Miten meidän rahat voi oikeasti riittää, ja säästöönkin jäädä?
Ollaan nelihenkinen perhe, äiti ja isä ja 2 teini-ikäistä poikaa.
Talouden yhteenlasketut BRUTTOtulot ovat 50 000 € vuodessa.
Taloudessa 2 autoa, omistusasunto, asuinpaikkana pieni kaupunki Keski-Suomessa.
Tänä vuonna käyty ulkomailla 2 kertaa.
Rahaa on aina, ei tarvitse miettiä ruokakaupassa mitä ostetaan, eikä kassalla jännittää riittääkö rahat. Jos pesukone hajoaa, on tileillä rahaa ostaa sanantien uusi.
Toinen aikuisista myös tupakoi, eli rahaa menee myös turhaan. Pojille on lisäksi maksettu myös mopo- ja kevarikortit eli niissäkään ei ole säästelty.
Ihan vilpittömästi ihmettelen, miten meidän rahat voi riittää, kun paljon parempituloisetkin itkee rahojen riittämättömyyttä. Oikeasti, vilpittömästi en kertakaikkiaan ymmärrä? Mitä en nyt ota huomioon?
Ja ei, emme saa mitään muita yhteiskunnan tukia, kuin nuoremmasta pojasta lapsilisää, joka on alle 100 €/kk.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei halua tunnustaa, että laittaa rahaa palamaan kaikenlaiseen turhaan, miettimättä ja laskematta yhtään. Pääasiassa ihmisten rahat ei nykyään riitä, koska rahaa laitetaan palamaan ihan kaikkeen. Pitää ostaa hieno auto, vaikka sitten velalla (ja maksaa niitä ylimääräisiä korkoja), pitää ostaa hieno talo, tai talo ainakin, ei voi asua kerrostalossa, ja tokikin pitää remontoida se koti, eihän nyt edellisen asukkaan 5 vuotta sitten laittamat keittiönkaapit enää mitenkään käy. Kun ovat väärää väriäkin.
Ja sitten pitää olla merkkikuteet itsellä ja lapsilla. Ja uutta nuttua ostaa vähän väliä, ihan vaan mielenpiristykseksi, vaikka kaapissa olis kyllä entisiäkin riittävästi.
Ai niin ja uus sohvakalusto on saatava, vanha on jo vähän epätrendikäs. Ja ei mistään Sotkasta, merkkiliikkeestä ostetaan, vaikka siihenkin pitää sitten sitä kulutusluottoa ottaa ja korkoja maksella.
Pihalle toki rakennettav
Unohdit rälläämisen ruokakaupassa, joka päivä on jotain herkkua saatava ja valmiseineksiä. Vesikin kiehuu pohjaan nykyemännillä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei halua tunnustaa, että laittaa rahaa palamaan kaikenlaiseen turhaan, miettimättä ja laskematta yhtään. Pääasiassa ihmisten rahat ei nykyään riitä, koska rahaa laitetaan palamaan ihan kaikkeen. Pitää ostaa hieno auto, vaikka sitten velalla (ja maksaa niitä ylimääräisiä korkoja), pitää ostaa hieno talo, tai talo ainakin, ei voi asua kerrostalossa, ja tokikin pitää remontoida se koti, eihän nyt edellisen asukkaan 5 vuotta sitten laittamat keittiönkaapit enää mitenkään käy. Kun ovat väärää väriäkin.
Ja sitten pitää olla merkkikuteet itsellä ja lapsilla. Ja uutta nuttua ostaa vähän väliä, ihan vaan mielenpiristykseksi, vaikka kaapissa olis kyllä entisiäkin riittävästi.
Ai niin ja uus sohvakalusto on saatava, vanha on jo vähän epätrendikäs. Ja ei mistään Sotkasta, merkkiliikkeestä ostetaan, vaikka siihenkin pitää sitten sitä kulutusluottoa ottaa ja korkoja maksella.
Pihalle toki rakennettav
Suurin ei pakollinen menoerä on lapset. Heihin uppoava rahasumma on todella suuri.
Kulutustottumuksistahan tässä on kyse. Asumisen ja autojen lukumäärän lisäksi on olennaista myös muu kulutus. Minkä tyyppistä ruokaa syödään (onko lauantaina makaronilaatikkoa vai beef wellingtonia), millaisia matkoja tehdään (viikko autolla Baltiassa vai kaksi viikkoa all-inclusive Balilla), mitä arjen pikkumenoja on (hampurilaisateria silloin tällöin vai extempore viiden ruokalajin illallinen ravintolassa). Maksavatko lasten joululahjat 100 euroa vai 1500 euroa. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot
No kun mielestäni meillä ei edes ole kovin pienet menot? Tai kun siis on 2 autoa, lapsilla mopo ja kevari, käydään ulkomailla, yksi perheestä tupakoi jne...? Tätähän mä just ihmettelen, mitä ihmettä muut ostaa jota me ei?
Ap
Kyllä mä myös ihmettelen monien valitusta, ettei rahat riitä mihinkään. Mut yhden selityksen teidän rahojen riittävyyteen näin äkkiseltään kyllä keksin. Taikasana on progressiivinen verotus, kun kahden henkilön yhteenlasketut bruttotulot on yhteensä vuodessa vain 50000,-. Te maksatte tosi vähän veroja, kun on noin pienet palkat. Mä tienaan suunnilleen tuon yksin, yh, vuodessa. Mun palkasta menee veroihin ja veroluonteisiin maksuihin aika tasan kolmannes, eli nettotulot vuodessa on vain 33000,-. Paljonkos teidän nettotulot on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieksämäellä yms. varmaan vähän eri asuntojen hinnat kuin pk-seudulla tai muissa isommissa kaupungeissa. Ihme, jos et tätä tullut ajatelleeksi.
Jos ainoa selittävä tekijä on asuntojen hinnat, niin vinkki kaikille rahojen riittämättömyyden kanssa taisteleville: muuttakaa pikkukaupunkeihin, niin sen jälkeen rahat riittää!
Zadissa on kallista elää, on tullut kipuraja jo monelle vastaan.
Minä olen laitoshuoltaja ja tienaan vuodessa yli 30 000 euroa tekemättä ylitöitä. Puolisoni pitäisi olla siis osa-aikainen jotta "päästäisiin" ap:n ja puolisonsa huimaavalle tulotasolle. Niin pienet ne ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot
No kun mielestäni meillä ei edes ole kovin pienet menot? Tai kun siis on 2 autoa, lapsilla mopo ja kevari, käydään ulkomailla, yksi perheestä tupakoi jne...? Tätähän mä just ihmettelen, mitä ihmettä muut ostaa jota me ei?
Ap
Kyllä mä myös ihmettelen monien valitusta, ettei rahat riitä mihinkään. Mut yhden selityksen teidän rahojen riittävyyteen näin äkkiseltään kyllä keksin. Taikasana on progressiivinen verotus, kun kahden henkilön yhteenlasketut bruttotulot on yhteensä vuodessa vain 50000,-. Te maksatte tosi vähän veroja, kun on noin pienet palkat. Mä tienaan suunnilleen tuon yksin, yh, vuodessa. Mun palkasta menee veroihin ja veroluonteisiin maksuihin aika tasan kolmannes, eli nettotulot vuodessa on vain 33000,-. Paljonkos teidän nettotulot on?
Yksinhuoltajana saat tosin sitten yh-koruksen lapsilisään/-lisiin, ja lisäksi elatusmaksut, joita ap:n perhe ei saa.
-ohis
Me saadaan miehen kanssa nettona molemmat n. 2000€
Kulut:
asumisen kulut 1500€
muut laskut 500€
ruoka 800€
autot 500€
huvitteluun 200€
säästöön 500€ sekä lapsille lapsilisät. Ei ole tiukkaa mistään.
Yksinhuoltajana saat tosin sitten yh-koruksen lapsilisään/-lisiin, ja lisäksi elatusmaksut, joita ap:n perhe ei saa.
-ohis
Joo, oikeassa olet, saan yh-korotuksen lapsilisään, eli se on 70,- enemmän kun ap:lla. Elareita en saa, kun teinin isä on pihi, ja mielummin oon pitänyt välit häneen jonkinmoisissa kunnossa sen sijaan, et olisin alkanu elareita vaatia. Mä oon myös se pahis, joka on säästänyt ja sijoittanut lapsilisät lapselle.Mä en myöskään valita ettei rahat riitä. Aina on jäänyt palkkapäivää edellisestä tilistä säästettäväksikin. Mulla on oma rivarikolmio isossa kaupungissa, 2 v vanha, käytettynä ostettu, lainaton auto, iso koira joka on allerginen, eli ruuat maksaa tavallista enemmän. Ja silti meillä on varaa käydä kallis hiihtolomaviikko Lapissa laskettelemassa ja viikonloppuisin täällä etelämmässä, syyslomalla muutaman yön ulkomaanreissu ja viikko kesällä etelässä ja muita lyhyempiä matkoja. Niin, ja tupakoinkin vielä kaiken päätteeksi.
Mut tää on täysin ohis. Alkuperäinen pointtini oli, et yhden hengen 50k bruttotuloilla nettotulot on vain n. 33k ja halusin sietää, et paljonkos ne APlla on?
Se on sitä, kun osaa taloutta ja rahankäyttöä. Lisäksi bonus, että olette rahat ansaitsenut rehellisellä keinolla. Jos järki on päässä, kyllä jokainen osaa laskea tulot ja menot ja elää sen mukaisesti. Oli ihana lukea poikeuksellisesti myönteistä elämänasennetta, suhtumista ja rahanköyttöä ja tätä viestiä. Jospa kaikki osaisivat teidän tavoin. Köyhä ollaan henkisesti, kun taloudellinen köyhyys on huolenaiheeksi. Teillä tätä ongelma onneksi ei ole. Kiitos virkistavasta viestistä!
Vierailija kirjoitti:
Kulut:
asumisen kulut 1500€
muut laskut 500€
ruoka 800€
autot 500€
huvitteluun 200€
Paljon menee autoiluun ja miten hitossa ruokaan menee 200 vk, ettekö tee mitään itse kotona? Tulee paljousalennusta kun tekee perheelle yhteisen ruuan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulut:
asumisen kulut 1500€
muut laskut 500€
ruoka 800€
autot 500€
huvitteluun 200€
Paljon menee autoiluun ja miten hitossa ruokaan menee 200 vk, ettekö tee mitään itse kotona? Tulee paljousalennusta kun tekee perheelle yhteisen ruuan.
Meinaatko että nelihenkinen perhe syö ulkona joka päivä 200 eurolla? Juu ei, kyllä tehdään viikolla ihan alusta loppuun ruuat kotona, mutta toki pari kertaa kuukaudessa käydään myös ulkona syömässä. Kun haluaa syödä muutakin kuin koipireisiä ja pussilohta niin kyllä siihen Ruokaan saa helposti rahaa tuhlattua.
autoiluun menee kuukaudessa 500€ tässä mukana siis kaikki autoiluun liittyvät kulut.
Riippuu ihan tasosta, jolla haluaa elää. Joku haluaa uuden asunnon ja uuden auton. Sitten on lainaa ja muuhun ei paljoa jääkään. Päälle toki parempaa Seppälää.
Toisille kelpaa neukkukuutio Kouvolassa ja vanha parin tonnin toyota. Sitten ei ole lainaa ja on varaa lähteä Turkkiin ja Tallinnaan ja polttaa röökiä. Päällekin kelpaa Halpahallin tunika. Näin se menee.
