Siis onko tämä oikeasti näin? Palkasta käteen jäävä osuus,lääkäreilläkin siis alle 4000
Palkka Vero% Vero€ Autom. maksut Käteen jää
2000 käteen jää 1661,20
2500 käteen jää 1964
3000 käteen jää 2266,8
3500 käteen jää 2522,10
4000. Käteen jää 2762,4
4500 käteen jää 3017,7
5000 käteen jää 3278
5500 käteen jää 3495,8
6000 käteen jää 4 3753,6
Ja niin eteenpäin. Olen jotenkin järkyttynyt miten isotuloisilla jää noin vähän käteen?
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Kaikista ärsyttävintä on tienata noin 3 tonnia molemmat.
Hoitomaksut ym. paljon korkeammat kuin 2 tonnia tienaavilla. Huomaat, että tulonsiirtojen takia et saa yhtään enempää rahaa, kuin tonnin vähemmän tienaavat. Vähemmän tienaavat taas kateellisena katsovat suuria tulojasi ja kertovat kuinka he tulevat paljon pienemmällä toimeen.
Pieni lohtu ehkä kuitenkin siinä, että tienaatte molemmat saman verran. Jos teidän tilanne olisi se, että toinen tienaa 6000€ ja toinen 0€, niin teillä menisi perheenä veroihin huomattavasti paljon enemmän kuin nyt. Ettekä silti saisi mitään tulonsiirtoja.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aikamoista. Itselläni oli aika jännä vaihe aikoinaan tohtoriopintoja tehdessäni, että sain verotonta apurahaa 2.5 k kuussa ja tein osa-aikaisena töitä kaupan kassalla. Parhaimmillani tienasin yhteensä 4.5 k/kk, siis verojen jälkeen.
Apurahoistakin maksetaan nykyisin eläkemaksut, mikä on kyllä ihan hyvä. Mutta onhan se pelkkä eläkemaksujen maksaminen pienempi paha kuin tuloverojen maksaminen.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se on. Vasemmistopoliitikot huutavat jatkuvasti, että paremmin tienaavat eivät osallistu talkoisiin. Todellisuudessa he jos ketkä maksavat veroja.
Mutta poliitikot tietävät, että ei sillä totuudella ole niin väliä. Pääasia, että jää nimi mieleen ja että poliitikko itse pääsee hillotolpalle.
t. 6200e /kk brutto; 3300e/kk netto
HÄKÄMIES TAAS VAUHDISSA PROPAGANDANSA KANSSA
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lahjakkaat ja ahkerat häipyvät tästä maasta ja jättävät uppoavan laivan. Ei ole oikein, että puolet palkasta menee pöhöttyneen julkisen sektorin leikkeihin. Hoitajat saavat jäädä tänne maksamaan toisilleen palkkaa.
Huvittavaa ininää, kun ne palstalla ihaillut lääkärit on julkisen sektorin isolla rahalla kouluttamia ja tienaamansa rahatkin tulee julkiselta sektorilta.
Yksityisen sektorin työt ei tästä poikkea, kun niissäkin hallitus vain kasvattaa veronmaksajien maksuosuutta. Sen lisäksi, että yhteiskunta tarjoaa huipputuloisille hyvät mahdollisuudet veronkiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Tienasin silti mieluummin bruttona tuon 6000 € kuin nykyisen 2000 €, vaikka veroja ensin mainitusta joutuukin maksamaan huomattavasti vähemmän. Jälkimmäisen palkan ostovoima on niin paljon isompi.
Kuitenkin työ, josta maksetaan 6000e, on usein sellaista, että töitä tehdään todella paljon varsinaisen työajan ulkopuolella, ja työstressiä on paljon. Lääkäreille ehkä maksetaan tehdyt tunnit, mutta he taas ovat käyttäneet vuosia opintotuella.
Aina päättäjät puhuu siitä, että pitäisi tehdä enemmän työtunteja viikossa. Miksei ylitöitä voisi verottaa kevyemmin? Vaikka 10% vero ylityötunnista? Nyt jos teet ylitöitä niin vain veroprosentti nousee.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähältä. En oikein välttämättä usko.
Itse olen asianajaja toiminimellä. Viime vuoden tilinpäätöksen mukaan voitto ennen veroja n. 86 700. Maksamani verot n. 22 300 eli netto 64 400. Tästä nettokuukausitulo 5333 e.
asianajaja
Sinä et ilmeisesti yrittäjänä maksa tuosta voitosta eläkemaksuja, vaan ne on jo vähennetty muuten. Se muuttaa käteen jäävää summaa olennaisesti. Vertailin tässä tilannettasi oman ja puolisoni palkkakuitteihin. Minä sain viime vuonna palkkaa 77 500 € (eli noin 9000 € vähemmän kuin sinä) ja maksoin siitä veroja 19 200 €. Mutta sen lisäksi maksoin pakollisia eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja vuoden aikana 7 800 €. Käteen siis jäi kuukautta kohti 4200 €. Ero nettotuloissamme on siis selvästi isompi kuin ero bruttotuloissamme.
