Siis onko tämä oikeasti näin? Palkasta käteen jäävä osuus,lääkäreilläkin siis alle 4000
Palkka Vero% Vero€ Autom. maksut Käteen jää
2000 käteen jää 1661,20
2500 käteen jää 1964
3000 käteen jää 2266,8
3500 käteen jää 2522,10
4000. Käteen jää 2762,4
4500 käteen jää 3017,7
5000 käteen jää 3278
5500 käteen jää 3495,8
6000 käteen jää 4 3753,6
Ja niin eteenpäin. Olen jotenkin järkyttynyt miten isotuloisilla jää noin vähän käteen?
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies tienasi 112 000 viime vuonna. Silti meillä ei ole varaa koskaan mennä ulos syömään kahdestaan tai hotelliviikonloppuihin lomareissuista puhumattakaan.
sen sijaan mies joutuu viemään asiakkaita lappiiin ja syömään viikonloppuisin. Yhdessä naurammekon miehen kanssa miten työ ei kannata Suomessa.
Tuo, ettei ole varaa mennä ulos syömään, ei varmastikaan johdu pelkästään verotuksesta. Kyllä teillä on tehty jotain valintoja, joista seuraa raskas kulurakenne, minkä myötä mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Onko teillä ehkä kallis asunto, pari lasta ja pari autoa?
Jos teillä on lapsia, niin joudutte varautumaan siihenkin, että tuette heitä myös opintojen aikana ja ehkä autatte ensimmäisen asunnon hankinnassa. Näin se Suomessa keskituloisilla menee. Omasta pussista paikataan ne yhteiskunnan turvaverkoissa olevat aukot.
112 000 euron vuositulot tarkoittaa yli 5000 euron nettotuloja kuukaudessa. Tämä siis yhden ihmisen tulot tuossa perheessä. Se on ihan älyttömän paljon enemmän kuin palkansaajille keskimäärin.
Lisäksi verottomat päivärahat työmatkoista. Jos mies ei pärjää näillä tuloilla, vikaa voi hakea peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko, että 4000e on aika hitosti. Jos ei pärjää sillä summalla, niin on ehkäpä elänyt yli varojensa.
Toki lääkäreiden työ on todella vaativaa. Ja tällä hetkellä verotus on sellainen, että lyhentämällä työviikkoa ei nettona saatava palkka pienene suhteessa yhtä paljon.
Itse olen vain keskituloinen ja 80% työaika ei pienennä käteen saatavaa summaa 20%.
Ja tietenkin inflaatio rokottaa lääkäreiden elintasoa ihan samalla tavalla kuin kaikkien muidenkin. Niin se vain on. Aikamatka 15v taaksepäin. Näin ainakin omassa perheessä paitsi 15v sitten ei ollut autoa.
Vaatteet hankitaan taas kirppareilta ja alennuksista. Kyselen tutuilta onko jäänyt vaatteita pieneksi.
Palkkani nousi vähitellen 2400>3400 brutto ja tuolla välillä myös nettotulot kasvoi minusta ihan ok, yli 500 eurolla. Ei minua itketä se, että veroja pitää maksaa, kunhan ne menisi terveydenhoitoon, koulutukseen yms eikä hallintoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko, että 4000e on aika hitosti. Jos ei pärjää sillä summalla, niin on ehkäpä elänyt yli varojensa.
Tajuatko sinä, että koska Suomessa ei ole perheverotusta, tuo 4000€ on ihan eri summa eri asemassa oleville henkilöille? Joku elättää sillä itsensä, jollain on useampi lapsi ja työtön puoliso.
Toinen vanhemmistani tienaa yli 100 000€ vuodessa, toinen on käytännössä työkyvytön vammautumisen vuoksi, mutta ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle millään (aivovammoista on ilmeisen vaikea päästä). Tämä hyvätuloinen vanhempani käytännössä elättää toista vanhempaani, ja siihen vielä erinäköiset kuntoutuksen kulut sun muut päälle, vamman vuoksi kun arki ei näytä ihan samalta kuin ennen sitä. Eivät todellakaan elä leveästi, mutta aina löytyy joku älykkö kertomaan, miten 100k tienaavaa voisi verottaa vieläkin ankarammin.
No, osittain ymmärrän, koska mieheni on pienituloinen, tienaa bruttona noin kolmasosan siitä mitä minä.
Kyllähän se välillä harmittaa, kun saa etelänlomista vain haaveilla. Mutta me elämme kuitenkin ihan mukavaa arkea.
