Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mobiilivarmenne?

Vierailija
15.11.2024 |

Onko teillä käytössä? Tietoturvaongelmien vuoksi ajattelin hankkia, kun mainostetaan sen turvallisuutta verrattuna pankkitunnuksiin, mutta sehän on maksullinen, mitä en tiennyt. 

Maksan jo Elisan turvaselaimesta 8,10 ja tarjouksen päätyttyä hinta on yli 9e, joten vielä mobiilivarmenteesta olisi eri maksu. Nordea ID:lla tunnustaudun virastoihin ja verkkokauppoihin. 

Kommentit (163)

Vierailija
81/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmennetta markkinoidaan luotettavana, mutta onko se sitä. Sekin on kuitenkin yhteydessä pankkitiliin, joten miksi sitäkin kautta ei voisi tiliin päästä kösiksi, jos virus pääsee puhelimeen tai jos eksyy huijaussivuille laittamaan varmenteen. 

Eihän mobiilivarmenne ole pankkitiliin yhteydessä. Sitä ei käytetä koskaan maksaessa verkkokaupassa tms. Ja jos sattuu huijaussivulle, niissä se tunnistautuminen tyssää mobiili varmenteen suojatessa. 

No miten se maksu sitten tapahtuu, kun sitä juuri kehotetaan maksaessa käyttämään ja miten se mobiilivarmenne  suojaa. En ymmärrä ollenkaan. 

Kuka osaa kerto miten homma toimii? 

Sitä kehoitetaan käyt

En oo kertaakaan kirjautunu noille. Luulin et vero.fi riitti

Vierailija
82/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmenteella tunnustaudun kaikkiin niihin paikkoihin, joihin sitä tarvitaan. Pankkitunnuksia käytän vain pankkiasiointiin. Näin ollut jo varmaan 6 vuotta. Puhelimessani ei ole pankkeja myöskään.

Puhelimen mobiilipankkisovellukset ovat turvallisempia kuin selaimissa toimivat pankkien sivustot, koska poistaa mahdollisuuden kirjautua huijaussivustoille kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmenteella tunnustaudun kaikkiin niihin paikkoihin, joihin sitä tarvitaan. Pankkitunnuksia käytän vain pankkiasiointiin. Näin ollut jo varmaan 6 vuotta. Puhelimessani ei ole pankkeja myöskään.

Puhelimen mobiilipankkisovellukset ovat turvallisempia kuin selaimissa toimivat pankkien sivustot, koska poistaa mahdollisuuden kirjautua huijaussivustoille kokonaan.

Tavallaan ei poista. Sillä verkkopankkitunnuksia monet käyttävät kirjautuessaan myös muualle kuin pankkipalveluihin. Jos se sivusto, jolle jostain linkistä menet, näyttääkin veroviraston sivulta, niin tänne pankkitunnuksilla kirjautuminen saattaakin tarjota huijarille avoimen pääsyn sivun omaan verkkopankkiisi. Se on kuin avaisit oven huijarille.

Vierailija
84/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olen kirjautumassa johonkin palveluun mihin voi kirjautua myös pankkitunnuksilla (esim. verottaja) klikkaan kirjautumisvaihtoehdoista kuvaketta "mobiilivarmenne", seuraavaksi se kysyy puhelinnumeroa. Kun laitan sinne oman puhelinnumeroni, siihen tulee numerosarja (5 numeroa) ja tarkistan, että se on sama numero kuin palveluntarjoajalla. Mitään erityisiä pin -koodeja en käytä minäkään. Missä vaiheessa te sinne tuon pin koodin kirjoitatte? 

No mulla tuore, Telian mobiilivarmenne, kysyy pin-koodia juurikin tuossa kohtaa, kun olen tarkastanut, että palvelussa ja ruudussa on sama numero.

Ei minulla kysy, kyllä se aukenee siitä suoraan. Omituista.

Miksi alap

Ei tietenkään minun puhelinta saa auki kukaan muu. Sormenjälkitunnistus on sekä omassa että työpuhelimessa.

Vierailija
85/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kysellään, missä käytetään mobiilivarmennetta. Itse käytän:kela, omakanta, vero, vakuutusyhtiö, e-kirjasto, veikkaus, jotkut yksityiset terveysasemat... mihin kaikkeen nyt aiemmin pankkitunnuksia olenkaan aiemmin käyttänyt. 

Muissa maissa ei kyllä tuo pankkitunnusten käyttö tunnistautumiseen olekaan niin yleistä. Sikäli mobiilivarmenne ei pitäisi olla mikään tabu juttu. Mutta Suomihan nyt tekee kaiken jälkijunassa.

Monissa maissa sähköinen asiointi ja varsinkaan pankkiasiointi ei ole yhtä yleistä kuin Suomessa. Suomi oli aika lailla etunenässä kehittämässä verkkopankkeja ja niihin vahvaa tunnistautumista, kaikki muut vahvat tunnistautumismenetelmät ovat tulleet käyttöön vasta verkkopankkitunnusten käytön vakiinnuttua.

Vierailija
86/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olen kirjautumassa johonkin palveluun mihin voi kirjautua myös pankkitunnuksilla (esim. verottaja) klikkaan kirjautumisvaihtoehdoista kuvaketta "mobiilivarmenne", seuraavaksi se kysyy puhelinnumeroa. Kun laitan sinne oman puhelinnumeroni, siihen tulee numerosarja (5 numeroa) ja tarkistan, että se on sama numero kuin palveluntarjoajalla. Mitään erityisiä pin -koodeja en käytä minäkään. Missä vaiheessa te sinne tuon pin koodin kirjoitatte? 

No mulla tuore, Telian mobiilivarmenne, kysyy pin-koodia juurikin tuossa kohtaa, kun olen tarkastanut, että palvelussa ja ruudussa on sama numero.

Jokainen suurempi operaattori vaatii suomessa tunnusluvun tuohon joten en tiedä mistä sinä puhut. Niin kauan kuin tahallasi vältät kertomasta yksityiskohtia niin tulkitsen sinut väsyneeksi trolliksi.

Vierailija
87/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kysellään, missä käytetään mobiilivarmennetta. Itse käytän:kela, omakanta, vero, vakuutusyhtiö, e-kirjasto, veikkaus, jotkut yksityiset terveysasemat... mihin kaikkeen nyt aiemmin pankkitunnuksia olenkaan aiemmin käyttänyt. 

Muissa maissa ei kyllä tuo pankkitunnusten käyttö tunnistautumiseen olekaan niin yleistä. Sikäli mobiilivarmenne ei pitäisi olla mikään tabu juttu. Mutta Suomihan nyt tekee kaiken jälkijunassa.

Monissa maissa sähköinen asiointi ja varsinkaan pankkiasiointi ei ole yhtä yleistä kuin Suomessa. Suomi oli aika lailla etunenässä kehittämässä verkkopankkeja ja niihin vahvaa tunnistautumista, kaikki muut vahvat tunnistautumismenetelmät ovat tulleet käyttöön vasta verkkopankkitunnusten käytön vakiinnuttua.

Muissa maissa ei myöskään olla niin tampioita kuin suomen poliitikot jotka antoi kaupalliselle yritysryhmälle vallan suomalaisten tunnistautumisessa. Paljonkohan tuossakin vaihtoi vaalirahaa joskus aikanaan joidenkin puolueiden ja pankkien välillä, voi miettiä. 

Vierailija
88/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taitaa kirjoitella vähän vanhempia ihmisiä jotka haluaa hoitaa nettiasioinnit turvallisesti mutta tuhlaamatta.

Mobiilivarmenne on siihen hyvä. Toinen uusi juttu on henkilökortin käyttö varmenteena samaan tapaan kuin nettipankkivarmenne.

Tunnukset saa kerran ilmaiseksi kun tilaa uuden henkilökortin, jos tilaa olemassa olevan korttiin tunnukset niin se on kertamaksu ~25€ poliisille jonka jälkeen maksutonta käyttöä. Toimii vero.fissä, suomi.fissä mutta ei vielä yhtä yleinen kuin mobiilivarmenne.

Vaikka tilillä ei olisi paljoa varastettavaa rahaa, tiliä voidaan käyttää rahanpesuun ja muiden huijaamiseen joten pitää huolehtia näistä asioista. 

Mutta tämä henkilökortin kansalaisvarmennehan vaatii kortinlukijan, ja saako sellaista lukijaa edes tablettiin tai kännykkään, pitää olla kai tietokone? Eikö tuollainen kortinlukijamahdollisuu

Mobiilivarmenne ja varmennekortti ovat eriasioita. Mobiilivarmenne ei vaadi mitään korttia vain puhelimen.

Vierailija
89/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukku? Juuri testasin äsken kirjautumista ja ei kyl

Kyllä sinulla joku oma tunnusluku täytyy olla, nimitetäämpä sitä vaikka pin-koodiksi.

Vierailija
90/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ei poista. Sillä verkkopankkitunnuksia monet käyttävät kirjautuessaan myös muualle kuin pankkipalveluihin. Jos se sivusto, jolle jostain linkistä menet, näyttääkin veroviraston sivulta, niin tänne pankkitunnuksilla kirjautuminen saattaakin tarjota huijarille avoimen pääsyn sivun omaan verkkopankkiisi. Se on kuin avaisit oven huijarille.

No ei tietenkään poista tuota riskiä, mutta vastasinkin henkilölle, joka kuvittelee pankkien mobiilisovellusten olevan turvattomia kun tilanne täysin päinvastainen.

Vierailija
91/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla kysy, kyllä se aukenee siitä suoraan. Omituista.<

Sormenjälkeen ei kannata liikaa luottaa, sen pystyy asiansa osaava väärentämään ja aina on mahdollista että et ole tajuissasi kun sormenjälkeäsi käytetään. Mitään rahaa liikuttavaa toimintaa ei kannata jättää pelkästään sormenjäljen taakse.

Vierailija
92/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taitaa kirjoitella vähän vanhempia ihmisiä jotka haluaa hoitaa nettiasioinnit turvallisesti mutta tuhlaamatta.

Mobiilivarmenne on siihen hyvä. Toinen uusi juttu on henkilökortin käyttö varmenteena samaan tapaan kuin nettipankkivarmenne.

Tunnukset saa kerran ilmaiseksi kun tilaa uuden henkilökortin, jos tilaa olemassa olevan korttiin tunnukset niin se on kertamaksu ~25€ poliisille jonka jälkeen maksutonta käyttöä. Toimii vero.fissä, suomi.fissä mutta ei vielä yhtä yleinen kuin mobiilivarmenne.

Vaikka tilillä ei olisi paljoa varastettavaa rahaa, tiliä voidaan käyttää rahanpesuun ja muiden huijaamiseen joten pitää huolehtia näistä asioista. 

Mutta tämä henkilökortin kansalaisvarmennehan vaatii kortinlukijan, ja saako sellaista lukijaa edes tablettiin tai kännykkään, pitää olla kai

Mobiilivarmenne ja varmennekortti ovat eriasioita. Mobiilivarmenne ei vaadi mitään korttia vain puhelimen.

Teknisesti niissä on sisällä ihan samanlainen varmenne jota on vaikea sieltä kortista ulos kaivaa teknisine salaisine tunnuslukuineen. Tuo + pin-koodi varmistaa että käyttäjällä tosiaan on hallussaan se sama varmenne joka käyttäjälle on myönnetty.

Käyttö vaan on hieman erilaista kun toista käytetään puhelimen kautta ja toiseen tarvitaan kortinlukija + ajurit käyttöjärjestelmään + selain joka noita ymmärtää. 

Vierailija
93/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alap

MInulla on sormenjälkitunniste kumpaankin puhelimeeni, sillä avaan sekä työ-, että henkilökohtaiseen puhelimeen. 

Kirjaudun päivittäin mobiilivarmenteella, työpuhelimella monta kertaa päivässä (olen palkanlaskija) ja omalla puhelimella monta kertaa viikossa. Ilman mitään pin -koodeja.

Vierailija
94/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökortin käyttöön varmenteena ei enää tarvitse erillistä kortinlukijaa, uusi äppi riittää. Lisää voi lukea 31.10. Hesarista. 

Vierailija
95/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuolle "mitä teet mobiilivarmenteella?" -jankkaajalle. Itse kirjaudun työn puolesta useita kertoja viikossa mm. OmaVeroon, Kelan palveluihin, suomi.fi:hin sekä erääseen taloushallinto-ohjelmaan, joissa vaaditaan vahvaa tunnistautumista. Ihan kiva, ettei tarvitse omia pankkitunnuksia enää käyttää työasioihin.

Kuinka niin jankkaajalle?

Kysyin vaan mobiilivarmenteen käyttöä ja missä tilanteissa ko. maksullista ohjelmaa kukin käyttää.

Kannattaako mielestäsi minun hankkkia ko. maksullinen palvelu, kun käyn verottajan sivuilla pari kertaa vuodessa ja asunnon ostan kerran 30 vuodessa? Kelaan en kirjaudu ikinä. Suomi.fi....hmm. Ei ole tainnut kertaakaan tehdä mitään hyödyllistä.

Vierailija
96/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökortin käyttöön varmenteena ei enää tarvitse erillistä kortinlukijaa, uusi äppi riittää. Lisää voi lukea 31.10. Hesarista. 

No niinpäs olikin, kiitos tiedoista, kysyin tuolla aikaisemmin. Unohdin tämän äpin jo, vaikka vilkaisin tuon jutunkin, kun se ilmestyi :D. Tuli tässä kuussa uusi henkilökortti  tunnuslukuineen ja siinä saatekirjeessä puhuttiin vain tuosta kortinlukijasysteemistä mielestäni. No pitää tutustua tähän.

"Uudessa Hightrust.id-tunnistautumistavassa on kyse siitä, että henkilökortti ladataan omalle puhelimelle, jonka jälkeen tunnistautuminen onnistuu pelkän puhelimen avulla. Fyysistä henkilökorttia ei sen jälkeen enää tarvitse käyttää.

Käyttöä varten tarvitaan virallinen, sirun sisältävä henkilökortti tai ulkomaalaiskortti, jonka kansalaisvarmenne eli nfc-siru pitää ensin aktivoida. Aktivointi tapahtuu aktivointikoodilla, joka lähetetään kotiin kortin saamisen jälkeen."

Varmaan tuo fyysinenkin kortti toimii edelleen sentään, vaikka tuon lataisikin, on hiukan omituisesti sanottu tuo, ettei sitä enää tarvitse käyttää.

Vierailija
97/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin sovelluskaupasta tuon Hightrust.id:n arvioita, oli aika laidasta laitaan. Eihän niitä paljon ollut, kun alle kuukauden ollut kansalaisvarmenne sitä kautta käytössä.

Ilmeisesti melko kömpelöä kortin aktivointi ja kun luin heidän nettisivuaan, niin en ihmettele, kun sekin kieli on melkoista kapulaa. Mutta pitää vielä miettiä, olisihan tuokin yksi tapa lisää mobiilivarmeenteen rinnalle vaihtoehdoksi. Tässä ei siis tule enää mitään pin-koodia alkuaktivointihässäköiden jälkeen, vaan sormenjäljellä tms. tunnistaudutaan sovellukseen.

Vierailija
98/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telia: Liittymäasiakkaillemme Mobiilivarmenteen käyttöönotto ja käyttö on maksutonta.

Vierailija
99/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaudun pankkitunnuksilla yhä omakantaan, omaveroon ja pankkiin. Myös vakuutusyhtiön sivuille. Kai pitäis mobiilivarmenne hankkia. Taitaa Elisalla maksaa 2e/kk. 

Vierailija
100/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa tunnistautumisesta ja standardista joka on jo vanha. E-sim joka tulee korvaamaan sim-kortit ei standardin mukaan tue mobiilivarmennetta. Telia toki tukee mutta se rikkoo standardia eikä tule tukemaan kunhan e-sim yleistyy. 

Nykyisin e-sim on yleisintä älykelloissa ja joissakin uusissa älypuhelimissa.