Puolisoni bruttopalkka on 8070 €/kk ja nettopalkka 4890 €/kk. Hänellä ei ole vähennyksiä, mutta ei myöskään mitään verotettavia luontoisetuja. Hänellä on siis selvästi suuremmalla bruttopalkalla selvästi pienempi nettopalkka kuin sinulla. Asumme Helsingissä ja kuulumme kirkkoon.
Mä olen terveydenhoitaja ja työparina lääkäri, joka ajaa sellaista vanhaa volkkaria. Miehensä työskentelee myyjänä ja heillä on kaksi lasta. Plus asuvat alueella, jossa asuntojen hinnat korkeita. Eli neliöstä helposti pulittaa 350 000€, todennäköisesti enemmänkin. Aivan elävät samanlaista elämää kun kuka tahansa keskiluokkainen. Ja lääkärin työmäärä on ihan hirvee ainakin tk-puolella. Eli kyl saa palkan eteen tehdä töitä.
Siis kenelle tämä tulee Suomessa yllätyksenä? On ihan yleistietoa, että täällä on jyrkkä progressio tuloverotuksessa. Kyllä, 6000eurosta käteen jää verojen ja pakollisten maksujen jälkeen n. 3700 euroa.
Olen aiemminkin kirjoittanut, että tämä verotus mahdollistaa toisaalta hyvinvointivaltion (joskin nyt etujen leikkaamisen ja terveydenhoidon romahtamisen jälkeen sitä voi kyseenalaistaa aika rajustikin) mutta estää työpaikkojen syntymistä.
Meillä lääkärien ja muiden hyvätuloisten kannattaa tehdä nelipäiväistä viikkoa, koska käteen jäävässä rahassa eroa ei huomaa. Moni hyvätuloinenkin tekee kotona pienet rempat sun muut itse, koska verotus tekee palveluiden ostamisesta kaikkea muuta kuin houkuttelevaa. Itsekin harkitsin pitkään säännöllisen kotisiivouksen ostamista, mutta nyt kun kotitalousvähennyskin laskee, siinä on koko ajan vähemmän ja vähemmän järkeä. Päädyttiin ostamaan toinen robotti-imuri, nyt on molempiin kerroksiin oma ja talo pysyy taas vähän siistimpänä.
En kannata mitään Amerikan mallia, jossa työn teettäminen on helppoa ja halpaa mutta matalimmat palkat surkeita ja sosiaaliturva olematon. Joku kannustavampi malli pitäisi meillekin kuitenkin löytää, etenkin kun verojensa vastineeksi saa valtiolta koko ajan vähemmän hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on niin persaukinen maa verotuksen takia. 50k€ vuosituloilla pääsee parhaiten tienaavien 10% joukkoon! Suomalaiselle jää keskimäärin 1000€/kk omaan käyttöön tai säästöön kaikkien pakollisten menojen jälkeen.
Top 10% alaraja on kyllä tilastokeskuksen mukaan 68100€. Lomarahojen kanssa laskettuna tuo vastaa 5400 euron kuukausipalkkaa. Ala ei ole siis aivan niin alhaalla, kuin väität, mutta alhaallahan se on. 5400€/kk ei kuitenkaan ole sellainen palkka, millä vietettäisiin minkään sortin kulutusjuhlaa. Kyllä se panee miettimään, että jo tuolla tulotasolla kuuluu parhaaseen kymmenykseen.
Hyvätuloinen voi paikata tulojaan säästämällä ja sijoittamalla ja hyvätuloisen näkökulmasta nämä lisätienestit ovat alhaisesti verotettuja. Sen sijaan pienituloiselle, jolle säästäminen ja sijoittaminen voisi olla ainoa tapa kohentaa tulotasoa, nämä sijoittamalla saadut lisätulot näyttäytyvät raskaasti verotetuilla. Nämä verokannusteet menee Suomessa ihan väärin päin! Pienituloisia ei kannusteta ponnistamaan kuopasta ylös ja suurituloisia ei kannusteta yrittämään parastaan.
Kannattaisin perheverotusta. Nyt kaksi keskipalkkaista saa yhteensä käteen enemmän, kuin pari, joissa toinen tienaa paljon ja toinen vähän.
Tajuatko, että 4000e on aika hitosti. Jos ei pärjää sillä summalla, niin on ehkäpä elänyt yli varojensa.
Toki lääkäreiden työ on todella vaativaa. Ja tällä hetkellä verotus on sellainen, että lyhentämällä työviikkoa ei nettona saatava palkka pienene suhteessa yhtä paljon.
Itse olen vain keskituloinen ja 80% työaika ei pienennä käteen saatavaa summaa 20%.
Vierailija kirjoitti:
Miehen brutto 7800e ja käteen 3900e, toki melkein tonnin vie pakollinen työsuhdeauto.
Ei paljon naurata
Ei muakaan naurata, mulle jää käteen 800e. Ei tukia koska omistuasunto ja vähän säästöjä vanhuuden varalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen aiemminkin kirjoittanut, että tämä verotus mahdollistaa toisaalta hyvinvointivaltion (joskin nyt etujen leikkaamisen ja terveydenhoidon romahtamisen jälkeen sitä voi kyseenalaistaa aika rajustikin) mutta estää työpaikkojen syntymistä.