Perheverotus kuulostaa ihan mukavalta, mutta ei tule onnistumaan, nythän koko ajan keksitään mistä voisi vähän heikentää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki lääkäreiden työ on todella vaativaa. Ja tällä hetkellä verotus on sellainen, että lyhentämällä työviikkoa ei nettona saatava palkka pienene suhteessa yhtä paljon.
Itse olen vain keskituloinen ja 80% työaika ei pienennä käteen saatavaa summaa 20%.
Ja tietenkin inflaatio rokottaa lääkäreiden elintasoa ihan samalla tavalla kuin kaikkien muidenkin. Niin se vain on. Aikamatka 15v taaksepäin. Näin ainakin omassa perheessä paitsi 15v sitten ei ollut autoa.
Vaatteet hankitaan taas kirppareilta ja alennuksista. Kyselen tutuilta onko jäänyt vaatteita pieneksi.
Uutinen: lääkärit tienaa moninkertaisesti muihin palkansaajiin nähden. Jos joku on inflaation uhri, en ekana kohdistaisi sääliäni heihin. Naurattaa tosiaan tämä veroja kiertävän yhden ammattiryhmän sääliminen. Lääkäreiden palkat myös nousee nopeammin kuin inflaatio toisin kuin muiden.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sitten mietitään miksi työssäkäyvät ei halua kotona lorvijoille maksaa.
Aika harvalla on 100 % varma työpaikka. Olen ollut 20 vuotta töissä, maksan verot mielelläni (4700 brutto / 3100 netto). Jos joudun työttömäksi ("lorvailen kotona") niin olen kyllä sos.tukeni ansainnut. Näissä keskusteluissa on aina niin yksinkertaistettu ajatus, että työssäkäyvät ja työttömät ovat staattisia ryhmiä. Eivät ole, sinullekin hyvä yksinkertainen kirjoittelija tiedoksi. Yhteiskunnan turvaverkko (joskin nykyisin hatara ja reikiä täynnä) turvaa meitä kaikkia: sairastuminen, työttömyys, työkyvyttömyys. Toki sinä olet aina terve ja työkykyinen, mitään ei tapahdu sinulle? Se on pelkkä voimafantasia päässäsi - tervetuloa jokin päivä todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähältä. En oikein välttämättä usko.
Itse olen asianajaja toiminimellä. Viime vuoden tilinpäätöksen mukaan voitto ennen veroja n. 86 700. Maksamani verot n. 22 300 eli netto 64 400. Tästä nettokuukausitulo 5333 e.
Itse en kyllä luullut tätä tienaavani, mutta pakko kai se on viime vuoden tilinpäätöstä uskottava. Ja kyllä, tuossa veroissa on mukana maksamani mätkyt noin 9800 e
asianajaja
Oletko noissa laskelmissa huomioinut myös eläkemaksut ja muut lakisääteiset maksut? Kyllä yrittäjätkin joutuu maksamaan eläkemaksuja ja yrittäjän työttömyysvakuutusmaksua ja mitä näitä on.
Ei varmaan lakimies tiedä mitään lakisääteisistä velvoitteistaan vai mitä yrität sanoa? Tämä palsta on uskomaton.
En sano, etteikö tietäisi. Vaan kysyin, oliko ottanut ne laskelmissaan huomioon, kun puhui 'verotuksen jälkeen'. Hän vertasi yrityksen tulosta bruttopalkkaan, mikä on hieman harhaanjohtavaa, koska yrityksen tuloksesta on eläkemaksut vähennetty. Jos haluaisi verrata palkansaajan verotukseen, niin sitten pitäisi omaan 'palkkaan' lisätä ne eläkemaksut, mitkä näkyy palkansaajan palkkakuitissa. Palkansaajakin saa näistä toki verovähennyksen, mutta silti ne eläkemaksut peritään siitä bruttopalkasta.
Muutenkin vähän outoa tulla yrittäjänä selittämään, ettei nämä verot nyt niin pahat ole, kun yrittäjien verotus on muutenkin erilaista palkansaajien verotukseen verrattuna. Ei pitäisi verrata omenoita päärynöihin.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalalääkäri voi tienata kuutisen tonnia, mutta käteen jää alle neljä. Siihen kuuteen tonniin sitten on opiskeltu lähes 20 vuotta ja tehdään pitkää työviikkoa kantaen vastuuta ihmishengistä. Verotus voisi olla alempaa, jos suurempi osa ihmisistä katsoisi velvollisuudekseen mennä töihin ja elättää itse itsensä.
Sairaalalääkärin palkka maksetaan veroista. Jos se suurinosa pääsee töihin. Niin puolet heistä tekee töitä 1500 euron liksalla.
