Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mobiilivarmenne?

Vierailija
15.11.2024 |

Onko teillä käytössä? Tietoturvaongelmien vuoksi ajattelin hankkia, kun mainostetaan sen turvallisuutta verrattuna pankkitunnuksiin, mutta sehän on maksullinen, mitä en tiennyt. 

Maksan jo Elisan turvaselaimesta 8,10 ja tarjouksen päätyttyä hinta on yli 9e, joten vielä mobiilivarmenteesta olisi eri maksu. Nordea ID:lla tunnustaudun virastoihin ja verkkokauppoihin. 

Kommentit (163)

Vierailija
101/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksa tunnistautumisesta ja standardista joka on jo vanha. E-sim joka tulee korvaamaan sim-kortit ei standardin mukaan tue mobiilivarmennetta. Telia toki tukee mutta se rikkoo standardia eikä tule tukemaan kunhan e-sim yleistyy. 

Nykyisin e-sim on yleisintä älykelloissa ja joissakin uusissa älypuhelimissa.

Tätä moni ei tajua.

Vierailija
102/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimen pakottamisen on loputtava. Se on käytännössä seurantalaite.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/163 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmennetta markkinoidaan luotettavana, mutta onko se sitä. Sekin on kuitenkin yhteydessä pankkitiliin, joten miksi sitäkin kautta ei voisi tiliin päästä kösiksi, jos virus pääsee puhelimeen tai jos eksyy huijaussivuille laittamaan varmenteen. 

Ei todellakaan ole yhteydessä pankkitiliin.

Mihin se sitten on yhteydessä, kun pankkitunnukset on ne, joilla asiointi tapahtuu muuten? Miten joku mobiilivarmenne sitten on edes luotettava. 

Se on yhteydessä sinun puhelinliittymääsi, lisätään palveluksi sinun SIM-kortillesi. Kaikki tunnuskyselyt tulevat vain siihen puhelimeen, jossa kyseinen SIM-kortti on asennettuna.

Mitä sitten, kun se puhelin tippuu mökkimatkalla järveen?

Vierailija
104/163 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi nuo tunnistautumiset on tehty niin monimutkaisiksi. Miksi ei voi olla kuten kirjastossa? Itse antaa kirjastokortilleen pin-koodin ja näyttämällä kortin lukijaan ja antamalla sen koodin  niin pääsee omille tiedoilleen. 100-vuotiaskin osaa tuon.🤗

Ehkä tuolla ei pystyttäisi koko ajan rahastamaan.

Vierailija
105/163 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmennetta markkinoidaan luotettavana, mutta onko se sitä. Sekin on kuitenkin yhteydessä pankkitiliin, joten miksi sitäkin kautta ei voisi tiliin päästä kösiksi, jos virus pääsee puhelimeen tai jos eksyy huijaussivuille laittamaan varmenteen. 

Mihin se sitten on yhteydessä, kun pankkitunnukset on ne, joilla asiointi tapahtuu muuten? Miten joku mobiilivarmenne sitten on edes luotettava. 

Se on yhteydessä sinun puhelinliittymääsi, lisätään palveluksi sinun SIM-kortillesi. Kaikki tunnuskyselyt tulevat vain siihen puhelimeen, jossa kyseinen SIM-kortti on asennettuna.

Mitä sitten, kun se puhelin tippuu mökkimatkalla järveen?

Sitten sinulla on ongelmana hommata uusi puhelin, siihen uusi sim + uusi mobiilivarmenne ja isompi ongelma on uusia se pankin kirjautumissofta koska edellinen oli sidoksissa siihen järven pohjassa olevaan puhelimeesi. Järveenputoaminen ja puhelimen hajoaminen on pienempi ongelma mobiilivarmenteella kun se on siinä simmikortissa joka ei välttämättä hajoa noissa tapauksissa jos sen puhelimesi saat sieltä järvestä. Pankkisoftan kanssa pitää temppuilla enemmän jos puhelin vaihtuu.

Vierailija
106/163 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten, kun se pu

"Mitä sitten, kun se puhelin tippuu mökkimatkalla järveen?"

Sitten mitä luultavimmin hankitaan uusi puhelin ja liittymä ja uuteen liittymään uusi mobiilivarmenne. Samallahan meni mitä todennäköisimmin ne verkkopankkitunnukset, kun harvalla varmaan on sitä varten käytössä useampi laite ja tunnuslukukortteja ei enää kaikissa pankeissa käytetä.

Vierailija
107/163 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin juuri mobiilivarmenteen. Se ei toimi kunnolla. En saa puhelimeeni varmistuskoodia syötettyäni puhelinnumeroni.  Onko kellään muulla ollut samaa ongelmaa? Täytyy kysyä Elisalta, mikä vikana. 

Vierailija
108/163 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi nuo tunnistautumiset on tehty niin monimutkaisiksi. Miksi ei voi olla kuten kirjastossa? Itse antaa kirjastokortilleen pin-koodin ja näyttämällä kortin lukijaan ja antamalla sen koodin  niin pääsee omille tiedoilleen. 100-vuotiaskin osaa tuon.🤗

Ehkä tuolla ei pystyttäisi koko ajan rahastamaan.

Sillä vahvalla kirjautumisella suojataan ihan sinua itseäsi ja sinun rahojasi. Sama kuin salasanojen kanssa: password123 on kuin antaisi hakkerille avaimet käteen, mutta on itselle helppo muistaa kun taas hRf4&#gfr01PsYcM on hankala muistaa JA hakkeroida.

Mutta toisaalta, mobiilivarmenne on oikeasti helppo käyttää ja hankala hakkeroida. Hakkerointi vaatisi sitä, että hakkeri saisi sinun puhelimesi kätösiinsä.

Vierailija
109/163 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut vuosikausia. On vaan tyhmää käyttää pankkitunnuksia muuhun kuin omaan pankkiin tunnistautumiseen.

Vierailija
110/163 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enää rahaa mihinkään. Nykyisiäkin menoja pitäisi karsia.

Vierailija
111/163 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuolle "mitä teet mobiilivarmenteella?" -jankkaajalle. Itse kirjaudun työn puolesta useita kertoja viikossa mm. OmaVeroon, Kelan palveluihin, suomi.fi:hin sekä erääseen taloushallinto-ohjelmaan, joissa vaaditaan vahvaa tunnistautumista. Ihan kiva, ettei tarvitse omia pankkitunnuksia enää käyttää työasioihin.

Kuinka niin jankkaajalle?

Kysyin vaan mobiilivarmenteen käyttöä ja missä tilanteissa ko. maksullista ohjelmaa kukin käyttää.

Kannattaako mielestäsi minun hankkkia ko. maksullinen palvelu, kun käyn verottajan sivuilla pari kertaa vuodessa ja asunnon ostan kerran 30 vuodessa? Kelaan en kirjaudu ikinä. Suomi.fi....hmm. Ei ole tainnut kertaakaan tehdä mitään hyödyllistä.

Pahoittelut, oletin, että kaikki hiukan haastavaan sävyyn kirjoitetut kysymykset tuli samalta.

Sinun kohdallasi ei varmaan ole järkeä hankkia maksullista mobiilivarmennetta, jos et mihinkään sitä käytä. Oma valinta.

Vierailija
112/163 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dumppaa operaattorin tietoturvapalvelut ja ota suoraan f-securelta. Mobiilivarmenne on ilmainen Telian liittymiin.

Vierailija
113/163 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut niin kauan kuin mobiilivarmennetta on voinut käyttää. Telian liittymä mulla ja nykyään 8-numeroinen koodi.

Vierailija
114/163 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmenne on ehdoton nykyään, huijaussivustot ovat liian taitavasti tehty, jotta tavallinen tallaaja huomaa mitään eroa oikeaan sivustoon. Olen ymmärtänyt ettei tuo mobiilivarmenne maksa mitään ylimääräistä Elisalla tai Telialla, tai itse en ainakaan ole maksanut. MOI-liittymään tuota ei ole saatavilla.

Elisalla on aluksi 0e/kk, mutta tarjouksen päätyttyä 2,09e/kk. Olisin sen tilannut, mutta tuo hinta tuli vastaan. Muutenkin olen miettinyt, että miten saisi puhelinlaskua alemmas niin tulisi lisähinta. 

Niinpä. Puhelinlaskukin noussut kivasti. Itsellä muutamassa vuodessa noin 100% korotus (=paljon suurempi kuin inflaatio). Suomessa ei ole kunnollista hintakilpailua.

Vierailija
115/163 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En maksa tunnistautumisesta ja standardista joka on jo vanha. E-sim joka tulee korvaamaan sim-kortit ei standardin mukaan tue mobiilivarmennetta. Telia toki tukee mutta se rikkoo standardia eikä tule tukemaan kunhan e-sim yleistyy. 

Nykyisin e-sim on yleisintä älykelloissa ja joissakin uusissa älypuhelimissa.

Tätä moni ei tajua.

Mulla on Telian e-sim ja mobiilivarmenne

Vierailija
116/163 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut niin kauan kuin mobiilivarmennetta on voinut käyttää. Telian liittymä mulla ja nykyään 8-numeroinen koodi.

samoin Telia ja kahdeksannumeroinen koodi

Vierailija
117/163 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

OP tarjoaa saman palvelun ilmaiseksi niin miksi maksaisin ahneille teleoperaattoreille vielä enemmän? 

Vierailija
118/163 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mobiilivarmenne oli alunperin ilmainen, sitten hinta nousi 0,50€, sitten olikin jo 1€, sitten 1,50€ ja nyt ollaan jo yli kahdessa eurossa mikä tulee puh laskun päälle. Samaan aikaan myös liittymien hinnat nousevat jatkuvasti ja halvinkin on jo yli 10€. Kohta tuo mobiilivarmenne maksaa 10€/kk.

Itse jatkan pankin sovelluksien käyttämistä koska se on ilmaista omistaja-asiakkaille. 

Vierailija
119/163 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmenteella tunnustaudun kaikkiin niihin paikkoihin, joihin sitä tarvitaan. Pankkitunnuksia käytän vain pankkiasiointiin. Näin ollut jo varmaan 6 vuotta. Puhelimessani ei ole pankkeja myöskään.

Pankeilla on omat varmenteet eikä maksa mitään. Luuletko tosissaan että jollain tusinaliittymällä on luotettavammat varmenteet kuin itse pankilla jonka tehtävä on nimenomaan estää väärinkäyttöä. Mikäs siinä jos haluat maksaa tyhjästä, maksat varmaan jonkun Telian viruksentorjunta ohjelmastakin

Vierailija
120/163 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmenteella tunnustaudun kaikkiin niihin paikkoihin, joihin sitä tarvitaan. Pankkitunnuksia käytän vain pankkiasiointiin. Näin ollut jo varmaan 6 vuotta. Puhelimessani ei ole pankkeja myöskään.

Pankeilla on omat varmenteet eikä maksa mitään. Luuletko tosissaan että jollain tusinaliittymällä on luotettavammat varmenteet kuin itse pankilla jonka tehtävä on nimenomaan estää väärinkäyttöä. Mikäs siinä jos haluat maksaa tyhjästä, maksat varmaan jonkun Telian viruksentorjunta ohjelmastakin

Telialla mobiilivarmenne ilmainen. Eli mikä ongelma?