Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä on käyttötilillä rahaa?

Vierailija
08.11.2024 |

Luin juuri sosiaalisesta mediasta, kun joku kuvaili olleensa opiskeluaikana köyhä, ja hänellä oli ollut tilillä juuri ennen opintotukipäivää "vain muutama satanen". Vaikka olen itse keski-ikäinen ja -luokkainen ja työssäkäyvä, minulla on vain palkkapäivänä käyttötilillä muutama satanen. Juuri ennen palkkapäivää ehkä muutama kymppi jäljellä.

Paljonko teillä on yleensä rahaa käyttötilillä? Pidättekö juuri ja juuri kuukauden tarpeisiin, vai isompaa pottia?

Kommentit (158)

Vierailija
81/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

600 e jäi kun kävin hammaslääkärissä jonne meni 200 e, ruokakauppaan 120 e. 15. Pv tulee tili ja jotain laskuja on enben sitä. Yleensä menee n. 300 e säästöön

Vierailija
82/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan luottokortilla ainoastaan lennot (monissa luottokorteissa on vakuutus lennoille/matkalle: omasta pankista löytyy mitä pitää sisällään) ja esimerkiksi voisin harkita maksavani isoja hankintoja (joku kodinkone tms.) kuluttajan oikeuksien toteutumisen kannalta (tästäkin voi lukea tarkemmin pankin pitkistä teksteistä tai kaivaa tiedon itse netistä). Kannattaa miettiä luottokortin käytössä, jos suinkaan mahdollista, että maksat vain enemmän (joka ei ole itselle kannattavaakaan) jos et maksa hankintaa heti laskua pois, ennen koron kertymistä lyhennyksille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi... tonni.

Vierailija
84/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli eipä se käyttötilin saldo kerro ihmisen rahatilanteesta juuri mitään."

Ei se rahatilanteesta tosiaan kerro. Mutta jos käyttötilillä on pitkään useampia kymppitonneja, niin se kertoo huonosta kassanhallinnasta.

Vierailija
85/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VÄÄRIN 1.: Jos et maksa pakollisia menoja, ne erääntyvät ajan kanssa ulosottoon. Ensin pakolliset kulut, sitten maksat itsellesi. Säästöt jne (tietysti jäljelle jäänyt raha on jo omaa rahaasi ja päätät itse mihin sen järkeväksi näet laittaa. Kannattaako kuluttaa nyt ja mihin kulutat, vai kannattaako millä riskillä sijoittaa (sijoittaja saattaa myös hävitä suuren summan, jos ei ole paneutunut aiheeseen, jaksa käydä osake-kauppaa ja tarkkailla niiden arvoja. Rahasto-säästäminen on pieniriskisempää, vaikka siinäkin tapahtuu heilahteluja. Useat pankit tarjoavat kyllä vähäriskisiä vaihtoehtoja. Se on mitä hakee. Ei kannata päteä liikaakaan, voi olla väärässä.

ne kulut pitää olla jo ENNAKKOON mitoitettu niin että AINA pystyy ensin sijoittamaan tulevaisuuttaan varten. Muuten on hankkinut menoja holtittomasti. Ei minulla ole mitään vaikeuksia pistää 50% palkastani sukkana sijoituksiin ja sitten maksaa laskut ja vielä sittenkin jää ihan mukavasti rahaa kuukauden muihin menoihin (eli huvituksiin kuten kahvilakäynteihin)

Vierailija
86/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siellä jotain numeroita

Vierailija
87/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se rahatilanteesta tosiaan kerro. Mutta jos käyttötilillä on pitkään useampia kymppitonneja, niin se kertoo huonosta kassanhallinnasta.

Eli mitä pitäisi tehdä? Mitä jos ei ole tuloja vaan on vain ne tilillä olevat rahat, pakko siellä on sen verran olla että saa kautta vuosien elämänsä kustannettua?

Vierailija
88/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0-1000 euroa. En koskaan jätä 1000 euroa enempää käyttötilille, vaan kaikki ylimääräinen raha menee töihin. Eli palkkapäivän jälkeen on 1000 ja sen jälkeen laskee tasaisesti alaspäin, ja kuun lopussa on yleensä 250 - 500 euroa. Joskus jää enemmän tai vähemmän.

palkka menee töihin??

89/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käyttötilillä 2500€, palkkapäivä nyt 3vko kuluttua. Säästötilillä 10 000€. S-tilillä 800€. Nordnet tilillä myös vähän rahaa 

Vierailija
90/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmella tilillä 658,1722 ja 9300 euroa.

Suomessa on sentit käytössä, miten on laskettu nuo senttien sadasosat? 658 euroa ja päälle 17 senttiä ja niiden kymmenykset ja sadasosat. 

Vierailija
91/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pienipalkkainen lähihoitaja. Olen säästänyt tililleni 8000€ ja maksanut yksiön, josta lainaa jäljellä  enää 1500€. Tuntuu hyvältä, että edes jotain kovasta työstä on saavuttanut. 

Loistavaa ja hatunnosto alasta. Juurikin näin, että jotain. On se sitten vaikka oma koti jne.puskuri. Tietysti tässä keskustelussa on juuri se, kuinka paljon kannattaa pitää käyttötilillä ja kuinka paljon laittaa säästötilille tai sijottaa: joko rahastoihin tai osakkeisiin. Osakesäästäminen voi olla helppoa, mutta se vaatii aktiivista seurantaa, jos haluaa pysyä kartalla miten omat osuudet kehittyvät arvossaan. Käyttötileissä on jonkun verta korkoa tarjolla, mutta joissakin käyttötileissä pienestä tuotosta menee vero eli "tuotto" ei ole välttämättä kovin suuri. Suosittelen erityisesti nuoria (tai ihan siis muitakin aikuisia) avaamaan asp-tilin (tutustu pankkisi ehtoihin ja mm.tilille maksettavaan korkoon). Näin aikuisena olisin toivonut, että olisin avannut sen nuorempana ja aloittanut vaikka säännöllisen sijoittamisen rahastoihin nuorempana tai edes käyttötilille säästämisen nuorempana, johon saisin koskea vasta tyyliin eläkkeellä. Nuorena ei vaan kiinnostanut, onneksi ääni on muuttunut kellossa ja järki tullut päähän, kun joutuu itse huolehtimaan taloutensa ja tienaamaan rahansa.

Vierailija
92/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötilillä on nyt 633 €. Toisella tilillä 24 000 €

Vierailija
93/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan luottokortilla ainoastaan lennot (monissa luottokorteissa on vakuutus lennoille/matkalle: omasta pankista löytyy mitä pitää sisällään) ja esimerkiksi voisin harkita maksavani isoja hankintoja (joku kodinkone tms.) kuluttajan oikeuksien toteutumisen kannalta (tästäkin voi lukea tarkemmin pankin pitkistä teksteistä tai kaivaa tiedon itse netistä). Kannattaa miettiä luottokortin käytössä, jos suinkaan mahdollista, että maksat vain enemmän (joka ei ole itselle kannattavaakaan) jos et maksa hankintaa heti laskua pois, ennen koron kertymistä lyhennyksille.

Minä taasen maksan kaiken luottokortilla, ihan siitä syystä että siitä saa maksutapaetua, eli riihikuivaa rahaa tilille. Miksi siis en maksaisi luottokortilta ja maksaisi korttia sitten kerralla nollille? Näin ei tule korkotuloja mutta saan tuon pienen maksutapaedun tililleni "ylimääräisenä alennuksena".

Vierailija
94/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä pitäisi tehdä? Mitä jos ei ole tuloja vaan on vain ne tilillä olevat rahat, pakko siellä on sen verran olla että saa kautta vuosien elämänsä kustannettua?

Ainakin osa korkeakorkoiselle tilille, jos ei osakkeisiin tai indeksirahastoihin uskalla.

Onko sulla koko lippuelämän käyttörahat siellä nollakorkoisella tilillä?

Vierailija
95/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VÄÄRIN 1.: Jos et maksa pakollisia menoja, ne erääntyvät ajan kanssa ulosottoon. Ensin pakolliset kulut, sitten maksat itsellesi. Säästöt jne (tietysti jäljelle jäänyt raha on jo omaa rahaasi ja päätät itse mihin sen järkeväksi näet laittaa. Kannattaako kuluttaa nyt ja mihin kulutat, vai kannattaako millä riskillä sijoittaa (sijoittaja saattaa myös hävitä suuren summan, jos ei ole paneutunut aiheeseen, jaksa käydä osake-kauppaa ja tarkkailla niiden arvoja. Rahasto-säästäminen on pieniriskisempää, vaikka siinäkin tapahtuu heilahteluja. Useat pankit tarjoavat kyllä vähäriskisiä vaihtoehtoja. Se on mitä hakee. Ei kannata päteä liikaakaan, voi olla väärässä.

ne kulut pitää olla jo ENNAKKOON mitoitettu niin että AINA pystyy ensin sijoittamaan tulevaisuuttaan varten. Muuten on hankkinut menoja holtittomasti. Ei minulla ole mitään vaikeuksia pistää

Kaikilla ei ole tällaista mahdollisuutta, jos tulot ovat aina olleet hyvin pienet. Silloin kertyy erilaisia tarpeita (esim. pitäisi hoidattaa hampaat, ostaa uusi talvitakki tai -kengät, lääkkeitä ja mitä nyt onkin), joihin jokainen ylimääräinen summa hurahtaa helposti. Lisäksi jos ei ikinä voi ostaa mitään ylimääräistä, on houkutus hassata ylimäärinen raha johonkin vaan.

Eriarvoistuminen alkaa jo lapsena. Osalle vanhemmat säästävät ja heillä voi olla itsenäisen elämän alussa kymmenien tuhansien eurojen omaisuus (sekä usein varmuus siitä, että vanhemmat tukevat, jos tulee tiukka paikka. Toiset aloittavat elämänsä toimeentulotuen asiakkaana, jossa jokainen kulutettu euro pitää raportoida jonnekin. Sieltä voi olla tosi vaikea nousta. Edellämainituilla jää tosi paljon enemmän henkistä energiaa asioiden hoitamiseen. Silkka selviytyminen on tosi raskasta, ja sieltä on vaikea kammeta ylös. Vähän meni nyt ohi aiheen, mutta se ei ole pelkästään itsestä kiinni.

Vierailija
96/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te kenellä on kymmeniä tuhansia käyttötilillä olette saaneet säästettyä niin paljon? Eikö suuri summa tilillä houkuttele tuhlaamaan?

Miksi pitäisi tuhlata?? Ei mulla ole taipumusta halua ostella koko ajan jotain. 

Vierailija
97/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkapäivänä jätän ruokaan, pikkuostoksiin ja bensaan 1200, yleensä riittää kuukaudeksi. Nettikaupat tuon päälle visalla.

Vierailija
98/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0-1000 euroa. En koskaan jätä 1000 euroa enempää käyttötilille, vaan kaikki ylimääräinen raha menee töihin. Eli palkkapäivän jälkeen on 1000 ja sen jälkeen laskee tasaisesti alaspäin, ja kuun lopussa on yleensä 250 - 500 euroa. Joskus jää enemmän tai vähemmän.

palkka menee töihin??

Eiku RAHA menee töihin. Et siis osaa lukea.

Vierailija
99/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just nyt alle euro. Luottokortilla menen, palkkapäivä ensi viikolla. Pienituloinen, mutta vakituinen ja kokoaikainen työ, pääkaupunkiseudulla on kallista asua. Kaikki tulot menee välttämättömyyksiin, mutta pärjään. Muutaman kerran vuodessa myyn ison satsin turhaa tavaraa kirpputorilla ja kuittaan sillä luottokorttimaksuja niin paljon kuin mahdollista.

Vierailija
100/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötileillä n.6000, täytyy siirrellä sinne muilta tileiltä kun ei ole tuloja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi