Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhus kuoli viikossa saamaansa hoitoon, joka oli palliatiivista, mutta se salattiin omaisilta

Vierailija
07.11.2024 |

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010807263.html

Eli kyllä palliatiiviseen hoitoon voi hyvinkin joutua vastoin tahtoaan ja sukulaisten tietämättä. Mitä oikein luulit? 

Kommentit (309)

Vierailija
181/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pallivahaa liikaa

Vierailija
182/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nykypäivää. Äitini joutui sairaalaan saman ikäisenä ja todettiin ettei enää pärjää kotona. Siihen asti oli pärjännyt. Hoivakotipaikkaa odotellessa, siirrettiinkin sairaalan palliatiiviselle osastolle. Kun paikka saatiin ja piti muuttaa hoivakotiin, yhtäkkiä äidin tilassa tapahtui muutos pahempaan. Kun kävin häntä katsomassa hoito oli todella karmeaa ja laiminlyövää. Ruokaa ei annettu, juotavaa ei annettu. Sidottiin sänkyyn kiinni. Kun pestiin niin jätettiin märkänä sänkyyn, ei puettu. Satuin aina välillä viime hetkellä paikalle. Yritin käydä ruoka-aikaan että saisi edes ruokaa. Söi aina hyvällä ruokahalulla. Hoitajat väittivät että ei halua syödä. Lääkittiin tokkuraiseksi. Äitini yritti kertoa että häneen pistettiin jotain, näytti pistosjälkiä sormien väleissä. Jos kertoisin kaikki karmeudet mitä näin, kukaan ei uskoisi. 

Omaiset seuratkaa mitä hoidossa tapahtuu. Kaikki ei ole vanhustenhoidossa hyvin.

Nyt on kyllä niin paksua pas kaa ettei tosikaan enää. Jos pitää tarinaa tehdä niin tee siitä edes uskottava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilaan hoidosta ei päätä omaiset vaan potilas itse ja lääkäri. Aivan sama mitä mieltä omaiset on. 

Potilasta tulee hoitaa yhteisymmärryksessä hänen ja omaisten kanssa. Teidän hoivakodissa voi olla tuollaiset tavat, mutta ne ovat lainvastaiset. 

Sinulla on väärä ymmärrys asiasta. Toki pyritään aina yhteisymmärrykseen potilaan ja joskus omaistenkin kanssa, mutta loppupeleissä päätökset ovat aina lääkärien, joilla koulutuksensa kautta on realistinen käsitys tilanteesta.

Vierailija
184/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulle tulee  vakava ja parantumaton syöpä sairaus, salaan sen lapsiltani.  Sinne elämän loppu vaiheeseen  saakka.

Olemme sopineet  mieheni kanssa, että  minä  itse  kerron sairauteni  lapsilleni,  sitten kun  aikani on lopuillaan.

Tai jos sairastun sellaiseen syöpään,  jota hoidetaan ja toivun siitä. En kerro siitä ollenkaan. 

Mummo 69 vuotias. 

Vierailija
185/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nykypäivää. Äitini joutui sairaalaan saman ikäisenä ja todettiin ettei enää pärjää kotona. Siihen asti oli pärjännyt. Hoivakotipaikkaa odotellessa, siirrettiinkin sairaalan palliatiiviselle osastolle. Kun paikka saatiin ja piti muuttaa hoivakotiin, yhtäkkiä äidin tilassa tapahtui muutos pahempaan. Kun kävin häntä katsomassa hoito oli todella karmeaa ja laiminlyövää. Ruokaa ei annettu, juotavaa ei annettu. Sidottiin sänkyyn kiinni. Kun pestiin niin jätettiin märkänä sänkyyn, ei puettu. Satuin aina välillä viime hetkellä paikalle. Yritin käydä ruoka-aikaan että saisi edes ruokaa. Söi aina hyvällä ruokahalulla. Hoitajat väittivät että ei halua syödä. Lääkittiin tokkuraiseksi. Äitini yritti kertoa että häneen pistettiin jotain, näytti pistosjälkiä sormien väleissä. Jos kertoisin kaikki karmeudet mitä näin, kukaan ei uskoisi. 

Omaiset seuratkaa mitä hoidossa tapahtuu. Kaikki ei ole vanhustenhoidossa hyvin.

Älä viitsi valehdella. Kukaan ei todellakaan usko, näitä laitoksia valvotaan .

Vierailija
186/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on viralliset hoito-ohjeet, joiden perusteella hoidon on tapahduttava. Vaippoja ei saa laittaa, jos ihminen kykenee käymään vessassa vaikka tuettuna.  Ihmisarvo on kaiken perusta.  

Vierailija
187/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulle tulee  vakava ja parantumaton syöpä sairaus, salaan sen lapsiltani.  Sinne elämän loppu vaiheeseen  saakka.

Olemme sopineet  mieheni kanssa, että  minä  itse  kerron sairauteni  lapsilleni,  sitten kun  aikani on lopuillaan.

Tai jos sairastun sellaiseen syöpään,  jota hoidetaan ja toivun siitä. En kerro siitä ollenkaan. 

Mummo 69 vuotias. 

Sullapa "hyvät" välit lapsiisi. 

Vierailija
188/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama minun äiti kuoli noin. Ja sitten minulle ilmoitettiin kuolemasta 18 päivää sen jälkeen kun äitini oli kuollut. Saatana että suututti ja haastoin sen hoitolaitoksen oikeuteen veljeni kanssa. Lupasin tehdä jutusta julkisen jos emme saa korvauksia kunnolla. Sitten ne halusi sopia ja salata asian mutta se hoitolaitos sijaitsee raumalla.

kuinka usein kävit tai soitit kuulumisia`?

Vierailija
189/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on viralliset hoito-ohjeet, joiden perusteella hoidon on tapahduttava. Vaippoja ei saa laittaa, jos ihminen kykenee käymään vessassa vaikka tuettuna.  Ihmisarvo on kaiken perusta.  

Ja meinaat, että näitä ohjeita noudatetaan aina ja kaikkialla? Älä romantisoi suomalaista sairaanhoitoa, paskaahan se pääsääntöisesti on. Kaukana sivistysmaissa annettavasta inhimillisestä hoidosta.

Vierailija
190/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus omaiset ovat käärmeissään, kun tätäkään herttaista 97-v. mummaamme tai pappaamme ei mitenkään saatu elätettyä 120-vuotiaaksi.

Onpas törkeä kommentti. Itsekin olet vanhus joskus. Katsotaan sitten. 

Vierailija
191/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo 69 vuotias. 

Sullapa "hyvät" välit lapsiisi. 

Niin on. Ei minulla ole huonoa omaatuntoa. 

Päinvastoin.  Heillä pitäisi olla. En tiedä sitten onko..  Antaisin anteeksi kaiken, jos minulta  pyydettäisiin  anteeksi.

Mutta ei ole kuulunut  anteeksi  pyyntöä.

Vierailija
192/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistähän tällainen virallinen ohje löytyy? Olisko oikein linkkiä?

Vierailija
193/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka olisi viralliset ohjeet, niin ihmiset ei aina ohjeita noudata ja joskus virheitäkin sattuu. Sitten saamme lukea näitä kauheita kohtaloita lehdistä. Täytyy vain toivoa, ettei osu omalle kohdalle :/

Vierailija
194/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja meinaat, että näitä ohjeita noudatetaan aina ja kaikkialla? Älä romantisoi suomalaista sairaanhoitoa, paskaahan se pääsääntöisesti on. Kaukana sivistysmaissa annettavasta inhimillisestä hoidosta.

Minä tiedän että jo vuosia on vanhusten annettu kuolla kituen, lopetettu ruokinta ja nesteytys. Säästösyistä. Aivan kauheaa mutta eihän tästä puhuta julkisesti.

Vierailija
195/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilaan hoidosta ei päätä omaiset vaan potilas itse ja lääkäri. Aivan sama mitä mieltä omaiset on. 

Potilasta tulee hoitaa yhteisymmärryksessä hänen ja omaisten kanssa. Teidän hoivakodissa voi olla tuollaiset tavat, mutta ne ovat lainvastaiset. 

Sinulla on väärä ymmärrys asiasta.

Toki pyritään aina yhteisymmärrykseen potilaan ja joskus omaistenkin kanssa, mutta loppupeleissä päätökset ovat aina lääkärien, joilla koulutuksensa kautta on realistinen käsitys tilanteesta.

Juuri näin. Omaiset ei päätä potilaan hoidosta. Tätä voi kysyä ihan juristilta, joka sanoo, että asia on juuri näin

Vierailija
196/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka olisi viralliset ohjeet, niin ihmiset ei aina ohjeita noudata ja joskus virheitäkin sattuu. Sitten saamme lukea näitä kauheita kohtaloita lehdistä. Täytyy vain toivoa, ettei osu omalle kohdalle :/

Ohjeet on ohjeita ja suosituksia. Missään ne tuskin toteutuu täysin. Hyvä jos edes välttävästi.

Vierailija
197/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Lääkäri viime kädessä päättää, ei omaiset 

Vierailija
198/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini kuoli yllättäen massiiviseen aivoinfarktiin. Se oli kauhea shokki mutta olin kiitollinen ettei joutunut mihinkään hoitolaitokseen, ei "kasviksena" siihen asti fiksu ja sosiaalinen ihminen eikä myöhemmin muutenkaan kärsimyksiin. Sellaista kohtaloa ei toivoisi kenellekään.

Vierailija
199/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on väärä ymmärrys asiasta. Toki pyritään aina yhteisymmärrykseen potilaan ja joskus omaistenkin kanssa, mutta loppupeleissä päätökset ovat aina lääkärien, joilla koulutuksensa kautta on realistinen käsitys tilanteesta.

Tässäpä ihan lainsäädäntöä, jos on tullut lusmuttua turhaan niillä lukuisilla hoitotieteen etiikan kursseilla:

Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy tietystä hoidosta tai hoitotoimenpiteestä, häntä on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla.

Jos täysi-ikäinen potilas ei mielenterveydenhäiriön, kehitysvammaisuuden tai muun syyn vuoksi pysty päättämään hoidostaan, potilaan laillista edustajaa taikka lähiomaista tai muuta läheistä on ennen tärkeän hoitopäätöksen tekemistä kuultava sen selvittämiseksi, millainen hoito parhaiten vastaisi potilaan tahtoa. Jos tästä ei saada selvitystä, potilasta on hoidettava tavalla, jota voidaan pitää hänen henkilökohtaisen etunsa mukaisena.

Tapauksissa, joita 2 momentissa tarkoitetaan, tulee hoitoon saada potilaan laillisen edustajan taikka lähiomaisen tai muun läheisen suostumus. Laillisen edustajan, lähiomaisen ja muun läheisen tulee suostumusta antaessaan ottaa huomioon potilaan aiemmin ilmaisema tahto tai, jos hoitotahtoa ei ole ilmaistu, hänen henkilökohtainen etunsa. Jos laillinen edustaja, lähiomainen tai muu läheinen kieltää hoidon antamisen tai hoitotoimenpiteen tekemisen potilaalle, potilasta on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä suostumisesta kieltäytyvän henkilön kanssa muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla. Jos laillisen edustajan, lähiomaisen tai muun läheisen näkemykset hoidosta eroavat toisistaan, potilasta on hoidettava tavalla, jota voidaan pitää hänen henkilökohtaisen etunsa mukaisena. (9.4.1999/489)

Vierailija
200/309 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Lääkäri viime kädessä päättää, ei omaiset 

Jos laki on teidän hoivakodissa höpöhöpö, niin toivon sinne oikein paljon valituksia ja kanteluita epäasiallisesta hoidosta ja kohtelusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän