Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mobiilivarmenne?

Vierailija
15.11.2024 |

Onko teillä käytössä? Tietoturvaongelmien vuoksi ajattelin hankkia, kun mainostetaan sen turvallisuutta verrattuna pankkitunnuksiin, mutta sehän on maksullinen, mitä en tiennyt. 

Maksan jo Elisan turvaselaimesta 8,10 ja tarjouksen päätyttyä hinta on yli 9e, joten vielä mobiilivarmenteesta olisi eri maksu. Nordea ID:lla tunnustaudun virastoihin ja verkkokauppoihin. 

Kommentit (163)

Vierailija
61/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen kirjautumassa johonkin palveluun mihin voi kirjautua myös pankkitunnuksilla (esim. verottaja) klikkaan kirjautumisvaihtoehdoista kuvaketta "mobiilivarmenne", seuraavaksi se kysyy puhelinnumeroa. Kun laitan sinne oman puhelinnumeroni, siihen tulee numerosarja (5 numeroa) ja tarkistan, että se on sama numero kuin palveluntarjoajalla. Mitään erityisiä pin -koodeja en käytä minäkään. Missä vaiheessa te sinne tuon pin koodin kirjoitatte? 

Vierailija
62/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmennetta markkinoidaan luotettavana, mutta onko se sitä. Sekin on kuitenkin yhteydessä pankkitiliin, joten miksi sitäkin kautta ei voisi tiliin päästä kösiksi, jos virus pääsee puhelimeen tai jos eksyy huijaussivuille laittamaan varmenteen. 

Eihän mobiilivarmenne ole pankkitiliin yhteydessä. Sitä ei käytetä koskaan maksaessa verkkokaupassa tms. Ja jos sattuu huijaussivulle, niissä se tunnistautuminen tyssää mobiili varmenteen suojatessa. 

Mitä mobiilivarmenteella sitten tekee? Muuta kuin käy verottajan sivuilla kerran vuodessa.Mitä sillä voi varmentaa? Miten se ehkäisee pankkihuijauksia jos ei ole yhteyttä pankkiasiointiin?

Mobiilivarmenteella saa kirjauduttua lähes kaikille sivustoille missä kirjautuminen vaaditaan.

Mobiilivarmenne hyväksytään myös allekirjoituksena joihinkin hakemuksiin ja muihinkin kaavakkeisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei 31, Ei mobiilivarmenteessa ole PIN koodia.

Kyllähän se kyselee ainakin minulta PIN-koodia, jonka olen itse määrittänyt silloin, kun mobiilivarmenteen otin käyttöön.

En tiedä toimiiko muilla operaattoreilla eri tavalla, mutta ainakin DNA:lla hyväksyntään vaaditaan se koodin näpyttely.

Samalla tavalla toimii muillakin operaattoreilla, kirjautuessa jollekin sivulle aina kysytään mobiivarteessa nelinumeroinen tunnusluku/pin-koodi tai miksi sitä kukin sanookin.

Mulla on Telian mobiilivarmenteessa käytössä 8-numeroinen PIN-koodi. Neljä numeroa on minim, mutta voit valita myös pidemmän.

Mitä teet mobiilivarmenteella.

Kerro tilanteet missä sitä käytät?

Vierailija
64/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olen kirjautumassa johonkin palveluun mihin voi kirjautua myös pankkitunnuksilla (esim. verottaja) klikkaan kirjautumisvaihtoehdoista kuvaketta "mobiilivarmenne", seuraavaksi se kysyy puhelinnumeroa. Kun laitan sinne oman puhelinnumeroni, siihen tulee numerosarja (5 numeroa) ja tarkistan, että se on sama numero kuin palveluntarjoajalla. Mitään erityisiä pin -koodeja en käytä minäkään. Missä vaiheessa te sinne tuon pin koodin kirjoitatte? 

No mulla tuore, Telian mobiilivarmenne, kysyy pin-koodia juurikin tuossa kohtaa, kun olen tarkastanut, että palvelussa ja ruudussa on sama numero.

Vierailija
65/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytkö useinkin verottajan sivuilla? 

Vierailija
66/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmennetta markkinoidaan luotettavana, mutta onko se sitä. Sekin on kuitenkin yhteydessä pankkitiliin, joten miksi sitäkin kautta ei voisi tiliin päästä kösiksi, jos virus pääsee puhelimeen tai jos eksyy huijaussivuille laittamaan varmenteen. 

Eihän mobiilivarmenne ole pankkitiliin yhteydessä. Sitä ei käytetä koskaan maksaessa verkkokaupassa tms. Ja jos sattuu huijaussivulle, niissä se tunnistautuminen tyssää mobiili varmenteen suojatessa. 

No miten se maksu sitten tapahtuu, kun sitä juuri kehotetaan maksaessa käyttämään ja miten se mobiilivarmenne  suojaa. En ymmärrä ollenkaan. 

Kuka osaa kerto miten homma toimii? 

Sitä kehoitetaan käyttämään silloin, kun kirjaudut muualle kui

Myös Tulorekisteriin ja Positiiviseen luottorekisteriin kirjaudun mobiilivarmenteella. Kai olette käyneet katsomassa oman luottorekisterinne ja tulorekisterin? Kela mm. ottaa tietonsa Tulorekisteristä suoraan ja pankki sekä muut luotonantajat Positiivisesta luottorekisteristä.

Vierailija
67/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mobiilivarmenteella sitten tekee? Muuta kuin käy verottajan sivuilla kerran vuodessa.Mitä sillä voi varmentaa? Miten se ehkäisee pankkihuijauksia jos ei ole yhteyttä pankkiasiointiin?

Mobiilivarmenteella saa kirjauduttua lähes kaikille sivustoille missä kirjautuminen vaadi

Se on sähköinen allekirjoitus vaikkapa asuntokaupoissa.

Vierailija
68/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan sivustolle puhelinnumeroni, seuraavaksi puhelimeen tulee kehoite hyväksyä tai hylätä varmenne. Kehotteessa lukee saam varmennenumero kuin sivustolla, jonne kirjaudun. Painan hyväksy. Seuraavaksi tulee puhelimeen kysely antaa pin-koodi. Näppäilen koodin ja sen jälkeen puhelin vieilä kaksi kertaa pyytää hyväksymään kirjautumisen. Se kehoite tulee vähän kuin "näytön päälle", ihan sama onko puhelin lukittuna vai ei.

Näin ainakin mulla DNA:n liittymässä.

Vierailija
69/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taitaa kirjoitella vähän vanhempia ihmisiä jotka haluaa hoitaa nettiasioinnit turvallisesti mutta tuhlaamatta.

Mobiilivarmenne on siihen hyvä. Toinen uusi juttu on henkilökortin käyttö varmenteena samaan tapaan kuin nettipankkivarmenne.

Tunnukset saa kerran ilmaiseksi kun tilaa uuden henkilökortin, jos tilaa olemassa olevan korttiin tunnukset niin se on kertamaksu ~25€ poliisille jonka jälkeen maksutonta käyttöä. Toimii vero.fissä, suomi.fissä mutta ei vielä yhtä yleinen kuin mobiilivarmenne.

Vaikka tilillä ei olisi paljoa varastettavaa rahaa, tiliä voidaan käyttää rahanpesuun ja muiden huijaamiseen joten pitää huolehtia näistä asioista. 

Mutta tämä henkilökortin kansalaisvarmennehan vaatii kortinlukijan, ja saako sellaista lukijaa edes tablettiin tai kännykkään, pitää olla kai tietokone? Eikö tuollainen kortinlukijamahdollisuus ole ollut jo kauan käytössä? Oliko tässä nyt uutta ja kätevää jotain, mitä en keksinyt? Uusin siis juuri kortit ja tuli tunnuslukukin postitse.

Vierailija
70/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla tuore, Telian mobiilivarmenne, kysyy pin-koodia juurikin tuossa kohtaa, kun olen tarkastanut, että palvelussa ja ruudussa on sama numero.

Ei minulla kysy, kyllä se aukenee siitä suoraan. Omituista.

Vierailija
71/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytkö useinkin verottajan sivuilla? 

Se oli esimerkki. Muutaman kerran vuodessa käyn verottajan sivuilla.

Vierailija
72/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On käytössä, vaikka maksaakin sen pari euroa / kk. Kyllä mä sen verran haluan maksaa pankkitunnusteni turvassapitämisestä. Kirjaudun mobiilivarmenteella aina, jos se on mahdollista.

Samaa mieltä.

Vierailija
73/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuolle "mitä teet mobiilivarmenteella?" -jankkaajalle. Itse kirjaudun työn puolesta useita kertoja viikossa mm. OmaVeroon, Kelan palveluihin, suomi.fi:hin sekä erääseen taloushallinto-ohjelmaan, joissa vaaditaan vahvaa tunnistautumista. Ihan kiva, ettei tarvitse omia pankkitunnuksia enää käyttää työasioihin.

Vierailija
74/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ainakin 100 palvelua joihin tunnistaudun vahvalla tunnistautumisella, jolloin ei tarvitse edes tehdä omia käyttäjätunnuksia. Esimerkkinä vaikka vakuutuksen kilpailutus, tai kaikki oma_xxx- ja my_xxx-palvelut, kuten OmaVero, OmaKanta, OmaElisa,  myToyota, jne.

Mobiilivarmenne on siten turvallisempi että sillä voi ainoastaan tunnistautua, ei siirtää rahaa. Huijaksissahan käyttäjät houkutellaan muka tunnistautumissivulle, mutta käytetään sivulle annettuja tunnistautumistietoja pankin rahansiirtoon.

Vierailija
75/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmenne on ehdoton nykyään, huijaussivustot ovat liian taitavasti tehty, jotta tavallinen tallaaja huomaa mitään eroa oikeaan sivustoon. Olen ymmärtänyt ettei tuo mobiilivarmenne maksa mitään ylimääräistä Elisalla tai Telialla, tai itse en ainakaan ole maksanut. MOI-liittymään tuota ei ole saatavilla.

Elisalla on aluksi 0e/kk, mutta tarjouksen päätyttyä 2,09e/kk. Olisin sen tilannut, mutta tuo hinta tuli vastaan. Muutenkin olen miettinyt, että miten saisi puhelinlaskua alemmas niin tulisi lisähinta. 

Jos sinulla ei ole mitään halpaa jo myynnistä poistettua liittymää, niin hinnan saa aina alemmas ottamalla liittymä toisesta paikasta heidän "vain sinulle tarjoushintaan ja lahjakortti kaupan päälle". Sen jälkeen tulee vanhalta operaattorilta kunnon tarjous ja yleensä myöhemmin vielä uusi sitäkin parempi tarjous ennenkuin liittymä siirtyisi uudelle operaattorille. Juuri tehtiin tuollainen siirto lapsen käytössä olevalle liittymälle, kun hinta oli nousemassa.

Vierailija
76/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukku? Juuri testasin äsken kirjautumista ja ei kyllä minulla kysy mitään pin-koodia, minulla on Telian liittymä.

Vierailija
77/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuolle "mitä teet mobiilivarmenteella?" -jankkaajalle. Itse kirjaudun työn puolesta useita kertoja viikossa mm. OmaVeroon, Kelan palveluihin, suomi.fi:hin sekä erääseen taloushallinto-ohjelmaan, joissa vaaditaan vahvaa tunnistautumista. Ihan kiva, ettei tarvitse omia pankkitunnuksia enää käyttää työasioihin.

Minä allekirjoitin juuri viime viikolla auton tilaussopimuksen mobiilivarmenteella.

Vierailija
78/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kysellään, missä käytetään mobiilivarmennetta. Itse käytän:kela, omakanta, vero, vakuutusyhtiö, e-kirjasto, veikkaus, jotkut yksityiset terveysasemat... mihin kaikkeen nyt aiemmin pankkitunnuksia olenkaan aiemmin käyttänyt. 

Muissa maissa ei kyllä tuo pankkitunnusten käyttö tunnistautumiseen olekaan niin yleistä. Sikäli mobiilivarmenne ei pitäisi olla mikään tabu juttu. Mutta Suomihan nyt tekee kaiken jälkijunassa.

Vierailija
79/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmenne on ehdoton nykyään, huijaussivustot ovat liian taitavasti tehty, jotta tavallinen tallaaja huomaa mitään eroa oikeaan sivustoon. Olen ymmärtänyt ettei tuo mobiilivarmenne maksa mitään ylimääräistä Elisalla tai Telialla, tai itse en ainakaan ole maksanut. MOI-liittymään tuota ei ole saatavilla.

Elisalla on aluksi 0e/kk, mutta tarjouksen päätyttyä 2,09e/kk. Olisin sen tilannut, mutta tuo hinta tuli vastaan. Muutenkin olen miettinyt, että miten saisi puhelinlaskua alemmas niin tulisi lisähinta. 

Harmi kun ei saa prepaidiin , tosin siihenkin lätkäisivät mojovan korotuksen puhelinhintoihin .

Prepaidiin ei tietenkään saa varmennetta, koska prepaid on anonyymi. Miten se todentaisi juuri sinun henkilöllisyytesi?

Mobiilivarmenne perustuu siihen että puhelinliittymän avauksessa henkilöllisyytesi on tarkistettu ja hetu kirjattu operattoorin tietoihin. Kun teet tunnistautumisen liittymään kytketyllä sim-kortilla (puhelimella), niin operattori lähettää tunnuslukutarkistuksen jälkeen hetusi palveuntarjoajalle ja TADAA sinut on tunnistettu vahvasti.

Vierailija
80/163 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukku? Juuri testasin äsken kirjautumista ja ei kyl

Kuulostaa oudolta. Ehkä olet varmennetta käyttöönottaessasi valinnut vaihtoehdon ei tunnuslukua (mikäli sellaista vaihtoehtoa edes on)? Jos puhelimesi on suojattu niin että kukaan muu ei saa sitä auki, niin eihän tuossa mitään riskiä ole. Jos ei ole, niin kysy Telialta miten saat varmenteelle jälkikäteen tunnusluvun.