Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8 kk:n vauvojen äidit - oletteko väsyneitä? ov

Vierailija
20.02.2007 |

Itse olen. Vauva vasta nyt, unikoulun pidettyämme, nukkunut 4 yötä aika hyvin. Tähän asti heräilyä ollut 2-4 kertaa yössä, jolloin olen yleensä aina joutunut imettämään. Nyt kun pidimme tassuttelu-unikoulun, yösyönnit loppuivat yhdessä yössä ja minäkin olen saanut nukuttua paremmin.

Tai olisin saanut, mutta kun en osaa nukkua kun olen heräillyt tämän 8 kk koko ajan. Heräsin viime yönäkin 2 kertaa vaikka vauva nukkui, enkä heti saanut unen päästä kiinni. Muutenkin on välillä tosi väsynyt olo... onko muita?

Enkä kaipaa kommentteja monen lapsen äideiltä tyyliin ' sinulla on vaan yksi lapsi, minulla sentään on kolme jne.'

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi kun siirsimme lapsen omaan huoneeseen.

Poika on nyt puolitoista ja äiti nyt sitä mieltä että lapsi huomattavasti rasittavampi... Ei ymmärrä vielä tarpeeksi ja on KOKO ajan liikkeellä. Kiipeää yms. Virikkeitä pitää keksiä jatkuvasti, sotkee koko talon päivän mittaan, ei jaksa kiinnostua juuri mistään...

Vierailija
2/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nyt 1,5 v. että se kuule pahenee vielä, kannattaisi nyt levätä kun on vielä noin helppoa sen lapsen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten homma repesi täysin hallinnasta. 9-11 kk valvottiin ihan kauheasti joten jossain vaiheessa olin täysi zombi, sitten onneksi lapsi alkoi nukkua. Oma unirytmi oli kateissa aika pitkään :(

Vierailija
4/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt olen minäkin, en tosiaan ole mikän supermammanen. Koitan nukkua niin paljon kuin suinkin pystyn ja ulkoillaan tosi paljon, auttaa itseäkin nukkumisessa. Olen ajatellut, että jokin tarve pienellä on herätä ja aikanaan sitten oppii nukkumaan kunnolla. Esikoinen nukkuin 1,5 vuotiaana ekan kerran läpi yön ja kaikkien yllätykseksi entisestä yökukkujasta tuli ihan superhelppo nukutettava joksikin aikaa. Tutista vieroittaminen (vasta 2-vuotiaana) aiheutti sitten nukahtamisvaikeudet, mutta kun kerran on nukahtanut, nukkuu kuin tukki koko yön. Ikää vanhemmalla lapsella nyt 2,5 vuotta.

Vierailija
5/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nämä niitä " pullamössölapsia" , joiden ei ole koskaan tarvinnut tehdä mitään itse, ja sitten kun tulee lapsi niin onkin superrankkaa kun ei saakaan enää nukkua öitä rauhassa.??

Ap hyvä, luulitko että lapset nukkuu kaikki yöt heräilemättä kun häntä panit alulle?

Vierailija
6/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut mun viesti ei tuu läpi " linkittäminen kielletty" pätkähtää aina, kun koitan laittaa, vaikken muuta kuin lainannut alkuperäistä viestiä... Mikä mättää?

Vierailija
7/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin otan hänet viereeni, imetän ja hän nukahtaa useimmiten tissille tai heti syötyään, minä nukahdan uudestaan useimmiten jo siinä imettäessä. Seuraava imetys meneekin melkein kokonaan unessa, kun vauva on jo vieressä valmiiksi. En näe tässä tilanteessa mitään ongelmaa.

Vierailija
8/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppui yösyötöt 1kk:n iässä kun vauva alkoi nukkua yöt heräämättä. Nyt nukkuu 20.30-08.00 ilman yöheräämisiä niin eikai tässä väsynyt voi olla!

Vierailija
9/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoitti univaikeuksistaan ja mitä tekee supermamma, lyö lisää löylyä. Mistä teidänlaisia oikein sikiää? Saunan takaa?

Vierailija
10/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja äitien elämäntilanteet. Itselläni 3 aiempaa alkoivat nukkumaan koko yön läpi viimeistään 8kk iässä (noin keskimäärin tottakai välillä heräilivät) ja selvästi paremmin toisessa huoneessa, mutta tämäpä nyt heräilee syömään pitkin yötä, en ole edes laskenut kuin monesti. Enkä oikeastaan jaksa huudattaakaan, tai toiseen huoneeseen laittaa. Helpommalla tässä vaiheessa pääsee, kun antaa maitoa ja jatkaa uniaan... Nuorempana jaksoin mennä toiseenkin huoneeseen imettämään - ja kun en jaksanut, vauva aikansa huudettuaan lopetti, ja sitten nukuttiin pian yöt läpi hyvin.

kohtalotoveri

Vierailija
11/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi nukkuu yöt läpeensä. Olen ollut paljonkin pienteln lasten kanssa tekemisissä ennen oman lapsen saamista (toimin mm. lastenhoitajana 2 v ajan). Lähinnä pointtini oli se, että olen itsekin ihmeissäni että olen niin väsynyt. Luulen tämänhetkisen väsymyksen johtuvan siitä, että en ole 8 kk nukkunut kunnolla ja olen yliväsynyt. Kun saisinkin nukkua, ei uni tule.

Tiedostan myös sen, ettei tämä välttämättä jatku kauaa. Sen takia ehkä heräilenkin kun ajattelelen, että ' kohta vauva taas herää' . Ystävälläni on 1- vuotias, joka nukkui aiemmin suht hyvin (lukuunottamatta hampaiden tuloa ym.) mutta nykyään heräilee taas tiheään.

Tarkoitus oli hakea lähinnä vertaistukea mutta sainkin lähinnä haukkuja... No, tällaista täällä av:lla on...

Vierailija
12/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka 8-kuinen herääkin vain kerran tai kaksi yössä, mutta isommat sisarukset pitävät huolen siitä että parhaimmillaan yössä äiti herää kymmenen kertaa. Olo on kuin zombiella, mitään ei muista ja jos muistaa niin väärän asian.

Vierailija
13/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aika väsynyt olen. Hetken nukkui yhdellä syötöllä (pulloruokinta, jos se nyt on oleellista) sitten taas alkoi syömään 2-4krt yössä, tai muuten vaan kitisemään. Ja kyllä väsyttää, vaikka onkin tuo YKSI lapsi ainokainen.

Katsokaas mammat, kyllä yksilapsisilla äideilläkin on oikeus olla väsynyt!

Mitä hittoa te marisette, että jos on yksi niin pitäisi jaksaa, ei saa väsyttää jne kun on niin helppoa. Pitikö mennä monta lasta tekemään, jos ei hyväksy, että muutkin voi olla väsyneitä???

Olisitte jättäneet teon vain yhteen, ei tarvitsisi leikkiä marttyyriä muille!

Vierailija
14/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sadan lapsen äidit on niin väsyneitä että eivät enää edes tunnista sitä vaan luulevat normaaliksi olotilakseen. heitä ottaa pattiin kun heillä ei ole edes mitään ulospääsyä tilanteestaan. Muistatteko enää millaista oli olla 1 lapsen äiti? Ihan samanlaisia olitte itsekin mutta olette vaan menettäneet muistinne.

Vierailija
15/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksoset 1v7kk heräilee jatkuvasti. Argh! Eli juups, väsyttää välillä.

Vierailija
16/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka aina jaksaa tulla joka ikiseen keskusteluun valittamaan kuinka paljon vaikeampaa heillä on kun 1 lapsen äideillä... Miksi hankitte monta lasta jos vaan valitatte väsymystänne? Ettekö muka ikinä olleet väsyneitä kun teillä oli vaan 1 lapsi?

Vierailija
17/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kertomus meidän esikoisesta;

Syntymästään asti nukkui yöt (12h yöunet) yhdellä yösyötöllä.

1kk ikäisestä alkaen nukkui nuo 12h:n yöunet yhtäkyytiä heräämättä.

(Arvatkaapa vain, kuinka supermama olo minulla oli uunituoreena äitinä, sillä olinhan MINÄ ollut niin hyvä ja täydellinen äiti, että MINUN ansioista lapsi nukkui niin vaivattomasti kaikki yönsä, ja äiti oli virkeä, energinen jne... Olinhan tehnyt lapselle säännöllisen rytmin elämään, iltarutiinit, paljon syliä ja rakkautta ennen nukkumaan menoa jne. Siis kaikki vain minun ansiota. Ihmettelin, miten muut ei tajunnut tehdä asioita yhtä hyvin kuin MINÄ! Ja sitten valittelivat kerhoissa kun vauva valvotta yöllä... XD *voi kiesus noita ajatuksia silloin*)

MUTTA, kuten sanotaan, kyllä siperia opettaa!

Supermama -olo jatkui aina 8kk ikään asti, jolloin tämä satu loppui kuin seinään.

Meillä alkoi painajaismaiset nukkumisongelmat. :(

Yön aikana heräiltiin n.15kertaa, MIKÄÄN ei auttanut, puolen vuoden ajan kokeiltiin kaikki mahdolliset unikoulut, käytiin ihan paikan päällä unikoulussa, kunnes sen vetäjä sanoi että lapsellamme on selkeästi unikauhukohtauksia, ja niille ei vain voi mitään.

Rampattiin vielä lastenlääkärit jne. kunnes uskoimme, kun sanoivat ettei niille vain voi tehdä mitään ja menee ajan kanssa ohi.

Se oli aivan järkyttävää aikaa; olin NIIN väsynyt kuin olla ja voi, en jaksanut tehdä mitään lapseni kanssa päivisin, olin kuin haamu. Viikonloput minä sitten nukuin 24/7 kun mies oli kotona. en tiennyt, että ihminen voi olla niin väsynyt. :(

Unettomia öitä vietimme sitten seuraavat 2 kokonaista vuotta, kunnes pikkuisemme alkoi taas nukkumaan kokonaiset yöunet.

Joten... vaikka sen lapsen hoitaisi kuinka hyvin, kaikki asiat olisivat paremmin kuin kunnossa, lapsi on täysin terve jne. niin mikään ei takaa, että voisi välttyä uniongelmista. Sen sain kyllä oppia kantapään kautta. (Muistan kuinka sain maistaa omaa lääkettäni; puistossa muut äidit neuvoivat aina, että " muista että lapsella pitää olla säännöllinen rytmi elämässä jne... blaab, blaab, blaab..." Teki mieli karjua takaisin, että olemme eläneet juuri niin kuin lapselle on parasta, olemme käyttäneet asiantuntijoiden apua hyödyksi, olemme ottaneet vastaan apua ja neuvoja, mutta siltikään mikään ei auta. Joten olkaa hyvä ja tulkaa meille näyttämään itse, miten se lapsi nukkuu!?!)

Meille itse asiassa lastenlääkärimme sanoi hyvin; " uniongelmat ovat ns. hyvien perheiden yleinen ongelma" .

Eli kun lapsella on kaikki hyvin, hänellä on tavallaan lupa kärsiä myös ongelmista. (Esim. erityisen stressaantuneethan vauvat nukkuu äärimmäisen hyvin. On jokin puolustusmekanismi.)

Joten sinulle ap; toivon todellakin että löydätte avun ongelmaan. Tiedän, se on todella rankkaa. Toivon todella, että jaksat. Voimia sinulle.

Ja ihan varmati viimeistään ajan kanssa lapsesi oppii nukkumaan. :)

Vierailija
18/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en arvostellut yhden lapsen äitejä vaan totesin millaisia yöt ovat meillä.

Kun minulla oli vain yksi lapsi olin ihan yhtä väsynyt kuin nytkin!!!

Lapset ovat niin erilaisia ja niin myös äidit. Ehkä kokemus lapsista antaa minulle luvan levätä ja ottaa omaa aikaa helpommin kuin ekan lapsen kanssa.

Vierailija
19/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun toinen syntyi, tajusin että en ollut tiennyt väsymyksestä yhtään mitään :D

Vierailija
20/24 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilapsiset äidit ymmärtää sen itsekin sitten jos useamman lapsen saavat, mitä me täällä yritetään peräänkuuluttaa. Kyllä, saa väsyttää. Kaikkia väsyttää joskus. Se menee kuitenkin ohi, ennemmin tai myöhemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi