Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maailman älykkäiden ihminen uskoo jumalan olemassaoloon

Vierailija
08.11.2024 |

Ja kehoittaa ihmisiä etsimään yhteyttä jumalaan.

Kommentit (599)

Vierailija
181/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos on yhtään järkeä päässä ja tietää mitä siinä kirjassa lukee niin voi hyvin sanoa osan jutuista täysin keksityiksi. Ja itseasiassa nekin on omittu toisten kulttuurien tarinoista."

Raamatuntutkimus on oma tieteenalansa, joka tutkii Raamattua mm. historiallisena teoksena (jota se on!). Ja omiminen toisten kulttuurien tarinoita; miksi tämä olisi paha asia? Se on yleisinhimillinen piirre, jota tapahtuu kaikissa kulttuureissa jotka ovat tekemisissä toistensa kanssa. Ideat, ideologiat, myytit ja sankaritarut siirtyvät eteenpäin ja muuttavat muotoaan. Tässä ei ole mitään itsessään väärää ja Raamatun ottaminen tikunnokkaan asian suhteen on aika kapeakatseista.

Jep, raamattu on historiallinen teos, mutta se ei ole historian kirja millään tavalla.

Vierailija
182/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kovin älykkäältä näytä, millä mittarilla tuokin on mitattu. Ihminen joka nostaa itsensä muiden yläpuolelle, on typeryyden ruumiillistuma. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään tuosta satuolennosta ei ole saatu ensimmäistäkään todistetta.

Hihhuleita se ei tietenkään haittaa...

Sinä kieltäisit ajan olemassaolon vaikka sinulle näytettäisiin viisareita ja käki kukkuisi vasten naamaa.

En tietenkään, sehän on mitattavissa. Keksi parempia vertauksia.

Aikaa ei ole olemassa, se on vain illuusio ja meidän naivi käsitys ajan virtaamisesta ei vastaa fysikaalista todellisuutta. Kyseessä on siis ihan ihmisen itse keksimä asia.

Kyllä, me ihmiset keksimme asioita. Meidän on ollut pakkokin keksiä asioita mutta mistä se kaikki viisaus tulee meille? Aika on meille todellista ja olemme kehittäneet kellotkin avuksemme elämään. Tämä on täysin totta. 

Vierailija
184/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Jumala olisi tarvinnut ihmisten apua Raamatun kirjoittamiseen, vaikka kaiken muun hän loi tyhjästä itse?

Taivaan, maan ja ihmisen luonnin jälkeenkö hän yhtäkkiä huomasi ettei osaa kirjoittaa?

Miksi hänen olisi pitänyt kirjoittaa juutalaisille heidän historiansa sen sijaan että juutalaiset kirjasivat sen itse?

No se Jumalan sana😬

Totta, on täysin käsittämätöntä etteivät uskikset ymmärrä tätä. Ihmisten kirjoittama Jumalan sana tuskin on mitään Jumalan sanaa.

Jumala ei pysty kirjoittamaan itse joten hän käyttää meitä ihmisiä apuna, niitä jotka pystyvät kirjoittamaan totuudellisesti.

Kaikkivaltias ei pysty kirjoittamaan, mutta kaikkeen muuhun pystyy😯🤭😁😁

Miten voi edes kirjoittaa totuudellisesti asioista joita ei edes ymmärrä?

Vierailija
185/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kovin älykkäältä näytä, millä mittarilla tuokin on mitattu. Ihminen joka nostaa itsensä muiden yläpuolelle, on typeryyden ruumiillistuma. 

En ole vielä katsonut videota joten en osaa ottaa kantaa tämän ihmisen peroonallisuuteen, siltikin sanon sen että olen havainnut ettei saisi tietää tai ymmärtää yhtikäs mitään, se on aina mielestänne ylimielistä ja narsistista nykyisin. 

En nyt sitten tiedä mikä oli ketjun aloituksen agenda, arvostella tätä henkilöä videolla vai keskittyä itse asioihin.

Vierailija
186/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opekaveri teki tällaisen jutun ussatunnilla, tosin siitä on aikaa. Nyt ehkä sais vankilaa jos ottais näin kantaa ;)

Rypisti paperin palloksi ja laittoi keskelle pöytää. Oppilas kysy et mistä toi tuli, ope vastas et se ilmaantui siihen itsestään.

Mihin tällä otettiin kantaa ja miksi oppilas olisi kysynyt tuollaista kun kerran näki että ope rypisti pallon ja laittoi sen keskelle pöytää?

Ei ope sitä lasten nähden rypistänyt. 

Pointti: kukaan järkevä ihminen ei ajattele, että jotain voisi syntyä tyhjästä, itsestään.

Aivan, siksi rationaaliset ihmiset tunnustavat, että eivät tiedä. Sitten on luulevaiset, jotka väittävät, että tyhjästä syntyi maailma taikasanoilla eivätkä halua asiaa pohtia pitemmälle.

Vierailija
187/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Jumala olisi tarvinnut ihmisten apua Raamatun kirjoittamiseen, vaikka kaiken muun hän loi tyhjästä itse?

Taivaan, maan ja ihmisen luonnin jälkeenkö hän yhtäkkiä huomasi ettei osaa kirjoittaa?

Miksi hänen olisi pitänyt kirjoittaa juutalaisille heidän historiansa sen sijaan että juutalaiset kirjasivat sen itse?

No se Jumalan sana😬

Totta, on täysin käsittämätöntä etteivät uskikset ymmärrä tätä. Ihmisten kirjoittama Jumalan sana tuskin on mitään Jumalan sanaa.

Jumala ei pysty kirjoittamaan itse joten hän käyttää meitä ihmisiä apuna, niitä jotka pystyvät kirjoittamaan totuudellisesti

Et nyt aivan halunnut ymmärtää ja sillehän ei nyt voi mitään kukaan ihminen.

Vierailija
188/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, kun tästä jumalasta ja olemassa olosta kovasti kiistellään, onko joku tervejärkinen edes nähnyt jumalaa ihan konkreettisesti??? Tuskin 

Vierailija
189/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Joo, varmaan historioitsijat ja arkeologit on ihan tietämättömiä näistä asioista. Eihän se oo niiden alaa 🙄. "

No kun uskot yhtä wikipedia sivua niin mene lukemaan myös Kadeshin sivut. Sieltä se selviää ettei sijainnista ole yksimielisyyttä.

En minä nyt hyvänen aika yhden Wikipedian sivun perusteella mitään usko. Yhäkin, tämä on historiantutkimuksen konsensus. 

Konsensus on ettei Kadeshissa ollut juutalaisia vaikka ei ole konsensusta missä Kadesh sijaitsi. Check.

Vierailija
190/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelun aiheet: jumala, huumeet ja alienit.

Olisinpa minäkin noin älykäs.

Mitä yrität sanoa?

Mitäs luulisit, neropatti.

Kun keskittyy asioihin niin oppii ymmärtämään niitä. Meillä kaikilla on omat vahvuutemme ja niihin kannattaa keskittyä. Kun katselee ja kuuntelee avoimesti niin voi oppia aina vähän lisääkin. Se ei ainakaan vahingoita itseä.

Vierailija
191/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opekaveri teki tällaisen jutun ussatunnilla, tosin siitä on aikaa. Nyt ehkä sais vankilaa jos ottais näin kantaa ;)

Rypisti paperin palloksi ja laittoi keskelle pöytää. Oppilas kysy et mistä toi tuli, ope vastas et se ilmaantui siihen itsestään.

Mihin tällä otettiin kantaa ja miksi oppilas olisi kysynyt tuollaista kun kerran näki että ope rypisti pallon ja laittoi sen keskelle pöytää?

Ei ope sitä lasten nähden rypistänyt. 

Pointti: kukaan järkevä ihminen ei ajattele, että jotain voisi syntyä tyhjästä, itsestään.

Ja se ettei mitään voi syntyä tyhjästä tarkoittaa maailmankaikkeuden synnyn osalta...

...että emme tiedä. Asiasta on esitetty hypoteeseja, mutta tosiaankaan emme tiedä. Sitten on olemassa vanhoja väitteitä, että jokin yliluonnollinen on maagisilla sanoillaan luonut maailman, mutta eihän niihin kukaan järkevä usko.

Vierailija
192/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se Jumalan sana😬

Jumala ei pysty kirjoittamaan itse joten hän käyttää meitä ihmisiä apuna, niitä jotka pystyvät kirjoittamaan totuudellisesti.

Olipa höpsö yritys selittää koska Raamattukin mainitsee jumalan itse kirjoittaneen OSAN sen sisällöstä. Nimittäin ne kymmenen käskyä. Mooses mokoma suutuspäissään rikkoi taulut ja joutui sitten itse tekemään uudet.

Vierailija
193/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, kun tästä jumalasta ja olemassa olosta kovasti kiistellään, onko joku tervejärkinen edes nähnyt jumalaa ihan konkreettisesti??? Tuskin 

Tervejärkiset eivät voi nähdä Jumalaa mutta muut voivat? Onkohan jo hieman lapsellista tämä kirjoittelunne palstalla.

Jumalaa ei tarvitse nähdä tai kuulla, riittää kun hänet tuntee sydämessään ja ymmärtää mitä on rakkaus kokonaisuudessaan.

Vierailija
194/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se Jumalan sana😬

Jumala ei pysty kirjoittamaan itse joten hän käyttää meitä ihmisiä apuna, niitä jotka pystyvät kirjoittamaan totuudellisesti

Ei Jumala itse kirjoittanut vaan hän on sanellut ne asiat aina juuri ajankohtaisella tavalla. Jos rikkoo jotakin, vastuu teosta on myös itsellä.

Vierailija
195/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumala on ikuinen ja täydellinen. Hän hallitsee aikaa ja on sen ulkopuolella.

Maailmankaikkeus toimii tiettyjen luonnonlakien mukaisesti ilman että siihen tarvitaan mitään jumalia.

Vierailija
196/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Joo, varmaan historioitsijat ja arkeologit on ihan tietämättömiä näistä asioista. Eihän se oo niiden alaa 🙄. "

No kun uskot yhtä wikipedia sivua niin mene lukemaan myös Kadeshin sivut. Sieltä se selviää ettei sijainnista ole yksimielisyyttä.

En minä nyt hyvänen aika yhden Wikipedian sivun perusteella mitään usko. Yhäkin, tämä on historiantutkimuksen konsensus. 

Konsensus on ettei Kadeshissa ollut juutalaisia vaikka ei ole konsensusta missä Kadesh sijaitsi. Check.

Kannattanee kohdistaa niille arkeologeille ja historioitsijoille mahdolliset asiaan liittyvät kysymykset. 

Vierailija
197/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi "nähdä" sellaista joka Langin teorian mukaan on sekä osa tätä todellisuutta että vielä suurempi osa sen ulkopuolella? Ilmeisesti hän näyttää ihmisille tasan sen verran kuin mitä haluaa, ja jotain loistavaa Gandalf-hahmoa odottavat joutuvat pettymään.

Vierailija
198/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ihmiset kirjoitamme tarinoita elämästä. Ne ovat mielenkiintoinen tapa opettaa asioita ja lisätä sitäkin kautta sitä ymmärrystä. 

Vierailija
199/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala on ikuinen ja täydellinen. Hän hallitsee aikaa ja on sen ulkopuolella.

Maailmankaikkeus toimii tiettyjen luonnonlakien mukaisesti ilman että siihen tarvitaan mitään jumalia.

Kyllä mutta sinun tulisi nyt hyväksyä se että jotkut haluavat puhua siitä maailmankaikkeudesta myös Jumalana tavallaan.

Vierailija
200/599 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä katsonut videota joten en osaa ottaa kantaa tämän ihmisen peroonallisuuteen, siltikin sanon sen että olen havainnut ettei saisi tietää tai ymmärtää yhtikäs mitään, se on aina mielestänne ylimielistä ja narsistista nykyisin. 

En nyt sitten tiedä mikä oli ketjun aloituksen agenda, arvostella tätä henkilöä videolla vai keskittyä itse asioihin.

Kaikenlaiset ajatukset ovat tervetulleita kun ei keskityttäisi hedelmättömään toisiemme typeriksi haukkumiseen. Ainakaan Lang ei ole millään muotoa typerä, lukematon ja sivistymätön. Se miksi hän lopulta päätyi uskomaan jumalaan on jonkinlaisen rationaalisen järkeilyn tulos josta on hioutumassa uudenlaien teoria selittämään kaikkea. Itse en tiedä vielä tuosta teoriasta juuri mitään, onko siinä kuinka paljon järkeä ja miten sitä voisi esimerkiksi yrittää todistaa oikeasti tai vääräksi, seuraako siitä jotain ennustuksia tms.

Merkillepantavaa on tosiaan myös se ettei Lang viittaa nimenmaan kristilliseen jumalaan, se jää tuossa haastattelussa vähän mysteeriksi että ovatko tässä teoriassa sitten kaikki uskonnot jonkinlaisia kaikuja siitä kaiken takana olevasta totuudesta, vai miten.

-ap