Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumistuen muutoksen haku

Vierailija
08.11.2024 |

Olen ilmoittautunut kelaan ns keskiarvotulon kun tulot vaihtelevat todella reilusti. (Keskiarvotulo 2000e, palkka voi vaihdella 300-4000e/kk välillä) Päätös tehty sen perusteella vuodeksi. Nyt olisi mahdollista tehdä hieman lisää töitä ja silloin keskiarvotuloa pitäisi nostaa. Onnistuuko tämä kesken vuoden?

Eli uusi keskiarvo tulo olisi 2500e/kk.

Kokemuksia?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/8 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä asumistukipäätöksessä taitaa lukea, millaisella tulojen muutoksella täytyy lähteä hakemaan asumistuen tarkistusta - sitä tukea tarkistetaan kun asunto muuttuu,  kun vuokra nousee tai laskee, kun sun palkka nousee tai laskee.

Itse voi ja pitää tehdä asumistuen tarkistuspyyntö kun olosuhteet muuttuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätäpä tuo viesti Omakelaan, josta saat asumistuen käsittelijän vastauksen asiaasi.

Ei se niin mene että voiko tehdä tarkistuksen, vaan täytyy jättää hakemus tarkistusta varten jos pysyvät tulot nousevat yli 400e/kk. Jätä hakemus vasta kun niitä uusia tai muuttuneita tuloja näkyy tulorekisterissä parilta kuukaudelta.

Vierailija
4/8 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä mietin sitä missä kohtaa kannattaa uutta hakemusta laittaa. Tuloni vaihtelevat jo nyt todella hurjasti johtuen monesta syystä. Esim lokakuussa sain palkaa 4000e(palkka tuli mm takautuvasti) ja marraskuussa saan palkkaa muutaman satasen.

Eli tuo kelan sivulla sanottu 400e/kk nousu ei merkitse mitään tässä tapauksessa. Se tarkoittaa sitä että säännölliset tulot nousevat 400e/kk eli minun tapauksessa joka kuukauden tulo olisi 2400e niin sitten täytyisi tehdä ilmoitus. Keskiarvotuloni on yhä noin 2000e.

Voinko vain tehdä uuden hakemuksen jossa ilmoitan uuden arvion keskiarvotulosta vaikka 1.12. alkaen?

-ap

Vierailija
5/8 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen maksaa asumisensa itse. Miksi ihmeessä veronmaksajien pitää sponssata yli 2000 euroa kuussa tienaavalle työssä käyvälle aikuiselle kämppä?

Vierailija
6/8 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennuksena: Jos lisään töitä nyt ja teen uuden hakemuksen vaikka 3kk päästä ja silloin he laskevat keskiarvotuloni olleen vaikka sen 2500, joudun maksamaan asumistukea takaisin. Jos teen ilmoituksen etukäteen, ei takaisinmaksua synny?

Ero asumistuessa on noin 180e/kk  vähemmän Jos keskiarvotulo nousee 2000e-> 2500e.

-ap

Vierailija
7/8 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ihminen maksaa asumisensa itse. Miksi ihmeessä veronmaksajien pitää sponssata yli 2000 euroa kuussa tienaavalle työssä käyvälle aikuiselle kämppä?

No eipä ne pelkästään aikuiselle sponssaakaan näillä tuloilla. Asia muuttuu kun on lapsia. Näin se vain on.

Vierailija
8/8 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up