Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä selittää polyamorian?

Vierailija
19.11.2024 |

Onko tähän saatu tietoa? Äkkiseltään ajateltuna yksiavioisuus olisi järkevämpää. Biologeja tai psykologeja paikalla?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitoutumiskammo. Tarve panna useita. 

Mutta miksi jollain on tarve useampaan kuin yhteen kumppaniin?

Jos on rakastunut useampaan kuin yhteen ihmiseen? 

Anteeksi vain, mutta tuo kuulostaa joltain häiriöltä.

Jaa. Mä en koe omaavani mitään pätevyyttä määritellä toisten tunne-elämää häiriöksi. Jos kokisin, niin pitäisin tuollaista toisten leimaamista häiriöllisiksi häiriönä. 

Kyllä on terveellä tunne-elämällä on rajansa. Esimerkiksi murhanhimoinen suuttumus on sairasta. Jotenkin minun päähäni ei mahdu miten kukaan voi aidosti olla rakastunut useampaan. Jostain syystä suurin osa kulttuureistakin on yksiavioisia.

Vierailija
22/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän ihminen ole biologisesti yksiavioinen laji.

Mä en oikein ymmärrä sun kysymystä? Millaista selitystä kaipaat? Tai miksi kaipaat jotain erityistä selitystä ihmisten normaalille vaihtelulle?

Mikä selittää sen, että ihmisillä voi olla useita ystäviä? Miksi ne kaipaa enemmän kuin yhden ystävän? 

Minusta ystävyys ja parisuhde on ihan eri asia, enkä vertaisi niitä toisiinsa. Siksi niitä on eri määrätkin.

Niin mutta miksi? Onko niin pakko olla? Täytyykö kaikkien muidenkin kokea samoin? Onko tässä mitään logiikkaa?

Joidenkin on vaikea ymmärtää että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia ja se oma tapa toimia ei ole ainoa oikea. 

Oikeaa sydämen sivistystä on se, että hyväksyy että ihmisiä on erilaisia ja niin kauan kuin toisia ei vahingoiteta niin antaa ihmisten toimia näissäkin asioissa niin kuin itse parhaaksi näkevät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polymolyakat haluaa panna monen kanssa koska ovat minäminä ihmisiä. Miehet taas tyytyvät kohtaloonsa koska sadasosa naisesta on enemmän kuin 0

Vierailija
24/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämänkö takia yksiavioiset pettää?

Ei kaikki petä.

No ihanko? Ei silti poista sitä asiaa, että on se ristiriita että joku väittää olevansa yksiavioinen mutta silti kuksii ympäriinsä koska "mä nyt vaan haluan".

Vierailija
25/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polymolyakat haluaa panna monen kanssa koska ovat minäminä ihmisiä. Miehet taas tyytyvät kohtaloonsa koska sadasosa naisesta on enemmän kuin 0

Minusta ei katso sukupuolta onko minäminä vai kohtaloobsa tyytyjä.

Vierailija
26/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että on aivan hullujen hommaa... kun on ymmärtänyt sen että parisuhteet ovat kaiken lopun alku niin että vielä pitäisi useita kerralla on todellakin aivan hullun hommaa... sen selittää vain jokin täysi epävarmuus omasta itsestä...

Vierailija
27/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tunnen pariskunnan joka tietääkseni avasi suhteensa miehen aloitteesta 

Vierailija
28/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mä en koe omaavani mitään pätevyyttä määritellä toisten tunne-elämää häiriöksi. Jos kokisin, niin pitäisin tuollaista toisten leimaamista häiriöllisiksi häiriönä. 

Kyllä on häiriintynyttä käytöstä. Se että joku norminpurku koettaa kieltää tämän tosiasian ei muuta faktaa. On henkisesti terveitä tasapainoisia kypsiä ihmisiä ja heitä jotka eivät syystä tai toisesta kykene tälläiseen arvokkaaseen ihmisyyteen. Nämä koettavat tietenkin mustamaalata ja jopa hävittää erilaisin sumutustekniikoin ensinmainitut kateuspäissään.

Käytännössä unelma saada tehtyä kaikista ihmisistä jonkinasteisia hulluja, häiriintyneitä, mielenvammaisia. Jotka sitten liisteröityvät toisiinsa kuin pienet vauvat avuttomuuksissaan.

Vierailija
29/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen poly ja toinen suhteistani on liki seksitön. Toinenkaan ei enää 15 vuoden jälkeen ole jatkuvaa tykitystä vaan sellaista aika tavallista pari kertaa kuussa.

Molemmat todella syvää rakkautta. 

Vierailija
30/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tietääksesi"

Iha varmasti nainen painostanu ukkoa että joko lähen mun muiden ukkojen kanssa panee yksin tai saat osallistua.

Vierailija
31/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootki varmaa tollanen polyakka

En ole mutta sinä et osaa keskustella sivistyneesti.

