8 kk:n vauvojen äidit - oletteko väsyneitä? ov
Itse olen. Vauva vasta nyt, unikoulun pidettyämme, nukkunut 4 yötä aika hyvin. Tähän asti heräilyä ollut 2-4 kertaa yössä, jolloin olen yleensä aina joutunut imettämään. Nyt kun pidimme tassuttelu-unikoulun, yösyönnit loppuivat yhdessä yössä ja minäkin olen saanut nukuttua paremmin.
Tai olisin saanut, mutta kun en osaa nukkua kun olen heräillyt tämän 8 kk koko ajan. Heräsin viime yönäkin 2 kertaa vaikka vauva nukkui, enkä heti saanut unen päästä kiinni. Muutenkin on välillä tosi väsynyt olo... onko muita?
Enkä kaipaa kommentteja monen lapsen äideiltä tyyliin ' sinulla on vaan yksi lapsi, minulla sentään on kolme jne.'
Kommentit (24)
Vierailija:
Meille itse asiassa lastenlääkärimme sanoi hyvin; " uniongelmat ovat ns. hyvien perheiden yleinen ongelma" .
Eli kun lapsella on kaikki hyvin, hänellä on tavallaan lupa kärsiä myös ongelmista. (Esim. erityisen stressaantuneethan vauvat nukkuu äärimmäisen hyvin. On jokin puolustusmekanismi.)
Terv. 2-vuotiaan 10 kertaa yössä heräilevän äiti. Myös kaikki lääkärit on rampattu läpi.
Itse olen ensimmäistä kertaa kärsinyt unettomuudesta toisessa raskaudessa ja se oli jotain aivan hirveää. Puolen vuoden aikana nykyin 5 tuntia vuorokaudessa ja sen aina 2-3 pätkissä. Syynä ei ollut esikoinen (hän nukkui sikeästi kellon ympäri) vaan jostain syystä en pystynyt nukkumaan vaikka totaalisen väsynyt olin.
Kuopuksen synnyttyä olen edelleen väsynyt; hän on maitoallerginen ja ensimmäisen puolen vuotta heräsi yöt läpeensä 1-2 tunnin välein. Nyt nukkuu jo paljon pitempiäkin jaksoja. Mutta tämä väsymys ei ole mitään verrattuna tuohon unettomuuteen kun nyt nukahdan välittömästi kun vaan saan vauvan taintumaan (mikä ei aina niin helppoa ole kun hänellä ei ole tapana nukahtaa rinnalle).
Poika heräili ensimmäiset 7 kuukutta 1,5-2,5 tunnin välein. Nyt tilanne silleen helpottunut, että heräilee enää 1-4 kertaa. Mutta joka kerta tuntuu, et ei jaksa nousta ylös. Aamuyöstä sit saatetaankin valvoa vaikka tunti, kun poikaa ei mukamas enää väsytä..Jostain luin, et jokainen kerta, kun yöllä herää, on sama ku olis nukkunut tunnin vähemmän. Mulle ei ainakaan pätkitty uni sovi! Mutta sisulla vaan eteenpäin, kuten neuvolan tätikin lohdutti: " kyllä kaikki lapset nukkuu läpi yön kahteen ikävuoteen mennessä" Huoh...
kellon ympäri nukkuu yöunet ja ottaa vielä parit päikkäritkin. helpolla olen päässyt mutta silti en tilaa toista vielä moneen vuoteen. nautitaan nyt näin ja työhönkin on kiva palata taas hetken kuluttua...