Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä saisi kotitaloudet vähentämään ruokahävikin määrää?

Vierailija
09.11.2024 |

Ruoankin hinta on noussut, mutta silti sitä ruokahävikkiä tulee. Mikä saisi tilanteen muuttumaan?

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua vängätä vastaan. Kysyn neutraalisti, että eikö se ylijäämäruoan käyttäminen johonkin muuhun aiheuta kierteen. Esimerkkinä ylijääneet perunat. Niistä jos tekee vaikka rieskoja, niin pöydälle ne pitää jättää. En laittaisi pakkaseen kahteen kertaan lämmitettyä elintarviketta. Niin eihän kaikki rieskat välttämättä tule syödyksi.

Tai ylimääräisen riisin wokkaaminen. Riisiä ei välttämättä ole sopivaa määrää niin, että se riittäisi koko perheelle. Ja siihen wokkiin tarvitsee aineksia, joita sitten saattaa jäädä yli. Kuitenkin kun riisi on jo kertaalleen lämmitetty ennen wokkausta, niin se pitäisi syödä sitten pois.

Hankala selittää, mutta näin olen sen käytännössä itse kokenut. Ainoa, mitä on helppo jatkokäyttää on kourallinen jauhelihaa/sieniä/makkaraa. Laitan munakkaaseen.

Vierailija
62/121 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin itse jätän kuoret ja naatit syömättä, kalasta nahan ja ruodot. Kaalistakin heitän päällimmäiset lehdet pois parsakaalista kantaosan. Eilen piti heittää kolme kananmunaa roskiin, koska halkesivat keittäessä - ei ole nekään kuin ennen. Sipuleista nykyään neljäsosa tuntuu olevan mädäntymistilassa sisältä, vaikka päällepäin näyttää hyvältä, omenoista ehkä 5%. Joitakin tuotteitaa menee hukkaan, koska paketit ovat liian isoja, mutta kovin usein ei näitä tarvitse ostaa. Teen lehdistä yli 99% menee roskiin käytön jälkeen.

Kanapaketille voi käydä joskus niin, että suunnitelmat muuttuu lennosta ja ne ehtivät vanheta. Onneksi näin käy harvoin, ja tähän varaudun kaivamalla takaa paketteja, joissa on päiväys kauempana tulevaisuudessa. En todellakaan osta mitään, missä päiväys on alle kolmen päivän sisällä.

Ei kuoret ja naatit varsinaisesti ole

Loraus etikkaa keitinveteen estää munien hajoamisen. Ja kyllä ne levinneetkin olisivat tosiaan olleet aivan käyttökelpoisia uudelleenjalostukseen, vaikkapa munavoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua vängätä vastaan. Kysyn neutraalisti, että eikö se ylijäämäruoan käyttäminen johonkin muuhun aiheuta kierteen. Esimerkkinä ylijääneet perunat. Niistä jos tekee vaikka rieskoja, niin pöydälle ne pitää jättää. En laittaisi pakkaseen kahteen kertaan lämmitettyä elintarviketta. Niin eihän kaikki rieskat välttämättä tule syödyksi.

Tai ylimääräisen riisin wokkaaminen. Riisiä ei välttämättä ole sopivaa määrää niin, että se riittäisi koko perheelle. Ja siihen wokkiin tarvitsee aineksia, joita sitten saattaa jäädä yli. Kuitenkin kun riisi on jo kertaalleen lämmitetty ennen wokkausta, niin se pitäisi syödä sitten pois.

Hankala selittää, mutta näin olen sen käytännössä itse kokenut. Ainoa, mitä on helppo jatkokäyttää on kourallinen jauhelihaa/sieniä/makkaraa. Laitan munakkaaseen.

Meillä tuo ei ole koskaan ollut ongelma, koska ruoanlaitto on jatkuvaa, eikä kaikkien perheenjäsenten ole tarvinnut syödä aina samaa (tässä ei ole outoa, erikoisruokavalioiden takia oli useinkin vähintään kaksi eri ruokaa tarjolla). Teen myös uuden ruoan ennen kuin edellinen loppuu. Pystyn muuttamaan suunnitelmaa lennossa, koska hyvät kotivarat, ja säilön, jos jotain meinaa jäädä käyttämättä tai yli. Olen kieltämättä marttahenkinen ja pidän keittiöpuuhista, joten tämä ei ole ollut mikään ongelma. Mennyt aikamuoto, koska perhe-elämä jo ohi ja taas ollaan kaksin.

Vierailija
64/121 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tulee jotain

potut onkin vihreitä tai mätiä

porkanat samoin

tuleekin rankka kiireviikko ja kukaan ei ehdi ja jaksa kokata

tulee oksupoksu jne 

Vierailija
65/121 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa pitäisi enemmän panostaa käytännön osaamiseen ja kierrättää koululaisia maaseudulla tutustumassa tuotantoeläinten elämään. Kyllä sen jälkeen nielee joka maitotipan ja syö lautasen tyhjäksi, jos on hiukankin myötäelämisen taitoa

Tähän en usko. Nykyään ei mene mikään perille paitsi tiktok.

Vierailija
66/121 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ainakaan aiheudu tuollaista kierrettä. Esimerkiksi perunamuussia ei koskaan jää niin paljon, että siitä tehtyä rieskaa jäisi ylimääräiseksi. Tai jos jää, ja se ei menekään kaikki vaikka iltapalalla, niin loput voi ottaa töihin aamukahville.

Pienet ylijäämäruoka-annokset ylipäätään menee töissä lounaalla. Tietty, jos on niin iso palkka, että voi joka päivä käydä syömässä valmiin lounaan, niin mikäs siinä... 

Vierailija
67/121 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa pitäisi enemmän panostaa käytännön osaamiseen ja kierrättää koululaisia maaseudulla tutustumassa tuotantoeläinten elämään. Kyllä sen jälkeen nielee joka maitotipan ja syö lautasen tyhjäksi, jos on hiukankin myötäelämisen taitoa

Tähän en usko. Nykyään ei mene mikään perille paitsi tiktok.

Joten aletaan tekemään syyllistäviä TikTok-videoita.

Vierailija
68/121 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa on parempi heittää roskiin kuin sairastua pilaantuneesta ruuasta tai ylisyödä ja hankkia itselleen lihavuussairaus

Miten tämä voi saada yläpeukkuja? Noh, tähän kommenttiinhan kyllä kiteytyy aloituksen esille tuoma ongelma... 

Vierailija
69/121 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jää ruoan lisäkkeitä (pastaa, riisiä, muussia yms.), niin laitan pakkaseen. Joskus jää taas kastikkeita tai muuta lihaa, kalaa, kanaa yms. Niin laitan näitten päälle ja syön töissä lounaaksi. Jos annos on liian pieni, niin laitan herne-maissi-paprikaa päälle. Tadaa lounasruoka on valmis, ei tarvitse laittaa 15e lounasruokalan kassaan.

Vierailija
70/121 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kaikestahan saa tehtyä vaikeaa, jos oikein yrittää. 

Vierailija
71/121 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa on parempi heittää roskiin kuin sairastua pilaantuneesta ruuasta tai ylisyödä ja hankkia itselleen lihavuussairaus

Miten tämä voi saada yläpeukkuja? Noh, tähän kommenttiinhan kyllä kiteytyy aloituksen esille tuoma ongelma... 

Sinäkö enemmin hankit itsellesi ruokamyrkytyksen kun heität ruokaa roskiin? Täällä on tosiaan täysin aivovammaista porukkaa. 

Vierailija
72/121 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ruokahävikki loppui täysin kun alkoi suunnittelemaan viikon ruoat. Ostaa vain sen mitä käyttää. Myös pakastin on yksi parhaimmista asioista välttää hävikkiä. Biojätteeseen ei mene nykyään kuin kahvinpurut, kananmunan/hedelmien/juuresten kuoret. 

Vierailija
73/121 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö enemmin hankit itsellesi ruokamyrkytyksen kun heität ruokaa roskiin? Täällä on tosiaan täysin aivovammaista porukkaa. 

Ei tarvitse syödä pilaantunutta ruokaa. Ruoka ei pilaannu, jos sitä tehdään sopiva määrä, ja mahdollinen yli jäänyt ruoka pakastetaan, syödään seuraavana päivänä lounaaksi tai jatkojalostetaan. Ruokaa ei myöskään ole syytä syödä liikaa. Terveisin aivovamma.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä riisinkin voi laittaa munakkaaseen. Mä en ole vielä keksinyt, mitä munakkaaseen ei voisi laittaa. Olen laittanut jopa banaania, mansikoita ja pähkinöitä. Toki silloin on kyseessä makea munakas, mutta esimerkiksi sunnuntaiaamun aamiaisella ihan kiva.  Mutta ylijääneestä riisistä voi tehdä vaikka appelsiiniriisin tai muun vastaavan "riisifrutin".  Tai riisinjämät voi laittaa vaikka porkkana- tai punajuuriraasteen sekaan, kun tekee kasvispihvejä. Miksei ihan lihapullataikinaankin. Opiskeluaikana 1980-luvulla tuli useinkin "jatkettua" ruokia jollain. Jos yllättäen tuli kavereita käymään ja olin aijeissa tehdä lihapullia, niin sitten vaan jotain porkkanaraastetta tms mureketaikinan sekaan, jotta tuli isompi määrä ja kavereillekin riitti. Mutta joo, mäkin olen vähän marttahenkinen ja lisäksi tykkään ruuanlaitosta. Kiireisenä, stresaantuneena ja vapaa-aikakin aikataulutettuna ei tietenkään ole samanlaista motivaatiota. 

Vierailija
75/121 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma ruokahävikki loppui täysin kun alkoi suunnittelemaan viikon ruoat. Ostaa vain sen mitä käyttää. Myös pakastin on yksi parhaimmista asioista välttää hävikkiä. Biojätteeseen ei mene nykyään kuin kahvinpurut, kananmunan/hedelmien/juuresten kuoret. 

Meillä viikon systeemi ei toimi, koska työvuorot saattavat muuttua lennosta ja helposti käy niin, että jotain jää käyttämättä, kun ei yksinkertaisesti ehdi tehdä kaikkea. Olen ratkaissut asian niin, että suunnittelen aina vain 2-3pv etukäteen. Toimii mainiosti. Ylijääneistä jämistä teen aina jotain "mitäsattuolemaan"-pastaa tai salaattia, riippuen siitä, mitä on jäämässä yli. Hävikkiä ei tule juuri ollenkaan. 

Vierailija
76/121 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä viikon systeemi ei toimi, koska työvuorot saattavat muuttua lennosta ja helposti käy niin, että jotain jää käyttämättä, kun ei yksinkertaisesti ehdi tehdä kaikkea. Olen ratkaissut asian niin, että suunnittelen aina vain 2-3pv etukäteen. Toimii mainiosti. Ylijääneistä jämistä teen aina jotain "mitäsattuolemaan"-pastaa tai salaattia, riippuen siitä, mitä on jäämässä yli. Hävikkiä ei tule juuri ollenkaan. 

Nuo mitäsattuuolemaan -ruoat ovat muuten usein tosi onnistuneita, ja sitten ohuesti harmittaa, kun en saa koskaan toista kertaa tehtyä ihan samanlaista, koska en muista, mitä sekaan nakkelin ja paljonko. 

Mä olen myös tehnyt epäsäännöllistä kaksivuoroa ja vaihdellut niitä lennosta. Ruokasuunnittelun aikajännettä sai silloin kasvatettua viikkoon lähinnä pitämällä kunnon kotivaraa, mutta se oli kyllä mitäsattuuolemaan -kokkauksen kulta-aikaa. 😄

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakaan tuo ruokalistojen suunnittelu ei toimi, koska suunnitelmat saattavat muuttua. Lisäksi mun ei välttämättä tee mieli ensi torstaina makaroonilaatikkoa vaan tekeekin mieli chili con carnea. Mulla kuitenkin pyörii viikosta toiseen melko samat perusraaka-aineet riippumatta siitä, teenkö suomalaisen, italialaisen, kiinalaisen, intialaisen vai minkä maalaisen keittiön ruokaa. Kun alan laittaa ruokaa, katson mitä kaapeista löytyy ja mietin, mitä näistä aineksista tänään tekisi. 

Vierailija
78/121 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Industrin är en stor bov i detta. Förpackningarna innehåller oftast udda mängder produkter som 3 broilerbröst, 5 lårbitar, 7 choklad batonger, 9 korvar o.s.v. Det är inte av misstag som innehållen inte går att dela jämt.

Vierailija
79/121 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kysymys:

Mitä on ruokahävikki?

Miten se mitataan?

Onko se =biojätteen määrä?

Lasketaanko siihen laitoskeittiöiden ja kaupan hävikki eli biojäte?

Biojäte sisältää enimmäkseen kuoria joita ihmiset eivät syö. Näin ainakin minulla. Sen vähentäminen onkin sitten hankalampaa kun syödä kuitenkin pitää joka päivä.

Kaupan työntekijänä olen kyllä nähnyt todellista ruokahävikkiä kun päivittäin viedään biojätteeseen satoja kiloja syötävää ruokaa. Miksi kauppoja ei velvoiteta vähentämään hävikkiä? Miksi syy on aina kuluttajan?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama kysymys:

Mitä on ruokahävikki?

Miten se mitataan?

Onko se =biojätteen määrä?

Lasketaanko siihen laitoskeittiöiden ja kaupan hävikki eli biojäte?

Biojäte sisältää enimmäkseen kuoria joita ihmiset eivät syö. Näin ainakin minulla. Sen vähentäminen onkin sitten hankalampaa kun syödä kuitenkin pitää joka päivä.

Kaupan työntekijänä olen kyllä nähnyt todellista ruokahävikkiä kun päivittäin viedään biojätteeseen satoja kiloja syötävää ruokaa. Miksi kauppoja ei velvoiteta vähentämään hävikkiä? Miksi syy on aina kuluttajan?

Ruokahävikki on nimenomaan sitä ruokaa/raaka-ainetta, joka jätetään syömättä tai joka ehtii pilaantua ennenkuin se otettaisiin käyttöön. Biojäte on eri asia. Banaaninkuoret tai vaikka käytetyt kahvinporot on biojätettä, mutta eivät ruokahävikkiä, koska niitä ei ole tarkoituskaan syödä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä