Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä on käyttötilillä rahaa?

Vierailija
08.11.2024 |

Luin juuri sosiaalisesta mediasta, kun joku kuvaili olleensa opiskeluaikana köyhä, ja hänellä oli ollut tilillä juuri ennen opintotukipäivää "vain muutama satanen". Vaikka olen itse keski-ikäinen ja -luokkainen ja työssäkäyvä, minulla on vain palkkapäivänä käyttötilillä muutama satanen. Juuri ennen palkkapäivää ehkä muutama kymppi jäljellä.

Paljonko teillä on yleensä rahaa käyttötilillä? Pidättekö juuri ja juuri kuukauden tarpeisiin, vai isompaa pottia?

Kommentit (158)

Vierailija
101/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eli eipä se käyttötilin saldo kerro ihmisen rahatilanteesta juuri mitään."

Ei se rahatilanteesta tosiaan kerro. Mutta jos käyttötilillä on pitkään useampia kymppitonneja, niin se kertoo huonosta kassanhallinnasta.

Ei välttämättä ei se parikymppiä ole vielä niin iso potti 

Itsellä menee nyt 60% palkasto rahastoihin, 20% asumiseen mukaan lukien laina ja 20% jää kuukaudessa käyttöön tililla on noin 10t pahanpäivän varalle

Vierailija
102/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se rahatilanteesta tosiaan kerro. Mutta jos käyttötilillä on pitkään useampia kymppitonneja, niin se kertoo huonosta kassanhallinnasta.

Eli mitä pitäisi tehdä? Mitä jos ei ole tuloja vaan on vain ne tilillä olevat rahat, pakko siellä on sen verran olla että saa kautta vuosien elämänsä kustannettua?

Tästä mielenkiintoisesta aiheesta voisi väitellä loputtomiin. Juuri tämä:  kukin pitää rahojaan siellä,minkä kokee järkeväksi tai turvalliseksi. Järkevää toki olisi laittaa osa rahasta poikimaan. Olen kuullut tutulta, että perheenjäsen menetti kaiken 90-luvun lama-aikana (säästöt, osakkeet) ja haluaa enää käyttää rahaa vaan itseensä eli tuhlata. Säästäminen ja sijoittaminen on taitolaji ja osittain tuurista kiinni. Olen myös katsonut välillä rahasto-osuuksien olevan laskussa, mutta pitänyt osuudet ja nyt ne taas ovat plussalla. Säästäminen vaatii kärsivällisyyttä ja kykyä kestää heilautuksia kursseissa. Tietysti rahat voi vetää poiskin ja jos haluaa ja/tai suosia täysin säästötilejä. Tai pitää summaa käyttötilillä. Pääasia, että siellä  olisi niitä tonneja, kuin nolla euroa. Sijoittamisesta on kuunneltavissa kaikenlaisia podcasteja ja aloittelijoille tietoa netti pullollaan. Totta on, että käyttötilillä voi olla 150 euroa ja säästöissä kymmeniä tuhansia. Aika yksilöllistä. Itse näen hajauttamisen omien rahojen kanssa järkevänä (kuten sijoittamisen), ei kaikkia munia yhteen koriin ja kannattaa ottaa se riski, jonka on valmis kantamaan (rahastoissa jne.osakkeissa). Osakekauppaan lähtisin vasta, kun olen perehtynyt aiheeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä pitäisi tehdä? Mitä jos ei ole tuloja vaan on vain ne tilillä olevat rahat, pakko siellä on sen verran olla että saa kautta vuosien elämänsä kustannettua?

Kannattaahan niitä laittaa poikimaan, mulla korkeakorkoinen tuottotili ja pari rahastoa joista pystyn irrottamaan käyttötilille. 

Vierailija
104/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeimmillaan palkkapäivänä maksettu summa. En kuitenkaan elä kädestä suuhun, tilille jäänyt saldo menee asuntolainan lyhennykseen tai säästötilille.

Vierailija
105/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5€ tällä hetkellä.

Vierailija
106/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi-idiootilla on varmaan tuhansia ja suomi-super-idiootilla kymmeniä tuhansia. Hän on jopa ylpeä siitä. Luulee sen olevan hienokin juttu.

Todellisuudessa käyttötililla ei nyt juuri ennen palkkapäivää kannattaisi montaakaan satasta olla. Logiikkaa on turha alkaa selittämään, koska ei nämä idiootit sitä kuitenkaan tajuaisi, joten miksi nähdä vaivaa.

Mutta se että on ylpeä tuhansista euroista käyttötilillä, on samaa sarjaa kuin että olisi ylpeä housuista jotka on kestäneet jo vuosikymmenen käytössä on jotka on edelleen jalassa. 

Vierailija
107/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi-idiootilla on varmaan tuhansia ja suomi-super-idiootilla kymmeniä tuhansia. Hän on jopa ylpeä siitä. Luulee sen olevan hienokin juttu.

Todellisuudessa käyttötililla ei nyt juuri ennen palkkapäivää kannattaisi montaakaan satasta olla. Logiikkaa on turha alkaa selittämään, koska ei nämä idiootit sitä kuitenkaan tajuaisi, joten miksi nähdä vaivaa.

Mutta se että on ylpeä tuhansista euroista käyttötilillä, on samaa sarjaa kuin että olisi ylpeä housuista jotka on kestäneet jo vuosikymmenen käytössä on jotka on edelleen jalassa. 

Tämä kommentti oikein huokuu korkeampaa älykkyyttä.

Vierailija
108/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman yli 40 000 tällä hetkellä. 

Vierailija
109/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä kaikilla on noin paljon rahaa?

Vierailija
110/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VÄÄRIN 1.: Jos et maksa pakollisia menoja, ne erääntyvät ajan kanssa ulosottoon. Ensin pakolliset kulut, sitten maksat itsellesi. Säästöt jne (tietysti jäljelle jäänyt raha on jo omaa rahaasi ja päätät itse mihin sen järkeväksi näet laittaa. Kannattaako kuluttaa nyt ja mihin kulutat, vai kannattaako millä riskillä sijoittaa (sijoittaja saattaa myös hävitä suuren summan, jos ei ole paneutunut aiheeseen, jaksa käydä osake-kauppaa ja tarkkailla niiden arvoja. Rahasto-säästäminen on pieniriskisempää, vaikka siinäkin tapahtuu heilahteluja. Useat pankit tarjoavat kyllä vähäriskisiä vaihtoehtoja. Se on mitä hakee. Ei kannata päteä liikaakaan, voi olla väärässä.

ne kulut pitää olla jo ENNAKKOON mitoitettu niin että AINA pystyy ensin sijoittamaan tulevaisuuttaan varten. Muuten on hankkinut menoja holtittomasti. Ei minulla ole mitään vaikeuksia pistää

Joo, tietysti. Hyvä jos tietää suurimman osan kuluista ennakkoon. Mutta KAIKKIA KULUJA TAI LASKUJA EI VOI ENNAKOIDA ja se ei tarkoita holtittomuutta. Jos vaikka joudut käymään lääkärissä (muualla kuin työterveydessä tai hammaslääkärissä), auto joutuu huoltoon (jos sellainen on) jne. Kaikki ihmiset ei toki näin toimi, jos sinä toimit. Ja tienaa, mitä tienaat. Tuostakin luettelosta  esim.voi karsia jo ne turhat kahvilakäynnit ja sijoittaa senkin summan.

Vierailija
111/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen vuoden nettotulot. Aika usein on 9 kuukauden, mutta tuli vaihdettua autoa.

Vierailija
112/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästämällä ;)!

Vierailija
113/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästämällä ;)!

No pitää olla hyvä palkka sitten. Pienestä palkasta ei säästää pysty

Vierailija
114/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksusti hoidettu talous ja perinnöt. 

Vierailija
115/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näihin kyselyihin tykkää vastata ne, joilla on paljon rahaa. Toisaalta myös ne, joilla on se 2 euroa ennen tilipäivää.

Suurinta massaa ei ehkä kiinnosta tällaiset keskustelut, heillä olisi luultavasti joitain satasia tai tuhansia.

Vierailija
116/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 4€ ennen palkkapäivää. Että ei ole köyhyyttä nähnytkään jos on satasia

Älä nyt sentään. Kaikki riippuu sitä milloin kyseisen henkilön pitää maksaa vuokra ja minä päivänä hän saa rahaa seuraavan kerran. Joissakin tilanteissa on pakko pitää tietty summa tilillä pitkän aikaa, jotta saa maksettua vuokran tai muun tärkeän laskun. Silloin voi näennäisesti näyttää siltä, että tuolla ihmisellä onpaljon rahaa, vaikka hän saattaa elää niukkuudessa useita viikkoja kerrallaan. Olen itse ollut siinä tilanteessa 90-luvulla.

Vierailija
117/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksusti hoidettu talous ja perinnöt. 

No ei oo kukaan vielä kuollut, että olisi perintöä saanut

Vierailija
118/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koet näemmä ylimielisyyttä ja ylpeyttä itse, että voit haukkua toisia ihmisiä. Luuletko olevasi joku Elon Musk?

Opetus on, että kannattaa tilillä olla 2000 euroa kuin nolla euroa. Jos alkaa kerääntymään sopivasti, voi sitten laittaa osakkeisiin ja rahastoihin. Kaikkia tämä ei kiinnosta tai riskit pelottaa (ihan ymmärrettävää sekin) ja sinä et voi tulla toisia arvostelemaan ja haukkumaan sen vuoksi.

Jos keskustelu ei miellytä, suksi kuuseen johonkin kokeneiden sijoittajien kansainväliselle palstalle hakemaan "tasoistasi" seuraa!

Vierailija
119/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötilillä n. 25 000€ ja sijoituksissa monta kertaa enemmän.

Vierailija
120/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästämällä ;)!

No pitää olla hyvä palkka sitten. Pienestä palkasta ei säästää pysty

Ei ole ollut suuri palkka, pienet menot ja paljon kärsivällisyyttä, sekä opettelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi