissa tulee energiaa.
Millaista juustoa nykyisin laitat leivän päälle (rasvaprosentti)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin! Moni ei vaan tajua sitä kuinka paljon esim. limsassa ja rasvaisissa juustoissa tulee energiaa.
Millais
Vaihtuu aina mutta on 10 - 17 prosenttista. Aiemmin tosiaan söin juustoa paloina joten yksittäinen siivu rasvaprosentista huolimatta on hurja muutos. Nykyään kun juuston kulutus on yleensä meillä yhteensä noin kaksi siivua päivässä niin juustoa ei paljon mene. Nyt on Kuusamon Eränkävijä 15% viipaleet. Tuostakin juustosta on eri rasvaprosentilla olemassa vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan laihduttaisin. Ja päätyisin tähän samaan, missä olen nyt eli 170 cm, 56 kg, diabetes, korkea kolesteroli ja korkea verenpaine. Ja sitten miettisin, että miksi hitossa kärsin vuoden ajan nälkää, kun mikään ei muuttunut, paitsi se paino.
Tiedän tunteen! Mullakin korkea kolesteroli ja korkea verenpaine ja pudotin kymmenisen kiloa (166cm 51kg) ja tilanne ihan sama. Jouduin aloittamaan molempiin lääkityksen.
Mulla ei ole korkea verenpaine mutta korkea kolesteroli ja vaikea astma. Laihdutin 12 kiloa ja nyt lisäksi on 2 tyypin diabetes.
mulle sano lääkäri että lievissä rasva-arvo tapauksissa
liikunta ja ruokavalio auttaa.
uskoin häntä, laihutin juoksumatolla 4 - 5 kk ainana 10kg
pois ja aloin syömään paremmin. pienempiä annoskokoajan
ja salaattia ruualle.
Tärkeämpää on hyvä fyysinen kunto, antaa niin hyvän fiilksen olemiselle.
Ei 10kg laihduttaminen mitään diabetesta paranna. Esidiabeteksen mahdollisesti kyllä joo. Mutta 10kg ylipainosella harvemmin mitään diabetesta tai muita lihavuuden liitännäissairauksia vielä on ja jos on, niin täytyy kyllä olla umpisurkeat geenit. Varmaan suoraan Savosta, siellä ihmiset syntyessään jo verisuonisairaita ja lättäjalkasia lyhyitä punkeroita.