Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis onko tämä oikeasti näin? Palkasta käteen jäävä osuus,lääkäreilläkin siis alle 4000

Vierailija
16.11.2024 |

Palkka Vero% Vero€ Autom. maksut Käteen jää

2000    käteen jää 1661,20

2500    käteen jää 1964

3000     käteen jää  2266,8

3500     käteen jää  2522,10

4000.     Käteen jää  2762,4

4500  käteen jää  3017,7

5000  käteen jää  3278

5500  käteen jää 3495,8

6000  käteen jää 4 3753,6

Ja niin eteenpäin. Olen jotenkin järkyttynyt miten isotuloisilla jää noin vähän käteen? 

Kommentit (272)

Vierailija
21/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jää enemmön. Lääkäreiden keskipalkka on yli 7000 euroa kuussa ja sen lisäksi pääomatulot, sillä tekevät työtä "yrittäjänä" eikä maksa itselleen palkkaa vaan pääomatuloja.

Ap, olisi myös asiallista linkittää, mistä copypastaa asioita.

No ei kaikki lääkärit tee yksityispraktiikkaa osakeyhtiönä. Munkaan tuntemista ei yksikään, kaikki ovat HUS in palkkkalistoilla erikoislääkäreinä. Ja toki palkka on se noin 7000€, mutta työn vaativuuteen, kokemukseen ja koulutuksen määrään nähden se on minusta jopa alakanttiin. Itse oon valtiotieteen kandi ja tienaan vähän alle 5500€/kk. Mutta kyllä, käyeen tulee kaikkien vähennysten jälkeen toi n. 3400€

Vierailija
22/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti tuosta menee vielä eläkemaksut reilut 500€ kuussa. Joka on suhteellisesti aika paljon enemmän kuin mitä tämän päivän eläkeläisten palkoista on aikoinaan pidätetty. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää enemmön. Lääkäreiden keskipalkka on yli 7000 euroa kuussa ja sen lisäksi pääomatulot, sillä tekevät työtä "yrittäjänä" eikä maksa itselleen palkkaa vaan pääomatuloja.

Ap, olisi myös asiallista linkittää, mistä copypastaa asioita.

No ei kaikki lääkärit tee yksityispraktiikkaa osakeyhtiönä. Munkaan tuntemista ei yksikään, kaikki ovat HUS in palkkkalistoilla erikoislääkäreinä. Ja toki palkka on se noin 7000€, mutta työn vaativuuteen, kokemukseen ja koulutuksen määrään nähden se on minusta jopa alakanttiin. Itse oon valtiotieteen kandi ja tienaan vähän alle 5500€/kk. Mutta kyllä, käyeen tulee kaikkien vähennysten jälkeen toi n. 3400€

Tienaan sosiaalityöntekijänä 4600/kk ja käteen jää 3200€ eli tienaat lähes tonnin enemmän, mutta saat vain kaksi sataa enemmän. Tuntuuko reilulle?

Vierailija
24/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tulot 5000 miinus verot ja siitä jää käteen joku 3400. Käytännössä (pienistä) palkankorotuksista ei ole mitään hyötyä kun veroprosentin nousu syö hyödyn. Ainoa millä voi tulotasoon vaikuttaa on kilometsikorvaukset, pitää ajaa työajoja niin paljon kuin pystyy.

Vierailija
25/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se käteenjäävä osa on PALJON.

Vierailija
26/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan 8k kuussa.

Käteen jää 4k.

Vierailija
27/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän se on. Vasemmistopoliitikot huutavat jatkuvasti, että paremmin tienaavat eivät osallistu talkoisiin. Todellisuudessa he jos ketkä maksavat veroja.

Mutta poliitikot tietävät, että ei sillä totuudella ole niin väliä. Pääasia, että jää nimi mieleen ja että poliitikko itse pääsee hillotolpalle.

t. 6200e /kk brutto; 3300e/kk netto

Vierailija
28/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se käteenjäävä osa on PALJON.

Kyllä se varmaan siltä tuntuu, jos itse elää sosiaalituilla. Pitää kuitenkin huomata, että on varsin eri asia tehdä 40-60h/viikko vaativaa asiantuntijatyötä kuin maata sohvalla.

Vierailija
29/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi lääkärin palkka on vähän monimutkaisempi. Olen psykiatrian erikoislääkäri hyvinvointialueella ja selvennän vähän mistä mun palkka koostuu. En tee töitä "yrittäjänä" yksityisellä ohessa.

Peruspalkka 5700€/kk, veroprosentti 42%

Lausuntopalkkiot n. 700€/kk. 

Päivystyslisät lähipäivystys 1400-2100€/kk. (2-3 päivystysvuorokautta omien osastotöiden päälle)

Päivystyslisät etäpäivystys 350-700€/kk + 100€/h aktiiviajalta, Eli jos minua konsultoidaan tai joudun lähtemään paikan päälle. 

Eli parhaina kuukausina tienaan 9000-10000€, tästä maksan tuon 42% veroja, eli parhaimpina kuukausinakin käteen jää alle 6000€. Tavallisesti n. 5000€ kaikkine lisineen.

Vierailija
30/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas oikeistolaiset valittamassa veroista ottakaa mallia Varustelekan ja woltin omistajista jotka sanovat että Suomi on hieno maa ja siksi maksavat veronsa mielellään eivätkä ole naama norsun vit....a.

Vierailija
31/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva lääkäri nykyisin tekee yritystoimintaa. Kyllä se elintaso tulee ihan sieltä palkasta. Verotuksen vuoksi moni etenkin pienten lasten vanhempi tekee osittaista työaikaa. Verotuksen vuoksi ei juurikaan ole eroa työskenteleekö viisi vai neljä päivää viikossa, käteen jää kutakuinkin ihan sama summa. Toki se yksi päivä lapsille on perheen kannalta äärimmäisen tärkeää. Se vaan tietenkin tarkoittaa sitä, että potilaille ei ole lääkäriaikoja 100%.

Tämän takia meillä on oleskeluyhteiskunta

Vierailija
32/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisikin 6000 eurosta 4300. Jää 4100 ja lapsiakin on kaksi.  Tästä 4100 vähennetään vielä eräs luontoisetu, jolloin käteen tulee 3900. Brutto on vieläpä yli 6000.

Vierailija
33/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienasin silti mieluummin bruttona tuon 6000 € kuin nykyisen 2000 €, vaikka veroja ensin mainitusta joutuukin maksamaan huomattavasti vähemmän. Jälkimmäisen palkan ostovoima on niin paljon isompi.

Helppo sanoa. Siihen 6000 palkkaan on voinut joutua opiskelemaan ensin paljon. Päälle tehdä  vuosikymmen tai kaksi kovaa, vastuullista ja stressaava työtä pitkiä päiviä ennen kuin tuota palkkaa saa. Ja sitten itse työ on stressaavaa, vaativaa ja raskasta. Kannattaa muistaa tämä.

Helppo sanoa - no niin näytti olevan. Parin tonnin palkkaa "nauttiva" voi tehdä stressaavaa ja kuluttavaa työtä ja opuskeluvuosiakin voi olla takana enemmän kuin sinulla. Et selvästikään ymmärrä millaisia elämänkokemuksia ihmisillä voi olla - työtapaturma,  loppuunpalaminen tai sairaudet voivat ajaa ihmisen opiskelemaan useita ammatteja, eikä siitä huolimatta saa kuin pari tonnia kuussa. Ota se huomioo  sielä pilvilinnassasi maatessa!

Vierailija
34/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalalääkäri voi tienata kuutisen tonnia, mutta käteen jää alle neljä. Siihen kuuteen tonniin sitten on opiskeltu lähes 20 vuotta ja tehdään pitkää työviikkoa kantaen vastuuta ihmishengistä. Verotus voisi olla alempaa, jos suurempi osa ihmisistä katsoisi velvollisuudekseen mennä töihin ja elättää itse itsensä.

Tämähän on valhetta. Lääkäreiden säännöllisen työajan keskipalkat on yli 7000 euroa kuukaudessa myös kaikilla sairaalalääkärin nimikkeillä poikkeuksena erikoistuvat lääkärit. Ja tähän ei ole laskettu ylitöitä eikä päivystyksiä. Heidänkin kokonaispalkka ylittää lisien ansiosta 6000 euron rajan. 

Lääkäreiden palkkataso on huomattavasti korkeampi kuin minkään muun akateemisen koulutusalan ja ero kasvaa koko ajan nopeasti. 

Vierailija
35/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisessa tynnyrissä ap on oikein elänyt, että tämä voi tulla yllätyksenä? Onko ap kenties siinä pieni- ja keskituloisten kuplassa, jossa ajatellaan, että 'hyvätuloiset pystyvät kyllä maksamaan veroja ja heitä voisi verottaa enemmänkin' ????

Vierailija
36/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen brutto 7800e ja käteen 3900e, toki melkein tonnin vie pakollinen työsuhdeauto.

Ei paljon naurata

Miten oma brutto ja netto? 

3500/2400e. Nykyään näinpäin, 20v sitten minä tienasin enemmän mutta olemme panostaneet miehen uraan koska tulokehitys parempi

Vierailija
37/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"t. 6200e /kk brutto; 3300e/kk netto"

Tuo haiskahtaa jo työsuhdeautolta.

Vierailija
38/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Progressio tosiaan tekee sen, ettei iso palkka tarkoita 'vastaavaa' nettopalkkaa.

HUOM en muista mitkät tarkat palkat oli, mutta esimerkkinä keksityt(!) summat, kaveri kertoi taannoin hyvän esimerkin:

Puolisonsa tienasi bruttona 5000e/kk ja itse 2800e/kk (eli n.puolet vähemmän) mutta käteen jäävä summa, eli nettopalkkojen erotus oli huomattavasti pienempi, tyyliin 3200e ja  2200e.

Vierailija
39/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienasin silti mieluummin bruttona tuon 6000 € kuin nykyisen 2000 €, vaikka veroja ensin mainitusta joutuukin maksamaan huomattavasti vähemmän. Jälkimmäisen palkan ostovoima on niin paljon isompi.

Helppo sanoa. Siihen 6000 palkkaan on voinut joutua opiskelemaan ensin paljon. Päälle tehdä  vuosikymmen tai kaksi kovaa, vastuullista ja stressaava työtä pitkiä päiviä ennen kuin tuota palkkaa saa. Ja sitten itse työ on stressaavaa, vaativaa ja raskasta. Kannattaa muistaa tämä.

Plus se että vuosia opidkellermella on yleensä velkaa valmiina ennenkuin edes aloittaa työt. Amiksesta mennään suoraan töihin tienaamaan. Tulotaso kääntyy toisinpäin vasta 30+v: nä

Vierailija
40/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n taulukossa ei ole varmaan otettu huomioon eläkemaksuja eli kaikilla jää käteen niiden verran vähemmän.

Minä en ole lääkäri, vaan DI yli 30 vuoden alan työkokemuksella. Bruttopalkkani on 6300 €/kk ja netto 3970 €/kk. Tosin kotitalousvähennys kasvattaa nettoa noin 150 €/kk tuohon päälle.

En minä silti valita. Puolipakollisiin menoihin (kun ei ole niin tarkka rahankäytöstä) menee vajaa kaksi tonnia kuukaudessa. Sen jälkeen minulle jää joka kuukausi toiset kaksi tonnia käytettäväksi mihin ikinä haluan. Käytännössä voin tehdä melkein mitä huvittaa ajattelematta rahaa - paitsi jäädä pois työstä. Ero sellaiseen, jolle jää käteen 2000 €/kk on todella iso.