Spirituaalisen narsismin on havaittu olevan yleisempää joogan ja meditaation harrastajilla
vaikka lajit pyrkivät päinvastaiseen.
https://www.hs.fi/elama/art-2000010703580.html
Valhe paljastumassa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Tämän perusteella täytyy lanseerata myös crossfit-narsismi, vegaani-narsismi, padel-narsismi, maraton-narsismi.. eli kaikki, joissa voi homma nousta hattuun.
Älä unohda hiihtäjiä. Ne ne vasta narsistisia ovatkin.
Ei tämä pelkästään HS:n keksimä termi ole
The Science of Spiritual Narcissism
Self-enhancement through spiritual practices can fool some of us into thinking were evolving and growing when all were growing is our ego
https://www.scientificamerican.com/article/the-science-of-spiritual-nar…
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo ikinä kuullukkaa sellast termii ku spirituaalinen narsismi :D mutta kai se HS tietää nämä asiat :D
Mutta täytyy sanoa sen verran kumminkin että uskonnollisissa piireissä on paljon narsismia, henkisissä on myös mutta mä en laske sitä narsismiks, mutta siellä on todella paljon sitä että ihmiset luulee että niiden henkinen näkemys on aina oikea
Mut kyl aika moni tajuaa sen että ihmisten henkiset polut on erilaisia, sekaan mahtuu aina kumminkin niitä ketkä luulee tietävänsä kaiken
Se että just sä et oo ikinä kuullutkaan jostain termistä ei tarkoita, etteikö sellainen termi olisi ollut jo pitkään yleisesti käytössä ja tutkimustenkin kohteena
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/being-awake-better/202409/rec…
Ihan ihmisen peruslaatuinen valuvika on kuvitella itsestään liikoja ja pitää omia pierujaan kaikkein aromikkaimpina. Ei koske tietenkään aivan kaikkia, mutta todella monia. Joku hyvin mainitsikin, että henkisissä piireissä osa tekee elantonsa valaistuneina, jolloin tuo turahdus leviää sakeampana ilmoille. Henkisiin piireihin myös hakeutuu rikkinäisiä ihmisiä ja kun joku kertoo vähän elämän perusoppeja mitä koululaitos ei kerro, niin kevytluonteinen kultismi alkaa nousta mukaan kuvioon. Mikä taas edesauttaa ns. valaistuneen mesoajan itsetunnon karkailua korkeuksiin.
Eli joku pieni totuus tuossa spirituaalisessa narsismissa varmaan on. Itse näen tuon vain pienenä osana ihmisen kokonaisvaltaista viallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihmisen peruslaatuinen valuvika on kuvitella itsestään liikoja ja pitää omia pierujaan kaikkein aromikkaimpina. Ei koske tietenkään aivan kaikkia, mutta todella monia. Joku hyvin mainitsikin, että henkisissä piireissä osa tekee elantonsa valaistuneina, jolloin tuo turahdus leviää sakeampana ilmoille. Henkisiin piireihin myös hakeutuu rikkinäisiä ihmisiä ja kun joku kertoo vähän elämän perusoppeja mitä koululaitos ei kerro, niin kevytluonteinen kultismi alkaa nousta mukaan kuvioon. Mikä taas edesauttaa ns. valaistuneen mesoajan itsetunnon karkailua korkeuksiin.
Eli joku pieni totuus tuossa spirituaalisessa narsismissa varmaan on. Itse näen tuon vain pienenä osana ihmisen kokonaisvaltaista viallisuutta.
Itsellä vähän kokemusta näistä "valaistuneista" miehistä. Hyi olkoon. Limaisia ovat lähes poikkeuksetta. Kyllä narsistinen hyväksikäyttäjä nopeasti näkee "spiritualismin" mahdollisuudet hyväksikäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä pelkästään HS:n keksimä termi ole
The Science of Spiritual Narcissism
Self-enhancement through spiritual practices can fool some of us into thinking were evolving and growing when all were growing is our ego
https://www.scientificamerican.com/article/the-science-of-spiritual-nar…
Kuulostaapi asialta, joka on terveellistä huonoitsetuntoisille mutta haitaksi liiallisesti nautittun.
Kysytään näin päin. Kumpiko on sinulle tärkeämpää, oma henkilökohtainen hyvinvointisi ja sen kehittäminen henkisellä tasolla tiedostavampaan suuntaan vai se, että istut muiden joukossa tiedostamattomana tylsimyksenä kuuntelemassa jonkun omaa ääntään rakastavan virkajätkän syyllistävää saarnaa alamaisille kirkossa.
Olen tuntenut laheisesti useamman hyvin suositun kansainvalisen jooga ja mediataatio opettajan. Yksi niitti onnettomia naisia ymparilleen, yksi joutui jatkuvasti etsimaan rauhoittavia kanavointeja ym ongelmissaan yms
Oikeasti jooga ja mediaatio antavat aluksi hyvanolon tunnetta mutta vievat syvemmalle henkimaailmaan joka ei ole hyva.
Terveisin entinen joogaohjaaja
Eras suomalainen kuuluisa meditaatio ohjaaja ja kirjailija myos manipuloi seksiin josta uhrille huono muisto jalkikateen. Naita riittaa. Monia gurujahan on syytteissa maailmalla jopa ihmiskaupasta.
Onko siis jooga hyva tie?! Ja sita tuodaan jo suomen kirkkoihinkin...
Doreen Virtue on yksi kuuluisa enkelikorttien ja kanavointien harjoittaja. Kongresseissa oli tyyliin Deepak Chopra kanssa luennoimassa.
Katuu kirjojaan ja sanoo girujen olleen aika sekaisin. Huumeita, ym hurjasteluja joita ei kai tasapainossa oleva ihminen harrasta.
Doreen siirtyi Raamatun sanaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vähän kokemusta näistä "valaistuneista" miehistä. Hyi olkoon. Limaisia ovat lähes poikkeuksetta. Kyllä narsis
Noh, naisilla on yliluonnollisen voimakas kyky poimia elämänpolkuunsa luonnevikaisia miehiä. Kolusi sitten amiksen tupakkipaikkoja, hulppeita toimistoja tai hienhajuisia joogapyhättöjä. Kyse on lähinnä perusvietistä, missä tumman kolmion ominaisuudet kiehtovat ja ajatusjärjestelmä lukee sen kiinnostavaksi itsevarmuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan yksikään johtaja pysty välttämään narsismia. Johtajuus vaatii sen, että itse uskoo itseään ja myös muut uskovat itseä enemmän kuin omia itsejään
Kukaan ei pakota seuraamaan johtajia ja jos haluaa johtamista, voi myös valita itse johtajansa. Tai johtaa itse itsään, tai ryhtyä johtamaan muita. Tässä ei ole mitään ihmeellistä, oli kyse sitten liike-elämästä, coachaamisesta, opettamisesta tai vaikka guruilusta. Koittakaa kestää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vähän kokemusta näistä "valaistuneista" miehistä. Hyi olkoo
Ja miehillä on yliluonnollinen kyky kuvitella olevansa normaaleja, siinä missä muut miehet ovat aina luonnevikaisia ja pelkästään seksin perässä. Naisnäkökulmasta joka ikinen mies on luonnevikainen, niin totta kai sitä valitsee mieluummin sellaisen josta on sentään jotain iloa ja hyötyä kuin sellaisen, jolla on vain se luonnevika
Joogaan lähes päivittäin, ja on tullut kokeiltua monennäköistä opetusta. Suuri osa opettajista on ollut nuorehkoja lempeitä naisia, vähän pitkäpinnaisemman oloisia, henkisyydestä kiinnostuneita mutta ihan tolkun maallisia.
Sitten jokunen opettaja on vaikuttanut juurikin tuollaisilta. He ohjaa, he on Syvällisen Henkisiä, he on jotenkin pidemmällä kuin muut. Jostain syystä nämä on kaikki sattuneet olemaan miehiä. Kaikki miehet ei varmasti ole samanlaisia, mutta ehkä riski on kovempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on myös ihan kiistämätön fakta, että johtaminen vaatii triad-piirteitä. Jos nainen pariutuu alistuvan miehen kanssa, tuosta miehestä tulee parhaassa tapauksessa hänen "vanhin poikansa", mikä tuottaa biologisen hylkimisreaktion, sillä tämä mies ei asetu perheessä eli laumassa siihen asemaan, joka hänelle kuuluisi, vaan syö kuormasta
Olen nähnyt narsistisia piirteitä ihmisissä kaikilla elämänaloilla.
Joogaa olen harrastanut pääasiassa kehon liikkuvuuden ja hormonitoiminnan vuoksi. Vaikutukset ovat huimat. Erityisesti en ole panostanut henkiseen puoleen, koska olen yksityisajattelija. En mantraa tai opiskele sutria.
Joukkoon mahtuu monenlaisia harrastajia. Kundaliinikoululla oli suoraan sanottuna tärähtänyttä porukkaa, jonka joukkoon päästäkseen olisi pitänyt olla puhdasoppinen. Kaupallisemmalla joogakoululla olisi pitänyt olla materiauskovainen oikeanlaisella matolla ja vaatetuksella. Parasta porukkaa on ollut kansalaisopistojen mummojoogissa, missä osallistujat eivät etsi mystistä valaistumista, vaan haluavat pitää lonkat kunnossa.
Ohjaajien keskuudesta kyllä löytyy narsisteja vähintään 50% alalla toimijoista. Sen vuoksi joogaan mieluiten kotona yksin tai mieheni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Joogaa olen harrastanut pääasiassa kehon liikkuvuuden ja hormonitoiminnan vuoksi. Vaikutukset ovat huimat. Erityisesti en ole panostanut henkiseen puoleen, koska olen yksityisajattelija. En mantraa tai opiskele sutria.
Joukkoon mahtuu monenlaisia harrastajia. Kundaliinikoululla oli suoraan sanottuna tärähtänyttä porukkaa, jonka joukkoon päästäkseen olisi pitänyt olla puhdasoppinen. Kaupallisemmalla joogakoululla olisi pitänyt olla materiauskovainen oikeanlaisella matolla ja vaatetuksella. Parasta porukkaa on ollut kansalaisopistojen mummojoogissa, missä osallistujat eivät etsi mystistä valaistumista, vaan haluavat pitää lonkat kunnossa.
Ohjaajien keskuudesta kyllä löytyy narsisteja vähintään 50% alalla toimijoista. Sen vuoksi joogaan mieluiten kotona yksin tai mieheni kanssa.
Asanat ovat rituaaleja ja hindulaisten jumalien palvontaa. Ex hindut kertovat ettei ole joogaa ilman sen uskonnollista osaa eli epajumalien palvontaa. Eivat suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Noh, naisilla on yliluonnollisen voimakas kyky poimia elämänpolkuunsa luonnevikaisia miehiä. Kolusi sitten amiksen tupakkipaikkoja, hulppeita toimistoja tai hienhajuisia joogapyhättöjä. Kyse on lähinnä perusvietistä, missä tumman kolmion ominaisuudet kiehtovat ja ajatusjärjestelmä lukee sen kiinnostavaksi itsevarmuudeksi."
Tässä voi olla osa totta. Yleensä naiset kyllä viisastuvat vahingoistaan ja se puolisovalinta on sitten ihan järkevä. Noista amiksen tupakkapaikan pojista sanoisin sen verran, että suurimmaksi osaksi ovat ihan normaaleja ja järkeviä poikalapsia. Tupakointikin jää, kun löytyy se oma tytteli kainaloon, joka kevyesti painostaa savuttomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Niin eli et harrasta joogaa, vaan asanoita tai asanoihin perustuvaa liikuntaa.
Eikö influensserius ole poikkeuksetta narsistisesti ladattua? Miksi minun pitäisi kuunnella juuri sinua?
Ja näitä löytyy professoritasoisestikin, toki toisilla enemmän oivallusta kuin toisilla. Jotkut näyttävät hyvinkin luovan uskonlahkoa juttujensa äärelle.