Näin se on. Ja ihmettelen sitä että jotkut sanoo ettei hyvätuloiset osallistu riittävästi yhteiskunnan taloustalkoisiin, niin esim. mun mies maksaa veroja n. 100 tonnia vuodessa, niin on se kyllä mielestäni enemmänkin kuin tarpeeksi.
No mikä se lääkärin keskipalkka on HUS:issa. Aika moni saa varmaan yli 6000€ brutto kun kaikki lisät mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen brutto 7800e ja käteen 3900e, toki melkein tonnin vie pakollinen työsuhdeauto.
Ei paljon naurata
Mulla palkka myös 7800, ei verotettavia etuisuuksia, käteen jää n 4300. Kun olen lähellä eläkeikää on vakuutusosuudet suuremmat kuin nuoremmilla. Pärjäähän tuolla hyvin, varsinkin kun miehellä hieman isompi palkka, mutta ei todellakaan ostella linnoja tms.
Jatkan vielä. Maksetaan verot tyytyväisenä. Sen vuoksi turvallisempi yhteiskunta kuin monessa muussa maassa, käytännössä ilmainen koulutus, hyvä päivähoitojärjestelmä joka mahdollistaa naisten työssäolon, terveydenhoitojärjestelmäkin on kaikille olemassa, suht hyvä, työsuhteeseen kuuluu pitkät lomat ja vaikka ylitunteja tehdäänkin, suht inhimilliset työajat. Ollaan asuttu useammassa maassa, ml. USA, olisimme voineet moneen maahan jäädäkin, mutta halusimme asettua Suomeen. Kannattaa vertailla eri systeemejä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on niin persaukinen maa verotuksen takia. 50k€ vuosituloilla pääsee parhaiten tienaavien 10% joukkoon! Suomalaiselle jää keskimäärin 1000€/kk omaan käyttöön tai säästöön kaikkien pakollisten menojen jälkeen.
On se kamalaa kun ensin joutuu ihan maksamaan asumisesta ja ruoasta sekä lasket tähän varmaan myös auton, puhelimen, työpaikkalounaat, vaatteet (sellaiset vähän paremmat, ei H&M) ja vain tonni jää viihteeseen tai säästöön.
Eipä kukaan pelkällä palkkatyöllä suomessa rikastu mutta vaan pitää sijoittaa tai perustaa yritystä. Ja se on paljon helpompi sijoittaa vaikka keski/hyvätuloisena kuin 2000e/kk tienaavana kun ei sitä ylimääräistä rahaa jää.
Vierailija kirjoitti:
Neljä tonnia on aika lailla tavis palkka. Sillä pitäisi pystyä maksamaan vaikkapa asumista Helsingissä. Meillä menee lainaan ja vastikkeeseen 1500/kk. Autokin tarvitaan ja ruokaa. Lapsilla on hyvä olla harrastuksia ja vaatteita. Ajatteletko, että akateemisella ihmisellä vaativassa asiantuntijatehtävässä ei olisi syytä olla peruskeskiluokkaista elintasoa? Että se olisi jotenkin yli varojensa elämistä. Kenellä sitten pitäisi olla varaa elää peruskeskiluokkaisesti, jos ei lääkärillä tai juristilla?
Mielestäni lääkärit on palkkansa ansainneet.
Hommia on ihan hirveästi. En tiedä mistä he saavat kaiken sen resurssin irti itsestään.
Työpäivät ei välttämättä pääty kun kello ilmoittaa, vaan he tekevät myös todella paljon palkatonta työtä.
Kyllä minä ihailen ja arvostan jokaista, joka on jäänyt terveysasemille ja perusterveydenhuoltoon töihin. Olen jotenkin onnekas, koska olen saanut erityisen hyvää hoitoa vaivoihini. Enkä kohtaa ennakkoluuloja, vaikka minulla on sekä ADD, että mielenterveysongelmia. Sain myös esivaihdevuosiin erinomaista hoitoa! Toisenlaisia kokemuksia on ihan varmasti ihmisillä, siksi ihmettelen aina miten mulla onkin käynyt tällainen munkki jo ainakin 10v ajan.
Nuorempana kun olin ahdistustunut, niin en vaan uskonut lääkäreitä, että syynä oli ahdistus, niin silloin oli vaikeampaa. Mutta oikeat diagnoosit ja lääkkeet, täällä sitä ollaan vain yhteiskunnassa tuottava osanen.
Tienasin aikoinaan paljon. Bonareiden kanssa kymppitonni meni rikki monena kuukautena. Mutta kyllä siihen sai paahtaakin töitä ja stressata. Päälle verottaja vei paljon. Saatoin kuudelta aamulla olla toimistolla ja olin kateellinen mielessäni toimistolle tulleelle siivojalle, että tuossa olisi stressittömämpi homma.
Nyt teen duunia omassa yhden hengen firmassa. Tienaan rutkasti vähemmän ja teen töitä 2-3 päivää viikossa ja vietän pitkät lomat. Olen paljon onnellisempi.
"Yksityisen sektorin työt ei tästä poikkea, kun niissäkin hallitus vain kasvattaa veronmaksajien maksuosuutta. Sen lisäksi, että yhteiskunta tarjoaa huipputuloisille hyvät mahdollisuudet veronkiertoon."
Ei kovatuloisella palkansaajalla ole juuri keinoja paeta ansiotulojen verotusta. Toki voi käyttää maksullisia palveluita (kotisiivous), joista saa verovähennyksen, mutta onok se nyt veronkiertoa? Tai voi tehdä lahjoituksia yliopistoille, joista saa verovähennyksen. Mutta jos lahjoitat yliopistolle vaikka 100000€ ja se pienentää verotettavaa tuloasi ja verojasi, niin onko sekään veronkiertoa?
Ainoa, missä pääsee hieman kevyemmällä on osakepalkkioiden verotus. Niistä ei yleensä mene eläkemaksuja, joten selviää pelkällä ansiotulojen verotuksella. Mutta ei sekään ole veronkiertoa, kun ansiotulot maksetaan täysimääräisesti. Eläkemaksuja ei tarvitse maksaa, mutta eipä myöskään kerry eläkettä.
Kiitoksena siitä, että maksat veroja yli 40% tuloistasi ja sivukulujen kanssa yhteensä 50%, olet sairastuessasi oikeutettu sairauspäivärahaan, joka on noin 30% palkastasi. Ja tätäkin halutaan nyt pienemmäksi, koska 'onhan hyvätuloisilla säästöjä'.
Vierailija kirjoitti:
Tienasin silti mieluummin bruttona tuon 6000 € kuin nykyisen 2000 €, vaikka veroja ensin mainitusta joutuukin maksamaan huomattavasti vähemmän. Jälkimmäisen palkan ostovoima on niin paljon isompi.
Ota huomioon, että 6000:n tienaajilla on useimmiten maksettavanaan usean vuoden opintolainat, ja oman asunnon ostoonkiin pääsee duunarwita myöhemmin. Ja auton ym. Juuri noin se menee. Itse tienaan n 3.500 ja jo tästäkin menee veroja kolmannes, käteen jää 2.400. Enemmän tienaavilla on vielä kovempi vero. Että ei kannata enää huutaa sitä virttä, että rikkaille annetaan ja köyhiltä viedään. Kyllä se on päinvastoin, edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies tienasi 112 000 viime vuonna. Silti meillä ei ole varaa koskaan mennä ulos syömään kahdestaan tai hotelliviikonloppuihin lomareissuista puhumattakaan.
sen sijaan mies joutuu viemään asiakkaita lappiiin ja syömään viikonloppuisin. Yhdessä naurammekon miehen kanssa miten työ ei kannata Suomessa.
Tuo, ettei ole varaa mennä ulos syömään, ei varmastikaan johdu pelkästään verotuksesta. Kyllä teillä on tehty jotain valintoja, joista seuraa raskas kulurakenne, minkä myötä mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Onko teillä ehkä kallis asunto, pari lasta ja pari autoa?
Jos teillä on lapsia, niin joudutte varautumaan siihenkin, että tuette heitä myös opintojen aikana ja ehkä autatte ensimmäisen asunnon hankinnassa. Näin se Suomessa keskituloisilla menee. Omasta pussista paikataan ne yhteiskunnan
Kyllä aika mitättömillälin tuloilla voi käydä ulkona syömässä joskus. Jos jollain ei ole varaa siihen vaikka isommat tulot, menee ne rahat johonkin muuhun.
Ja pah tottakai kannattavampaa laittaa rahat vaikka asuntoon kun syömisiin.. Kyllä, mutta kannattaa muistaa että jotkut eivät voi tehdä tuollaista valintaa. Voi tietenkin säästäö ja jättää kaikki ulkonasyömiset pois, mutta säästellä summalla ei ainakaan asuntoja ostella.
Mulla palkka myös 7800, ei verotettavia etuisuuksia, käteen jää n 4300. Kun olen lähellä eläkeikää on vakuutusosuudet suuremmat kuin nuoremmilla. Pärjäähän tuolla hyvin, varsinkin kun miehellä hieman isompi palkka, mutta ei todellakaan ostella linnoja tms.