Yksin ravintoloissa syövät miehet ovat nyt "ravintolatrendi", eikä yhteiskunnallinen ongelma
Yksin ravintolassa syöminen lisääntyy maailmalla, ja sama ilmiö on nähtävissä myös meillä Suomessa. Yksin ruokaileminen on rentoutumisen muoto, josta tällä hetkellä nauttivat tyypillisesti miehet, Pancho Villan yrittäjä Saila Sainio kertoo.
Ilmiöön voi vaikuttaa muun muassa se, että yksin asuvien määrä Suomessa on kasvanut tasaisesti viime vuosikymmeninä. Tilastokeskuksen mukaan yksin asuvia oli vuonna 2022 yhteensä noin 1,3 miljoonaa, joka on kaksinkertainen määrä vuoteen 1990 verrattuna. Lisäksi näyttää siltä, että yksin ravintolassa käymiseen aiemmin mahdollisesti liittynyt häpeä on hälventynyt ja julkisessa keskustelussa korostuvat ilmiön positiiviset puolet.
Positiiviset puolet... Taas tyypillinen miesvihan muoto, jossa ongelmaa vähätellään.
Kommentit (69)
Juon iltaisin yksin olueni myös 😢
T: Mies
Miksi ne yksinäiset miehet eivät sitten syö yhdessä? Ja entä jos joku nimenomaan haluaa syödä yksin? Pitäisikö se kieltää?
Vierailija kirjoitti:
Illallisella olen usein yksin, kun työhöni liittyy aika paljon matkustamista. En ole ikinä kokenut yksin illallisella oloa nolona tai kummallisena. Enkä ole tajunnut, että joku muu voi pitää sitä nolona.
M49
Samaa olin tulossa sanomaan.
Syön vähintään kerran-kaksi viikossa illallista yksin ravintolassa ja joka kerta eri puolella Suomea matkatyön takia. Toisinaan ostan valmisruokaa hotellihuoneeseen jos en jaksa viettää koko iltaa ravintolassa. Ravintolasyöminen on välillä turhan pitkä prosessi kun siinä menee aina se vähintään kaksi tuntia tilaamisesta laskuun.
M42
2/5, ainakin sait jotain keskustelua aikaan.
Mikä ihmeen ongelma ravintolassa yksin syöminen olisikaan?
Minä käyn välillä yksin ravintolassa syömässä, niin saan omaa rauhaa ja vapaata perheestä edes joskus.
M39
Onko se trendi vai ongelma jos nainen käy yksin ravintolassa syömässä? Minä käyn välillä vaikka olen naimisissa ja minulla on myös laaja kaveripiiri.
Minä syön jopa lounaani yksin, työpaikan ruokalassa. En tykkää syödä työkavereiden seurassa (ihan ok tyyppejä muuten), koska tuntuu, etten keskity tarpeeksi itse siihen annokseeni. Haluan hengähtää ilman keskustelua ja nauttia ruoasta 20 minuuttia, onko se niin huono asia?
Ja olen nainen.
tottakai miehet haluaa syödä yksin ravintolassa. se on erittäin halpaa, kun ei ole nainen mukana, ja kerrankin saa syödä rauhassa, ilman turhaa jaarittelua mistään asiasta. ei miehet söisi yksin, jos naiset antaisi ruokarauhan. ja syödähän meidän kaikkien täytyy. paitsi vegejen.
Mä en ymmärrä miks kaikesta pitää nykyään leipoo joko jonkinlainen trendi tai sitten yhteiskunnallinen ongelma.
Mulla on nälkä = meen syömään. Ei siinä oo mitään sen syvällisempää ja tuskin monella muullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ravintoiloissa pitäis olla joku nurkka mihin yksinäiset suomalaiset miehet laitetaan syömään. Loosin sisäänkäynnin päälle teksti missä lukisi loser
Tai vaan tymäkästi LOOS(er)I
Hienoa jos käyvät ravintolassa eivätkä vaan wolttaa kotiin ruokaa. En ymmärrä mikä tässä on ongelma. Kun lähtee ulos niin saattaa jopa tavatakin jonkun.
Hauska ajatella, että kun mä istun ihan tyytyväisenä ravintolassa syömässä niin samalla joku katsoo mua ja arvioi, että edustanko jotakin yhteiskunnallista ongelmaa tai onko mulla omassa elämässä jotakin meneillään. En mä ole siellä edustamassa mitään, tekemässä mitään poliittista kannanottoa tai luomassa trendiä. Mä haluan vaan syödä rauhassa.
Japanissa tämä ongelma on normalisoitu tekemällä ravintoloista yksin asioiville loosseja, milloin sama Suomeen? Yhteiskunnallisesti kestämätöntä, mutta kukapa nyt ei haluaisi täälläkin kusta omiin muroihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miks kaikesta pitää nykyään leipoo joko jonkinlainen trendi tai sitten yhteiskunnallinen ongelma.
Mulla on nälkä = meen syömään. Ei siinä oo mitään sen syvällisempää ja tuskin monella muullakaan.
Koska yhteiskunta tarvitsee rakkautta, jotta saadaan lisää lapsia?
Amor vincit omnia.
Oletko ap maalta? Jos olet, ymmärrän kyllä ettei ravintolatarjontaa ole läheskään yhtä paljon kuin kaupungeissa, eikä syömässä käyminen ole yhtä arkista. Edelleen on paljon ihmisiä, jotka pitävät ravintolassa syömistä erityisenä ja harvinaisena juttuna, jota ei olla totuttu tekemään yksin. Itse käyn syömässä yksin n. 1-2 krt. viikossa, esim. ohikulkumatkalla arkena.
Olen nainen ja käyn kyllä välillä ravintoloissa yksin, oikeastaan varmaan useimmin yksin. Ei oikein ole kavereita ja syömäänhän sinne mennään eikä puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Enpä olisi arvannut, että joku ap:n kaltainen osaa tehdä tästäkin ongelman. Ravintolaan voi nykyisin mennä siksikin, että on nälkä ja ei jaksa kokata. Vaikea nähdä tässä ongelmaa.
Nimenomaan näin. Ravintolassa yksin asioiva mies ei ole hikikomeroitunut, vaan elää elämisen arvoista elämää. Kenties löytää jonkun seurakseenkin, jos sattuu kiinnostamaan.
Miksi?