Yksin ravintoloissa syövät miehet ovat nyt "ravintolatrendi", eikä yhteiskunnallinen ongelma
Yksin ravintolassa syöminen lisääntyy maailmalla, ja sama ilmiö on nähtävissä myös meillä Suomessa. Yksin ruokaileminen on rentoutumisen muoto, josta tällä hetkellä nauttivat tyypillisesti miehet, Pancho Villan yrittäjä Saila Sainio kertoo.
Ilmiöön voi vaikuttaa muun muassa se, että yksin asuvien määrä Suomessa on kasvanut tasaisesti viime vuosikymmeninä. Tilastokeskuksen mukaan yksin asuvia oli vuonna 2022 yhteensä noin 1,3 miljoonaa, joka on kaksinkertainen määrä vuoteen 1990 verrattuna. Lisäksi näyttää siltä, että yksin ravintolassa käymiseen aiemmin mahdollisesti liittynyt häpeä on hälventynyt ja julkisessa keskustelussa korostuvat ilmiön positiiviset puolet.
Positiiviset puolet... Taas tyypillinen miesvihan muoto, jossa ongelmaa vähätellään.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
On kyllä melko surullista että joku miettii noin paljon muiden ihmisten kuviteltuja mielipiteitä. Itse (nainen) käyn yksin teatterissa, konsertissa, syömässä, viinilasillisella, elokuvissa, taidegalleriassa, matkustamassa. Ihan normaalia Suomessa(kin). Ja hyvin usein kyllä tapaan jonkun :)
Jotkut ihmiset eivät todellakaan välitä, ja uskon että olet yksi heistä.
Yksin voi nauttia ruoasta kun taas seurueessa sosiaalinen paine vie osan nautinnollisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Enpä olisi arvannut, että joku ap:n kaltainen osaa tehdä tästäkin ongelman. Ravintolaan voi nykyisin mennä siksikin, että on nälkä ja ei jaksa kokata. Vaikea nähdä tässä ongelmaa.
Tälle ongelma taitaa olla siinä että mies menee ennemmin yksin ravintolaan kuin naisen kanssa että naisen saisi ilmaisem ravintola aterian
Onpa taas tehty ongelma.
Parempi yksin kuin huonossa seurassa koskee myös ravintolatiloja. Ja molempia sukupuolia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aika surullista. Varmaan itkee hampurilaiseen samalla.
Kyllä, siinä kyynelten ryvettämä sämpylä murenee pitkin pöytiä.
Vierailija kirjoitti:
Illallisella olen usein yksin, kun työhöni liittyy aika paljon matkustamista. En ole ikinä kokenut yksin illallisella oloa nolona tai kummallisena. Enkä ole tajunnut, että joku muu voi pitää sitä nolona.
M49
Jospa nyt alat hävetä kun käyt yksin syömässä.
Yksin kun käy niin ei tarvi maksaa kuin oma ateria
Vierailija kirjoitti:
Juon iltaisin yksin olueni myös 😢
T: Mies
Ehkäpä olet yksin sen takia, koska juot olutta joka ilta.
Vierailija kirjoitti:
Illallisella olen usein yksin, kun työhöni liittyy aika paljon matkustamista. En ole ikinä kokenut yksin illallisella oloa nolona tai kummallisena. Enkä ole tajunnut, että joku muu voi pitää sitä nolona.
M49
Ulkona syöminen on joillekin elämys, uusi kokemus, treffit, jne. Monille vain jonkun muun kokkaamaa ravintoa
Tämä menee naisilla tunteisiin kun perinteisesti miehet ovat kustantaneet naisille ravintolaillalliset ja nyt miehet syövätkin yksin. Se kaivertaa osaa naisia jotka mielellään soisivat itselleen tällaista pientä hemmottelua mutta kun ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä menee naisilla tunteisiin kun perinteisesti miehet ovat kustantaneet naisille ravintolaillalliset ja nyt miehet syövätkin yksin. Se kaivertaa osaa naisia jotka mielellään soisivat itselleen tällaista pientä hemmottelua mutta kun ei ole rahaa.
Uliuli työtön syrjäytynyt incel
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä melko surullista että joku miettii noin paljon muiden ihmisten kuviteltuja mielipiteitä. Itse (nainen) käyn yksin teatterissa, konsertissa, syömässä, viinilasillisella, elokuvissa, taidegalleriassa, matkustamassa. Ihan normaalia Suomessa(kin). Ja hyvin usein kyllä tapaan jonkun :)
Jotkut ihmiset eivät todellakaan välitä, ja uskon että olet yksi heistä.
En todellakaan piittaa jonkun hikikomerolaisen fobioista ja projisoinnista. Jos on niin hermoheikko ettei yksin pysty yhteiskunnassa toimimaan ja palveluista itse ansaitsemallaan rahalla aidosti itsenäisesti nauttimaan, on kyllä pelkkää sääliä osakseen ansainnut.
Enpä ole koskaan ennen kuullut, että ravintolassa yksin syöminen olisi yhteiskunnallinen ongelma!? Tai että sitä voisi hävetä. Olen itse tietämättäni ollut osa tätä ongelmaa jo teini-ikäisestä asti, 1990-luvulta. Toki syön välillä myös seurassa. Aion kuitenkin edelleen jatkaa tätä ongelmakäyttäytymistäni. Jaxuhali aloittajalle.
- mies, 41 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Teen itse ruokaa. Olen hyvä laittamaan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Hauska ajatella, että kun mä istun ihan tyytyväisenä ravintolassa syömässä niin samalla joku katsoo mua ja arvioi, että edustanko jotakin yhteiskunnallista ongelmaa tai onko mulla omassa elämässä jotakin meneillään. En mä ole siellä edustamassa mitään, tekemässä mitään poliittista kannanottoa tai luomassa trendiä. Mä haluan vaan syödä rauhassa.
Riippuu miten pukeudut.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miks kaikesta pitää nykyään leipoo joko jonkinlainen trendi tai sitten yhteiskunnallinen ongelma.
Mulla on nälkä = meen syömään. Ei siinä oo mitään sen syvällisempää ja tuskin monella muullakaan.
Yksinäisyys on se ongelma. Ennen syötiin lähes 10 hengen perheen voimin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne yksinäiset miehet eivät sitten syö yhdessä? Ja entä jos joku nimenomaan haluaa syödä yksin? Pitäisikö se kieltää?
miksi ne yksinäiset miehet ei saa syödä naisten seurassa?
Olen käynyt usein lounaalla yksin mutta illalliselle en ole koskaan mennyt. Ainakin ennen ne illallispaikat oli niin täynnä pariskuntia ja porukoita että voisi tuntea itsensä omituiseksi jos syö yksin. Ehkä ajat on sitten muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miks kaikesta pitää nykyään leipoo joko jonkinlainen trendi tai sitten yhteiskunnallinen ongelma.
Mulla on nälkä = meen syömään. Ei siinä oo mitään sen syvällisempää ja tuskin monella muullakaan.
Yksinäisyys on se ongelma. Ennen syötiin lähes 10 hengen perheen voimin.
Ennen ei ruokapöydässä saanut puhua, joten siinä oli 10 tuppisuuta kauhomassa ruokaa pikapikaa suuhun. En sanoisi tuota seuralliseksi syömiseksi.