Paljonko teillä on käyttötilillä rahaa?
Luin juuri sosiaalisesta mediasta, kun joku kuvaili olleensa opiskeluaikana köyhä, ja hänellä oli ollut tilillä juuri ennen opintotukipäivää "vain muutama satanen". Vaikka olen itse keski-ikäinen ja -luokkainen ja työssäkäyvä, minulla on vain palkkapäivänä käyttötilillä muutama satanen. Juuri ennen palkkapäivää ehkä muutama kymppi jäljellä.
Paljonko teillä on yleensä rahaa käyttötilillä? Pidättekö juuri ja juuri kuukauden tarpeisiin, vai isompaa pottia?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä kaikilla on noin paljon rahaa?
Ei kaikilla ole. Minulla on palkkapäivänä se muutama satanen ja kuun lopussa ennen palkkapäivää korkeintaan muutama kymppi. Tosin summan meneminen noin vähiin järkyttää perusturvallisuudentunnetta, joten varmaan yritän nyt säästää niin, että tilillä olisi aina vaikka tonni.
ap
Vierailija kirjoitti:
1,5€ tällä hetkellä.
Apua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan luottokortilla ainoastaan lennot (monissa luottokorteissa on vakuutus lennoille/matkalle: omasta pankista löytyy mitä pitää sisällään) ja esimerkiksi voisin harkita maksavani isoja hankintoja (joku kodinkone tms.) kuluttajan oikeuksien toteutumisen kannalta (tästäkin voi lukea tarkemmin pankin pitkistä teksteistä tai kaivaa tiedon itse netistä). Kannattaa miettiä luottokortin käytössä, jos suinkaan mahdollista, että maksat vain enemmän (joka ei ole itselle kannattavaakaan) jos et maksa hankintaa heti laskua pois, ennen koron kertymistä lyhennyksille.
Minä taasen maksan kaiken luottokortilla, ihan siitä syystä että siitä saa maksutapaetua, eli riihikuivaa rahaa tilille. Miksi siis en maksaisi luottokortilta ja maksaisi korttia sitten kerralla nollille? Näin ei tule korkotuloja mutta saan tuon pienen maksutapaedun tililleni "ylimääräisenä alennuksena".
Miksei, jos näet asian kannattavana ja se sinua hyödyttää :). Itse en näe järkevänä, koska harvoin hankin suuria asioita ja maksan mieluiten "päivittäistavaraostokset" käteiskortilla.
Sen verran, minkä keskituloinen tienaa vuodessa. Pikkasen liikaa on mennyt nyt reissuihin, lahjoihin ja koulutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttötilillä on tällä hetkellä reilu 1100€. Sitten on säästöt vielä erikseen joita kerrytän koko ajan. Olen yksineläjä ja nettopalkkani on 1600-1800 euroa kuussa. Syy miksi saan rahaa hyvin säästöön on se, että pidän aika yksinkertaisesta elämästä. Minulle vähemmän on enemmän. En saa nautintoa ostamisesta, paitsi silloin kun löydän alennuksella jonkun oikeasti tarvitsemani asian. En omista autoa sillä julkisen liikenteen käyttäminen tulee halvemmaksi. Ruokakauppaan minulla on tarkka budjetti. Olen ollut kiinnostunut useamman vuoden ajan minimalismista eli asioiden ja elämän yksinkertaistamisesta. Seuraan aiheeseen liittyviä vlogeja Youtubessa.
Jos pystyy elämään ilman autoa, niin se on kyllä verraton apu varallisuuden kerryttämisessä. Kun kerran on tottunut autoilun helppouteen ja nopeuteen, siitä on lähes mahdotonta luopua,vaikka auton kulut ovatkin järkyttävän kalliit.Joko maksat kallista uutta autoa tai sitten joka vuosi kalliita korjauksia (velattomaan) vanhaan autoon.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole. Minulla on palkkapäivänä se muutama satanen ja kuun lopussa ennen palkkapäivää korkeintaan muutama kymppi. Tosin summan meneminen noin vähiin järkyttää perusturvallisuudentunnetta, joten varmaan yritän nyt säästää niin, että tilillä olisi aina vaikka tonni.
ap
Ala vain :), kyllä se siitä <3. Se oma fiilis kyllä parantuu, kun pesämunaa alkaa kertyä pikku hiljaakin.
Ja jos/kun saat tarpeeksi säästöön ja kiinnostaa voit mietitä rahastoja tai osakkeita. Pankista saa tietoa rahastosäästämisestä helposti verkkopankinkin kautta ja varmasti voi varata vaikka asiakasneuvojalle ajan.
180 € mutta tilipäivään on aikaa 16 päivää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ala vain :), kyllä se siitä <3. Se oma fiilis kyllä parantuu, kun pesämunaa alkaa kertyä pikku hiljaakin.
Ja jos/kun saat tarpeeksi säästöön ja kiinnostaa voit mietitä rahastoja tai osakkeita. Pankista saa tietoa rahastosäästämisestä helposti verkkopankinkin kautta ja varmasti voi varata vaikka asiakasneuvojalle ajan.
Oho, rohkaiseva viesti tällä foorumilla! Kiitos! :)
ap
Olen tuhlailevainen, kaikki menee mitä tulee. Meni silloin, kun olin tuplasti nykyistä isommalla kuukausipalkallakin. Tosin sijoitan keräilyyn, olen sillä tavalla päästäni vinksahtanut. Tänäänkin ostin yhden 200 euron harvinaisen keräilysetin, vaikka ei oikeasti olisi ollut varaa.
"Tule raha, mene raha, mutta älä tee kasoja"
Näin opetti mummovainaa muinoin :) En välitä omistamisesta, joskus nuorena on toki omistusasuntoja ollut. Tykkään elämästä ja tuhlailusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oho, rohkaiseva viesti tällä foorumilla! Kiitos! :
Ole hyvä, kiinnostaa olla rohkaiseva asian suhteen :). Itsekin aloittanut pienestä ja en tiennyt mitään säästämisestä ja lähtötilanne rahoissa oli pieni. Lisäksi turhaa arvostella toisia (jokaisella on eri tilanne säästämisissään, tiedot ja se mitä voi laittaa sivuun) ja laittaa negoja kommentteja, se ei auta ainakaan ketään säästämisissään eteenpäin :). Hyvä ruokkii hyvää.
Vaihteleva määrä. Siirrän tarpeen mukaan toiselta tililtä. Nyt jotain tonni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
203 000€
Kiva kuulla. Luulin tekeväni pohjat, kun käyttötililläni näkyy olevan 61 000 euroa. Aion kyllä siirtää ne säästötilille lähiaikoina.
Maltillisella 3% nettokorolla sinulla jää saamatta tuottoa 5e päivässä jos käyttelytili on nollakorkoinen.
Sen verran, etteivät koirat kintuille kusiksi. Hei tonttu-ukot hyppikää!
20k€:n molemmin puolin. Jos on ennen palkkapäivää suunnilleen tuon verran, niin teen ylim. asuntolainan lyhennyksen. Onhan tämä vähän tyhmää hautoa käteistä inflaation syötävänä, mutta on ollut myös hetkiä, kun tilillä on ollut alle tonni, kuukausi vasta alussa ja pieni lapsi perheessä. Pahimmillaan on ollut vajaa 100k€, vuosia; silloin tuli vaihdettua autoa useammin yms turhaa, mutta perussyy oli varautuminen mahd. huoltajuusriitaan, ja halusin että minulla on varaa Suomen parhaimpaan (silloin 240€/h + alv) asianajajaan jos tulee tarve. Ei tullut, onneksi.
On ollut myös järkevämmin rahaa indeksirahastossa, mutta silloin tuli koettua myös hetki, kun "ikuinen kasvu" loppui. Kesti parisen vuotta, että päästiin suunnilleen samaan kuin ennen laskua. Sitten korot alkoivat nousemaan ja se n. 40k€ lähti pikavauhtia asuntolainen lyhennykseen. Miksi? Korot. Niitä ei ikinä tule saamaan takaisin asuntojen arvonnousun kautta, se aika meni. Alkoi ottamaan päähän maksaa lähes puolta tonnia /kk pelkkiä korkoja.
Asuntolainaa on tällä vauhdilla jäljellä ehkä viitisen vuotta, sitten olen reilusti päälle 50-vuotias ja pitäisi olla jo vuosikymmen takana eläkesäästämistä ja sijoittamista. Mutta tuo indeksirahaston arvonnousun katko oli vähän katkera pala, opetti. Ehkä sitten a-lainan jälkeen alkaa taas pitämään järkevästi rahaa tilillä, eli sijoittamaan kaiken vajaan 10k€:n jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttötilillä on 1100 e ja viikko palkkapäivään. Mutta siitä mennee vielä ennen palkkapäivää yksityiselle hedelmöityshoitoklinikalle 600 e.
Lisäksi meillä on puolison kanssa yhteinen kauppatili, jossa on jotain 150 e, sillä varmaan pärjätään ens palkkapäivään.
Jos ei kärsisi lapsettomuudesta niin pystyisi säästämään enemmän.
Miksi haluatte lapsen, jos rahasta on muutenkin tiukkaa?
On hyvä, että edes joku jo maassa oleva toivoo lasta.
Käyttötilillä on tällä hetkellä reilu 1100€. Sitten on säästöt vielä erikseen joita kerrytän koko ajan. Olen yksineläjä ja nettopalkkani on 1600-1800 euroa kuussa. Syy miksi saan rahaa hyvin säästöön on se, että pidän aika yksinkertaisesta elämästä. Minulle vähemmän on enemmän. En saa nautintoa ostamisesta, paitsi silloin kun löydän alennuksella jonkun oikeasti tarvitsemani asian. En omista autoa sillä julkisen liikenteen käyttäminen tulee halvemmaksi. Ruokakauppaan minulla on tarkka budjetti. Olen ollut kiinnostunut useamman vuoden ajan minimalismista eli asioiden ja elämän yksinkertaistamisesta. Seuraan aiheeseen liittyviä vlogeja Youtubessa.