Mikä saisi kotitaloudet vähentämään ruokahävikin määrää?
Ruoankin hinta on noussut, mutta silti sitä ruokahävikkiä tulee. Mikä saisi tilanteen muuttumaan?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisillä ei ole arviointikykyä niin ei voi mitään. Oma on asiansa ja tappionsa jos hävikkiä tulee. Mitä se muille kuuluu.
Siinä menee ihmisten työ hukkaan. Maanviljelijät ovat jo valmiiksi kovilla.
Työkoneiden uusiutumattomat polttoaineet, kuluvat työkoneet, lannoitteet, torjunta-aineet, kastelu, valaisu, viilentäminen, lämmittäminen, vesistövalumat, maaperän köyhtyminen, pilaantuminen, eroosio. Tuotantorakennukset, sadon kuivaamiseen käytettävä energia, sadon viileävarastointiin käytettävä energia, taimikasvatuksessa käytettävä turve, tuontielintarvikkeiden kuljetus, pakkausmateriaalit jne, jne, jne.
Tässä ajattelin vain kasviksia, toinen oma maailmansa on liha.
Koko elintarvikeketju siemenestä ruokaan lautasella on valtava. Ihmisten työllistyminen ketjun eri vaiheissa ja sen pitkissä sivulonkeroissa on plussaa, melkein kaikki muu miinusta. Tämä koko valtava prosessi pitäisi ymmärtää, ennen kuin sitä kykenee arvostamaan ja tajuaa ne ruoantuotannon valtavat ympäristövaikutukset. Sen jälkeen kun sen koko kuvan hahmottaa, tekee ensinnäkin mieli vähentää kulutusta, toiseksi ostaa mahdollisimman lähellä tuotettua ja luomua. Hävikkiä ei synny.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa pitäisi enemmän panostaa käytännön osaamiseen ja kierrättää koululaisia maaseudulla tutustumassa tuotantoeläinten elämään. Kyllä sen jälkeen nielee joka maitotipan ja syö lautasen tyhjäksi, jos on hiukankin myötäelämisen taitoa
Tämä ois hyvä !
Kotitaloudet eivät ole se suurin ongelma vaan kaupat, ravintolat ja suurtalouskeittiöt. Ravintolat ovat onneksi alkaneet buffetruokailuissa poisheitetystä ruuasta veloittamaan.
Myönnän, että kotona tulee myös hävikkiä. Sinkkuna kontrollointi oli paljon helpompaa. Usein jää tähteitä, joista ei riitä kaikille ja kun tehdään uutta ruokaa, jää taas hävikkiä. Hedelmät ovat oikeasti ongelma. Melkein kaikki on nykyään pakattu laatikoihin tai pusseihin valmiiksi. Aina on joukossa pilantunut, jotka pilaa loput hedelmät. Tai sitten ovat raakoja eivätkä kypsy huoneenlämmössä ikinä.
Kotitalousopetus. Meiltäkään ei tule hävikkiä, suurimpana syynä aikanaan käyty talouskoulu, missä oppi hyödyntämään ylijäämät ja laskemaan ja vertailemaan niiden kustannuksia. En heitä rahaakaan roskiin.
No ainakin itse jätän kuoret ja naatit syömättä, kalasta nahan ja ruodot. Kaalistakin heitän päällimmäiset lehdet pois parsakaalista kantaosan. Eilen piti heittää kolme kananmunaa roskiin, koska halkesivat keittäessä - ei ole nekään kuin ennen. Sipuleista nykyään neljäsosa tuntuu olevan mädäntymistilassa sisältä, vaikka päällepäin näyttää hyvältä, omenoista ehkä 5%. Joitakin tuotteitaa menee hukkaan, koska paketit ovat liian isoja, mutta kovin usein ei näitä tarvitse ostaa. Teen lehdistä yli 99% menee roskiin käytön jälkeen.
Kanapaketille voi käydä joskus niin, että suunnitelmat muuttuu lennosta ja ne ehtivät vanheta. Onneksi näin käy harvoin, ja tähän varaudun kaivamalla takaa paketteja, joissa on päiväys kauempana tulevaisuudessa. En todellakaan osta mitään, missä päiväys on alle kolmen päivän sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Kotitaloudet eivät ole se suurin ongelma vaan kaupat, ravintolat ja suurtalouskeittiöt. Ravintolat ovat onneksi alkaneet buffetruokailuissa poisheitetystä ruuasta veloittamaan.
Myönnän, että kotona tulee myös hävikkiä. Sinkkuna kontrollointi oli paljon helpompaa. Usein jää tähteitä, joista ei riitä kaikille ja kun tehdään uutta ruokaa, jää taas hävikkiä. Hedelmät ovat oikeasti ongelma. Melkein kaikki on nykyään pakattu laatikoihin tai pusseihin valmiiksi. Aina on joukossa pilantunut, jotka pilaa loput hedelmät. Tai sitten ovat raakoja eivätkä kypsy huoneenlämmössä ikinä.
En keksi muuta kuin viinirypäleet, jotka on pelkästään pakkauksissa, kaiken muun saa kyllä irtona, ainakin käyttämistäni kaupoista. Kurkkaan aina rasian pohjaan, onko homeisia. Jos kotona kuitenkin löytyy homeinen seasta, niin eihän se koko rasiallista pilaa! Huono pois seasta, hyvä huutelu ja muut voi syödä.
Itseasiassa on parempi heittää roskiin kuin sairastua pilaantuneesta ruuasta tai ylisyödä ja hankkia itselleen lihavuussairaus
Onkohan hävikin määrä jotenkin yleisempää, jos on elämänhallinnan kanssa ongelmia? Ei osata arvioida ruokamääriä tai laittaa ajoissa pakastimeen? Kerran hain lapsen yökylästä ja perheen äiti kertoi naureskellen, että tuli vähän ostettua herkkuja. Kaikkea eivät kuitenkaan kuulema jaksaneet syödä, niin siellä oli liki avaamattomia sushipaketteja sohvalla, nakkeli niitä sitten roskiin. Teki oikein pahaa. Ja tämä äiti siis työkyvyttömyyseläkkeellä, avoimesti kertonut mielenterveysongelmistaan. Mukava tyyppi, mutta arjenhallinta tipotiessään.
Itse oon aika järjestelmällinen, eikä meillä juurikaan hävikkiä tule. Lähinnä nahistuneita vihanneksia joskus, en muista että kertaakaan olisi mennyt roskiin mitään oikeaa ruokaa, leikkeleitä tms.Maitotuotteet menee välillä vanhaksi, mutta nehän säilyy pitkään päiväyksen jälkeenkin, en mä niitä ikinä roskiin ole joutunut heittämään.
Vierailija kirjoitti:
Enenmmän ravintoloissa tulee hävikkiä! Aamiaisella hamstrataan kuin mielipuolet!
Siis mitä alapeukutatte!
"Koko Suomen ravintola-alan ruokahävikki on 75-85 miljoonaa kiloa vuodessa. Suurin osa hävikistä syntyy linjastoruokailujen tarjoilutähteistä ja ylivalmistetusta ruoasta, joita ei voida hyödyntää uudelleen. Ravintolasektorilla noin viidesosa syötäväksi tarkoitetusta ruuasta päätyy biojätteeseen.
https://www.mara.fi/toimiala/vastuullisuus/ruokahavikin-vahentaminen.ht…
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4ddd2b62-7f4d-44b0-a69b-f48ac249cd00
Hyvänen aika, lukekaa!
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa on parempi heittää roskiin kuin sairastua pilaantuneesta ruuasta tai ylisyödä ja hankkia itselleen lihavuussairaus
Itseasiassa on parempi ostaa kaupasta vain sen verran kuin tarvitsee ja tuoretta, pakastaa ylimääräinen mahdollisuuksien mukaan. Roskiin heittäminen ei ole mikään korvaava vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee hirveästi hävikkiä ja "syytän" tästä miestäni.
Hän tykkää laittaa ruokaa, mutta tekee sitä aina niin paljon että vähintään jotain jää yli, eiliseltä jäi varmaan 5 dl keitettyä riisiä, toissapäivältä perunamuusia..
Jemmaan ne tietysti jääkaappiin että josko niistä seuraavana päivänä voisi tehdä jotain, mutta sitten on jo uusi ruoka tulossa ja mitä hitsiä minä nyt siitä ylimääräisestä keitetystä lisäkeriisistä edes tekisin?
Kerran viikossa sitten heittelen jääkaapista pois näitä ylijäämiä joita ei ole tullut käytettyä mihinkään.
Ja siis juu, olen asiasta kyllä sata kertaa sanonut, muttei muutosta tule. Ihan hirveän kovasti asiasta ei kyllä edes viitsisi meteliä nostaa, koska loppujenlopuksi olen todella tyytyväinen että mies meillä ruoan tekee ja toivon että tekisi jatkossakin...
Vähän kädetöntä menoa jos et eilisestä riisistä saa keksittyä vaikka paistettua riisiä tai wokkiruokaa. Tai perunamuusista rieskoja.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan hävikin määrä jotenkin yleisempää, jos on elämänhallinnan kanssa ongelmia? Ei osata arvioida ruokamääriä tai laittaa ajoissa pakastimeen? Kerran hain lapsen yökylästä ja perheen äiti kertoi naureskellen, että tuli vähän ostettua herkkuja. Kaikkea eivät kuitenkaan kuulema jaksaneet syödä, niin siellä oli liki avaamattomia sushipaketteja sohvalla, nakkeli niitä sitten roskiin. Teki oikein pahaa. Ja tämä äiti siis työkyvyttömyyseläkkeellä, avoimesti kertonut mielenterveysongelmistaan. Mukava tyyppi, mutta arjenhallinta tipotiessään.
Itse oon aika järjestelmällinen, eikä meillä juurikaan hävikkiä tule. Lähinnä nahistuneita vihanneksia joskus, en muista että kertaakaan olisi mennyt roskiin mitään oikeaa ruokaa, leikkeleitä tms.Maitotuotteet menee välillä vanhaksi, mutta nehän säilyy pitkään päiväyksen jälkeenkin, en mä niitä ikinä roskiin ole joutunut heittämään.
Mä olen elänyt lapsuuteni aikana, jolloin mitään päiväyksiä ei edes ollut. Piti osata hajun ja ulkonäön perusteella päätellä, onko jokin tuote vielä syömäkelpoista vai ei. Tämän takia en heitä roskiin sellaista elintarviketta, jonka parasta ennen päivä oli muutama päivä sitten vaan arvioin, onko vielä sdyömäkelpoista vai ei. Tunnen ihmisiä, jotka heittävät, koska heille se päivämnäärä tarkoittaa, että sen päivän jälkeen tuote on muuttunut pilaantuneeksi.
Meillä tulee hävikkiä, myönnän. Kolmihenkinen perhe, jossa isä syö valtavia määriä, lapsi syö pienenpieniä annoksia ja minä normaaliannoksia. Jonkun laatikkoruoan jos teen, niin en osaa yhtään arvioida paljonko sitä menee.
Joskus olen ottanut heti yhden annoksen pakkaseen, ja sitten onkin käynyt niin että toisena päivänä kaikille ei ole riittänyt tarpeeksi. Jos en ota pakkaseen, niin sattumalta juuri silloin joko miehelle tai minulle tulee joku työmeno ja syödään siellä. Parasta on tehdä joku simppeli kastike, jota syödään kerran ja toiselle aikuisista jää lounas.
Hävikkiä tulee myös, koska emme jatkokäytä elintarvikkeita. Ei olla leipoja- tms. tyyppejä. Harmittaa kun ruokaa menee roskiin, mutta onnellinen olen siitä, että meillä menee niin hyvin ettei se ole katastrofi. Jätteestä on silti vaivaa ja siksi toivon asiaan parannusta.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin itse jätän kuoret ja naatit syömättä, kalasta nahan ja ruodot. Kaalistakin heitän päällimmäiset lehdet pois parsakaalista kantaosan. Eilen piti heittää kolme kananmunaa roskiin, koska halkesivat keittäessä - ei ole nekään kuin ennen. Sipuleista nykyään neljäsosa tuntuu olevan mädäntymistilassa sisältä, vaikka päällepäin näyttää hyvältä, omenoista ehkä 5%. Joitakin tuotteitaa menee hukkaan, koska paketit ovat liian isoja, mutta kovin usein ei näitä tarvitse ostaa. Teen lehdistä yli 99% menee roskiin käytön jälkeen.
Kanapaketille voi käydä joskus niin, että suunnitelmat muuttuu lennosta ja ne ehtivät vanheta. Onneksi näin käy harvoin, ja tähän varaudun kaivamalla takaa paketteja, joissa on päiväys kauempana tulevaisuudessa. En todellakaan osta mitään, missä päiväys on alle kolmen päivän sisällä.
Ei kuoret ja naatit varsinaisesti ole ruokahävikkiä. Jos ne vielä laittaa biojätteeseen tai omaan kompostiin, niin hyvä juttu. Ja hei, parsakaalin kannankin voi syödä! Leikkaa ohuiksi suikaleiksi ja hauduttaa pehmeäksi vaikka jonkun pataruoan seassa. Haljenneista kananmunista tuli mieleen, että olisiko nekin voinut vielä pelastaa paistamalla? Itselläni ei ole kokemusta, että rikkoontuisivat keitettäessä. Kannattaa kokeilla jonkun toisen kanalan munia, jos tuota sattuu usein. Ruokinnassa ollut jotain häikkää, että kuoret jää heikoiksi, tai sitten munat saaneet kolhuja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee hirveästi hävikkiä ja "syytän" tästä miestäni.
Hän tykkää laittaa ruokaa, mutta tekee sitä aina niin paljon että vähintään jotain jää yli, eiliseltä jäi varmaan 5 dl keitettyä riisiä, toissapäivältä perunamuusia..
Jemmaan ne tietysti jääkaappiin että josko niistä seuraavana päivänä voisi tehdä jotain, mutta sitten on jo uusi ruoka tulossa ja mitä hitsiä minä nyt siitä ylimääräisestä keitetystä lisäkeriisistä edes tekisin?
Kerran viikossa sitten heittelen jääkaapista pois näitä ylijäämiä joita ei ole tullut käytettyä mihinkään.
Ja siis juu, olen asiasta kyllä sata kertaa sanonut, muttei muutosta tule. Ihan hirveän kovasti asiasta ei kyllä edes viitsisi meteliä nostaa, koska loppujenlopuksi olen todella tyytyväinen että mies meillä ruoan tekee ja toivon että tekisi jatkossakin...
Itse paistaisin riisin vihannesten kanssa, lisäisin pakasteherneitä ja tonnikalaa (molempia kaapeissa) -> seuraavan päivän lounas ja säästin 12 € (tai no, tonnikala, herneet, riisi ja kasvikset maksaa päälle 2€)
Vierailija kirjoitti:
Ihan tilastollisestikin eniten hävikkiä tulee kotitalouksista. Tätä tutkitaan hyvin tarkkaan, vuosittain.
Suomalaisessa ruokaketjussa syömäkelpoista ruokaa menee hukkaan noin 400 miljoonaa kiloa vuosittain. Kotitalouksien osuus ruokaketjun ruokahävikistä onsuurin,yli kolmasosa. Se tarkoittaa, että kodeissa muodostuu ruokahävikkiä yli 155 miljoonaa kiloa vuosittain. (Luonnonvarakeskus 2021).
Eniten hävikkiä syntyy kotitalouksissa vihanneksista, juureksista ja perunoista (23 %), toiseksi eniten hedelmistä (16 %) sekä kolmanneksi eniten kahvista (14 %) (Luonnonvarakeskus 2021).
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee hävikkiä, myönnän. Kolmihenkinen perhe, jossa isä syö valtavia määriä, lapsi syö pienenpieniä annoksia ja minä normaaliannoksia. Jonkun laatikkoruoan jos teen, niin en osaa yhtään arvioida paljonko sitä menee.
Joskus olen ottanut heti yhden annoksen pakkaseen, ja sitten onkin käynyt niin että toisena päivänä kaikille ei ole riittänyt tarpeeksi. Jos en ota pakkaseen, niin sattumalta juuri silloin joko miehelle tai minulle tulee joku työmeno ja syödään siellä. Parasta on tehdä joku simppeli kastike, jota syödään kerran ja toiselle aikuisista jää lounas.
Hävikkiä tulee myös, koska emme jatkokäytä elintarvikkeita. Ei olla leipoja- tms. tyyppejä. Harmittaa kun ruokaa menee roskiin, mutta onnellinen olen siitä, että meillä menee niin hyvin ettei se ole katastrofi. Jätteestä on silti vaivaa ja siksi toivon asiaan parannusta.
Kyllähän se kypsennetty ja jäähdytetty ruoka säilyy syömäkelpoisena muutaman päivän! Jos et huomenna voikkaan syödä eväänä, niin seuraavana päivänä voi vielä syödä hyvin!
Meillä tehdään myös niin, että jos ruokaa jää vain pieni annos ja on tehtävä uusi ruoka seuraavalle päivälle, niin joku syö sen edellisen päivän ruoan ja muut uutta. Tai jaetaan se edellisen päivän ruoka ja uutta lisäksi. Aina kyllä keksii keinot ja roskiin ei tarvitse laittaa.
Mä pakastan ylijäämäriisin. Menee yleensä kaalilaatikkoon tai pasteijoihin/peltilihapiirakkaan.