Voiko yksin asuva mies saada jonkinlaista apua joulun viettoon joltakin järjestöltä? Ainakin lapsiperheille tarjotaan lahjakortteja
Jos ei ole lapsia, ja asuu yksin....35v mies. Voiko tällainen henkilö saada joltain järjestöltä jouluavustusta?
Kokemuksia? Vinkkejä?
Työtön olen siis, ja elän leikatulla perustoimeentulotuela.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuvana mummona kysyin viime vuonna apuja espoon seurakunnilta, niin kohtelu oli todella tylyä ja syyllistävää, kuinka en ole hoitanut asioitani oikein..opinpahan olemaan pyytämättä. Olisin halunnut kutsua lapset ja lapsenlapset kylään, mutta en kehdannut, kun ei ollut varaa ja en halunnut paljastaa koko köyhyyttäni lapsille. Ehkä joku vielä huolii töihin, niin menee tämäkin vaihe yt-potkujen jälkeen ohi :)
No, eihän ne ala maksamaan sitä, että järjestät juhlat läheisillesi. Sama linja se on kaikkien kanssa. Ei se ole henkilökohtaista.
Jouluruoka tehdään perunoista, porkkanoista ja lantusta. Kinkku ei paljoa maksa. Aika vähällä rahalla saa ruokahetken järjestettyä.
Kaupan tätinä olen hämmentynyt mitä näillä lahjakorteilla ostetaan. Energiajuomia, pakaste pizzaa, suklaata ja limua. Näistäkö on "köyhällä" puute? 70eurolla ostetaan pelkkää sontaa joka kumotaan tunnissa kurkkuun. Kelpaisi kortti mullekkin, osa-aikaiselle, yksinasuvalle myyjälle. Saisin koko joulun ajan ruoat tuolla summalla tehtyä.
Mielestäni ei tarvitse saada. Voi senkin ajan käyttää jonkun hyödyllisen työllistävän taidon opetteluun.
Joulun tunnelma tulee tekemällä, ei ostamalla. Kirkoissa on joulun alla niitä tilaisuuksia, missä lauletaan yhdessä. Jouluyönä oli ainakin ennen Tuomasmessu ja joulupäivän aamuna on jumalanpalveluksia. Joulun tunnelmaa löytyy myös hautausmaalta jouluaattona, kun ihmiset käyvät viemässä sinne kynttilöitä. Sinne voi itsekin viedä kynttilän, vaikkei olisikaan tuttuja siellä hautausmaalla. Voi katsoa vaikka jonkun sellaisen haudan, missä makaa 35-vuotiaana kuollut. Jos ei ole varaa siihen kynttilään, voi viettää silti hetken siinä haudan äärellä siinä tietoisuudessa, että sen toisen ihmisen elämä päättyi 35 vuoden iässä, mutta oma vielä jatkuu.
Joululaatikot ei ole kalliita valmiina ostettuna. Mutta parempaan tunnelmaan pääsee, jos tekee itse. Tai jos ostaa edes niitä valmiita soseita, joista on helpompi tehdä ja silti saa paljon maistuvampaa, kuin niistä valmiista laatikoista.
Radiosta tulee joulumusiikkia enemmän kuin jaksaa kuunnella. Vanhoja, tunnelmallisia joululauluja on Youtube täynnä.
Jos se yksin oleminen jouluna kaihertaa, niin voi mennä käymään jonkun yksinäisen vanhuksen luona. Tai etsiä toisen yksinäisen, jonka kanssa käy vaikka siellä hautausmaalla ja Tuomasmessussa.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan tätinä olen hämmentynyt mitä näillä lahjakorteilla ostetaan. Energiajuomia, pakaste pizzaa, suklaata ja limua. Näistäkö on "köyhällä" puute? 70eurolla ostetaan pelkkää sontaa joka kumotaan tunnissa kurkkuun. Kelpaisi kortti mullekkin, osa-aikaiselle, yksinasuvalle myyjälle. Saisin koko joulun ajan ruoat tuolla summalla tehtyä.
Voi hyvinkin olla, että köyhällä ei ole varaa ostaa noita! Eikö sinusta köyhä saisi nauttia pienestä extrasta?? Ihme stalkkeri olet, keskity siihen ostosten piippaamiseen.
En ole koskaan tajunnut miten aikuiset ja vanhuksetkin kehtaavat vinkua joululahjakortteja. Joulu on lasten juhla, ja eiköhän aikuisena pärjää ilman paketteja tai kalliita juhlaruokia (tyyliin mäti).
En niin surkeeta tyyppiä tunne jolla ei ole varaa ostaa kinkkua ja osaa paistaa sitä eikä osaa juureslaatikoita tehdä.
