Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin teiltä loppui papereiden kyseleminen?

Vierailija
06.03.2026 |

Parikymppinen mies kysyi toissaviikolla papereita kun ostin kolme kaljaa. Ei piristänyt, vaan veetutti se, että 30 on olevinaan 18, eikä järkikultaa voi yhtään vaivata kun asiakkaasta näkee sokea Reettakin, ettei siinä alaikäiselle myydä. Vielä 42-vuotiaankin ostoksia kyseenalaistetaan ja pistetään kaivelemaan passia ruuhkajonossa kolmen kaljan takia.

En ole imarreltu, enkä jaksa aina esittää, että olisin. Ei se ole mikään kohteliaisuus, kun epäillään onko asiakas nyt ihan varmasti aikuinen, joka saa ostaa ne tuotteet jotka on kassalle kärrännyt. 

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun lakkasin matkustelemasta ulkomaille. Tullissa aina kyselivät papereita.

Vierailija
2/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyselty koskaan, ei edes alaikäisenä ravintolaan. Olen 190 cm pitkä ja kirveellä veistetyt piirteet. Nykyään tosin pitävät kymmenen vuotta nuorempana kuin olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin, kun lakkasin matkustelemasta ulkomaille. Tullissa aina kyselivät papereita.

Eipäs, kun valehtelin. Pankissa kysellään vieläkin papereita. Joskus apteekissakin, ja terveydenhuollossa.

Vierailija
4/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole loppunut.

M45

Vierailija
5/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on kyllä monella ajatusvirhe, koska ikärajahan on 18 vuotta.  Kun näyttää alle 30-vuotiaalta, se ei tarkoita että näyttää alaikäiseltä. Myyjäkin sen tietää, näkee ja ymmärtää vaikka luottokortilla maksamisesta ettei asiakas ole alaikäinen. Mutta ei, kun se "ikäraja" on olevinaan 30 vuotta. Ei ole, vaan se on 18 vuodessa. Tämä on todella monelle hirveän vaikeaa ymmärtää. 

Vierailija
6/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka stnan kerta kun ostan Kärkkäiseltä patruunoita, niin kysyvät henkkareita (ajokortti ei kelpaa!) ja aselupaa. M66

Vierailija
7/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän tänä vuonna 50v. Syntynyt keski-ikäisenä. Suomessa ei ole kysytty papereita ikinä. Ainoa missä olen näyttänyt henkkareita on Yhdysvalloissa. Viimeksi New Yorkissa vuosi sitten, kun ostin kaksi lageria.

Vierailija
8/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

47-vuotiaana kysyttiin viimeisen kerran.

M49

Vierailija
9/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun lopetin alkoholin ja tupakin ostamisen. Olisinko ollut jotain päälle kolmekymmentä.

Vierailija
10/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baareissa enimmäkseen jo reilu parikymppisenä, satunnaisesti kysyttiin vielä 30v. Alkossa loppui ensin myös reilu parikymppisenä, kunnes alkoi uudelleen joskus 30 tienoilla ja loppui taas. Kaupoissa loppui ensin joskus 20-25v, mutta sitten 30v+ se alkoi uudelleen, eikä loppunut 45v. mennessä, joten lopetin alkoholin ostamisen kaupoista. Ostan vain Alkosta, baarista jne. 

T. Samaan vtun pelleilyyn kyllästynyt

Vierailija
11/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän tänä vuonna 50v. Syntynyt keski-ikäisenä. Suomessa ei ole kysytty papereita ikinä. Ainoa missä olen näyttänyt henkkareita on Yhdysvalloissa. Viimeksi New Yorkissa vuosi sitten, kun ostin kaksi lageria.

Siellä tuo on ihan tyypillistä.

Vierailija
12/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan aikaan taidettiin kysyä, kun maski peitti osan kasvoista. Olin silloin kyllä vielä alle 40v

Vierailija
13/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M49

Älä vielä sano. 😅

Vierailija
14/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin satunnaisesti kysyttiin 16-vuoden jälkeen. Viimeisen kerran ikinä kysyttiin 18-vuotiaana. Tapahtui ravintolan ovella, kun seurueeseemme kuului nuoremmilta näyttäneitä henkilöitä. Kysyttiin siis koko seurueelta. 18 täytin vuonna 2000, joten ei kovin ajankohtaista.

Vierailija
15/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 18 ja 20 ikävuoden välillä. Silloin ei vielä tarvinnut kysellä papereita alle 30-vuotiaan näköiseltä.

Vierailija
16/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole loppunut.

M45

Että voi näinkin pieni juttu ärsyttää. Kun odotin nelikymppisten täyttyessä, että nyt varmasti loppuu se tenttaaminen ja jonon viivästyttäminen papereiden takia. Muutenkin tulee ihan tyhmä olo, kun varmasti kuka tahansa jonossa oleva näkee ettei ole enää mitään järkeä kysyä papereita. 

Miksi ylipäätään pitäisi osallistua johonkin teennäiseen kassanäytelmään, jossa ollaan niin maan iloisia kun näytetään nuoremmilta? Pitääkö sitä nuoruutta palvoa ääneen ja jos ei kiitä kun oletetaan nuoreksi, niin sitten pidetään mulkvistina. Oikeastihan se on ostopäätöksen kyseenalaistamista, miksi siitä pitäisi olla riemuissaan. 

Vierailija
17/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kannoin Alkosta mietoja koko luokalle jo 16-vuotiaana. Ei ollut mitään papereita vaan tiukka pokerinaama ja riittävästi kokoa. Tämä oli kultaisella 80-luvulla, kauan ennen tätä 30-vuoden tarkistusikärajaa. Siksi se varmaan keksittiinkin.

Vierailija
18/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi syksyllä kysyttiin papereita. Olin täyttänyt pari kuukautta aiemmin 40v. Mies

Vierailija
19/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M49

Älä vielä sano. 😅

Ei mua omasta mielestä voi kolmevitoseksi luulla. Olin todella otettu ja kiitin. 😁

Vierailija
20/41 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kysyttiin kun olin 48-vuotias.