Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kun työelämässä jatkuvasti saikuttajia paapotaan, ja sitten ne jotka on aina töissä niin hyvä kun töitä löytyy

Vierailija
19.11.2024 |

Toiset on koko ajan pois, joka ikinen viikko. Ymmärrän flunssat, kuumeet, lasten sairaudet, jalan murtumiset, välilevyn pullistumat jne, mutta näiden lisäksi ollaan jatkuvasti joko masentuneita, uupuneita, kuormittuneita, vittuuntuneita, ahdistuneita, milloin mitäkin.

Saikkuja on koko ajan, silti ovat jopa parempi palkkaisia kuin osa niistä jotka tosissaan koittaa käydä töissä.

En ymmärrä miksi toisia paapotaan. Kyllä työt pitäisi hoitaa.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.laakarilehti.fi/terveydenhuolto/sairauspaivat-lisaantyivat-…

Eniten sairastivat lähihoitajat ja hoitajat: keskimäärin 26,6 sairauspoissaolopäivää vuodessa.

Viikkotyöajalla tuo olisi 13 prosenttia kaikista työpäivistä! Eli noin joka toinen-kolmas viikko soitto esimiehelle 'Nyt ei pysty!' tai vaihtoehtoisesti yli viikon pidempi saikku kullekin vuodenajalle. Ja tämä siis jokaiselle keskimäärin, mitähän se onkaan oikeasti pahimmilla saikkuhaukoilla(?)

Voin kertoa ettei tuo keskiarvo menisi läpi yksityisellä. Ainakaan sellaisessa yrityksessä mikä olisi pystyssä vielä ensi vuonnakin.

No molemmat ovat paljon tekemisissä sairaiden kanssa, joten onko yllätys, että saavat itsekkin tauteja?

Koko kunta-ala ja alle 30-vuotiaat ovat myös aika sairaita saman linkin mukaan, keskimäärin melkein kuukausi vuodessa säännöllisen työajan mukaan. Kenenköhän kanssa nämä ovat olleet tekemisissä?

Nuorten, alle 30-vuotiaiden kuntatyöntekijöiden sairauspoissaolot lisääntyivät. Heillä on nyt jo enemmän sairauspäiviä kuin yli 50-vuotiailla. Viime vuonna nuoret olivat keskimäärin 16,7 päivää poissa oman sairauden takia.

Vierailija
22/29 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. masennus on ihan oikea sairaus siinä missä flunssa tai välilevynpullistuma. En nyt siis ihan ymmärrä, miksi arvotat mt-saikut jotenkin vähemmän päteviksi syiksi olla pois töistä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajia eivät tarvitse terveet vaan sairaat. Työpaikat täynnä sairaita, usein immuunipuutteisia monisairaita ja/tai vanhoja ihmisiä. Hoitajat ovat lääkäreitä lähemmässä kosketuksessa potilaisiin.

Useimmat hoitajat ovat naisia ja hyvin monet hoitajat ovat myös äitejä. Lapsettomat naiset hoivaavat läheisiään myös vapaa-ajallaan, se on heille suvuissa "jyvitettyä" hommaa...

Äiti-hoitajien oman perheen lapset ovat eri päiväkodeissa ja kouluissa. Lisäksi lasten kaverit ovat ehkä vielä muissa. Jos puhutaan yhdestäkin lapsesta, tämä aika kestää noin parikymmentä vuotta.

Äidit jäävät kotiin sairaan vauvan, taaperon ja alakouluikäisen lapse kanssa. He, eivät isät, hoivaavat, hellivät, siistivät eritteet sun muut. No joku harva isä toki. 

Ymmärrättekö edes sen virus- ja bakteerialtistuksen määrää, minkä naiset ja erityisesti sote- ja kasvatusalan ammattilaisnaiset kohtaavat päivittäin?

Lisäksi näiden naisvaltaisten alojen työn kiire, koettu eettinen stressi, mahdolliset taloushuolet sekä ruuhka- ja vaihdevuosikymmenet (!) tuovat mukanaan mm. huonot yöt ja kovaa stressiä.

Nämä jo sinänsä - ilman pöpöhautomo-työpaikkaa ja usein vastaavaa kotia - laskevat immuniteettiä. 

Miehet huolehtivat perheen monisukupolvisessakin systeemissä lähinnä itsestään. Se itsekkyys on heille aina sallittu - palkkapussia vastaan.  Monet heistä työskentelevät oman päätteensä äärellä. Se on päivässä heidän ainoa pakollinen hommansa ja kaksi päivää jäävät 24/7 kokonaan itselle.

