Tulet kotiiin ja sähköt on poikki. Miten toimit?
Itse en varmaan pääsisi edes kotiin asti vaan kompastuisin pilkkopimeässä portaikossa matkalla 9 kerrokseen.
Kommentit (712)
Kyllä pitää miettiä onko pakko mennä asuntoon vai voiko mennä mökille tai veneelle tai autoon monella asuntoauto. Myös voi mennä jos kesä niin teltalla luontoon. Ei ole pakko olla yhdessä paikassa. Jos on varalla vähän viiniä se lämmittää ja sähköt ei mene koskaan poikki kokonaan kaikilta joten voi mennä tuttavien luokse odottamaan. Kaupungissa onnistuu hyvin ulkoilu alueilla grillaaminen missä on valmiit grillit. Siellä voi kokkailla ne jääkaapin jämät ja viihtyä. Monella on omat kaasugrillit joten ei mitään hätää tule. Mutta aloittaja on ilmeisesti vihaaja Venäjältä. Kysymys kuuluu miten venäläinen itse toimii sähkökatkoilla kun on itse katkaissut sähköt itseltääkin. Mutta entä kun Moskovasta katkeaa sähköt miten toimit siellä.
Nykyäänhän valo ei ole enää sähkökatkojen aikana mikään ongelma, jos on viitsinyt edes muutaman euron taskulamppuun investoida. Nykyiset ladattavat ledilamput ovat niin halpoja ja tehokkaita, että kämpän kyllä saa varsin helposti ihan riittävästi valaistua.
Ihan pienenä niksipirkkana neuvoisin, että ihan tavallinen kertakäyttö muovimuki on oiva diffuusori taskulampulle. Sen voi vaikka teipata taskulampun valopään eteen ja se hajauttaa valoa todella mainiosti. Varsinkin jos taskulampussa on kapea valokeila niin siitä on mukavasti apua huonetta valaistessa. Toki taskulamppuihin on myynnissä ihan oikeitakin diffuusoreita, mutta ne on aika lailla lamppukohtaisia, eli koon pitää täsmätä ja niitä on yleensä tarjolla vain kalliimpiin merkkilamppuihin.
Avainnipussa on pieni valo, jolla valaisisin rappua ja löytäisin lukon ovesta. Kännykän valossa sytyttelisin kynttilöitä ja lyhtyjä ja hätäradion valo on tehokas.
Sitten vaan varmaan söisin jotain, mitä sattuisi olemaan ja ihmettelisin kännykän kautta tilannetta. Kyselisin tutuilta onko heillä sähköt poikki.
Puhelimen saan ladattua kampiradion/virtapankin avulla, jos tarvetta. Lueskelisin myös, kuten normaalistikin lehtiä/kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää miettiä onko pakko mennä asuntoon vai voiko mennä mökille tai veneelle tai autoon monella asuntoauto. Myös voi mennä jos kesä niin teltalla luontoon. Ei ole pakko olla yhdessä paikassa. Jos on varalla vähän viiniä se lämmittää ja sähköt ei mene koskaan poikki kokonaan kaikilta joten voi mennä tuttavien luokse odottamaan. Kaupungissa onnistuu hyvin ulkoilu alueilla grillaaminen missä on valmiit grillit. Siellä voi kokkailla ne jääkaapin jämät ja viihtyä. Monella on omat kaasugrillit joten ei mitään hätää tule. Mutta aloittaja on ilmeisesti vihaaja Venäjältä. Kysymys kuuluu miten venäläinen itse toimii sähkökatkoilla kun on itse katkaissut sähköt itseltääkin. Mutta entä kun Moskovasta katkeaa sähköt miten toimit siellä.
Minkä ihmeen takia pitäisi lähteä evakkoon sähkökatkon takia?
Minähän saisin alvariinsa rampata milloin missäkin, jos minun tarvisi sähkökatkoja pakoon juosta. Parhaillaan on päivässä ollut useitakin sähkökatkoja, jotka onneksi ei yleensä kovin pitkiä ole.
Mutta kyllähän nyt sen verta pitää varautua, että kykenee kotona olemaan sähkökatkojenkin aikana. Ledilamput ei montaa euroa maksa, eikä kyllä halvimmat retkikeittimetkään, jolla voi väliaikaisesti kokata, jos on sattunut vaikka sopan tai perunoiden keittäminen jäämään kesken sähkökatkon vuoksi. Ja ainahan voi sähkökatkon ajan surfailla vaikka vauva palstalla joko kännykällä, tai läppärillä.
Pistän takkaan tulet ja katson sähkönsiirtoyhtiön keskeytyskartan mikä homma. Viimeksi kun oli sähköt poikki syksyllä 5h sulatin pakastimen. Kahvilla täytyi käydä huoltoasemalla.
On niin arkipäivää. Välillä pitkiäkin katkoja. Jos tarvetta sähkölle, laitan generaattorin pörisemään. Jos ei, sytyttelen kynttilöitä ja nautin hiljaisuudesta, koska lähistön älämölö kirkot ja baarit ovat hiljaa ;)
No varmaan ekana toteaisin että JAHA että tällästä tänään
Vierailija kirjoitti: No varmaan ekana toteaisin että JAHA että tällästä tänään
Sitten sikari palamaan
Kännykän taskulampun valossa etsisin taskulamppuja ja kynttilöitä joilla saan kämpän valaistua. Leikkisin koiran kanssa ja veisin sen kävelylle. Tekisin ruokaa ja söisin, katsoisin läppäriltä leffaa, lukisin kirjaa, surffailen netissä ihan niinkun aina muulloinkin. On niitä sähkökatkoja sen verran ollut etten ihan noin pienestä ala panikoida
Tsekkaan sulaketaulun ja jos se ok, kohautan olkapäitäni, sytytän patterivalot, avaan oluen ja odottelen kunnes sähköt taas toimivat. Ihan normal meillä maaseudulla.
Kaikki eivät päästä lukemaan itseään kuin avointa kirjaa ja tällöin elämän vaikeudet jäävät muilta piiloon.
Katson herätyskellosta, milloin sähköt on katkenneet (se pysähtyy silloin). Siitä selviää, alanko syödä jääkaappia tyhjäksi vaiko vain chillaan.
Otin rappukäytävästä virtaa. Joku boxi oli mennyt pimeäksi mun taulusta. Asun Nekalassa, niin ketään ei kiinnosta vaikka roikka menee postiluukusta sisään. Yläkerrassa asuu kannabiskasvattamo, niin ei niitä pienet asiat kiinnosta.
No ei ole kyllä ikinä ollut. Jättäisin pakastimen avaamatta ja laittaisin kynttilöitä palamaan, menisin aikaisin nukkumaan. Aamulla katselisin jääkaapin tilanteen että onko ruoka vielä syötäviä vai pitääkö jotain heittää pois.
Yli 2h sähkökatkoon en usko täällä missä minä asun.
Pari kaljaa, sitte lähipaariin kattomaan löytyykö joku seivästettävä. Kaipa mä osaisin pimeässäkin panna.
Kusihan siinä menis housuun, ehkä hieman paskaakin, menisin sängyn alle itkemään. Siellä sitte kattelisin jotain vanhoja temppari jaksoja kännystä, sipsejä söisin ja sidukkaa joisin. Jossain vaiheessa saattasin ottaa pienet "sormipolkat"
Se on täällä maalla niin jokaviikkoista kauraa, että eipä tuo heilauttaisi suuntaan eikä toiseen. Laittaisin avainnipussani olevan taskulampun päälle ja menisin läppärilleni ja surffailisin netissä, kunnes sähköt tulisivat päälle. Meilläpäin sähkökatkot on onneksi niin lyhyitä, etten ole viitsinyt edes aggrekaattia ym isompaa varavirtalähdettä hommata. Tunnin mittainen sähkökatko on jo melko harvinainen ja sen ylittävät vielä sitäkin paljon harvinaisempia.
Viimeisen 30 vuoden aikana on ollut vain yksi yli vuorokauden kestänyt sähkökatko ja siitäkin aikaa jo kymmenisen vuotta. Tuolloinhan oli äärimmäisen harvinainen säästä aiheutunut ilmiö, kun satoi niin paljon alijäähtynyttä vettä että puiden oksistoihin alkoi kertyä niin paljon painoa, että puut ja isot oksat kaatuivat linjoille aiheuttaen pitkiä sähkökatkoja koko Suomeen. Monet etenkin maalla asuvat muistavat varmaan hyvin tuon tapauksen.