Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten meidän rahat voi oikeasti riittää, ja säästöönkin jäädä?

Vierailija
07.11.2024 |

Ollaan nelihenkinen perhe, äiti ja isä ja 2 teini-ikäistä poikaa.

Talouden yhteenlasketut BRUTTOtulot ovat 50 000 € vuodessa.

Taloudessa 2 autoa, omistusasunto, asuinpaikkana pieni kaupunki Keski-Suomessa.

Tänä vuonna käyty ulkomailla 2 kertaa. 

Rahaa on aina, ei tarvitse miettiä ruokakaupassa mitä ostetaan, eikä kassalla jännittää riittääkö rahat. Jos pesukone hajoaa, on tileillä rahaa ostaa sanantien uusi. 

Toinen aikuisista myös tupakoi, eli rahaa menee myös turhaan. Pojille on lisäksi maksettu myös mopo- ja kevarikortit eli niissäkään ei ole säästelty.

Ihan vilpittömästi ihmettelen, miten meidän rahat voi riittää, kun paljon parempituloisetkin itkee rahojen riittämättömyyttä. Oikeasti, vilpittömästi en kertakaikkiaan ymmärrä? Mitä en nyt ota huomioon? 

Ja ei, emme saa mitään muita yhteiskunnan tukia, kuin nuoremmasta pojasta lapsilisää, joka on alle 100 €/kk. 

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieksämäellä yms. varmaan vähän eri asuntojen hinnat kuin pk-seudulla tai muissa isommissa kaupungeissa. Ihme, jos et tätä tullut ajatelleeksi.

jep, täällä lähtee 4h+k +300t e..ellei johonkin slummiin lähde. Jossakin siellä keskisuomessa saman saa jollakin 150t tai allekin

Vierailija
82/83 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla rahat ei tunnu riittävän, antaisitteko esimerkin mitä olette ostaneet esim viimeisen kuukauden aikana. Näkisin sitten että mikä se selittävä tekijä on, mihin meillä ei rahaa kulu?

Ap

Olen itse useamman lapsen yksinhuoltaja. Olen töissä hoitajana, en saa elatusmaksuja. Lapsilisät saan. Meilläkin rahat riittää ja säästöönkin jää, vaikka vain minä käyn töissä, on auto ja omistusasunto. 

Mutta harrastuksiin ei ole sillä lailla varaa kuin muilla. Eli ei lapset voi ratsastaa, lasketella tms. mielinmäärin. Jonkun verran ovat kalliitakin harrastuksia kokeilleet, mutta vain jonkun kurssin verran. Eikä me matkustella muuta kuin sukuloimaan tai kotimaassa johonkin huvipuistoon. Kerran käytiin laivalla. 

Minusta me ei olla mitään köyhiä. On ruokaa ja vaatteita, puhelimet, telkkari ja lemmikki. Harrastuksiakin on, vaikka ei mitään kalliita. Tavallisia asioita. 

Mutta tuohon apn kysymykseen. Olen huomannut, että toisille ihmisille ei ne tavisasiat riitä. He ei osaa tehdä arjessa valintoja, että syön vaikkapa töissä kotiruokaa, että voin mennä silloin tällöin perheen kanssa ulos syömään. Tai en osta uutta tavaraa, jos vanhakin on vielä nykyaikaista ja toimivaa.

Esimerkiksi mun yksi työkaveri samalla palkalla ja lapseton valittaa aina, että palkka on pieni ja rahat loppu. Hänellä raha menee minun mielestä ihan tolkuttomiin asioihin. Ostaa vaikkapa jonkun merkkimukin, joka maksaa 36e. Ja niitä pitää saada kuudelle hengelle, jos vaikka tulee useampi tyyppi kylään ja tottakai kaikki heti kerralla. Ja ei siinä mitään, jos tuommoinen ostos hankitaan kerran ja käyttöön. Mutta hän vaihtaa astiaston melkeinpä vuoden välein, kun kyllästyy vanhaan. Ja sama toistuu kaikessa. Vaatteisiin ja meikkeihin, irtoripsiin ja kampaajaan menee hirveästi rahaa, kun vähän väliä pitää koko tyyli uusia. Evääksi hän ostaa valmisruokia tai käy kahvilasta ostamassa vitosella sämpylän. Limsoja tai energiajuomia menee ainakin töissä päivittäin. Jos joka päivä juo pullon tai kaksi batterya, ostaa valmispatongin jne. niin sehän on valtava summa kuussa. Mä teen eväät aina kahdelle-kolmelle päivälle kerrallaa esim salaatin ja sämpylän3 tai 3 pihviä, riisiä ja vihanneksia. Myös pakkasessa löytyy ruokia, joita voi kiireiseen arkeen sulattaa. En juo limuja enkä energiajuomia. Ostan kyllä limsan saunajuomaksi tai leffaillan herkuksi silloin tällöin. Tuommoisista pikkupisaroista syntyy valtameriä.

Tuntuu, että työkaveri ei osaa valita mitä oikeasti haluaa ja tarvitsee, vaan menee aina mielihalujen perässä. Ja sitten on tottakai rahat loppu, osamaksuja eikä varaa säästää vaikkapa siihen omistusasuntoon, hankkia lemmikkiä tai varaa tankata edes autoa. Säästäminen, kun vaatii suunnittelua ja itsehillintää onnistuakseen. Etenkin silloin, kun tulot on pienet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asunto on se ykkösasia ..mitä vanhemmaksi olen tullut olen huomannut kuinka hullu olen ollut kun olen ajannut kalleilla autoilla! Ei siis mitään järkeä ..täyttä hulluutta ..polttaa rahaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän