Yksin ravintoloissa syövät miehet ovat nyt "ravintolatrendi", eikä yhteiskunnallinen ongelma
Yksin ravintolassa syöminen lisääntyy maailmalla, ja sama ilmiö on nähtävissä myös meillä Suomessa. Yksin ruokaileminen on rentoutumisen muoto, josta tällä hetkellä nauttivat tyypillisesti miehet, Pancho Villan yrittäjä Saila Sainio kertoo.
Ilmiöön voi vaikuttaa muun muassa se, että yksin asuvien määrä Suomessa on kasvanut tasaisesti viime vuosikymmeninä. Tilastokeskuksen mukaan yksin asuvia oli vuonna 2022 yhteensä noin 1,3 miljoonaa, joka on kaksinkertainen määrä vuoteen 1990 verrattuna. Lisäksi näyttää siltä, että yksin ravintolassa käymiseen aiemmin mahdollisesti liittynyt häpeä on hälventynyt ja julkisessa keskustelussa korostuvat ilmiön positiiviset puolet.
Positiiviset puolet... Taas tyypillinen miesvihan muoto, jossa ongelmaa vähätellään.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Illallisella olen usein yksin, kun työhöni liittyy aika paljon matkustamista. En ole ikinä kokenut yksin illallisella oloa nolona tai kummallisena. Enkä ole tajunnut, että joku muu voi pitää sitä nolona.
M49
Syön mieluummin yksin hotellissa kun menen yksin syömään ravintolaan.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä melko surullista että joku miettii noin paljon muiden ihmisten kuviteltuja mielipiteitä. Itse (nainen) käyn yksin teatterissa, konsertissa, syömässä, viinilasillisella, elokuvissa, taidegalleriassa, matkustamassa. Ihan normaalia Suomessa(kin). Ja hyvin usein kyllä tapaan jonkun :)
On surullista, että joku jättää haluamiaan juttuja tekemättä vain sen takia, ettei saa seuraa eikä kehtaa mennä yksin.
Mitäs ongelmaa tuossa on? Minä käyn usein syömässä yksin ja nautin siitä. Joskus ihan pitkän kaavan mukaan.
Hyvä asia vain että nykyään yksin syöminen on normaalia, ennen oli toisin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen ongelma ravintolassa yksin syöminen olisikaan?
TÄMÄ! Itse juuri perjantaina kävin lounaalla yksin, söin hyvää ruokaa ja selailin puhelinta. On ihanan rentouttavaa!
Viereisessä pöydässä oli isompi seurue, jossa oli kiusallista hiljaisuutta, jota sitten joku yritti rikkoa jollain sääpuheella tms. Itse koen tuollaisen ihan hemmetin ahdistavana ja kuormittavana kun pitää yrittää kantaa vastuuta ilmapiiristä.
Ja siis ihan samanlaisia kokemuksia illalisravintoloista. Yksin ravintolassa syöminen on parasta. Ja olen nainen, jos tällä jotain merkitystä.
Me naiset syödään yksin kotona.
Teen tänään karjalanpaistia ja perunoita.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn välillä yksin ravintolassa syömässä, niin saan omaa rauhaa ja vapaata perheestä edes joskus.
M39
Saako puoliso myös omaa aikaa samalla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn välillä yksin ravintolassa syömässä, niin saan omaa rauhaa ja vapaata perheestä edes joskus.
M39
Saako puoliso myös omaa aikaa samalla tavalla?
No ei tietenkään, pitäähän edes jostain säästää. Eukko voi paistaa itselleen munakkaan ja syödä sen silloin, kun kaikki lapset nukkuvat.
eri
Siis. Ravintolaan ei saa mennä syömään yksin? Ymmärsinkö nyt oikein tämän aloituksen
On kyllä kummalliseksi mennyt maailma, yksin et saa syödä, mutta melonin tuuppaaminen perseeseen on normaalia?
Söin tälläkin viikolla ravintolassa yksin 8 kertaa. Pitääkö olla huolissaan?
Mies 51v