Jos kukaan ei uskalla jouluksi edes vipata ruokarahaa niin tyyppi on täysin luottonsa menettänyt joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Näiden korttien yhteydessä pitäisi antaa pakollista taloudenpidon koulutusta ja varmistaa sen perillemeno.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajunnut miten aikuiset ja vanhuksetkin kehtaavat vinkua joululahjakortteja. Joulu on lasten juhla, ja eiköhän aikuisena pärjää ilman paketteja tai kalliita juhlaruokia (tyyliin mäti).
Hekin joutuvat laittamaan jouluruokia lapsiperheellisille eikä välttämättä pienet tulot riitä jos on paljon sairauskulujakin.
"Just se sama hullu. Pari päivää sitten kysyi miten sairaalaan pääsee syömään kun on niin nälkä (Long story short)..."
Tuota ideaa voisi kehitellä eteenpäin. Sairaaloissa ihmisiltä jää ruokaa yli. Ja palvelukodeissa. Ja kouluissa. Ja päiväkodeissa. Ap:n pitäisi mennä väijymään noihin paikkoihin ja pyytää, että saa syödä toisilta jääneitä ruuanjämiä.
Joissain kouluissa on mahdollisuus ruokailla edullisesti niinä päivinä, kun ruokaa on jäänyt yli. Yliopistojen ruokaloissa voi olla mahdollisuus ostaa ylijäämäruokaa edullisesti loppupäivästä, kun keittiö on sulkeutumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulunvietto ei ole mikään pakollinen tapahtuma. Sinä lokkeilet jo valmiiksi. Etsi töitä ja kustanna itse juhlasi, samoin kuin kaikki muutkin. Lokkisuomi on kiinni.
Sulla menee joulu huomaamatta ohi kuten tämäkin työpäivä: juopottelun ja vihaoksennusten parissa.
Joulu menee töissä tehden rahaa lokkien elatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hekin joutuvat laittamaan jouluruokia lapsiperheellisille eikä välttämättä pienet tulot riitä jos on paljon sairauskulujakin.
Jos köyhä vanhus järjestää joulun lapsilleen ja lapsenlapsilleen, silloin lapset puolisoineen osallistuvat kustannuksiin. Mieluiten vielä niin, että vanhus ei maksa yhtään mitään itse, koska tekee kaiken työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään pakko. Kai sitä omille lapsille uskaltaa sanoa, että nyt on kaikki rahat menneet sairauskuluihin, joten voitteko te tuoda osan jouluruuista tullessanne. Laatikot on helppo ja halpa tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuvana mummona kysyin viime vuonna apuja espoon seurakunnilta, niin kohtelu oli todella tylyä ja syyllistävää, kuinka en ole hoitanut asioitani oikein..opinpahan olemaan pyytämättä. Olisin halunnut kutsua lapset ja lapsenlapset kylään, mutta en kehdannut, kun ei ollut varaa ja en halunnut paljastaa koko köyhyyttäni lapsille. Ehkä joku vielä huolii töihin, niin menee tämäkin vaihe yt-potkujen jälkeen ohi :)
No, eihän ne ala maksamaan sitä, että järjestät juhlat läheisillesi. Sama linja se on kaikkien kanssa. Ei se ole henkilökohtaista.
Jouluruoka tehdään perunoista, porkkanoista ja lantusta. Kinkku ei paljoa maksa. Aika vähällä rahalla saa ruokahetken järjestettyä.
Sanotaanko jouluruoka-apuja hakevalle lapsiperheelle myös näin? No ei sanota. Miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Niitä lahjakortteja käyttävät myös muutkin kuin lokit. Itsekin olen käyttänyt kun olen sellaisen saanut. Sinäkin va jakki siellä kassalla pitäisit vain turpasi kiinni
Nro 95: "Sanotaanko jouluruoka-apuja hakevalle lapsiperheelle myös näin? No ei sanota. Miksi ei?"
Ei sanota, koska se köyhä järjestää joulunsa itse eikä mene jonkun toisen köyhän joulupöytään. Niillä avustuksilla ei ole tarkoitus ruokkia koko sukua vaan ainoastaan se henkilö/perhe, jolle se avustus annetaan. Mä kyllä ymmärrän, että jotkut köyhät vanhukset haluaisivat järjestää lapsilleen ja lapsenlapsilleen joulun, mutta silloin on järkevintä järjestää yhteinen joulu nyyttäriperiaatteella tai niin, että lapset perheineen antavat rahat ja/tai toimittavat vanhukselle raaka-aineet ja vanhus sitten kokkailee.
Käy syömässä jossain varattomien ruokailussa. Ota selvää onko lähellä järjestetty.
Kysy esim. Kirkon puolelta jos ei rahat riitä.
No noita lahjakortteja ostetaan kelle vaan. Meilläkin töissä usein lahjaksi s-kauppoihin.
Itse voi päättää mihin käyttää.
Koska tekevät vääristelevillä vihapropagandakyselyillään politiikkaa. Feministit tulee tappaa.