Miehet eivät valvo lasten vuoksi. He ehtivät huolehtia kunnostaan, ollen siis paitsi terveyttään vaalimassa niin samalla pois kodista sen räkäisine ja sairaana myös henkisesti kuormittavine asukkeineen.

Miehet eivät useinkaan työskentele virus- ja bakteerimassan keskellä ja niin lähellä ihmisiä. Miehet ovat näillä pöpöaloilla lääkäreitä, rehtoreita, varhaiskasvatuksen johtajia ja muita päällikköjä.

Varsinaiset hommat kotona ja töissä tekevät naiset. Ollaan välillä tosiaan sairaana itsekin, emme koneita. Sori siitä!

Mutta kun suomalainen sairaskin äiti hoitaa itse sisulla sen työnsä, lapset ja kodin. Ei me tunneta 37.0 ja nuha -miesflunssaa.

Ei ole mahdollista meille perheellisille naisille vuosikymmeniin jäädä sinne petiin, ennen kuin sinne kaatuu eikä ylös pääse. Mitä sitten?

Sitten me otetaan kuume- yms lääkettä ja noustaan ylös, koska me naiset, hoitajia taikka emme, hoidetaan silti, edelleen, myös ne kaikkien muiden tarpeet. 

Vierailija
24/29 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse olet terve, ole siitä iloinen, äläkä valita muiden sairastamisista.

Sehän se vituttaakin, kun ei ole terve itsekään. Kaikenlaista oiretta on ja pahojakin fyysisiä kipuja. En ymmärrä, miksi omalla kohdalla aina niin huono tuuri lääkärissä tai enkö vain osaa käydä siellä. Ilmeisesti olen liian terveen näköinen kuitenkin, mutta ulkokuori hämää...

Vierailija
25/29 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tänä syksynä sairastanut hirveän paljon. Aiemmasta autokolarista johtuva selkärankamurtuma aiheutti hankalan oireen ja kovat kivut. Onneksi näkyi magneetissa niin minua uskottiin. Siihen päälle keuhkokuume joka vei voimat viikoiksi. Ja tumietty lapset sairastaa siinä samalla. Yksinhuoltaja olen. Hävettää soittaa esimiehelle etten tule töihin koska joku taas sairaana. Töissä olen tunnollinen ja osaan työni hyvin. 

Vierailija
26/29 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä taas oon joka päivä töissä kesät ja talvet, ihan että muita vituttaa. työt hoidan puolivillasesti ja en oikeastaan tuu kenenkään kanssa juttuun. eivät voi ottaa ketään muuta mun tilalle, ku pelkäävät, että se saikuttaa joka tapauksessa enemmän.

Vierailija
27/29 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka voisi seurata saikuttelua jotenkin niin että seurattaisiin liukuvasti vaikka edellistä 12kk jaksoa ja sinä aikana olevat saikkupäivät sitten laskisi palkkaa. Jos kuluvan vuoden aikana olisi esim 5 saikkupäivää niin palkkaa alennettaisiin 5% niiltä päiviltä. Muutaman päivän sairastelu vuoden aikana ei ketään köyhdytä mutta jos aletaan saikuttelemaan urakalla niin sitten tuntuu jo.

Vierailija
28/29 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osan töistä voi tehdä etänä kotona "sairastellessa". Tekee tai sitten ei tee töitä, mutta sairauspoissaoloja ei tule. Itse en toivoisi esim. flunssassa olevaa hoitajaa itseäni hoitamaan. Enkä haluaisi olla töissä päiväkodissa, jossa altistuu joka ikinen päivä ties mille taudille. 

Vierailija
29/29 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka voisi seurata saikuttelua jotenkin niin että seurattaisiin liukuvasti vaikka edellistä 12kk jaksoa ja sinä aikana olevat saikkupäivät sitten laskisi palkkaa. Jos kuluvan vuoden aikana olisi esim 5 saikkupäivää niin palkkaa alennettaisiin 5% niiltä päiviltä. Muutaman päivän sairastelu vuoden aikana ei ketään köyhdytä mutta jos aletaan saikuttelemaan urakalla niin sitten tuntuu jo.

Tämä muuten voisi laskea syntyvyyttä edelleen. Jos on lapsia, voivat omat sairauspoissaolot lisääntyä eksponentiaalisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän