Kirjailijat! Miten nopeasti kustantamo on ottanut yhteyttä?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetin käsikirjoituksen muistaakseni viiteen kustantamoon. Sain noin parissa kuukaudessa kiinnostuneen vastauksen kahdesta paikasta: toinen oli pieni kustantamo ja toinen yksi suurimmista.
Valitsin lopulta sen suuremman. Allekirjoitin kustannussopimuksen puolisen vuotta kässärin lähettämisen jälkeen.
Ihan varmaan joo 🤣🤣
Mikä tästä tekee mielestäsi epäuskottavaa? :) Vastasin vain oman kokemukseni perusteella aloittajan kysymykseen.
t. Lainaamasi kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Jos random palsta-akka haluaa tekstinsä ihmisten eteen, kannattaa aloittaa paikallisesta harrastelijoiden kesäteatterista. Ehdottakaa vaikka kepeää näytelmää siitä paikkakunnan ainoasta semi-kuuluisasta hahmosta tai jostain kylähullusta.
Miksi persu täällä kommentoi, kun hän ei lue minkäänlaista kirjallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetin käsikirjoituksen muistaakseni viiteen kustantamoon. Sain noin parissa kuukaudessa kiinnostuneen vastauksen kahdesta paikasta: toinen oli pieni kustantamo ja toinen yksi suurimmista.
Valitsin lopulta sen suuremman. Allekirjoitin kustannussopimuksen puolisen vuotta kässärin lähettämisen jälkeen.
Ihan varmaan joo 🤣🤣
Mikä tästä tekee mielestäsi epäuskottavaa? :) Vastasin vain oman kokemukseni perusteella aloittajan kysymykseen.
t. Lainaamasi kirjoittaja
No, kun hän on nais vi ha mielinen persu, jonka tarkoitus tällä palstalla on tyrmätä kaikki naisten tekemiset ihan ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos random palsta-akka haluaa tekstinsä ihmisten eteen, kannattaa aloittaa paikallisesta harrastelijoiden kesäteatterista. Ehdottakaa vaikka kepeää näytelmää siitä paikkakunnan ainoasta semi-kuuluisasta hahmosta tai jostain kylähullusta.
Tämä. Luultavasti rahaakin tulee enemmän kuin yksikään omakustanne on ikinä tuottanut.
Lähdepäs sinä nyt vaikka juomaan kaljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sana kirja ja karja on niin lähellä toisiaan? Kirjoita kirja ja tarjoa sen jälkeen jollekin, ole itsenäinen tai tee omia painoksia.
Jos vakavasti otettavaksi kirjailijaksi mielii, en suosittele omakustanteita.
Tuo on nykyisenä sens..tarkoitan epämääräisen vastuullisuuden aikana lammasmaista ja auktoriteettiuskoista ajattelua.
Tai sitten vaan sitä, että rahansa voi käyttää fiksumminkin. Tekstin saa ihan ilmaiseksi nettiin.
Onko håmpp elit kirjallisesti muita lahjakkaampia, vai miten ihmeessä heitä on kerralla noin monta ehdolla kirj.palkiinnon saajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten nopeasti olette saaneet sen olemme kiinnostuneita -puhelun?
Jollei sinulla ole suosittelijaa, ei koskaan.
Tämä. Kustannussopimuksiin pätee sama kuin työsopimuksiin parhaille paikoille. Ilman suhteita ja suosittelijoita ei tapahdu mitään.
Tämä ei ole ainoa totuus. Läheisellä ihmisellä on käsikirjoitus etenemässä kustantamossa ilman suosituksia. Hänellä on toisen ammattinsa kautta dramaturgista osaamista, mutta ei varsinaisesti julkisuutta.
Siitä samaa mieltä, että jos täysin pystymetsästä käsikirjoituksen pungertaa ja lähettää, ei kannata odottaa vastauksia henkeä pidätellen.
Ei suosittelijoita tarvita, ei itsellänik
Ei suosittelijoita tarvita, ei itsellänikään ollut. Sain nopean yhteydenoton isolta kustantamolta ja kirjani oli toisena myytyjen listalla sinä vuonna kun se julkaistiin. Ei ollut mitään kontakteja alalle etukäteen tai nettisuosiota.
Hienoa, mutta tätä ei katkerat ja kateelliset palstakirjoittelijat siedä. Siksi alapeukut.
Vierailija kirjoitti:
Onko håmpp elit kirjallisesti muita lahjakkaampia, vai miten ihmeessä heitä on kerralla noin monta ehdolla kirj.palkiinnon saajaksi?
Menes pois kun noita alotuksiasi tehnyt ihan tarpeeksi tänään.
Kysymys ohikulkijalta; Mikä tässä kirjallisuusasiassa on teille se tärkein juttu?
Huomatakseni itse kirjat jäävät nyt sivurooliin. Minua ei yleisesti niin paljon kiinnosta kuka kirjan on kirjoittanut vaan minua kiinnostaa se kirja. On tietysti tapauksia joissa myös itse kirjailija herättää kiinnostusta jollakin tavalla ja jostakin syystä mutta nämä ovat jo hieman eri asioita, liittynee myös niihin kirjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tee sitten omakustanne, ja katso, kuinka paljon saat sitä myytyä.
Kyllä saa myytyä kun myy.
Tuleva menestyskirjailija! Vapiskaa Tuomas Kyrö ja Satu Rämö!
Onko tuossa taustaoletus, että Tuomas Kyrö on menestynyt kirjailija, niin ei ole koskaan julkaissut omakustanteita? Pieleen meni. Hankkikaa yleissivistystä.
Tämä voi yllättää, mutta Tuomas Kyrön kirjojen kustannusjärjestelyt eivät kuulu vähimmässäkään määrin yleissivistykseen.
Vierailija kirjoitti:
Eivät.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ohikulkijalta; Mikä tässä kirjallisuusasiassa on teille se tärkein juttu?
Huomatakseni itse kirjat jäävät nyt sivurooliin. Minua ei yleisesti niin paljon kiinnosta kuka kirjan on kirjoittanut vaan minua kiinnostaa se kirja. On tietysti tapauksia joissa myös itse kirjailija herättää kiinnostusta jollakin tavalla ja jostakin syystä mutta nämä ovat jo hieman eri asioita, liittynee myös niihin kirjoihin.
Riippuu kirjailijasta, mutta yleensä varmaan se että tykätään tietyllä tyylillä kirjoitetuista kirjoista jolloin sitä tyyliä käyttävän kirjailijan kirjoista pidetään. Ei tarvitse arpoa onkohan tämä kirja kirjoitettu miellyttävällä tyylillä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Voihan olla, että he ovat lahjakkaampia.
Haluaisin myös kertoa muutaman asian liittyen kirjoihin. Huomasin ketjusta että täällä kirjoittaa asiantuntijoita joten nämäkin asiat saattaisivat olla jotenkin hyödyksi ja avuliaita ajatuksia.
En osta enää nykyisin kirjoja kaupasta varsinkaan täydellä hinnalla elleivät ne ole jotenkin erityisiä. Syy on raha, ikävä tosiasia.
En kiinnitä huomiota kirjaan jos se ei tunnu miltään. Syy ei siis välttämättä ole kirjailijassa tai kirjassa vaan minussa. En jostakin syystä noteeraa sitä kirjaa, se menee siis ohi.
En kuitenkaan jättäisi kirjaa ostamatta itse kirjailijan vuoksi ellei siihen olisi jokin pätevä syy. Eli jos en osta kirjaa, syy on kiinnostumattomuus eikä kirjailija. Keskityn siis itse asiaan.
Vien kirjoja edelleenmyyntiin kirpputorille suurimmalti osin tai annan lähimmäisille/tuttaville ja kierrän itsekin kirpputoreja löytöjen toivossa.
Kirjoilta toivoisin sisältöä. Pidän hieman kaikenlaisesta kirjallisuudesta mutta toivoisin hieman raskaampaakin lukemista sekä kaiken opiskelu kiinnostaa. Lasten kirjojen kohdalla kiinostaisi erityisesti opettavaiset kirjat sekä tietokirjat. Huumorintajuisuus on hyvä asia kirjoissa kuten kaikki eläväisyyskin. Tämä nyt hieman muuten vain tähän lopuksi, jos joku oikea ihminen näkee ja hyötyy tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kirjailijasta, mutta yleensä varmaan se että tykätään tietyllä tyylillä kirjoitetuista kirjoista jolloin sitä tyyliä käyttävän kirjailijan kirjoista pidetään. Ei tarvitse arpoa onkohan tämä kirja kirjoitettu miellyttävällä tyylillä vai ei.
Joo tottakai, usein sitä mieltyy kirjailijaan juuri sen tyylin takia ja haluaa lukea hänen kirjojaan. Tämä on varmastikin tärkeää jos pitää joistakin kirjasarjoista.
Kommenttini oli kuitenkin hieman eri asioihin liittyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjailijaliittoon voi päästä myös omakustanteilla. Mutta aika vähän liitosss on sellaisia. Pari kolme.
Keitäköhän he mahdollisesti olisivat? Eipä taida yhtään sellaista löytyä.
Kirjailijaliitosta en tiedä, mutta Elsa Tölli on ainakin runouden superstara omakustanteillaan. Voitti Tanssiva Karhu-palkinnon toissa vuonna esikoisellaan ja oli sillä myös HS-palkintoehdokkaana. (Eli käytännössä isoimmat palkinnot, mihin runokirjalla voi päästä.) Kakkoskirjakin juuri nyt toisinkoisehdokkaana. Esikoinen myynyt ainakin kolme painosta.
-eri
Oli tehnyt sitä ennen kuusi vuotta lavarunoutta eikä siltikään saanut kustannussopimusta ensimmäiselle kirjalleen.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin myös kertoa muutaman asian liittyen kirjoihin. Huomasin ketjusta että täällä kirjoittaa asiantuntijoita joten nämäkin asiat saattaisivat olla jotenkin hyödyksi ja avuliaita ajatuksia.
En osta enää nykyisin kirjoja kaupasta varsinkaan täydellä hinnalla elleivät ne ole jotenkin erityisiä. Syy on raha, ikävä tosiasia.
En kiinnitä huomiota kirjaan jos se ei tunnu miltään. Syy ei siis välttämättä ole kirjailijassa tai kirjassa vaan minussa. En jostakin syystä noteeraa sitä kirjaa, se menee siis ohi.
En kuitenkaan jättäisi kirjaa ostamatta itse kirjailijan vuoksi ellei siihen olisi jokin pätevä syy. Eli jos en osta kirjaa, syy on kiinnostumattomuus eikä kirjailija. Keskityn siis itse asiaan.
Vien kirjoja edelleenmyyntiin kirpputorille suurimmalti osin tai annan lähimmäisille/tuttaville ja kierrän itsekin kirpputoreja löytöjen toivossa.
Kirjoilta toivoisin sisältöä. Pidän hieman kaikenlaisest
Eiköhän toivomiasi kirjoja löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoilt
En tällä hetkellä fanaattisesti toivo tulevaksi mitään ja kirjojahan löytyy aina, myös sitä vanhempaa tuotantoa jota etsiskelen tarvittaessa myös kirjastosta. Olkaa avoimia, elämä on siten mielenkiintoisempaa. Ja kyllä muuten joskus käy niinkin että jokin kirja sitten vain kiinnittää sen huomion, sitä saattaa alkaa vain tutkimaan ja siitä saattaakin vain alkaa kiinnostumaan. Näitä asioita myös siksi että saataisiin sitä realismia kirjamyyntiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjailijaliittoon voi päästä myös omakustanteilla. Mutta aika vähän liitosss on sellaisia. Pari kolme.
Keitäköhän he mahdollisesti olisivat? Eipä taida yhtään sellaista löytyä.
Kirjailijaliitosta en tiedä, mutta Elsa Tölli on ainakin runouden superstara omakustanteillaan. Voitti Tanssiva Karhu-palkinnon toissa vuonna esikoisellaan ja oli sillä myös HS-palkintoehdokkaana. (Eli käytännössä isoimmat palkinnot, mihin runokirjalla voi päästä.) Kakkoskirjakin juuri nyt toisinkoisehdokkaana. Esikoinen myynyt ainakin kolme painosta.
-eri
Oli tehnyt sitä ennen kuusi vuotta lavarunoutta eikä siltikään saanut kustannussopimusta ensimmäiselle kirjalleen.
Erikoinen tapa teillä on tämä ihmisten arvottaminen. En itsekään esimerkiksi päässyt erääseen oppilaitokseen ensimmäisellä hakukerralla vaikka mitään vikoja tai puutteita ei ollutkaan eikä se tee yhtään huonommaksi.
Tämä. Luultavasti rahaakin tulee enemmän kuin yksikään omakustanne on ikinä tuottanut.