Vierailija
32/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ehottais poly hommia niin sanoisin että jatka ihan ittekses äläkä mua kiusaa sellasella.

Mieluummi yksin ko jossain varasijoilla 

Vierailija
33/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei. Kyllähän vanhempienkin rakkaus kai kohdistuu kaikkiin omiin lapsiin eikä vain yhteen. Moni tuntee rakkautta myös vanhempiaan ja isovanhempiaan kohtaan, vaikka mitään seksuaalista siinä ei ole.

Miksei siis voisi tuntea myös romanttista rakkautta useampaa kuin yhtä ihmistä kohtaan?

Vierailija
34/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tosi kyllästynyt kuulemaan, että suhteeni on outo tai tunne-elämältäni olen viallinen vain siksi, että meillä on kumppanini kanssa avoin suhde. Kumppanillani on yksi pitkäaikainen tapailukumppani, itse haen lyhyempiä suhteita. Uskallan väittää, että meillä on rehellisempi suhde kuin monella muulla eikä se vie rakkautta yhtään pois, vaikka sitä käyttäisi välillä myös muihin. 

En ikinä sanoisi, että yksiavioiset on tylsiä tai kontrolloivia, en todellakaan. Mielestäni yksiavioinen suhde on yhtä kaunis kuin moniavioinen. Ihmettelen vain, miksi moni kokee tarpeelliseksi kertoa, että suhteeni on sairas.

Vierailija
35/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootki varmaa tollanen polyakka

En ole mutta sinä et osaa keskustella sivistyneesti.

Sinä et osaa keskustella.

Vierailija
36/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tietääksesi"

Iha varmasti nainen painostanu ukkoa että joko lähen mun muiden ukkojen kanssa panee yksin tai saat osallistua.

Muistaakseni mies halusi ensin toisen mutta tarkemmin heidän asiat ei kuulu tänne.

Vierailija
37/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on terveellä tunne-elämällä on rajansa. Esimerkiksi murhanhimoinen suuttumus on sairasta. Jotenkin minun päähäni ei mahdu miten kukaan voi aidosti olla rakastunut useampaan. Jostain syystä suurin osa kulttuureistakin on yksiavioisia.

No useampaan ihmiseen rakastuminen ei nyt vaan ole verrattavissa mihinkään murhanhimoisuuteen, eikä ole mitään viitteitä siihen, että se ylittäisi terveen tunne-elämän rajoja.

Eihän se sun päähän tarvitse mahtua, miten toiset kokee, elää ja tuntee. Ei sun tarvitse sitä sen kummemmin ymmärtää, kunhan hyväksyt. 

Omalla ahdasmielisyydellä (en tarkoita tässä loukkaavana terminä, vaan kun kirjaimellisesti sanoit, että sun päähän ei mahdu) ei kuitenkaan voi perustella sitä, että toisissa olisi jotain vikaa.

Kulttuurien yksiavioisuus liittynee ensisijaisesti omaisuusjärjestelyihin ja perimykseen jne. 

Vierailija
38/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku ehottais poly hommia niin sanoisin että jatka ihan ittekses äläkä mua kiusaa sellasella.

Mieluummi yksin ko jossain varasijoilla 

Hyvä asenne! Olen samaa mieltä.

Vierailija
39/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon tosi kyllästynyt kuulemaan, että suhteeni on outo tai tunne-elämältäni olen viallinen vain siksi, että meillä on kumppanini kanssa avoin suhde. Kumppanillani on yksi pitkäaikainen tapailukumppani, itse haen lyhyempiä suhteita. Uskallan väittää, että meillä on rehellisempi suhde kuin monella muulla eikä se vie rakkautta yhtään pois, vaikka sitä käyttäisi välillä myös muihin. 

En ikinä sanoisi, että yksiavioiset on tylsiä tai kontrolloivia, en todellakaan. Mielestäni yksiavioinen suhde on yhtä kaunis kuin moniavioinen. Ihmettelen vain, miksi moni kokee tarpeelliseksi kertoa, että suhteeni on sairas.

Eli sulla puoliso on jossain siellä varalta jos nuo lyhyet suhteet ei jaksa sua viihdyttää.

Olispa kiva ko se sun "puoliso" sanoiski että jatkaa oikean puolisonsa kanssa ilman sua.

Vierailija
40/90 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei. Kyllähän vanhempienkin rakkaus kai kohdistuu kaikkiin omiin lapsiin eikä vain yhteen. Moni tuntee rakkautta myös vanhempiaan ja isovanhempiaan kohtaan, vaikka mitään seksuaalista siinä ei ole.

Miksei siis voisi tuntea myös romanttista rakkautta useampaa kuin yhtä ihmistä kohtaan?

Se olisikin epänormaalia tuntea seksuaaliata rakkautta lapsiin tai lapsenlapsiin. Juuri seksuaalisuus tekee parisuhderakkaudesta erilaisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä