Yläkerran jäätävät kolistelut ja kantapääkävely
Toki asunnoista ja yläkerrasta saa mun puolesta kuulua kaappien luukutusta ja tavaroiden käyttämisestä ääntä, mutta tuo norsumainen tamppaaminen lattiaan liki aina kun yläkerran naapuri kävelee, ottaa kyllä hermoon pidemmän päälle.
Kyseessä ei siis ole mikään pieni ääni. Oli pakko pistää naapurille luukusta viestiä, että sopisiko klo 22:00 - 8:00 aikana hissukseen kävely, koska herääminen tuohon jytään ei ollut enää kovin mukavaa. 99% todennäköisyydellä työtön, joten tamppaamiseen ei ole säännöllistä aikaa. Itselläni yöunet alkoi menemään huonoksi tuon metelin takia, joten siksi oli pakko ottaa asia esille. Korvatulppia käytän, mutta revin ne aina pois korvista ko nukahdan, joten eipä niistä apua siinä vaiheessa kun herää tamppaamiseen.
Mikä määritellään "normaaliksi" elämisen ääneksi etenkin jos puhutaan äänekkäästä lattiaan tamppaamisesta eli ns. kantapääkävelijästä? Kysyin asiaa isännöitsijältä ja sanoivat, että kuuluu elämisen ääneksi eivätkä voi tehdä asialle mitään. Kävi mielessä hakea joku mittari tai nauhoittaa ääntä minkä perusteella voisivat tehdä tällekin määrityksen.
Varmasti tekemistä tämän asunnon/rakennuksen erityksillä ja rakenteilla, mutta äänien kantautumisesta päätellen yläkerrassa on suorastaan pakko paiskoo tavaroita ja hakkaa kantapäitä lattiaan.
Minulla on tämä asunto omistuksessa, ja huoli nousee nyt enemmänkin tulevaisuuden suhteen kun tulen tämän laittamaan vuokralle, että pysyykö vuokralaiset asunnossa yläkerran naapurin vuoksi. Aion kyllä ottaa asian heti ensitapaamisessa, että jos yläkerran naapurin metelöinnit häiritsee, tästä voi käydä mainitsemassa.
Kommentit (192)
Taidankin töpsötellä tänään useammin edes takas
Minulla myös metelöivä yläkerran naapuri. Alkaa olemaan hermot niin loppu, että etsin jo uutta asuntoa. Ei voi kun toivoa, että löytyisi hiljainen kämppä.
Muutin 18-vuotiaana ensimmäistä kertaa kerrostaloon ja olin asunut aina omakotitalossa. Alakerran naapuri laittoi ystävällisen lapun huomauttaakseen kantapääkävelystäni, joten muutin tapani. Eiköhän nämä asiat ratkea rakentavasti kommunikoimalla.
Täällä valittaminen ei auta. Asia vaatii sultakin aikaa ja vaivaa,sun täytyy olla skarppina ja aina nauhoittaa sitä ääntä joka yöllä kantautuu asuntoosi. Niiden äänitteiden kanssa voit todistaa kamalat kantapää kolistelut yöllä.
Meidän naapuri aloitti jäätävän kovan musiikin soittamisen arkisin klo 22 jälkeen joka kesti nelisen tuntiakin. Ja sen verran häiritsi kaikkia, että siellä muut naapurit meni jo hakkaamaan sen ovea. Jonkun aikaa itkien sinnittelin, kun herätys töihin oli aina viiden maissa aamulla. Mut onneks saatiin asunto myytyä. Voi ostaja raukkaa. Nyt asutaan omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista, että ihminen kävelyllä voisi saada aikaan niin kovaa ääntä, että häiritsee nukkumista. Ei vaikka olisi minkälainen norsu.
Jos näin on, sitten asut niin p*skassa luukussa, että kannattaisi myydä pois.
Itseäni häiritsee alakerran naapurin pikkulapsen kirkuminen, joka alkaa joskus jo viideltä aamulla. Siitä on ihan turha valittaa, koska lapsi. Toisaalta ääni ei ole niin kova, että siihen heräisin. Olen tuohon aikaan jo muutenkin hereillä. Rääkymisen kuuntelu ärsyttää mutta tuskin kerrostaloasumisessa olisi koskaan tilannetta, että kukaan ei mitenkään ärsytä. Onneksi eivät sentään tupakoi.
Se on todellakin mahdollista. Sen tajuaa vasta sitten, kun se osuu omalle kohdalle. En olisi minäkään uskonut, mutta nyt yläkerrassa hirveä jytistelijä. Ilmeisesti sillä on jotain nukkumisvaikeuksia, kun pitää yöllä rampata ympäriinsä moneen kertaan. Lisäksi kolistelee samalla, en yhtään tiedä mitä hittoa se kolistelee. Just kun saat nukahdettua, niin sitten saa taas havahtua hereille.
Inhottavaa, että asiaa vähätellään. Koska ilman kunnon unia elämä on ankeaa. Voisi vähän ajatella muitakin. Ei se nyt niin vaikeaa ole kävellä vähän kevyemmällä tyylillä.
Itsellä sama ongelma vuokra-asunnossa. Yläkerran josain kämpässä lapset juoksee ja sen ymmärrän kun tekee sen päiväsaikaan, mutta sitten yksi neropatti pomppii tasajalkaa, todellakin tömistelee kävelynsä kanssa sekä vielä työntää/raahaa kalusteitansa ja nämä tapahtuvat 06.00 - 24.00 aikoihin, eli todella myöhään ja melkein koko päivän. Aijjuuh, välillä tuntuu kuin tiputtelisi biljardipalloa lattiaan.
En ole vielä paikallistanut mistä kämpästä tulee, sitten kun sen saan selville niin jäkismaila ja kiekko hänen oven taakse.
Vierailija kirjoitti:
Muutin 18-vuotiaana ensimmäistä kertaa kerrostaloon ja olin asunut aina omakotitalossa. Alakerran naapuri laittoi ystävällisen lapun huomauttaakseen kantapääkävelystäni, joten muutin tapani. Eiköhän nämä asiat ratkea rakentavasti kommunikoimalla.
Juu no asiasta sovittu jo öisin, mut paikoitellen päivisin on semmost meininkiä, että en tiedä onko mun kestettävä vai voiko asiasta mennä sanomaan. Kun siis naapurilta nyt myös kantautuu muutkin elämisen äänet - kaapit paiskotaan, astiat kilisee, ym.. Niin ei se ole pelkästään se kantapääkävely mitä sieltä kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Taidankin töpsötellä tänään useammin edes takas
Miksi haluat olla varta vasten mulkku ihminen? Mitä iloa se sinulle tuo?
Ja siis alkuperäisen viestin kirjoittajana - tulevaisuuden asunto on omakotitalo, jolloin on täysin oma rauha. Tilanne kun ei nyt jousta siihen, ja vaikka voisin nopeasti muuttaa tästä vaikka vuokralle paikkaan X, ja saisin tämän vuokralle - ei se poistaisi ongelmaa vuokralaisen kohdalla. Tosin jos asuntoon astuisi tyyppi jolla ei ole mitään väliä mitä naapureista kantautuu - olisi lottovoitto
Oikeesti joissain taloissa on todella huonot äänieristeet. Täälläkin ilta-aikaan kun on hiljaista niin kuuluu helposti kaikki pienetkin äänet. Ei se, että jos kaikki äänet kuuluu selkeästi niin tarkoita sitä, että metelöi siellä tai ainakaan tahallaan.
Kerrostalossa nyt aina on elämää ja se täytyy nyt vaan hyväksyä. Ymmärtäisin, että jos siellä olisi useita kertoja viikossa vaikka bileitä, tai tosiaan oikeasti joku riitelisi siellä yötä päivää ja paiskoisi tavaroita niin tottakai siitä saa sanoa. Mutta siitä en olisi niin varma, että kuinka moni alkaisi hiipimään asunnossaan naapurin takia. Täytyykö munkin kysyä jatkossa alakerran naapurilta joka asiaan lupaa, että ei vaan häiritse? 😁
Enemmän mua häiritsee se, että elät sä kuin hiljaa ja rauhassa itsekseen, niin silti löytyy aina jotain mistä naapurin pitää "vähän" päästä sanomaan.
Ymmärrän aloittajaa, minulla yläkerrassa vastaava tapaus! Stressaa yllättävän paljon :(
Haaveilen muutosta.
Ja siitäkös riemu repeäisi jos alkaisit itsekin kävellessäsi koputtelemaan kepillä kattoon. Sitten alkaa tätä "elämän ääni"-tamppaajaakin yhtäkkiä häiritsemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä nyt vain on ääniyliherkkiä. Hanki korvatulpat tai kuulosuojamiet. Tai muuta omakotitaloon.
Just mainitsin alkuperäisessä, että tulpat on nukkumiseen mitkä revin aina pois, joten ei niistä ole loppupeleissä apua.
Varmasti löytyy ääniyliherkkyyttä, mutta myös ns. kantapääastujat voisivat miettiä etenkin siinä vaiheessa jos heille mainitaan asiasta asiallisesti, että talossa asuu muitakin.
Tai sitten kantapääastujat voisivat muuttaa omakotitaloon, jolloin kerrostalot ovat keskimääräisesti paljon mukavempia paikkoja asua.
Ihminen on kanta-astuja, eikä sorkkaeläin.
Totta, ihminen on kanta-astuja, mutta ihminen on myös kykenevä oppimaan kävelemään pehmeämmin eikä kantapäitään paukutellen ja tömistellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kostoksi ala itse tkemään "elämän ääniä" mielimusa kovalle, kaappien ovien kolistelua. Ehkä se naapuri ei tajua että kuuluu hyvin ja sun pitää demostroida.
Ongelmana tämmönen "kosto" ei vaan toimi :D Koska mua itteeni pännii ihan älyttömästi jos paiskon ovia. Toki musiikit voisin luukuttaa täysille
Mieluummin hommaisit kunnon panon ja voihkisit äänekkäästi. Varmasti pysähtyy koko talo kuuntelemaan
Pidin itseäni ihmisenä, jota ei haittaa mikään metelöinti.
(Kunhan ei ole ryyppyremmin huutoa, tai nuorison biletystä kellon ympäri.)
Vaikka rakastan koiria yli kaiken, niin kyllä vaan alkoi ottaa totaalisesti naapurin koiran räksytys pihalla yöllä kahteentoista asti.
Huomautin asiasta, mutta ei auttanut. Onneksi naapurit muuttivat pois.
Miks ihmeessä joku ravaa keskellä yötä kämpässä? Itse käyn vaan vessassa korkeintaan. Onko hän jossain yötyössä, ja tulee silloin vasta kotiin?
Aika vaikea on kyllä kävelyään pidemmän päälle muuttaa.
"Voisi vähän ajatella muitakin. Ei se nyt niin vaikeaa ole kävellä vähän kevyemmällä tyylillä."
Ilmeisesti asia on niin että hiljaa käveleminen on näille norsuille yhtä vaikeaa kuin äänekäs tamppaaminen hiljaa käveleville.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti joissain taloissa on todella huonot äänieristeet. Täälläkin ilta-aikaan kun on hiljaista niin kuuluu helposti kaikki pienetkin äänet. Ei se, että jos kaikki äänet kuuluu selkeästi niin tarkoita sitä, että metelöi siellä tai ainakaan tahallaan.
Kerrostalossa nyt aina on elämää ja se täytyy nyt vaan hyväksyä. Ymmärtäisin, että jos siellä olisi useita kertoja viikossa vaikka bileitä, tai tosiaan oikeasti joku riitelisi siellä yötä päivää ja paiskoisi tavaroita niin tottakai siitä saa sanoa. Mutta siitä en olisi niin varma, että kuinka moni alkaisi hiipimään asunnossaan naapurin takia. Täytyykö munkin kysyä jatkossa alakerran naapurilta joka asiaan lupaa, että ei vaan häiritse? 😁
Enemmän mua häiritsee se, että elät sä kuin hiljaa ja rauhassa itsekseen, niin silti löytyy aina jotain mistä naapurin pitää "vähän" päästä sanomaan.
Tässä on juuri se hassu juttu, että jos on vaikka bileitä, niin siitä voi kyllä valittaa. Mutta jos ihminen yksinään jytistelee ja kolistelee ilman musiikkia, niin sitä pitäisi vaan kestää. Vaikka siihen heräisi jatkuvasti yhtä lailla kuin bileiden ääniin heräisi.
Sulla selvästi ei ole kokemusta asiasta, koska vähättelet sitä. Itse olen asunut n 15 vuotta samassa kämpässä. Naapureita on vaihtunut ja myös yläkerrassa. Tämä on ehkä neljäs yläkerran asukas aikanani. Ja ainut, jonka askeleet ja kolistelu herättää öisin. Silloin ei ole kysymys huonoista eristeistä tai siitä, että minä valittaisin turhaan. Miksi on vaikeaa tajuta, että jotkut ihmiset oikeasti aiheuttavat kohtuuttoman paljon ääntä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä nyt vain on ääniyliherkkiä. Hanki korvatulpat tai kuulosuojamiet. Tai muuta omakotitaloon.
Just mainitsin alkuperäisessä, että tulpat on nukkumiseen mitkä revin aina pois, joten ei niistä ole loppupeleissä apua.
Varmasti löytyy ääniyliherkkyyttä, mutta myös ns. kantapääastujat voisivat miettiä etenkin siinä vaiheessa jos heille mainitaan asiasta asiallisesti, että talossa asuu muitakin.
Tai sitten kantapääastujat voisivat muuttaa omakotitaloon, jolloin kerrostalot ovat keskimääräisesti paljon mukavempia paikkoja asua.
Alapeukuttajat, tarkistakaa kävelitekniikkanne. Tässä linkki juttuun, missä asiantuntija neuvoo miten pitäisi kävellä
https://kotiliesi.fi/terveys/liikunta-ja-painonhallinta/oikea-kavelytek…