Paljonko teillä on käyttötilillä rahaa?
Luin juuri sosiaalisesta mediasta, kun joku kuvaili olleensa opiskeluaikana köyhä, ja hänellä oli ollut tilillä juuri ennen opintotukipäivää "vain muutama satanen". Vaikka olen itse keski-ikäinen ja -luokkainen ja työssäkäyvä, minulla on vain palkkapäivänä käyttötilillä muutama satanen. Juuri ennen palkkapäivää ehkä muutama kymppi jäljellä.
Paljonko teillä on yleensä rahaa käyttötilillä? Pidättekö juuri ja juuri kuukauden tarpeisiin, vai isompaa pottia?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
203 000€
Kiva kuulla. Luulin tekeväni pohjat, kun käyttötililläni näkyy olevan 61 000 euroa. Aion kyllä siirtää ne säästötilille lähiaikoina.
Miksei jo tänään?
2000 € käyttötilillä, 80 000 € kasvutuottotilillä ja 17 000 € rahastoissa. Olen säästäväimen, N47, vuositulot 40 000 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonneja, itse säästetty työssäkäymällä ja sijoitettu..ennen kuin joku alkaa arvostelemaan. Juuri siksi kunnon puskuri, ettet tiedä aina mitä huomenna käy ja että voin ostaa oman kodin jossain kohtaa. Lapsuudenkotona ei säästetty, olen opettanut vanhempani laittamaan sukanvarteen ja itse ottamaan säästämisistä selvää. Vinkit?
1. Karsi tarpeettomat kulut ja opettele itsekuri: ajattele pidempää tähtäintä (matkaa tai tulevaa menoa,johon sinulla on varaa)
2. Heti kun olet maksanut laskut ja pakolliset menot, laita säästöön joka kuu
3. Mieti ostoksilla, mitä tarvitset ja tee itse ruuat
4.Palkitse itsesi välillä, täällä eletään kerran
Väärin.
Järjestys on
1) maksa ensin ITSELLESI (eli sijoita)
2) maksa sintten toisille (kaikki laskut pois)
3) lopuilla voit tehdä mitä lystää.
Ja minul
VÄÄRIN 1.: Jos et maksa pakollisia menoja, ne erääntyvät ajan kanssa ulosottoon. Ensin pakolliset kulut, sitten maksat itsellesi. Säästöt jne (tietysti jäljelle jäänyt raha on jo omaa rahaasi ja päätät itse mihin sen järkeväksi näet laittaa. Kannattaako kuluttaa nyt ja mihin kulutat, vai kannattaako millä riskillä sijoittaa (sijoittaja saattaa myös hävitä suuren summan, jos ei ole paneutunut aiheeseen, jaksa käydä osake-kauppaa ja tarkkailla niiden arvoja. Rahasto-säästäminen on pieniriskisempää, vaikka siinäkin tapahtuu heilahteluja. Useat pankit tarjoavat kyllä vähäriskisiä vaihtoehtoja. Se on mitä hakee. Ei kannata päteä liikaakaan, voi olla väärässä.
Joka kuukausi Reilu 800e käytettävissä. Tulee kahdes eräs 1 päivä ja 7 päivä. Nyt oli heti paljon menoja, ekasta erästä aikalailla kaikki meni, arvioisin vaikka en ole käynyt katsomassa. Toinen erä vielä käytettävissä eli jotain Reilu 400e. Useimmiten kuukauden viimeisen 10vrkn aikana tilillä ehkä 20e. Välillä voi taas olla 200e. Riippuu kuukaudesta
Vierailija kirjoitti:
Käyttötilillä on 1100 e ja viikko palkkapäivään. Mutta siitä mennee vielä ennen palkkapäivää yksityiselle hedelmöityshoitoklinikalle 600 e.
Lisäksi meillä on puolison kanssa yhteinen kauppatili, jossa on jotain 150 e, sillä varmaan pärjätään ens palkkapäivään.
Jos ei kärsisi lapsettomuudesta niin pystyisi säästämään enemmän.
Miksi haluatte lapsen, jos rahasta on muutenkin tiukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te kenellä on kymmeniä tuhansia käyttötilillä olette saaneet säästettyä niin paljon? Eikö suuri summa tilillä houkuttele tuhlaamaan?
Palkka on vähän keskivertoa parempi, kyllä siitä vaan säästöön jää joka kuukausi, vaikkei erityisesti "säästäisi". Ei ne suuret tulot, vaan pienet kulut..
Raha ei polttele tililllä, käyttötilillä on yleensä vähintään pari tonnia ennen palkkapäivää. Aina sen verran, ettei tarvitse ennen kaupassa käyntiä miettiä, että riittääkö rahat vai ei. Säästötileillä joitain kymmeniä tuhansia.
Väittäisin kyllä, että suuret tulot on suuremmassa osassa kuin pienet kulut. Kuluja pystyy pienentämään vain tiettyyn pisteeseen asti, mutta tuloja voi kasvattaa periaatteessa miten paljon vaan jos on resursseja. Itse en ole tähän mennessä oikein osannut
Kuluja ei pysty pienentämään loputtomiin, mutta toisaalta niitä on todella helppo kasvattaa. Jatkuvasti saa lukea uutisia niistä 4500 tienaavista köyhistä, joiden rahat eivät riitä elämiseen. Jos asuinkulut on kohtuulliset, ei autoa, lemmikkejä, lapsia, kalliita harrastuksia, niin rahaa on jäänyt ainakin itselleni helposti säästöön parin tonnin palkastakin.
1600 € näyttäisi olevan nyt, ja lisäksi Visalla on tällä hetkellä n. 300€ laskua. Tykkään että pitäisi olla yli 2000€ käytettävissä, ettei perusturvallisuudentunne kärsi, joten ei ihan optimaalinen tilanne. Pitää vähän hillitä kulutusta tässä kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisella tilillä reilut 30t€ ja toisella reilut 40t€. Palkka tulee käyttötilille, siellä n. 6000€.
Oletko kuullut inflaatiosta?
Ei huolta, nuo on pikkusummia. Rahastoihin sitten enemmän.
Olen pienipalkkainen lähihoitaja. Olen säästänyt tililleni 8000€ ja maksanut yksiön, josta lainaa jäljellä enää 1500€. Tuntuu hyvältä, että edes jotain kovasta työstä on saavuttanut.
Ihan liikaa, en vain ole saanut tutkittua mihin ne kannattaisi sijoittaa niin että tuottaa mutta ilman suurta riskiä.
Joku 5000€ on nyt. Menot on jotain 10000€/kk, josta lainanlyhennys 5000€. Ilmottelen aina miehelle, kun taloustilille tarvitaan lisää katetta. Miehellä on tilillään vähintään kymppitonneja, välillä yli 100000€. On vähän hidas sijoittamaan, niin rahaa kertyy.
Käyttötilillä 324€, säästötilillä (josta suorat oikeudet siirtää silmänräpäyksessä käyttötilille) 1700€ ja kunnon säästötilillä n.42t€.
Kaupan kassa N32, Helsinki.
Käyttötilillä nyt n. 300e, tänään oli yli 400e ostospäivä. 15. päivä palkkapäivä, kaikki viime palkan säännölliset menot jo maksettu.
S-Pankin käyttötililä kuussa korkeimmillaan 550e/kk, lisään sitten jos tarvitsee lisätä.
1000e käytettävissä milloin vain, jos tarvitsee tonnin johonkin.
10000e säästötilillä pahan päivän varalle.
2500e rahastoissa, joka kuukausi menee 50-100e lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te kenellä on kymmeniä tuhansia käyttötilillä olette saaneet säästettyä niin paljon? Eikö suuri summa tilillä houkuttele tuhlaamaan?
Palkka on vähän keskivertoa parempi, kyllä siitä vaan säästöön jää joka kuukausi, vaikkei erityisesti "säästäisi". Ei ne suuret tulot, vaan pienet kulut..
Raha ei polttele tililllä, käyttötilillä on yleensä vähintään pari tonnia ennen palkkapäivää. Aina sen verran, ettei tarvitse ennen kaupassa käyntiä miettiä, että riittääkö rahat vai ei. Säästötileillä joitain kymmeniä tuhansia.
Väittäisin kyllä, että suuret tulot on suuremmassa osassa kuin pienet kulut. Kuluja pystyy pienentämään vain tiettyyn pisteeseen asti, mutta tuloja voi kasvattaa periaatteessa miten paljon vaan jos on resu
Tämä. Mun yksi kaveri on huomattavasti parempituloinen kuin mä (jotain 80-100 k/vuosi), mutta taannoin selvisi että sillä on useampi kymppitonni kulutusluottoja, koska ei ole saanut muuten kaikkia laskuja maksettua. Kuinka huono pitää olla rahan kanssa, että ei pärjää yli 80k vuosituloilla, jos tulee jotain yllättävää ylimääräistä??
Vierailija kirjoitti:
1600 € näyttäisi olevan nyt, ja lisäksi Visalla on tällä hetkellä n. 300€ laskua. Tykkään että pitäisi olla yli 2000€ käytettävissä, ettei perusturvallisuudentunne kärsi, joten ei ihan optimaalinen tilanne. Pitää vähän hillitä kulutusta tässä kuussa.
Tätä juuri hain. Nykyisellä strategiallani (vain nipin napin kuukauden rahat tilillä) itsellä kärsii perusturvallisuuden tunne, kun tili tyhjenee vähän väliä. Pakko ruveta keräämään sinne enemmän, ehkä joku 2000-3000€ olisi hyvä, että pystyy hankkimaan vaikka uuden pesukoneen jos vanha menee rikki. Tai mitä mahdollisia kuluja nyt onkaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisella tilillä reilut 30t€ ja toisella reilut 40t€. Palkka tulee käyttötilille, siellä n. 6000€.
Oletko kuullut inflaatiosta?
No noilla summilla saa jo ihan hyvän koron,että ei se inflaatio kaikkia syö. ....eri ..
Ei varmasti missään sanota, että käyttötilillä pitäisi olla 2 kk palkka. Käyttötilihän on suurimmassa vaarassa. Kortti voidaan kopioida tai tili voidaan muuten varastaa tyhjäksi. Aina sanotaan, että käyttötilillä kannattaa pitää vain vähän rahaa, ei mitään kymppitonnia.