Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä on käyttötilillä rahaa?

Vierailija
08.11.2024 |

Luin juuri sosiaalisesta mediasta, kun joku kuvaili olleensa opiskeluaikana köyhä, ja hänellä oli ollut tilillä juuri ennen opintotukipäivää "vain muutama satanen". Vaikka olen itse keski-ikäinen ja -luokkainen ja työssäkäyvä, minulla on vain palkkapäivänä käyttötilillä muutama satanen. Juuri ennen palkkapäivää ehkä muutama kymppi jäljellä.

Paljonko teillä on yleensä rahaa käyttötilillä? Pidättekö juuri ja juuri kuukauden tarpeisiin, vai isompaa pottia?

Kommentit (158)

Vierailija
41/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötili 5600e. Säästötili 3000e hätävara. Muut rahat sijoitettu osakkeisiin.

Vierailija
42/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tonneja, itse säästetty työssäkäymällä ja sijoitettu..ennen kuin joku alkaa arvostelemaan. Juuri siksi kunnon puskuri, ettet tiedä aina mitä huomenna käy ja että voin ostaa oman kodin jossain kohtaa. Lapsuudenkotona ei säästetty, olen opettanut vanhempani laittamaan sukanvarteen ja itse ottamaan säästämisistä selvää. Vinkit?

1. Karsi tarpeettomat kulut ja opettele itsekuri: ajattele pidempää tähtäintä (matkaa tai tulevaa menoa,johon sinulla on varaa)

2. Heti kun olet maksanut laskut ja pakolliset menot, laita säästöön joka kuu

3. Mieti ostoksilla, mitä tarvitset ja tee itse ruuat

4.Palkitse itsesi välillä, täällä eletään kerran

Ihan hyviä vinkkejä ja ihan perus taloushallintoa, jos saa tosiaan tuloista säästöön. Miksi kukaan alapeukuttaa hyviä neuvoja? Pitäisikö tili laittaa sileäksi ja valittaa täällä mihin rahat meni?! Voi apua palstan tasoa, jos säästäminen nähdään negatiivisena. Taloustaidot olisi hyvä opettaa jo peruskoulussa, jos perheissä sitä ei lapsille opeteta. Sieltä se lähtee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt joku 300e, palkkapäivä viikon päästä. Käyttötili menee aina 0e ennen palkkapäivää, kun laitan tilin saldon asuntolainan ylimääräiseen lyhennykseen. Yks tonttu äkillisiin menoihin kyllä löytyy, mutta eri tilillä. Sitten vielä erillinen säästötili.

Vierailija
44/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloustilillä (josta maksetaan miehen ja minun yhteiset menot) on kuun lopussa noin 200-300 e. Omalla henkilökohtaisella käyttötilillä on kuun lopussa noin 50-100 e.

Olen siis hyvätuloinen. Siirrän käyttötilille vain oikeasti käyttöön tulevat rahat ja loput menevät säästöön.

Jos käytössä on vain yksi tili (= käyttötili) ja kuukaudesta toiseen on vain satasia ylimääräistä, niin onhan se nyt vähän. Jos on työkykyinen ihminen, niin siihen ei auta lääkkeeksi kuin käydä töissä tai hankkia parempipalkkainen työ tai opiskella hyvä ammatti ja/tai karsia menoja.

Näinhän se on. Nykyään vaan työn hankkiminen on ehkä helpommin sanottu kuin tehty, tällä hetkellä tosi päteviäkin ihmisiä laitetaan pihalle yt-neuvotteluiden seurauksena. Me joilla on yhä töitä ja palkkapäiviä, olemme onnekkaita.

ap

Vierailija
45/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te kenellä on kymmeniä tuhansia käyttötilillä olette saaneet säästettyä niin paljon? Eikö suuri summa tilillä houkuttele tuhlaamaan?

Ei houkuttele, pitää olla säästössä pahanpäivän varalle ja yllättävien hankintojen takia.

Rahaa on kyllä tuhlatakin, ei kaikki mene säästöön.

Vierailija
46/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin puolet palkasta (joskus enemän) siirrän pois käyttötililtä kun on palkkapäivää ja loput jää kuukauden tarpeisiin ja usein sinne jää n 300-500€ kunnes seuraava palkka tulee. Elän suht vaatimattomasti vaikka omaisuutta onkin niin säästössä on ihan kiva summa pitäisi keksiä sille käyttöä.

Vierailija
47/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

280 e jää vielä marraskuunsi ruokaan rahaa. 200 eurolla ostin maksullista seksiseuraa kahdelta eri naiselta ja vuokran ja laskut maksoin.

Vierailija
48/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama hassu sentti on jäljellä käyttötilillä ennen kuin kuun lopussa tulee lapsilisät ja eläkkeensaajan lapsikorotus. Luottokortit ovat vielä lähes täysin koskematta tämän kuun osalta, kaikki tämän kuun laskut on maksettu. Ruokaa kaapit ja pakastin täynnä, jääkaappi täynnä juuri ostettua hävikkiheviä tulevaksi viikoksi. Mitään akuuttia ei ole juuri nyt pakko ostaa.

Säästötilillä vajaa tonni odottamassa ensi kuun käyttöä. Sijoituksissa (osakkeet, rahastot, kryptot ja yksi enkelisijoitus) reilusti yli 60000 euroa. Eli eipä se käyttötilin saldo kerro ihmisen rahatilanteesta juuri mitään. 

Vierailija
49/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te kenellä on kymmeniä tuhansia käyttötilillä olette saaneet säästettyä niin paljon? Eikö suuri summa tilillä houkuttele tuhlaamaan?

Itseäni tämä houkuttelee vain kasvattaa säästöjäni entisestään. 

Vierailija
50/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jotenkin niin epävarma taloustilanne ja huonoja uutisia tulee oikealta ja vasemmalta, että olen miettinyt ihan käteisen rahan keräämistä tilille, kun ainakin toistaiseksi palkka juoksee.Kerääminen vaan on tuskaisen hidasta, kun aina tulee joku muutaman satasen extrakulu ja syö kuukauden säästöt :(

ap

Vierailija
51/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin aplikaatiolta, pääasiallisesti käyttämäni käyttötilin saldo on alimmillaan käynyt tänä vuonna hieman alle 800 eurossa.

Tarvittaessa nopeasti käyttöön saatavia varoja -siis muuta kuin sijoitusvarallisuutta- on tällä hetkellä yhteensä hieman yli 40t, kolmessa eri pankissa ja neljällä eri tilillä. Suurin osa tosin säästötililllä, jolla ei ole nostorajoituksia mutta jolle maksetaan 3% korkoa. Nollakoron käyttötilillä on järjettömyyttä makuuttaa parin kuukauden käyttövaroja enempää rahaa.

Mutta joo, ihmiset, joilla on (ainakin) muutaman tonnin puskuri ovat tässä maassa yhtä tyypillisiä kuin he, jotka elävät kädestä suuhun.

Vierailija
52/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edullinen vuokra, ei autoa, ja mietin todella mitä ostan (syön silti aika terveellisesti ja välillä herkuttelen) ja silti ollut opintolainakin lyhennettävänä, välillä olen ollut työnhakijana määräaikaisten työsuhteiden välissä. Ensimmäisen ison summan säästämiseen meni vuosi ja olen jatkanut samaa elämäntapaa. Ja vielä se, että palkkani on ollut aika pieni. Kannattaa aloittaa ensin pienestäkin summasta, aloitin ihan oikeasti ensiksi kympeillä rahasto-säästämisen :). Pankeilta saa neuvoa esimerkiksi oikean rahaston valinnassa. Rahastosäästäminen vaatii kyllä kärsivällisyyttä ja paineensietoa sen suhteen, että osuuksien arvo saattaa heilahdella. Kannattaa miettiä sitä tuntimäärää, jota töissä joutuu olemaan ja sen kuinka arvokasta oma aika on: ja tarvitseeko ihan kaikkia heräteostoksia, jokaista suoratoistopalveluita jne.

Vierailija
53/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen päivä tuli tili, 600e meni asumiseen ja laskuihin, satanen talteen lapsen synttäreitä varten, 289,94e jäi ruokaan ja hygieniaan ja särkylääkkeisiin, rahaa tilillä 40e joka riitettävä lapsilisäpäivään, josta jää käteen ehkä 80e ja sillä taas vikaan päivään odotettava. 

1 lapsen yh.

Vierailija
54/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes muista, ehkä joku 4000e? Onneks on 2 muutakin tiliä.

Vierailija
55/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka on vähän keskivertoa parempi, kyllä siitä vaan säästöön jää joka kuukausi, vaikkei erityisesti "säästäisi". Ei ne suuret tulot, vaan pienet kulut..

Raha ei polttele tililllä, käyttötilillä on yleensä vähintään pari tonnia ennen palkkapäivää. Aina sen verran, ettei tarvitse ennen kaupassa käyntiä miettiä, että riittääkö rahat vai ei. Säästötileillä joitain kymmeniä tuhansia.

Vierailija
56/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tonneja, itse säästetty työssäkäymällä ja sijoitettu..ennen kuin joku alkaa arvostelemaan. Juuri siksi kunnon puskuri, ettet tiedä aina mitä huomenna käy ja että voin ostaa oman kodin jossain kohtaa. Lapsuudenkotona ei säästetty, olen opettanut vanhempani laittamaan sukanvarteen ja itse ottamaan säästämisistä selvää. Vinkit?

1. Karsi tarpeettomat kulut ja opettele itsekuri: ajattele pidempää tähtäintä (matkaa tai tulevaa menoa,johon sinulla on varaa)

2. Heti kun olet maksanut laskut ja pakolliset menot, laita säästöön joka kuu

3. Mieti ostoksilla, mitä tarvitset ja tee itse ruuat

4.Palkitse itsesi välillä, täällä eletään kerran

Väärin.

Järjestys on

1) maksa ensin ITSELLESI (eli sijoita)

2) maksa sintten toisille (kaikki laskut pois)

3) lopuilla voit tehdä mitä lystää.

Ja minulla prosentit ovat tyypillisesti 50-60% ekaan, 30% tokaan ja loppu 10-20% kolmanteen.

Vierailija
57/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on jotenkin niin epävarma taloustilanne ja huonoja uutisia tulee oikealta ja vasemmalta, että olen miettinyt ihan käteisen rahan keräämistä tilille, kun ainakin toistaiseksi palkka juoksee.Kerääminen vaan on tuskaisen hidasta, kun aina tulee joku muutaman satasen extrakulu ja syö kuukauden säästöt :(

ap

Niin on ja monia työsuhteita päättynyt yt-neuvotteluiden vuoksi., kaiken kallistumisen vuoksi jne. Säästä edes vähän. Sen verran kun voit ja älä soimaa itseästi jos joku kuu ei irtoa säästöön.

Käteisvara on hyvä olla, jos joskus esim.kortti katoaa lenkillä tai pankeista ei saisi käteistä. Moni aloittaa ihan pienestä summasta, joista voi tulla ajan kanssa isokin joki. Aloitin myös joskus 8 vuotta sitten tilanteesta, jossa tilillä oli se max. 100 euroa ja alle/kk nähtävillä. Ja voi pojat, on vaatinut itsekuria ja pitkää pinnaa.

Vierailija
58/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden olen ollut eläkkeellä ja tilillä on 65000.

Vierailija
59/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 5000e

Opiskelevalla tyttärellänikin on n. 10 000e käyttötilillä. 

Vierailija
60/158 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on vähän keskivertoa parempi, kyllä siitä vaan säästöön jää joka kuukausi, vaikkei erityisesti "säästäisi". Ei ne suuret tulot, vaan pienet kulut..

Raha ei polttele tililllä, käyttötilillä on yleensä vähintään pari tonnia ennen palkkapäivää. Aina sen verran, ettei tarvitse ennen kaupassa käyntiä miettiä, että riittääkö rahat vai ei. Säästötileillä joitain kymmeniä tuhansia.

Väittäisin kyllä, että suuret tulot on suuremmassa osassa kuin pienet kulut. Kuluja pystyy pienentämään vain tiettyyn pisteeseen asti, mutta tuloja voi kasvattaa periaatteessa miten paljon vaan jos on resursseja. Itse en ole tähän mennessä oikein osannut kasvattaa tuloja, vaan olen tyytynyt melko vakaaseen ja varmaan työpaikkaan ja keskituloiseen palkkaan. Viime vuosien inflaation huomaa tilillä ja kaupoissa kyllä, ylimääräistä ei juuri jää.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme