Siis onko tämä oikeasti näin? Palkasta käteen jäävä osuus,lääkäreilläkin siis alle 4000
Palkka Vero% Vero€ Autom. maksut Käteen jää
2000 käteen jää 1661,20
2500 käteen jää 1964
3000 käteen jää 2266,8
3500 käteen jää 2522,10
4000. Käteen jää 2762,4
4500 käteen jää 3017,7
5000 käteen jää 3278
5500 käteen jää 3495,8
6000 käteen jää 4 3753,6
Ja niin eteenpäin. Olen jotenkin järkyttynyt miten isotuloisilla jää noin vähän käteen?
Kommentit (272)
4000€ käteen ei ole mikään tavanomainen palkka. Se on enemmän kuin suomalaisten mediaanibruttopalkka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen brutto 7800e ja käteen 3900e, toki melkein tonnin vie pakollinen työsuhdeauto.
Ei paljon naurata
Miten oma brutto ja netto?
580€
Mikä on koulutuksesija ja missä päin Suomea asutte?
Onko teillä lapsia?
Vierailija kirjoitti:
No mikä se lääkärin keskipalkka on HUS:issa. Aika moni saa varmaan yli 6000€ brutto kun kaikki lisät mukana?
Ilman lisiä kaikkien sairaalalääkärinimikkeiden keskipalkka on yli 7000 euroa/kk. Poikkeuksena erikoistuvat lääkärit. Tähän ei ole laskettu ylitöitä eikä päivystyskorvauksia.
Verorahoista maksetaan ne palkat sekä lääkärien koulutus.
Kuulostaa vähältä. En oikein välttämättä usko.
Itse olen asianajaja toiminimellä. Viime vuoden tilinpäätöksen mukaan voitto ennen veroja n. 86 700. Maksamani verot n. 22 300 eli netto 64 400. Tästä nettokuukausitulo 5333 e.
asianajaja
Sinä et ilmeisesti yrittäjänä maksa tuosta voitosta eläkemaksuja, vaan ne on jo vähennetty muuten. Se muuttaa käteen jäävää summaa olennaisesti. Vertailin tässä tilannettasi oman ja puolisoni palkkakuitteihin. Minä sain viime vuonna palkkaa 77 500 € (eli noin 9000 € vähemmän kuin sinä) ja maksoin siitä veroja 19 200 €. Mutta sen lisäksi maksoin pakollisia eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja vuoden aikana 7 800 €. Käteen siis jäi kuukautta kohti 4200 €. Ero nettotuloissamme on siis selvästi isompi kuin ero bruttotuloissamme.
Puolisoni bruttopalkka on 8070 €/kk ja nettopalkka 4890 €/kk. Hänellä ei ole vähennyksiä, mutta ei myöskään mitään verotettavia luontoisetuja. Hänellä on siis selvästi suuremmalla bruttopalkalla selvästi pienempi nettopalkka kuin sinulla. Asumme Helsingissä ja kuulumme kirkkoon.
Vastaan tähän minulle kirjoitettuun kommenttiin (oma lainaus).
Korjasinkin vastaustani, että eläkemaksu unohtui. Maksan YELiä saman verran kuin sinä eli n. 650 e/kk.
Joten netto tällöin jotain 4600. Ei meidän niin kovin suuri ero sitten ole. Noin 400 e/kk
asianajaja
Vierailija kirjoitti:
Olen aiemminkin kirjoittanut, että tämä verotus mahdollistaa toisaalta hyvinvointivaltion (joskin nyt etujen leikkaamisen ja terveydenhoidon romahtamisen jälkeen sitä voi kyseenalaistaa aika rajustikin) mutta estää työpaikkojen syntymistä.
Meillä lääkärien ja muiden hyvätuloisten kannattaa tehdä nelipäiväistä viikkoa, koska käteen jäävässä rahassa eroa ei huomaa. Moni hyvätuloinenkin tekee kotona pienet rempat sun muut itse, koska verotus tekee palveluiden ostamisesta kaikkea muuta kuin houkuttelevaa. Itsekin harkitsin pitkään säännöllisen kotisiivouksen ostamista, mutta nyt kun kotitalousvähennyskin laskee, siinä on koko ajan vähemmän ja vähemmän järkeä. Päädyttiin ostamaan toinen robotti-imuri, nyt on molempiin kerroksiin oma ja talo pysyy taas vähän siistimpänä.
En kannata mitään Amerikan mallia, jossa työn teettäminen on helppoa ja halpaa mutta matalimmat palkat surkeita ja sosiaaliturva olematon. Joku kannustava
Elina Valtosen perustilimalli olisi kannustava. Siinä mallissa työntekijät pystyvät ostamaan toistensa työtä omalla bruttopalkallaan. Olisi kaikkien etu, että ihmiset pystyisivät keskittymään niihin hommiin, mihin ovat kouluttautuneet ja missä he pystyvät tuottamaan eniten lisäarvoa. Ja samalla pystyisivät ostamaan palveluita toisten alojen ammattilaisilta. Kyllähän jokainen osaa kotinsa siivota ja asentaa keittiön kaapistot, jos asiakseen ottaa. Mutta ammattilaiselta se vaan sujuu paljon paremmin ja nopeammin. Mutta järjetön verokiila tekee sen, että lääkärinkin palkkatasolla tuntuu kannattavalta tehdä remppahommia itse.
Isotuloiset pitävät maksamillaan veroilla nuo loiseläjät leivän syrjässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen brutto 7800e ja käteen 3900e, toki melkein tonnin vie pakollinen työsuhdeauto.
Ei paljon naurata
Miten oma brutto ja netto?
580€
Mikä on koulutuksesi ja missä päin Suomea asutte?
Onko teillä lapsia?
On oikein. Isommasta palkasta maksetaan enemmän veroa. Käteen jää silti enemmän kuin pieni palkkaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit tienaa aika vtukseen enemmän kuin 5000 e / kk
mutta osa lääkäreistä tekee hommia yrittäjänä, joten se mahdollistaa kaikenlaiset osakeantikiemurat, vähennykset sun muut.
Etpä taida tietää yhtään mistä puhut, osakeannit eivät liity yksinyrittäjyyteen yhtään mitenkään.
Haluaisin nähdä sen lääkärin, joka listautuu pörssiin :-D
Mutta kyllähän osakeannin voi periaatteessa järjestää muutenkin kuin listautumalla. Mutta mikä olisi se syy, että lääkäri haluaisi sellaisen järjestää? Ehkä uran alussa voisi myydä niitä oman firman osakkeita halvalla oman perheen jäsenille, mutta muuta järkevää syytä en pysty keksimään. Tyypillisesti lääkäri pitää firmaansa säästöpossuna, johon kerää hyvän potin sijoituksia ja nostelee sitten osinkoja kevyemmällä verotuksella. Ei ole järkevää päästää siihen ketään ulkopuolista saaliinjaolle.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Edellisessä työssä mies tienasi yli 80k vuodessa ja silti kuukaudessa tuli alle 3500€ tilille! Ei kylvetty rahassa ei...
Ja vassarit ei ymmärrä että tällaisiinkin tuloihin pitää opiskella mahdollisesti opintolainan turvin useita vuosia, ja saattaa ne työpäivät ja vastuutkin olla erilaisia kun jollain tehtaan linjalla istujalla.
Vierailija kirjoitti:
Palkkani nousi vähitellen 2400>3400 brutto ja tuolla välillä myös nettotulot kasvoi minusta ihan ok, yli 500 eurolla. Ei minua itketä se, että veroja pitää maksaa, kunhan ne menisi terveydenhoitoon, koulutukseen yms eikä hallintoon.
Tuolla tulotasolla se vielä menettelee, eikä tuossa varmaan tullut mitään esimiesvastuita tai muutakaan pa$kanakkia. Tuosta tulotasosta jos sinulle siunaantuu mahdollisuus vaikka 600€ palkankorotukseen sillä edellytyksellä, että rupeat esimieheksi, jonka niskaan sataa pa$kaa molemmista suunnista, niin et ehkä halua sellaiseen ryhtyä, kun tajuat että nettopalkka nousee alle 300€.
Lääkäreille jää kyllä huomattavasti enemmän, ei kannata huolehtia heidän toimeentulostaan vaan enemmänkin siitä, että verotuksen porsaanreiät mahdollistavat epäoikeudenmukaisen verotuksen toisille hyvin tienaaville ja toiset taas maksavat kovaa progressiota. Huomattava osa lääkäreistä ja juristeista ei osallistu veronmaksajaisiin samanvertaisesti muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriliiton mukaan työterveyslääkärin palkka ilman ylitöitä 8000 - 10 000 euroa kuukaudessa. Kyllä luulisi riittävän useimmille.
Kuukausipalkkalaisilla menee varmaan tuohon haarukkaan. Meidän lääkäriasemalla alkaa kaikki työterveyslääkärit olla 6-kympin kieppeillä ja vain yksi tekee enää kokopäivätyötä. Verotiedoissa oli muistaakseni viime vuonna hänen kohdalla brutto 200 t€. Siitä on vuokra vajaat 50 t€, veroprosentti oli muistaakseni joko 46 tai 48. Eläkemaksuja maksaa tietysti minkä maksaa ja sitten on ne vähennykset, joista en ymmärrä mitään. Mutta eikähän tuosta jää näppiin ainakin 4 kertaa sen verran mitä itse hoitajana tienaa.
Paljon menee kaikkeen näkymättömään tuosta ns. käteen jäävästä, millä et pääse kulutusjuhlimaan.
Maksat vakuutuksia, kiinteistöveroja, autoveroja jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä jää 8.300 €:n kokonaisbruttopalkasta (sisältää joitain luontoisetuja, ei kuitenkaan autoa) käteen 5.000 €. Maksan veroni tyytyväisenä.
No varmasti maksat. Esim. Saksassa sulle jäisi samasta palkasta huomattavasti vähemmän
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja laitoin auton pois eli nyt en voi tehdä enää vuorotyö sijaisuuksia, koska linja-autoja ei kulje.
Minulla on työkkärissä ruksi ei autoa käytössä ja voin tehdä vain päivätöitä arkisin.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja laitoin auton pois eli nyt en voi tehdä enää vuorotyö sijaisuuksia, koska linja-autoja ei kulje.
Minulla on työkkärissä ruksi ei autoa käytössä ja voin tehdä vain päivätöitä arkisin.
Ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen eli moni ei saa tota täyteen.
Ja 595 työmarkkinatuella ei autoa pidetä.
On se harmi, että jouluaattona ei kulje linja-autoa eikä juhannuksena ja saa olla kotona .
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Ja ihmettelen sitä että jotkut sanoo ettei hyvätuloiset osallistu riittävästi yhteiskunnan taloustalkoisiin, niin esim. mun mies maksaa veroja n. 100 tonnia vuodessa, niin on se kyllä mielestäni enemmänkin kuin tarpeeksi.
Minunkin mies maksoi viime vuonna 200k ja tänä vuonna tuo 200k veroihin on ylittynyt. Mutta missä on kiitoskortti valtionkonttorilta, jossa kiitettäisiin hyvää veronmaksajaa ja kerrottaisiin, mitä tärkeää hänen veroillaan on pystytty mahdollistamaan? Ei ole näkynyt eikä kuulunut. Jos edes kerran vuodessa tulisi kiitos, niin olisi helpompaa sietää se, että on jatkuvasti kateellisten vihan kohteena ja sylkykuppina.
Tässä yhteiskunnassa on ihan käsittämätöntä vihaa niitä kohtaan, joilla on mennyt elämä ja ura hyvin! Tällekin ahkeralle työmuurahaiselle tuli lopulta aivoinfarkti, saa nähdä palautuuko työelämään enää ollenkaan. Ehkä joku saa tästäkin tyydytystä, kun paha sai vihdoin palkkansa. Olihan hän pitkään työelämässä ahkeroinut ja lopulta alkoi tienatakin, onhan se ihan oikein että elämä lopulta näpäytti!
Ei kai kukaan ole näin tyhmä.