Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mobiilivarmenne?

Vierailija
15.11.2024 |

Onko teillä käytössä? Tietoturvaongelmien vuoksi ajattelin hankkia, kun mainostetaan sen turvallisuutta verrattuna pankkitunnuksiin, mutta sehän on maksullinen, mitä en tiennyt. 

Maksan jo Elisan turvaselaimesta 8,10 ja tarjouksen päätyttyä hinta on yli 9e, joten vielä mobiilivarmenteesta olisi eri maksu. Nordea ID:lla tunnustaudun virastoihin ja verkkokauppoihin. 

Kommentit (163)

Vierailija
41/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmennetta markkinoidaan luotettavana, mutta onko se sitä. Sekin on kuitenkin yhteydessä pankkitiliin, joten miksi sitäkin kautta ei voisi tiliin päästä kösiksi, jos virus pääsee puhelimeen tai jos eksyy huijaussivuille laittamaan varmenteen. 

Ei todellakaan ole yhteydessä pankkitiliin.

Mihin se sitten on yhteydessä, kun pankkitunnukset on ne, joilla asiointi tapahtuu muuten? Miten joku mobiilivarmenne sitten on edes luotettava. 

Se on yhteydessä sinun puhelinliittymääsi, lisätään palveluksi sinun SIM-kortillesi. Kaikki tunnuskyselyt tulevat vain siihen puhelimeen, jossa kyseinen SIM-kortti on asennettuna.

Vierailija
42/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei 31, Ei mobiilivarmenteessa ole PIN koodia.

Kyllähän se kyselee ainakin minulta PIN-koodia, jonka olen itse määrittänyt silloin, kun mobiilivarmenteen otin käyttöön.

En tiedä toimiiko muilla operaattoreilla eri tavalla, mutta ainakin DNA:lla hyväksyntään vaaditaan se koodin näpyttely.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut pitkään käytössä, kun on Telialla ilmainen. Vanhenikin jo kerran, on vain viisi vuotta kerrallaan tms. voimassa. Elisallako siis on kaksi euroa kuussa, onko muilla operaattoreilla tätä? Kyselen, kun liittymän hinta nousee pian ja pitäisi kilpailuttaa.

DNA:lla myös sen pari euroa / kk.

Kiitos tiedosta! Tämäkin pitää siis ottaa huomioon kun vertailee.

Telia on kai ainoa missä sen saa ilmaiseksi. Mutta Telian liittymät puolestaan ovat kalliita, eli kannattaa laskea kokonaishinnan perusteella.

Telian liittymän saa hintaan 22 euroa/kk, mutta edellyttää ensin että olet vaihtamassa Telialta kilpailijalle. Sen jälkeen soittavat ja haluavat sinun pysyvän asiakkaana hintaan 22 euroa/kk. Mobiilivarmenne on siis maksuton.

Vierailija
44/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se kyselee ainakin minulta PIN-koodia, jonka olen itse määrittänyt silloin, kun mobiilivarmenteen otin käyttöön.

En tiedä toimiiko muilla operaattoreilla eri tavalla, mutta ainakin DNA:lla hyväksyntään vaaditaan se koodin näpyttely.

Samalla tavalla toimii muillakin operaattoreilla, kirjautuessa jollekin sivulle aina kysytään mobiivarteessa nelinumeroinen tunnusluku/pin-koodi tai miksi sitä kukin sanookin.

Vierailija
45/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole käytössä, eikä taida tullakaan lähiaikoina. Koko homma haiskahtaa kusetukselta. Miten muka joku operaattoreiden, jotka ovat luotettavuudestaan tunnettuja, turvahimmeli olisi muka turvallisempi kuin pankin tunnistautuminen? Etenkin kun se on vielä maksullinenkin... 

Vierailija
46/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aidoissa mobiilivarmenteissa on. Ilmeisesti sinun mobiilivarmenne on ladattu jostain epämääräiseltä sivustolta joka vakoilee puhelintasi.

Vierailija
47/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmennetta markkinoidaan luotettavana, mutta onko se sitä. Sekin on kuitenkin yhteydessä pankkitiliin, joten miksi sitäkin kautta ei voisi tiliin päästä kösiksi, jos virus pääsee puhelimeen tai jos eksyy huijaussivuille laittamaan varmenteen. 

Eihän mobiilivarmenne ole pankkitiliin yhteydessä. Sitä ei käytetä koskaan maksaessa verkkokaupassa tms. Ja jos sattuu huijaussivulle, niissä se tunnistautuminen tyssää mobiili varmenteen suojatessa. 

Mitä mobiilivarmenteella sitten tekee? Muuta kuin käy verottajan sivuilla kerran vuodessa.Mitä sillä voi varmentaa? Miten se ehkäisee pankkihuijauksia jos ei ole yhteyttä pankkiasiointiin?

Vierailija
48/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mobiilivarmenteella tunnustaudun kaikkiin niihin paikkoihin, joihin sitä tarvitaan. Pankkitunnuksia käytän vain pankkiasiointiin. Näin ollut jo varmaan 6 vuotta. Puhelimessani ei ole pankkeja myöskään.

Vierailija
49/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa...

Esim. S-mobiili ja mobiilivarmenne ovat kaksi eri asiaa. Jälkimmäinen on joku operaattoreiden juttu.

Vierailija
50/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmenne on ehdoton nykyään, huijaussivustot ovat liian taitavasti tehty, jotta tavallinen tallaaja huomaa mitään eroa oikeaan sivustoon. Olen ymmärtänyt ettei tuo mobiilivarmenne maksa mitään ylimääräistä Elisalla tai Telialla, tai itse en ainakaan ole maksanut. MOI-liittymään tuota ei ole saatavilla.

Kyllä se muistaakseni 1-2 euroa kuukaudessa maksaa Elisalla.

Vierailija
51/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitenkään yhteydessä pankkitiliin.

Vierailija
52/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla toimii muillakin operaattoreilla, kirjautuessa jollekin sivulle aina kysytään mobiivarteessa nelinumeroinen tunnusluku/pin-koodi tai miksi sitä kukin sanookin.

Mulla on Telian mobiilivarmenteessa käytössä 8-numeroinen PIN-koodi. Neljä numeroa on minim, mutta voit valita myös pidemmän.

Vierailija
53/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän mobiilivarmenne ole pankkitiliin yhteydessä. Sitä ei käytetä koskaan maksaessa verkkokaupassa tms. Ja jos sattuu huijaussivulle, niissä se tunnistautuminen tyssää mobiili varmenteen suojatessa. 

Mitä mobiilivarmenteella sitten tekee? Muuta kuin käy verottajan sivuilla kerran vuodessa.Mitä sillä voi varmentaa? Miten se ehkäisee pankkihuijauksia jos ei ole yhteyttä pankkiasiointiin?

Se ehkäisee pankkihuijauksia siten, että et tule vahingossa syöttäneeksi huijaussivustolle pankkitunnuksiasi, koska lähtökohtaisesti aina haluat käyttää mobiilivarmennetta. Mulla ainakin kellot soi, jos mobiilivarmenne puuttuu tunnistautumisvaihtoehdoista JA jos sivusto väittää olevansa Kela tai verotoimisto tai Traficom tai Mehiläinen jne. ihan tunnettu suomalainen iso yritys tai julkinen palvelu.

Ne pankkihuijaukset kun sattuvat just siten, että ihminen luulee kirjautuvansa "oikeaan" osoitteeseen niillä verkkopankkitunnuksilla ja kyseessä onkin huijaussivu.

Vierailija
54/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siinä pin koodi eli ensin klikkaat kohdasta mobiilivarmenne ja sitten tulee puhelimeesi viesti, johon laitat sen koodin ja sitten vasta alat päästä haluamallesi sivulle kirjautumaan.

Vierailija
55/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et varaa ikinä lääkäriaikoja? Et käy vakuutusyhtiön sivuila? Viimeksi olen käyttänyt mobiilivarmennetta, kun varasin optikolta piilarikontrolliaikaa.

Vierailija
56/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä toimiiko muilla operaattoreilla eri tavalla, mutta ainakin DNA:lla hyväksyntään vaaditaan se koodin näpyttely. Juuri näin eli pin koodin näppäilyn jälkeen kirjautuminen haluamallesi sivulle onnistuu vasta.

Vierailija
57/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut mobiilivarmenne käytössä noin 6 vuotta. Muistan siksi, että se on voimassa näemmä 5 vuotta ja sen jälkeen pitää uusia ja viime vuonna tuli tekstiviesti uusimisesta (ja siinä linkki). Ja olin kyllä aika hämmentynyt, kun aina kielletään linkeistä mitään tekemään. En siis tehnyt tuosta linkistä vaan googlailin, että todellakin se vanhenee 5 vuoden päästä ja kesti kyllä vähän aikaa löytää Telian sivuilta paikka josta se uusitaan. 

Minulla siis telian liittymässä tuo varmenne ja siellä se on ilmainen, muista puhelinoperaattoreista en tiedä.

Vierailija
58/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huijaussivustot haluaa sinun tunnistautuvan aina pankkitunnuksilla, koska sitä kautta huijari saa suoran pääsyn pankkitilillesi. Mobiilivarmenteesta ei ole huijareille mitään hyötyä, koska sitä ei voi käyttää tilin tyhjentämiseen. Huijari voi lähettää sinulle tekaistun laskun, joka pitää kiireellisesti mennä perumaan tunnistautumalla, ja se onnistuu vain pankkitunnuksilla, ja sitten tililtäsi lähtee rahat. Kannattaa siis aina tunnistautua mobiilivarmenteella, jos se on tarjolla. Pankkiasiat kannattaa hoitaa pankkien omilla sovelluksilla. Selaimen käyttö pankkiasiointiin on aina riski, varsinkin hyväuskoisten ja tietokoneasioissa täysin kädettömien toimesta.

Vierailija
59/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aidoissa mobiilivarmenteissa on. Ilmeisesti sinun mobiilivarmenne on ladattu jostain epämääräiseltä sivustolta joka vakoilee puhelintasi.

Telian liittymä on ollut minulla monta vuotta ja mobiilivarmenne on sekä omassa, että työpuhelimessa. Kumpaakaan en kirjaudu enkä ole koskaan kirjautunut millään PIN koodilla. Töissä hoidan palkanlasketaa ja kirjaudun varmenteella päivittäin mm. Kevaan, Tulorekisteriin, Verottajan sivuilla omaveroon... ilman mitään pin-koodeja. Omalla puhelimellani voin kirjautua ihan samalla tavalla työasioihin, voin käyttää kumpaa puhelinta vaan.

Ehkä jollain muulla kuin Tealialla ensin pitää olla PIN koodi?

Vierailija
60/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmenteen varmenne eli se salainen osa on tallennettu sim kortille. Siksipä varmenteeen vanhentuessa pitää tilata uusi sim kortti. Ihan vastaavanlainen varmenne on henkilökortissa.