Kiva juttu, mutta tässä on nyt neljä sivua jankkausta kertomatta oikein mitään. Ensinnäkään teillä ei ole asuntolainaa, joka on monelle merkittävin kulu. Olette saaneet maksaa asuntolainan nollakorkojen aikaan, joka on merkittävä etu. Toisekseen, progressiivinen verotus on Suomessa erittäin jyrkkä. Loppujen lopuksi esimerkiksi 2000 ja 3000 euron brutolla on nettona melko pieni ero. Eipä siinä, jää kyllä itselläkin säästöön rahaa, MUTTA jos meillä ei olisi asuntolainaa niin säästöön jäävä summa olisi melko huima vuositasolla. Nyt on pieni laina ja pieni asunto kaupungissa, mutta silti korkojen osuus on jo monta sataa euroa. Kerro nyt vielä, että kuinka huima summa tämä säästöön jäävä raha on?
Veikkaan että syötte aika lailla vaatimatonta ruokaa.Onko lohta ja muuta kunnon oikeaa kalaa tarjolla viikottain, monipuolisia vihanneksia , hedelmiä , marjoja ja pähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkään en tajua. Normaalituloiset ihmiset itkee veronkorotuksia ja sitä ettei ole ostovoimaa. Mihin hittoon heidän rahansa oikein menevät? Vetävät vessanpöntöstä alas?
Melkein meni oikein,Wolttaavat typerykset tilinsä tyhjäksi tyyliin Niko
Vuokra/ asuntolaina on suomalaisen keskivertotalouden suurin kuluerä. Ap:lla ei kyseistä kulua ole ja ihmettelee, miksi tulee toimeen paljon paremmin kuin moni muu.
Ja jos tosiaan vielä asuu pöndellä ja se asuntolaina on ollut tosi pieni, eli lainanlyhennykseen on riittänyt hiluset. Eri juttu se on asua ja työskennellä missä tahansa yliopistokaupungissa. Täällä kun on vähän eri hintataso. Ja jos se ap:n omakohtainen kokemus elämästä lainanlyhennyksen kanssa on yli kahden vuoden takaa, niin onhan elämisen kulutkin aika paljon nousseet viimeisen kahden vuoden aikana, jos ap yhtään olet uutisia päin vilkaissut..
Mut joo. Landepaukku siellä nyt jatkaa sit vaan ihmettelyjään.
Kyllähän kaksi palkan saajaa porskuttaa erittäin hyvin. Minä asun yksin ok talossa ja maksan kaiken yksin. Palkka hieman yli 30.000 vuosi. Naurettavan helppoa olisi elämä, jos puoliso tulisi jakamaan kulut. Minun lärvi on vain niin helvetin ruma etten kelpaa kellekkaan enkä mihinkään muuhun kuin yksin tehtävään paskaduuniin. Elämä ei ole mitään pelkkiä valintoja. Tuuri vaikuttaa paljon ja geenejä ei voi valita. M39
Vierailija kirjoitti:
Teille jää verojen jälkeen ensinnäkin enemmän käteen kuin perheessä, jossa yksi tienaa tuon, saati, että olisi yksinhuoltaja, joka tienaisi sen, mitä jompi kumpi teistä.
Progressiivinen verotus, missä ei huomioida elatusvelvollisuutta mitenkään, on epäoikeudenmukaista. Oli se velvoittava alaikäinen tai täysi-ikäinen. Tässä esimerkki: Toinen tienaa reilun 5000e brutto, ja käteen jää n.3200e netto. Työtön puoliso saa työmarkkinatukea 580e netto (veroa tästä otettu 20%). Yhteenlasketut bruttotulot jää alle 4000e.
Pariskunta, jolla on varsin matalat tulot (2000e netto/kk), on toimeentulevampi parempine yhteistuloineen, koska kumpikin maksaa vähemmän veroa kuin esimerkkipari ylempänä.
Mulla on netto 2700euroa, ei asumiskuluja , 2 aikuisen talous.
Käytin viime kuussa 1600 euroa, loput meni säästöön.
rahaa kului:
Matkat, lahjat , hotellit 534 euroa
Ruoka 250 euroa
Asumisen kulut sähkö ym 220
Shoppailu 175
Auto vakuutus, bensa 166
Opintolaina 135
Julkinen liikenne 110
- lounaat syön epassilla.
ei tarvii miettiä riittääkö raha