Meillä lääkärien ja muiden hyvätuloisten kannattaa tehdä nelipäiväistä viikkoa, koska käteen jäävässä rahassa eroa ei huomaa. Moni hyvätuloinenkin tekee kotona pienet rempat sun muut itse, koska verotus tekee palveluiden ostamisesta kaikkea muuta kuin houkuttelevaa. Itsekin harkitsin pitkään säännöllisen kotisiivouksen ostamista, mutta nyt kun kotitalousvähennyskin laskee, siinä on koko ajan vähemmän ja vähemmän järkeä. Päädyttiin ostamaan toinen robotti-imuri, nyt on molempiin kerroksiin oma ja talo pysyy taas vähän siistimpänä.
En kannata mitään Amerikan mallia, jossa työn teettäminen on helppoa ja halpaa mutta matalimmat palkat surkeita ja sosiaaliturva olematon. Joku kannustava
Lääkärit tekevät päinvastoin lyhyttä viikkoa siksi, että heillä rahat riittää. Tulot on huipputasoa joka tapauksessa. Kannattaa muistaa, että heidän kalliin koulutuksen ja tulot maksaa viime kädessä yhteiskunta. Silti he voivat lisäksi kiertää veroja helpommin kuin tavallinen palkansaaja ja yleisesti näin toimivatkin.
Tavalliset palkansaajat eivät voi kiertää veroja eikä pärjää lyhennetyllä työviikolla.
Suomessa on Pohjoismaiden heikoin sosiaaliturva ja työllisyys. Ei ole totta, että sosiaaliturvan leikkaukset auttaa yhtään mitään. Päinvastoin ne huonontaa keskiluokan mahdollisuuksia selvitä esimerkiksi työttömyydestä mm. ansioturvan heikennyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies tienasi 112 000 viime vuonna. Silti meillä ei ole varaa koskaan mennä ulos syömään kahdestaan tai hotelliviikonloppuihin lomareissuista puhumattakaan.
sen sijaan mies joutuu viemään asiakkaita lappiiin ja syömään viikonloppuisin. Yhdessä naurammekon miehen kanssa miten työ ei kannata Suomessa.
Tuo, ettei ole varaa mennä ulos syömään, ei varmastikaan johdu pelkästään verotuksesta. Kyllä teillä on tehty jotain valintoja, joista seuraa raskas kulurakenne, minkä myötä mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Onko teillä ehkä kallis asunto, pari lasta ja pari autoa?
Jos teillä on lapsia, niin joudutte varautumaan siihenkin, että tuette heitä myös opintojen aikana ja ehkä autatte ensimmäisen asunnon hankinnassa. Näin se Suomessa keskituloisilla menee. Omasta pussista paikataan ne yhteiskunnan turvaverkoissa olevat aukot.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen terveydenhoitaja ja työparina lääkäri, joka ajaa sellaista vanhaa volkkaria. Miehensä työskentelee myyjänä ja heillä on kaksi lasta. Plus asuvat alueella, jossa asuntojen hinnat korkeita. Eli neliöstä helposti pulittaa 350 000€, todennäköisesti enemmänkin. Aivan elävät samanlaista elämää kun kuka tahansa keskiluokkainen. Ja lääkärin työmäärä on ihan hirvee ainakin tk-puolella. Eli kyl saa palkan eteen tehdä töitä.
Oletko nähnyt lääkärin palkkakuitin? Se, ettei joku pröystäile ei tarkoita, että on sama rahatilanne kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit tienaa aika vtukseen enemmän kuin 5000 e / kk
mutta osa lääkäreistä tekee hommia yrittäjänä, joten se mahdollistaa kaikenlaiset osakeantikiemurat, vähennykset sun muut.
Etpä taida tietää yhtään mistä puhut, osakeannit eivät liity yksinyrittäjyyteen yhtään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko, että 4000e on aika hitosti. Jos ei pärjää sillä summalla, niin on ehkäpä elänyt yli varojensa.
Tajuatko sinä, että koska Suomessa ei ole perheverotusta, tuo 4000€ on ihan eri summa eri asemassa oleville henkilöille? Joku elättää sillä itsensä, jollain on useampi lapsi ja työtön puoliso.
Toinen vanhemmistani tienaa yli 100 000€ vuodessa, toinen on käytännössä työkyvytön vammautumisen vuoksi, mutta ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle millään (aivovammoista on ilmeisen vaikea päästä). Tämä hyvätuloinen vanhempani käytännössä elättää toista vanhempaani, ja siihen vielä erinäköiset kuntoutuksen kulut sun muut päälle, vamman vuoksi kun arki ei näytä ihan samalta kuin ennen sitä. Eivät todellakaan elä leveästi, mutta aina löytyy joku älykkö kertomaan, miten 100k tienaavaa voisi verottaa vieläkin ankarammin.
Missä maailmassa elät? Ei 6 000 /kk tienaava ole isopalkkainen. Isopalkkaiseksi sanoisin henkilöä joka tienaa 20 000 /kk.