Siis onko tämä oikeasti näin? Palkasta käteen jäävä osuus,lääkäreilläkin siis alle 4000
Palkka Vero% Vero€ Autom. maksut Käteen jää
2000 käteen jää 1661,20
2500 käteen jää 1964
3000 käteen jää 2266,8
3500 käteen jää 2522,10
4000. Käteen jää 2762,4
4500 käteen jää 3017,7
5000 käteen jää 3278
5500 käteen jää 3495,8
6000 käteen jää 4 3753,6
Ja niin eteenpäin. Olen jotenkin järkyttynyt miten isotuloisilla jää noin vähän käteen?
Kommentit (272)
Vasemmisto harrastaa varastamista niiltä jotka tekevät paljon töitä ja ovat kyvykkäitä. Vaikka varastamisesta tekee laillista se on silti varastamista. Koska kyseessä on pakolla toisen omaisuuden ottaminen.
Ap:n taulukosta puuttuvat kaikki verovähennykset. Vähennyksethän vaihtelee, joten mekanistinen tuloverotaulukko ei tietenkään kerro koko totuutta.
Lisäksi ap jättää huomiotta kaikki palkanlisät ja ylityökorvaukset ym.
"Lääkäreiden palkkataso on huomattavasti korkeampi kuin minkään muun akateemisen koulutusalan ja ero kasvaa koko ajan nopeasti."
Kovatuloisimmat tekoälytutkijat tienasivat viime vuonna yli 2 miljoonaa euroa. Tavalliset koodaritkin tienasivat samassa firmassa 400k. Ei lääkärit pärjää noille tuloille mitenkään päin tällaisessa tilanteessa, kun osakepalkkioiden määrä nousee firman osakkeen arvon mukana pystysuoraan ylöspäin.
Ensi vuoden veropäivänä tulee vielä järisyttävät tulot, kun tämän vuoden verotiedot julkistetaan.
Kaikista ärsyttävintä on tienata noin 3 tonnia molemmat.
Hoitomaksut ym. paljon korkeammat kuin 2 tonnia tienaavilla. Huomaat, että tulonsiirtojen takia et saa yhtään enempää rahaa, kuin tonnin vähemmän tienaavat. Vähemmän tienaavat taas kateellisena katsovat suuria tulojasi ja kertovat kuinka he tulevat paljon pienemmällä toimeen.
PS ja Kok, Suomen loispuolueet. Veroja vihaa jos ei tajua miten paljon ne itseä hyödyttää.
Onhan se aikamoista. Itselläni oli aika jännä vaihe aikoinaan tohtoriopintoja tehdessäni, että sain verotonta apurahaa 2.5 k kuussa ja tein osa-aikaisena töitä kaupan kassalla. Parhaimmillani tienasin yhteensä 4.5 k/kk, siis verojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Taas oikeistolaiset valittamassa veroista ottakaa mallia Varustelekan ja woltin omistajista jotka sanovat että Suomi on hieno maa ja siksi maksavat veronsa mielellään eivätkä ole naama norsun vit....a.
Se, että sanovat maksavansa veronsa mielellään on ihan vaan sinun kaltaisten vasuriluuserien mielistelyä.
Suomi on niin persaukinen maa verotuksen takia. 50k€ vuosituloilla pääsee parhaiten tienaavien 10% joukkoon! Suomalaiselle jää keskimäärin 1000€/kk omaan käyttöön tai säästöön kaikkien pakollisten menojen jälkeen.
Näinhän se menee. Itselläni (brutto 6000€) vaikuttaa ihan konkreettisesti niin, että en edes yritä edetä uralla kovin aktiivisesti. Ylläpidän kyllä osaamista ja työnantajalla olisi halua tehdä kanssani johtajasopimus paremmalla bruttopalkalla, mutta en ole halukas siihen. Jäisin vaan tappiolle: työ täyttäisi elämästä sen vähänkin vapaa-ajan ja oma asema olisi heikompi kuin nykyisin ylempänä toimihenkilönä. Palkka paranisi, mutta se olennainen eli käteen jäävä netto ei tarpeeksi, jotta esimerkiksi puoliso voisi vastaavasti ottaa työelämässä iisimmin ja enemmän vastuuta vaikka kodista.
Suomen verotus kannustaa siihen, että töitä tehdään vaan tiettyyn keskiluokkaiseen tasoon saakka. Jos täällä olisi mahdollisuus tehdä itselleen muutaman vuoden kovalla rutistuksella kunnon pesämuna, veikkaan että monella kaltaisellani olisi enemmän halukkuutta sinne ylemmille tuloportaille. Ja näin nimenomaan ansiotuloja saavien palkkatyöläisten kohdalla, ei puhuta nyt yrittäjistä, jotka ovat ihan eri asemassa (yrityksen koosta ja muusta tilanteesta riippuen joko merkittävästi huonommassa tai paremmassa kuin palkansaajat).
Vierailija kirjoitti:
Kova progressio on omalla kohdallani osittain syynä sille, miksi en halua edetä urallani. Tienaan nyt 4500 € kuussa asiantuntijatason hommissa, työ on helppoa ja mukavaa. Ei paljoa kiinnosta hakeutua vaativampiin tehtäviin, kun tietää että stressi ja työmäärä kasvaisi 100% ja käteen jäävä palkka muutaman hassun satasen, vaikka bruttona ero olisikin jo ihan huomattava.
Tuo voi olla fiksu veto jo ihan oman hyvinvoinninkin kannalta. On helpompi pitää työ ja muu elämä tasapainossa, kun tyytyy työelämän puolella sopivan tasoiseen tekemiseen eikä lähde juoksemaan kieli vyön alla oravanpyörässä ja ylisuorittamaan. Asiantuntijuudessa voi edetä kyllä ilman ikäviä esimiesvastuitakin ja ehkä sitä kautta saada parempaa palkkaa sitten siinä kohtaa elämää, kun lapset on hoidettu ja kokee, että kaipaa lisää haasteita ja elämässä olisi sellaiselle tilaakin.
Nykyajan työelämä on monessa työyhteisössä sellaista, ettei siellä ihmiset selviä terveenä, jos edes pysyvät hengissä.
Mun mies tienasi 112 000 viime vuonna. Silti meillä ei ole varaa koskaan mennä ulos syömään kahdestaan tai hotelliviikonloppuihin lomareissuista puhumattakaan.
sen sijaan mies joutuu viemään asiakkaita lappiiin ja syömään viikonloppuisin. Yhdessä naurammekon miehen kanssa miten työ ei kannata Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalalääkäri voi tienata kuutisen tonnia, mutta käteen jää alle neljä. Siihen kuuteen tonniin sitten on opiskeltu lähes 20 vuotta ja tehdään pitkää työviikkoa kantaen vastuuta ihmishengistä. Verotus voisi olla alempaa, jos suurempi osa ihmisistä katsoisi velvollisuudekseen mennä töihin ja elättää itse itsensä.
Kantaa bussikuskikin vastuuta ihmishengistä ihan koko työpäivänsä ajan. Verotus voisi olla alempaa, jos johtotaso ymmärtäisi hieman enemmän esimerkiksi tilattujen ohjelmistojen päälle. Apotti on kallis ja haitallinen, varmasti löytyy muualtakin holtitonta rahankäyttöä sekä asiantuntemattomuutta ns. asiantuntijatehtävissä. Mutta niitä ylempiä ei voi kritisoida, kun ehkä itsekin kärkkyy paikkaa johtokunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähältä. En oikein välttämättä usko.
Itse olen asianajaja toiminimellä. Viime vuoden tilinpäätöksen mukaan voitto ennen veroja n. 86 700. Maksamani verot n. 22 300 eli netto 64 400. Tästä nettokuukausitulo 5333 e.
Itse en kyllä luullut tätä tienaavani, mutta pakko kai se on viime vuoden tilinpäätöstä uskottava. Ja kyllä, tuossa veroissa on mukana maksamani mätkyt noin 9800 e
asianajaja
Oletko noissa laskelmissa huomioinut myös eläkemaksut ja muut lakisääteiset maksut? Kyllä yrittäjätkin joutuu maksamaan eläkemaksuja ja yrittäjän työttömyysvakuutusmaksua ja mitä näitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto harrastaa varastamista niiltä jotka tekevät paljon töitä ja ovat kyvykkäitä. Vaikka varastamisesta tekee laillista se on silti varastamista. Koska kyseessä on pakolla toisen omaisuuden ottaminen.
