Onko oireitasi vähätelty lääkärissä?
Oletko saanut lääkäristä tarvittavaa lääkinnällistä apua? Entä onko oireitasi vähätelty tai oireet laitettu stressin ja mielenterveysongelmien piikkiin tai oltu muuten töykeitä?
Kerro kokemuksesi
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
On, rauta-arvot pielessä, lääkärin mielestä syy ehkä mahdollisissa vaihdevuosissa, vaikka mitään niihin viittaavia oireita ei ole. Arvot eivät nouse vaikka syön lisärautaa.
Et ole esimenopaussista kuullut? Lääkärisi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin, että vähän masentaa. Samantien määrättiin kaikenlaiset masennuslääkkeet ja sairauslomaa. Luin niiden haittavaikutukset enkä ole uskaltanut ottaa ensimmäistäkään pilleriä. Sain lähetteen myös terapeutille. Ei mennyt varmaan kuin viisi minuttiia vastaanotolla ja lähdin lähetepinon kanssa pois. Tuolla terapeutilla ajattelin kyllä käydä.
Kävin siis yksityisellä ja varmaan sen takia hommat hoitui niin nopeasti. Yleensäkin käy aina yksityisellä ja olen saanut heti avun kaikkiin ongelmiin. Olen päässyt kuvauksiin ja erikoislääkärille ihan samantien. Edelliskerralla oli jalan kanssa ongelma ja heti pääsin magneettikuvaukseen ja sieltä se ongelma löytyi.
En edes harkitse meneväni enää julksiselle vaan mieluummin maksan, että pääsen heti jatkohoitoon ja -tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Onpa hyvinkin. Menin suoraan sanoen valittamaan osteoporoosin hoitoon annetun lääkkeen infernaalisista sivuvaikutuksista. Lääkäri sanoi: "Ei voi mitään".
Lisäksi sain moitteita toisen lääkärin määräämistä lääkkeistä.
Mikäs alapeukuttajia vaivaa?
Heh. No ei ehkä vähätelty, mutta tosissaan ei julkisella ainakaan oteta. Esimerkiksi mun kohdallani venytystesti alusvaatteet päällä. Tulos; "Ei sua voi sattua mihinkään kun kerran taivut noin". Oli neljä kylkiluuta murtunut. Tai suosikkini "Et voi olla raskaana sterilisaation jälkeen, raskaustestikin voi näyttää väärin". Kyseinen mahdottomuus lähti reppu keikkuen kouluun taas tänä aamuna.
Vierailija kirjoitti:
On, rauta-arvot pielessä, lääkärin mielestä syy ehkä mahdollisissa vaihdevuosissa, vaikka mitään niihin viittaavia oireita ei ole. Arvot eivät nouse vaikka syön lisärautaa.
Iron spray
Vitabalans vahvarauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistuksen piikkiin menee moni terveysongelmani, tosin pääsen kyllä tutkimuksiin, koska ahdistushan ei suojaa fyysisiltä vaivoilta. Puolisoni ei piittaa pas*aakaan ahdistuksestani, mutta siinä vaiheessa, kun terveydenhuolto jättäisi minut tutkimatta ja olisikin jotain vakavaa, silloin puoliso "välittäisikin" ja paljon kun pääsisi hakemaan minulle oikeutta=itselleen rahaa.
Miksi puoliso vielä roikkuu tuollaisessa sekopäässä?
Sanos muuta. Olen useampaan kertaan todennut että meidän olisi paras erota, mutta puoliso ei halua. Hän tietää kyllä missä ulko-ovi on ja on vapaa kävelemään siitä milloin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Heh. No ei ehkä vähätelty, mutta tosissaan ei julkisella ainakaan oteta. Esimerkiksi mun kohdallani venytystesti alusvaatteet päällä. Tulos; "Ei sua voi sattua mihinkään kun kerran taivut noin". Oli neljä kylkiluuta murtunut. Tai suosikkini "Et voi olla raskaana sterilisaation jälkeen, raskaustestikin voi näyttää väärin". Kyseinen mahdottomuus lähti reppu keikkuen kouluun taas tänä aamuna.
Sinulle ei todellakaan ole tehty sterilisaatiota.
Yli 50-vuotiaana huomasin ongelmia muistissa ja hahmottamisessa. Tuli vaikeuksia ymmärtää uusia ohjeita töissä. Yksityiselämässä minun olisi pitänyt hakea toisen vanhempani edunvalvojaksi, mutta en ymmärtänyt niitäkään ohjeita.
Menin sitten yksityiselle neurologille ja pääsin pään kuvaukseen. Mielestäni syy ilmeni siinä diagnoosissa.
En kerro kaikkea tässä, koska juttu on pitkä, mutta koin, ettei työterveydessä oikein ymmärretty tilannetta. Työtä tehtiin tietokoneohjelmilla, joita uudistettiin vähän väliä eli uutta opittavaa oli jatkuvasti, ja sitä samaa työtä olin tehnyt jo yli 20 vuotta. Työterveys vetosi siihen, että minulla on pitkä masennushistoria ja masennus ja stressi huonontavat muistia ja stressiä. Olisi vaan pitänyt neuvotella työnantajan kanssa minulle sopivista tehtävistä. Alussa teinkin niin, mutta kun esihenkilöt alkoivat vaihtua useammin, sekin tuntui hankalalta, että joka kerta pitäisi puhua työkyvystä uuden esihenkilön kanssa.
Perusmuistitestit kymmenen sanan muistamisineen menivät aina riittävän hyvin.
Valitettavasti monen monta kertaa. Paras oli kyllä ehdottomasti kerta, jolloin olin ollut kuumeessa useamman päivän ja lääkäri totesi että kuumemittarihan saattaa olla rikki...
Ei ole. Olen tolkun ihminen ja lääkäri ymmärtää sen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle ei todellakaan ole tehty sterilisaatiota.
Klipsisterilisaatio voi pettää
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan mutta lääkärit ovat kokeneita. Monilla on ollut kymmeniä tuhansia potilaita. He tietävät että ne keski-ikäisten naisten vaivat ovat erittäin usein siellä pään sisällä.
Näinkö sinulla? Mitä ajattelet lääkäristä, joka on samaa ikää kuin lapsesi? On varmasti kokenut, eikö niin?
Korjaan: masennus ja stressi huonontavat muistia ja keskittymistä.
Menin lääkäriin ja vaadin laajaa verenkuvaa, ferritiini-, kilpirauhas-, vitamiini- ja keliakiatestejä. Minut ohjattiin ulos. Tein valituksen presidentille!
N49
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan mutta lääkärit ovat kokeneita. Monilla on ollut kymmeniä tuhansia potilaita. He tietävät että ne keski-ikäisten naisten vaivat ovat erittäin usein siellä pään sisällä.
Tämähän se ongelma juuri on, että luulevat noin ilman tietoa. Itse menin lääkäriin mm. hengitysvaikeuksien ja huimauksen vuoksi. Lääkäri otatti muutamat rutiinitestit ja totesi, että minussa ei ole mitään vikaa vaan hyperventiloin. Isällisesti rauhoitteli, eikä edes kuunnellut.
Menin paremmalle lääkärille ja kas kummaa, osasi tutkia vähän harvinaisempia sairauksia ja olikin tutkimuksissa löydöksiä ja sain lääkityksen, joka vähensi oireita huomattavasti. Olisin ollut ainakin vuoden työkyvytön, jos olisin uskonut ekaa kokenutta lääkäriä, joka uskoi, että keski-ikäisten naisten vaivat ovat korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole vaan hormonitoiminnassa mitä meillä ei osata hoitaa lainkaan. Ei sitä omaa osaamattomuuttaan voi aina sysätä potilaan syyksi kun se ei sitä ole. Ei kukaan käy lääkärissä huvikseen kun se vaatii aina paljon aikataulujen suunnittelua ja säätämistä. Sen pienen hetken jos elämästään varaa asioidensa hoitoon niin lääkärinkin pitäisi ymmärtää, että se on monta kertaa arvokkaampi kuin se hänen hetkensä. Siihen asti on lykätty kärsimystä jo pitkään kun lääkäriin pääsee.
Olen. Olen koko aikuisikäni käynyt aina muutaman vuoden välein lääkärissä, kun on epätavallista väsymystä.
Yleensä lääkäri on tyrkyttänyt mielialalääkkeitä, ja kehottanut laihduttamaan, että kyllä sitä sitten jaksaa hoikempana paremmin.
Minulla on aina ollut punaverisolut liian pieniä ja kevyitä, joka on oikeasti raudanpuutteen merkki, kuten väsymyskin, mutta koska hb on ollut ihan ok, on lääkärit vaan sanoneet etteivät tiedä syytä punasolujen huonouteen.
Vasta kun silloin 4-5 vuotta sitten alettiin puhua raudanpuutteesta ja ferritiinistä, tajusin että olen raudanpuutteinen. Kävin taas kerran verikokeissa, ja pyysin että myös ferritiini katsotaan. Pyysin myös dee vitamiinin mittaamista, sitä ei ollut koskaan mitattu.
Kun tulokset tuli, ne oli surkeat, sekä ferritiini, b12, folaatti ja dee. Joka selitti koko ikäni jatkuvan oudon väsymyksen. Pyysin tk:sta vanhat tietoni, ja siellä oli että ferritiini oli katsottu 2006, ja silloinkin se oli 36, eli lähes tyhjä rautavarasto. Sen jälkeen olen saanut kaksoset, ja kiireellisessä sektiossa menettänyt litran verta, eikä kukaan sanonut että, hei, sulla voi rautavarasto olla tyhjä tällaisen verenmenetyksen takia.
Katsoin äitini äitiyskortista, että äitini on ollut aneeminen kun on odottanut minua, siitä huolimatta että söi rautaa purkista. Eli olen syntynyt jo puutteisena, eli ei mikään ihme, että kun on 11-vuotiaana alkanut kuukautiset, tehnyt lapsia, saanut keskenmenon jossa tuli iso verenvuoto jne. ettei rautavarastot olleet riittävät missään vaiheessa elämää.
Olen saanut rautainfuusion kun ferritiini on laskenut tarpeeksi alas, mutta nyt kävi niin, että siitä huolimatta hb laski laskemistaan, jo siihen pisteeseen että pitäisi antaa punaverisoluja. Minulta otettiin paljon verikokeita, ja yli puolessa oli poikkeava arvo, valkosoluissa sekä punasoluissa oli vikaa. Lääkärit tutkivat perusteellisesti, ja lopputulema on, että kun vihdoin pääsin hematologille, että mun b12 ja folaatin puute on ollut niin paha, että se laski hb:n niin alas, ja kunto meni todella huonoksi. Reilu puoli vuotta sitten pyysin lääkäriltä b12 ruiskeita, siis reseptiä niihin. Ei antanut. Sanoi että katsotaan nyt vielä. Vaikka jo 4 vuotta sitten todettiin että se arvo oli alhainen ja minut määrättiin mahan tähystykseen sen takia.
Kolme eri lääkäriä, joista yksi gastron lääkäri, ei ottaneet tosissaan b12 vitamiinin puutostani, ennenkuin sonta todellakin osui tuulettimeen, ja nyt minulle on sitten määrätty ne ruiskeet, ja olo on parantunut jo vähän pahimmasta, ja veriarvot lähteneet paranemaan.
Jostain syystä lääkärit eivät ota tosissaan vitamiininpuutoksia. Sitä ei kuulemma opeteta lääkärikoulutuksessa. En ymmärrä miksi. Eivät ymmärrä, että jos joku lukema on viitteissä, se ei ole sama asia kuin hyvä arvo. Jos on viitteen alarajalla, pitäisi asialle tehdä jotain että arvon saa hyvälle tasolle. Elimistö ei toimi muuten oikein ja hyvin.
Ja kun on vielä nainen, niin kaikkia vaivoja vähätellään, ja oletus on, että naiset nyt vaan on aina väsyneitä ja valittavat turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole esimenopaussista kuullut? Lääkärisi on.
Rauta-arvojen laskuun on yleensä syy, mikä pitää selvittää. Pelkkä esimenopaussi ei riitä arvaukseksi sekä arvot pitäisi saada kohoamaan. Jos ei suun kautta otettava lisä auta, pitäisi kokeilla infuusiota. Ei ihmistä voi jättää hoitamatta vaikka olisi mikä paussi
Suomessa saa ihan kelvollista terveydenhoitoa. Aina tietysti löytyy yksittäisiä poikkeuksia, kun oikein kaivetaan.