Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mobiilivarmenne?

Vierailija
15.11.2024 |

Onko teillä käytössä? Tietoturvaongelmien vuoksi ajattelin hankkia, kun mainostetaan sen turvallisuutta verrattuna pankkitunnuksiin, mutta sehän on maksullinen, mitä en tiennyt. 

Maksan jo Elisan turvaselaimesta 8,10 ja tarjouksen päätyttyä hinta on yli 9e, joten vielä mobiilivarmenteesta olisi eri maksu. Nordea ID:lla tunnustaudun virastoihin ja verkkokauppoihin. 

Kommentit (163)

Vierailija
121/163 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmenne oli alunperin ilmainen, sitten hinta nousi 0,50€, sitten olikin jo 1€, sitten 1,50€ ja nyt ollaan jo yli kahdessa eurossa mikä tulee puh laskun päälle. Samaan aikaan myös liittymien hinnat nousevat jatkuvasti ja halvinkin on jo yli 10€. Kohta tuo mobiilivarmenne maksaa 10€/kk.

Itse jatkan pankin sovelluksien käyttämistä koska se on ilmaista omistaja-asiakkaille. 

Eivätkä ainoastaan hinnat nouse, vaan myös kuuluvuus heikkenee, kun ilmeisesti sähkössä säästetään.

Vierailija
122/163 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmennetta markkinoidaan luotettavana, mutta onko se sitä. Sekin on kuitenkin yhteydessä pankkitiliin, joten miksi sitäkin kautta ei voisi tiliin päästä kösiksi, jos virus pääsee puhelimeen tai jos eksyy huijaussivuille laittamaan varmenteen. 

Eihän mobiilivarmenne ole pankkitiliin yhteydessä. Sitä ei käytetä koskaan maksaessa verkkokaupassa tms. Ja jos sattuu huijaussivulle, niissä se tunnistautuminen tyssää mobiili varmenteen suojatessa. 

Mitä mobiilivarmenteella sitten tekee? Muuta kuin käy verottajan sivuilla kerran vuodessa.Mitä sillä voi varmentaa? Miten se ehkäisee pankkihuijauksia jos ei ole yhteyttä pankkiasiointiin?

Se ehkäisee pankkihuijauksia juuri sen vuoksi että sillä ei ole yhteyttä pankkiasiointiin. Kaikkiin viranomaispalveluihin sillä pääsee. Ja pelkkä PIN-koodi riittää. Itse en ole vielä hankkinut, mutta pian hankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/163 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi nuo tunnistautumiset on tehty niin monimutkaisiksi. Miksi ei voi olla kuten kirjastossa? Itse antaa kirjastokortilleen pin-koodin ja näyttämällä kortin lukijaan ja antamalla sen koodin  niin pääsee omille tiedoilleen. 100-vuotiaskin osaa tuon.🤗

Ehkä tuolla ei pystyttäisi koko ajan rahastamaan.

No jos olisi kaikkialla noin, niin aika paljon tarvittaisiin noita kortin lukijalaitteita. Mobiilivarmenne on vain yksi pin-koodi ja ei tarvitse lukijalaitetta, vaan älypuhelin, joka taitaa olla jo aika monella suomalaisella.

Vierailija
124/163 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmennetta markkinoidaan luotettavana, mutta onko se sitä. Sekin on kuitenkin yhteydessä pankkitiliin, joten miksi sitäkin kautta ei voisi tiliin päästä kösiksi, jos virus pääsee puhelimeen tai jos eksyy huijaussivuille laittamaan varmenteen. 

Ei todellakaan ole yhteydessä pankkitiliin.

Mihin se sitten on yhteydessä, kun pankkitunnukset on ne, joilla asiointi tapahtuu muuten? Miten joku mobiilivarmenne sitten on edes luotettava. 

Se on yhteydessä sinun puhelinliittymääsi, lisätään palveluksi sinun SIM-kortillesi. Kaikki tunnuskyselyt tulevat vain siihen puhelimeen, jossa kyseinen SIM-kortti on asennettuna.

Mitä sitten, kun se pu

Sukellat puhelimen pohjasta ja pistät SIMmin uuteen puhelimeesi. Tai sitten käytät pankkitunnuksia sen aikaa kunnes saat uuden mobiilivarmennesimmin. 

Vierailija
125/163 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmenne on ehdoton nykyään, huijaussivustot ovat liian taitavasti tehty, jotta tavallinen tallaaja huomaa mitään eroa oikeaan sivustoon. Olen ymmärtänyt ettei tuo mobiilivarmenne maksa mitään ylimääräistä Elisalla tai Telialla, tai itse en ainakaan ole maksanut. MOI-liittymään tuota ei ole saatavilla.

Elisalla on aluksi 0e/kk, mutta tarjouksen päätyttyä 2,09e/kk. Olisin sen tilannut, mutta tuo hinta tuli vastaan. Muutenkin olen miettinyt, että miten saisi puhelinlaskua alemmas niin tulisi lisähinta. 

Niinpä. Puhelinlaskukin noussut kivasti. Itsellä muutamassa vuodessa noin 100% korotus (=paljon suurempi kuin inflaatio). Suomessa ei ole kunnollista hintakilpailua.

Puhelinliittymät ovat yksi asia Suomessa jossa kilpailu toimii todella hyvin asiakkaan eduksi. Itsekin tässä Elisan asiakkaana oli tyytyä siihen että kuukausimaksu nousee kolmeen kymppiin. Kysäisin sitten Telialta tarjousta ja tarjosivat kahdellakymmenelläviidellä eurolla. Sitten jo Elisa soittelikin ja sain liittymän alle kahdenkympin, eikä tarvinnut ruveta SIMejä vaihtamaan. Kilpailun takia hinnat ovat myös kansainvälisesti halpoja ja kenttää löytyy. Jenkeissa saa maksaa kolme kertaa enemmän eikä edes kaupungista aina löydy kenttää. Sikäläisille pitäisi opettaa vähän kapitalimia, ei monopolisellaista.

Vanhanaikainen suomalainen lojaalisuus pitää unohtaa. Vaihda operattoria surutta jos mielestäsi maksat liikaa.

Vierailija
126/163 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt taisi olla puhe hinnoista ylipäätänsä. 

Vielä parisen vuotta sitten tuo 20€ oli keskihintainen liittymä nykyään se halvin, ennen sai 25-30 megan rajattoman 4G liittymään 9,99€/kk, nyt sama maksaa tarjouksessa tuon 20€ ja nopeus hitaampi. Jos ostaa ilman tarjousta maksat 5 megan 4G liittymästä 27€/kk.... siihen päälle vielä mobiilivarmenne 2€/kk ja senkin hinta nousee joka vuosi. 

Vierailija
127/163 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmenne oli alunperin ilmainen, sitten hinta nousi 0,50€, sitten olikin jo 1€, sitten 1,50€ ja nyt ollaan jo yli kahdessa eurossa mikä tulee puh laskun päälle. Samaan aikaan myös liittymien hinnat nousevat jatkuvasti ja halvinkin on jo yli 10€. Kohta tuo mobiilivarmenne maksaa 10€/kk.

Itse jatkan pankin sovelluksien käyttämistä koska se on ilmaista omistaja-asiakkaille. 

Pankit ohjaavat (tai painostavat) asiakkaita hankkimaan mobiilivarmenteen. Nyt oli tullut, ettei tilitietoja näe enää niin pitkältä ajalta kuin ennen ilman niitä. Ja mitäköhän seuraavaksi.

Vierailija
128/163 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pankit haluavat asiakkaat mobiilivarmenteeseen?

Vierailija
129/163 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmenne on ehdoton nykyään, huijaussivustot ovat liian taitavasti tehty, jotta tavallinen tallaaja huomaa mitään eroa oikeaan sivustoon. Olen ymmärtänyt ettei tuo mobiilivarmenne maksa mitään ylimääräistä Elisalla tai Telialla, tai itse en ainakaan ole maksanut. MOI-liittymään tuota ei ole saatavilla.

Elisalla on aluksi 0e/kk, mutta tarjouksen päätyttyä 2,09e/kk. Olisin sen tilannut, mutta tuo hinta tuli vastaan. Muutenkin olen miettinyt, että miten saisi puhelinlaskua alemmas niin tulisi lisähinta. 

Niinpä. Puhelinlaskukin noussut kivasti. Itsellä muutamassa vuodessa noin 100% korotus (=paljon suurempi kuin inflaatio). Suomessa ei ole kunnollista hintakilpailua.

Puhelinliittymät ovat yksi asia Suomessa jossa kilpailu toi

Minullakin hinta muutamassa vuodessa tuplaantunut. Eikä auttanut kilpailutus. Miksiköhän toisille annetaan noita hyviä tarjouksia ja toisille ei?

Vierailija
130/163 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän mobiilivarmenne ole pankkitiliin yhteydessä. Sitä ei käytetä koskaan maksaessa verkkokaupassa tms. Ja jos sattuu huijaussivulle, niissä se tunnistautuminen tyssää mobiili varmenteen suojatessa. 

No miten se maksu sitten tapahtuu, kun sitä juuri kehotetaan maksaessa käyttämään ja miten se mobiilivarmenne  suojaa. En ymmärrä ollenkaan. 

Kuka osaa kerto miten homma toimii? 

Sitä kehoitetaan käyt

En ole koskaan käynyt katsomassa tulorekisteriä. En minä tiedä edes että missä sitä säilytetään. Ja omat tuloni tiedän muutenkin paperisista palkkatositteista.

Vierailija
131/163 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuolle "mitä teet mobiilivarmenteella?" -jankkaajalle. Itse kirjaudun työn puolesta useita kertoja viikossa mm. OmaVeroon, Kelan palveluihin, suomi.fi:hin sekä erääseen taloushallinto-ohjelmaan, joissa vaaditaan vahvaa tunnistautumista. Ihan kiva, ettei tarvitse omia pankkitunnuksia enää käyttää työasioihin.

Työnantajan kuuluisi tarjota sinulle tarvittavat käyttäjätunnukset ja -menetelmät silloin kun toimit työnantajan edustajana. Ei työtehtäviin kuulu käyttää henkilökohtaista puhelinta eikä sen enempää henkilökohtaisia pankkitunnuksiakaan.Ei kirvesmieskään ota aamulla raksalle lähtiessä omaa sahaa kotoa mukaansa.

Vierailija
132/163 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi kun ei saa prepaidiin , tosin siihenkin lätkäisivät mojovan korotuksen puhelinhintoihin .

Prepaidiin ei tietenkään saa varmennetta, koska prepaid on

Nämä operaattoreiden tekemät tunnistautumiset ovat mitä sattuu. Eräs sukulaiseni oli tunnistettu puhelinliittymää avatessa ajokortista vaikkei hänellä edes ollut ajokorttia mutta rasti oli siinä ruudussa. Kun itse tilasin liittymän niin minun piti allekirjoittaa se paperin sijaan sellaiseen kummalliseen kosketusnäyttöön. Pyysin kynää mutta sitä en saanut ja jouduin sormenpäällä raapustamaan nimeni tauluun. Siitä tuli kuin joku vauvan tekemä töherrys ja sanoin että eihän tämä muistuta alkuunkaan henkilökortissani olevaa nimikirjoitusnöytettä. Siihen myyjä vain sanoi että kyllä se kelpaa ei se niin tarkkaa ole. Minä tunnistaudun ainoastaan poliisin tai pankin antamilla välineillä niissä paikoissa henkilöllisyys tarkistetaan ihan oikeasti.

Vierailija
133/163 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen 50v marjatta maksaa jostain turvaselaimesta huutista

Vierailija
134/163 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuolle "mitä teet mobiilivarmenteella?" -jankkaajalle. Itse kirjaudun työn puolesta useita kertoja viikossa mm. OmaVeroon, Kelan palveluihin, suomi.fi:hin sekä erääseen taloushallinto-ohjelmaan, joissa vaaditaan vahvaa tunnistautumista. Ihan kiva, ettei tarvitse omia pankkitunnuksia enää käyttää työasioihin.

Kuinka niin jankkaajalle?

Kysyin vaan mobiilivarmenteen käyttöä ja missä tilanteissa ko. maksullista ohjelmaa kukin käyttää.

Kannattaako mielestäsi minun hankkkia ko. maksullinen palvelu, kun käyn verottajan sivuilla pari kertaa vuodessa ja asunnon ostan kerran 30 vuodessa? Kelaan en kirjaudu ikinä. Suomi.fi....hmm. Ei ole tainnut kertaakaan tehdä mitään hyödyllistä.

Mulla sama juttu. Kirjaudun muutaman kerran vuodessa pankkitunnuksilla muualle kuin pankkiin. Minulla on näihin palveluihin suorat osoitteet enkä koskaan mene niihin minkään sähköpostilinkin kautta ja aina luen tarkasti puhelimeen tulevan vahvistusviestin tiedot niin että ne vastaavat sitä toimeksiantoa jota olen oikeasti tekemässä.

Vierailija
135/163 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elisan ja dna yritysliittymissä ilmainen. Tosin dna ei saa e-sim liittymään.

Vierailija
136/163 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mobiilivarmenteella sitten tekee? Muuta kuin käy verottajan sivuilla kerran vuodessa.Mitä sillä voi varmentaa? Miten se ehkäisee pankkihuijauksia jos ei ole yhteyttä pankkiasiointiin?

Se ehkäisee pankkihuijauksia juuri sen vuoksi että sillä ei ole yhteyttä pankkiasiointi

Entä jos puhelimeen tunkeutuu jostain nettisivulta selailun mukana vakoiluohjelma ja se urkkii pin-koodin? Sen jälkeenhän hakkeri voi etänä ottaa puhelimen haltuun ja tunnistautua puhelimalla mihin lystää ja sopia vaikka miljoonan luoton uhrin lukuun. Minun verkkopankissa tämä ei onnistu kun vahvistuskoodit ovat pöytälaatikossa paperisella listalla. Tarvittaisiin lisäksi murtovaras hakemaan lista ja kolmas gansteri pitäisi olla kidnaapaaman minut kaupungilta ja ryöstämään puhelimeni vahvistuskoodin kyselyä varten. Jos nämä kaikki lukkoa onnistuu murtamaan samaan aikaan niin sitten saavat viedä vaikka tuhkatkin pesästä.

Vierailija
137/163 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan kuuluisi tarjota sinulle tarvittavat käyttäjätunnukset ja -menetelmät silloin kun toimit työnantajan edustajana. Ei työtehtäviin kuulu käyttää henkilökohtaista puhelinta eikä sen enempää henkilökohtaisia pankkitunnuksiakaan.Ei kirvesmieskään ota aamulla raksalle lähtiessä omaa sahaa kotoa mukaansa.

Oon yrittäjä. :)

Vierailija
138/163 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mobiiliavain ei käy?

Vierailija
139/163 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää toimintaa Elisalla. Juuri tilasin Elisan mobiilivarmenteen ja nyt jo tuli ilmoitus hinnan korotuksesta 2,09...2,99 euro/kk. Pitäköön Elisa tunkkinsa. Irtisanon ko.palvelun. Törkeää toimintaa Elisalta.

Vierailija
140/163 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telialla ei tarvitse maksaa erikseen mobiilivarmenteesta.