Miten voi olla mahdollista, että käytännössä koko länsimainen kulttuuri pohjaa kristinuskoon ja Raamattuun, mutta...
...silti ne sen uskon ydinasiat on yhtäkkiä yhteiskunnan suurin tabu neutraalistikin käsiteltynä? Kirkkopyhiä kyllä mielihyvin vietetään, mutta hys hys ei saa sanoa että miksi? Siis mitä h lvetin h elvetin h lvettiä nyt taas? Mikä j malauta hölmölä tämä maailma nykyään on?
Kommentit (718)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juhlit tietysti täysin kristillisten perinteiden mukaisesti.
Jos hyvän ruuan syöminen yhdessä läheisten kanssa on kristillisille varattua niin varmaan sitten. Harmittaako?
Ei harmita, kun myönsit vihdoinkin, että et ole ateisti
Eli jos muslimiperhe kokoontuu 25. joulukuuta syömään yhdessä, he viettävät kristillistä joulua? Mielenkiintoinen tulkinta
Joo, varmaan syövät ilolla possukinkkua.
-winner-
Jeesus oli juutalainen, joten kinkun syöminen ei mitenkään voi olla kristillinen perinne. Tuo yksi tyyppihän oli sitä mieltä, että jos jouluna kokoonnutaan yhdessä syömään, niin vietetään kristillistä joulua. Ateisteilla ei ole lupa syödä suvun kanssa jouluna. Meillä tosin ei syödä kinkkua, joten ehkä me sitten ollaan oikeita ateisteja :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hyvän ruuan syöminen yhdessä läheisten kanssa on kristillisille varattua niin varmaan sitten. Harmittaako?
Eli jos muslimiperhe kokoontuu 25. joulukuuta syömään yhdessä, he viettävät kristillistä joulua? Mielenkiintoinen tulkinta
-winner-
Jeesus oli juutalainen, joten kinkun syöminen ei mitenkään voi olla kristillinen perinne. Tuo yksi tyyppihän oli sitä mieltä, että jos jouluna kokoonnutaan yhdessä syömään, niin vietetään kristillistä joulua. Ate
Joulukinkku on pohjoismaista uskontoperinnettä. Ei taideta muualla maailmassa syödä kinkkua. Esim. Islannissa uhrattiin villisika talvipäivänseisauksena Freyr-jumalalle. Suomessa joulukinkku tuli pöytiin vasta 20-30-luvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Jeesus oli juutalainen, joten kinkun syöminen ei mitenkään voi olla kristillinen perinne. Tuo yksi tyyppihän oli sitä mieltä, että jos jouluna kokoonnutaan yhdessä syömään, niin vietetään kristillistä joulua. Ate
En ole sellaista väittänyt. Syömingit ovat tulleet joulun viettoon roomalaisesta saturnalia-juhlasta. Aina on tuohon aikaan syöty, kuten kaikkina muinakin päivinä, mutta joulun yletön ylensyönti on roomalaista perua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsimaisen kulttuurin hyvät puolet tulivat kristinuskoon sitä vanhemmita kulttuureista.
juutalaisuudesta.
Juutalaisuus on kristinuskoa, toope!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ateisti, mutta näen paljon arvoa ja kunnioitan judeo-kristillistä perintöä, jonka varaan länsimainen sisistyksemme rakentuu. Ei ole sattumaa, että tästä kulttuuriperimästä on noussut maailmaa hallitsevat ja parhaiten toimivat yhteiskunnat. Suosittelen jokaiselle ateistille Max Weberin kirjaa "Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki".
Kannattaa tutustua historiaan niin voit oppia että kristinuskon etiikka tulee suoraan antiikin Kreikasta. Suosittelen jokaiselle kristitylle historian opiskelua.
Antiikin Kreikan filosofit toimivat Rooman keisarien alaisuudessa. Varmasti on annettu ohjeet, mitä saa sanoa, mitä ei. Kristinuskon opit perustuvat Jeesuksen opetuksiin, ei antiikin filosofien.
Kun tutustut eri filosofeihin, huomaat eroja heidän opetuksissaan, siitä voi sitten valita, mikä sopii parhaiten itsekunkin korvasyyhyyn.
Siltä näyttää ettei sinulta löydy todisteita pelkkää haukkumista. Mutta laita todiste että talvipäivänseisaus juhla on alunperin Jumalan palvomiseksi. Se oli sinun väitteesi josta alettiin väittelemään eli todista väitteesi.
"Sulle on jo laitettu todisteet. Nyt on sinun vuorosi todistaa, että auringonkierto-juttusi. Ole hyvä, estradi on sinun."
Vaikka toistaisit valhettasi miten monta kertaa se ei muutu todeksi.
Laita todisteet että talvipäivänseisaus juhlaa on alettu viettää alunperin jonkun jumalan kunniaksi ja lopeta öyhöttäminen.
Odotan innolla että todistat harhaisen väitteesi.
Vierailija kirjoitti:
Siltä näyttää ettei sinulta löydy todisteita pelkkää haukkumista. Mutta laita todiste että talvipäivänseisaus juhla on alunperin Jumalan palvomiseksi. Se oli sinun väitteesi josta alettiin väittelemään eli todista väitteesi.
"Sulle on jo laitettu todisteet. Nyt on sinun vuorosi todistaa, että auringonkierto-juttusi. Ole hyvä, estradi on sinun."
Vaikka toistaisit valhettasi miten monta kertaa se ei muutu todeksi.
Laita todisteet että talvipäivänseisaus juhlaa on alettu viettää alunperin jonkun jumalan kunniaksi ja lopeta öyhöttäminen.
Odotan innolla että todistat harhaisen väitteesi.
Ne todisteet on jo laitettu. MInä en voi sille mitään, jos olet niin tollo, että et osaa lukea niitä. Itse et ole vielä ensimmäistäkään todistetta laittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko saada viiminen sana?
- sivusta seurannut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ateisti, mutta näen paljon arvoa ja kunnioitan judeo-kristillistä perintöä, jonka varaan länsimainen sisistyksemme rakentuu. Ei ole sattumaa, että tästä kulttuuriperimästä on noussut maailmaa hallitsevat ja parhaiten toimivat yhteiskunnat. Suosittelen jokaiselle ateistille Max Weberin kirjaa "Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki".
Kannattaa tutustua historiaan niin voit oppia että kristinuskon etiikka tulee suoraan antiikin Kreikasta. Suosittelen jokaiselle kristitylle historian opiskelua.
Niin, viittasin judeo-kristilliseen perintöön. Juutalaisuus on 4000 vuotta vanhaa. Antiikin Kreikka todennäköisesti ammensi jotain sieltä
Antiikin kreikka ei ammentanut mitään alkukantaisilta juutalaisilta. Israel oli ihan takapajula vielä Rooman aikanakin. Rooma kyllä ammensi antiikin Kreikasta ja kristityt myöhemmin Rooman kulttuurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Jeesus oli juutalainen, joten kinkun syöminen ei mitenkään voi olla kristillinen perinne. Tuo yksi tyyppihän oli sitä mieltä, että jos jouluna kokoonnutaan yhdessä sy
Meillä on suvun ja perheen kesken tapana kerääntyä yhteen monta kertaa vuodessa (myös jouluna) ja aina on pöytä koreana ja vatsa sen jälkeen pinkeänä. En kyllä ole koskaan ennen kuullut, että tämä tekisi meistä uskovaisia, mutta kai se sitten on niin.
"Ne todisteet on jo laitettu. MInä en voi sille mitään, jos olet niin tollo, että et osaa lukea niitä. Itse et ole vielä ensimmäistäkään todistetta laittanut."
Harmi että loppui argumentit kesken ja meni ihan öyhötykseksi 😂. Ymmärrän että olet niin yksinkertainen että uskot omiin valheisiisi. Nyt taisi mennä maailma ympäri kun tajusit itsekin kuinka harhainen valehtelija olet.. et ole laittanut mitään todisteita koska niitä ei ole. Mutta jatka öyhöttämistä 😅
Mä en ihan ymmärrä tätä asiaa kokonaisuutena. Olen ateisti, ja nypin ns. rusinat pullasta, eli nautin vapaapäivistäni silloin kun niitä on, ihan sama mikä sen vapaapäivän syy on. En myöskään hajoa jos kuulen jossakin kristillisen laulun, olkoon se sitten suvivirsi tai vaikka varpunen jouluaamuna. Saatan jopa laulaa mukana. Se on vain laulu muiden laulujen joukossa. En hajoa siihenkään jos sattuisin kuulemaan rukouskutsun jostakin tornista. Enkä esim. kirkkohäissä kutsuvieraana ahdistu siitä että muut ympärilläni rukoilevat. Saatan myös sanoa isä meidän muiden joukossa, ne ovat vain sanoja ilman sen suurempaa merkitystä, ja ne lausutaan koska tapoihin kuuluu, samoin kuin vaikka sanat huomenta, ja hyvää viikonloppua. Olen hieman autisti enkä varsinaisesti ymmärrä mitä lisäarvoa huomenen sanominen kenellekään tuo, mutta se nyt vaan on tapa eikä se minua satuta. Kuten isä meidänkin on.
En vaan ymmärrä lainkaan sitä ajatusta, että koska minä ajattelen jollakin tavalla, niin kaikki sitä ajatusta vastoin oleva tulee kieltää. Kaikkien MUIDEN täytyy pitää huoli etten minä vahingossakaan joudu tekemisiin omaa ajatustani vastoin olevien asioiden kanssa. Kaikkien muiden pitää lakaista minun polkuni tyhjäksi kaikesta mikä minua voisi loukata. En vaan tajua. Ihan sama onko kyse ateistista vai teististä, eläkää sitä omaa elämäänne ja antakaa muiden elää omaansa. Kukaan ei voi pakottaa ketään uskomaan yhtään mihinkään, ihan sama montako suvivirttä ihminen elämänsä aikana kuulee ja, herra varjelkoon, ehkä jopa laulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi. Kommenttini ei sitten lähtenytkään. Tai en ainakaan löydä sitä enää. Noh, joka tapauksessa vastasin tälle joka sanoi jokaisessa kommentissa että kristityt puolustelee niitä kauheuksia joita ovat tehneet.
Täällä on nyt yksimielisesti tuomittu kaikki nuo murhat ja hyväksikäytöt, mutta silti ilmeisesti puolustelemme.
Ongelma on ehkä se, että mikä edes on kristityn määritelmä? Onko jokainen kristitty, joka sanoo olevansa kristitty? Mielestäni kristitty on se, joka uskoo Jeesukseen pelastajana, katuu syntejään sydämestään, ja pyrkii elämään Jeesuksen opetusten mukaan. Kyllä kristittykin mokailee yhtenään, mutta murhanhimo ilman katumusta ja parannusta ei ihan mene mokailusta. Jeesus itse tekee selväksi että on niitä, jotka tulevat hänen nimissään mutta heillä ei ole mitään tekemistä hänen kanssaan, vaan ovat pahantekijöitä ja valehtelijoita. Kaiketi Jee
Eli sinä siis määrittelet mitä on kristinusko ja kuka on kristitty? Olet siis isompi auktoriteetti kuin Jeesus itse? Niputat uskontoa väärinkäyttävän murhaajan samaan porukkaan kun tavallisen kristityn? Selvä. Se ei ole meidän vikamme eikä meidän vastuullamme, jos jotkut kristityiksi itseään kutsuvat ovat päättäneet viis veisata Jeesuksen opetuksista. Jokainen vastaa vain omista teoistaan.
Kyse on siitä, että tungetaan sitä uskontoa lapsille kysymättä lupaa, ajatuksena levittää uskonnollista ilosanomaa. Sitä kutsutaan aivopesuksi kun lapsille tuputetaan aatetta kun ovat herkässä iässä. Pohjois-Koreassakin sitä harrastetaan, mutta suuren johtajan nimissä.
Kulttuuri ja lait ovat hyvin kristinuskoon pohjautuvia, mutta se voidaan käsitellä historiantunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ihan ymmärrä tätä asiaa kokonaisuutena. Olen ateisti, ja nypin ns. rusinat pullasta, eli nautin vapaapäivistäni silloin kun niitä on, ihan sama mikä sen vapaapäivän syy on. En myöskään hajoa jos kuulen jossakin kristillisen laulun, olkoon se sitten suvivirsi tai vaikka varpunen jouluaamuna. Saatan jopa laulaa mukana. Se on vain laulu muiden laulujen joukossa. En hajoa siihenkään jos sattuisin kuulemaan rukouskutsun jostakin tornista. Enkä esim. kirkkohäissä kutsuvieraana ahdistu siitä että muut ympärilläni rukoilevat. Saatan myös sanoa isä meidän muiden joukossa, ne ovat vain sanoja ilman sen suurempaa merkitystä, ja ne lausutaan koska tapoihin kuuluu, samoin kuin vaikka sanat huomenta, ja hyvää viikonloppua. Olen hieman autisti enkä varsinaisesti ymmärrä mitä lisäarvoa huomenen sanominen kenellekään tuo, mutta se nyt vaan on tapa eikä se minua satuta. Kuten isä meidänkin on.
En vaan ymmärrä lainkaan sitä ajatusta, että kosk
Et sinä mitään rusinoita pullasta ota vaan kristityt sen tekee. Ne juhlat ovat paljon vanhempia eurooppalaisia/suomalaisia juhlia joiden päälle kristityt ovat laittaneet omat juhlansa. Joulu on talvipäivänseisaus juhla, pääsiäinen kevätpäivantasaus juhla jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi. Kommenttini ei sitten lähtenytkään. Tai en ainakaan löydä sitä enää. Noh, joka tapauksessa vastasin tälle joka sanoi jokaisessa kommentissa että kristityt puolustelee niitä kauheuksia joita ovat tehneet.
Täällä on nyt yksimielisesti tuomittu kaikki nuo murhat ja hyväksikäytöt, mutta silti ilmeisesti puolustelemme.
Ongelma on ehkä se, että mikä edes on kristityn määritelmä? Onko jokainen kristitty, joka sanoo olevansa kristitty? Mielestäni kristitty on se, joka uskoo Jeesukseen pelastajana, katuu syntejään sydämestään, ja pyrkii elämään Jeesuksen opetusten mukaan. Kyllä kristittykin mokailee yhtenään, mutta murhanhimo ilman katumusta ja parannusta ei ihan mene mokailusta. Jeesus itse tekee selväksi että on niitä, jotka tulevat hänen nimissään mutta heillä ei ole mitään tekemistä hänen kanssaan, vaan
En minä määrittele vaan kristityt itse. Kannattaa tutustua omaan uskontoon.
"Kristitty on kristinuskoa kannattava henkilö, joka on kastettu oppiin." -Wikipedia-
Vierailija kirjoitti:
Joskus on kyllä niin että se mikä sanotaan sieltä ylhäältä päin - ja oikeasti oikealta taholta - on se mikä on oikein eikä se mikä syntyy rahvaan - sori vaan semmoista on - keskuudessa ja heidän tavoillaan. Oltas kuin pellossa eläneitä jos kaikki menis rahvaan mukaan!
Molemmissa on puolensa, löydetään näiden kultainen keskitie! Tai eletään Raamatun mukaan.
"En ole sellaista väittänyt. Syömingit ovat tulleet joulun viettoon roomalaisesta saturnalia-juhlasta. Aina on tuohon aikaan syöty, kuten kaikkina muinakin päivinä, mutta joulun yletön ylensyönti on roomalaista perua."
Syömingit tulevat kylläkin Rooman alueen sadonkorjuun ajankohdasta. Siihen on sitten keksitty sadonkorjuun jumala Saturnus. Aina tuohon aikaan on ylensyöty koska silloin oli ruokaa eniten. Se ei liity mihinkään Jumalaan alunperin vaan luonnokiertoon.
Vierailija kirjoitti:
"Ne todisteet on jo laitettu. MInä en voi sille mitään, jos olet niin tollo, että et osaa lukea niitä. Itse et ole vielä ensimmäistäkään todistetta laittanut."
Harmi että loppui argumentit kesken ja meni ihan öyhötykseksi 😂. Ymmärrän että olet niin yksinkertainen että uskot omiin valheisiisi. Nyt taisi mennä maailma ympäri kun tajusit itsekin kuinka harhainen valehtelija olet.. et ole laittanut mitään todisteita koska niitä ei ole. Mutta jatka öyhöttämistä 😅
Jatka vain räksytystäsi, sen kyllä osaat. Linkit ja proffan nimi on laitettu, mutta et joko osaa lukea tai et ymmärrä lukemaasi. Omia todisteita ei harhainen narsisti tietenkään esitä, vaan yrittää kääntää huomion muualle.
Niin, viittasin judeo-kristilliseen perintöön. Juutalaisuus on 4000 vuotta vanhaa. Antiikin Kreikka todennäköisesti ammensi jotain sieltä