Vasemmisto korottaisi veroja joka paikassa ja kaikkien kohdalla. Olen sen kuullut usean vasemmistolaisen suusta. Laajemmin vihervassarit ovat veronkorotusten kannalla.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies tienasi 112 000 viime vuonna. Silti meillä ei ole varaa koskaan mennä ulos syömään kahdestaan tai hotelliviikonloppuihin lomareissuista puhumattakaan.
sen sijaan mies joutuu viemään asiakkaita lappiiin ja syömään viikonloppuisin. Yhdessä naurammekon miehen kanssa miten työ ei kannata Suomessa.
Mihin teidän rahat menee, kun yli 5000 euroa kuukaudessa puhtaana käteen plus verovapaat päivärahat ei riitä mihinkään? Mihin ne viisi tonttua oikein kuluu joka kuukausi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"t. 6200e /kk brutto; 3300e/kk netto"
Tuo haiskahtaa jo työsuhdeautolta.
En usko. Ihan tavallinen lukema palkansaajalle, joka asuu kalliin veroäyrin kunnassa, ja lisäksi kuuluu kirkkoon. Työllä ei todellakaan vaurastu. Siitä verottaja ja poliitikkomme pitävät huolta.
Ei todellakaan ole missään Suomen kunnassa. Tuo tarkoittaisi sitä, että pelkkä veroprosentti ilman pakollisia eläke- ym. maksuja olisi yli 37,5 %. Minulla on vähän isommilla kuukausituloilla ilman mitään vähennyksiä veroprosentti (sisältää kirkollisveron) 27,5 %. Tämä sisältää kirkollisveron. Asun Espoossa. Suomessa ei ole missään kunnassa veroprosentti 10 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Espoossa.
Faktantarkistus:
Suomen kuntien tuloveroprosentit vaihtelevat merkittävästi. Vuonna 2024 Manner-Suomen korkein kunnallisveroprosentti on Halsualla, 10,8 %, ja matalin Kauniaisissa, 4,4 %. Näiden kuntien välinen ero on siis 6,4 prosenttiyksikköä. tämän lisäksi tulee vielä kirkollisvero, joka on kalleimmillaan 2,25% (ortodoksit). Näin ollen ero voi olla 8,65%. Tämän lisäksi on otettava huomioon mm. se, että henkilö on yrittäjä, eikä pysty nauttimaan perus palkkatyöhön yleensä liittyvistä vähennyksistä jne.
Että kyllä näitä on. En yhtään ihmettele, että moni suunnittelee lyhyempää työviikkoa, sillä progressio on niin kireä, ettei ahkerointi kannata.
Kaikki lahjakkaat ja ahkerat häipyvät tästä maasta ja jättävät uppoavan laivan. Ei ole oikein, että puolet palkasta menee pöhöttyneen julkisen sektorin leikkeihin. Hoitajat saavat jäädä tänne maksamaan toisilleen palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen asianajaja toiminimellä. Viime vuoden tilinpäätöksen mukaan voitto ennen veroja n. 86 700. Maksamani verot n. 22 300 eli netto 64 400. Tästä nettokuukausitulo 5333 e.
Itse en kyllä luullut tätä tienaavani, mutta pakko kai se on viime vuoden tilinpäätöstä uskottava. Ja kyllä, tuossa veroissa on mukana maksamani mätkyt noin 9800 e
asianajaja
Oletko noissa laskelmissa huomioinut myös eläkemaksut ja muut lakisääteiset maksut? Kyllä yrittäjätkin joutuu maksamaan eläkemaksuja ja yrittäjän työttömyysvakuutusmaksua ja mitä näitä on.
Ei varmaan lakimies tiedä mitään lakisääteisistä velvoitteistaan vai mitä yrität sanoa? Tämä palsta on uskomaton.
Vierailija kirjoitti:
asianajaja
Oho. Jätin huomioimatta YELin, jos nekin halutaan. Noin 650 e /kk. Sitten menee n. 4700 e/kk.
Ja joo. YELin kannattavuus sen verran heikko, että sijoitan ja maksan asuntolainaa mieluummin.
asianajaja
asianajaja