Tulet kotiiin ja sähköt on poikki. Miten toimit?
Itse en varmaan pääsisi edes kotiin asti vaan kompastuisin pilkkopimeässä portaikossa matkalla 9 kerrokseen.
Kommentit (712)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tiedoksi ketjun joillekin lukijoille, jotka eivät näköjään tiedä, että laajassa sähkökatkosta ei toimi paitsi valot, niin ei myöskään kännykät ja netti, kerrostaloissa ei toimi lämmitys, eikä viemärit eikä vesihanat, sillä nekin ovat riippuvaisia sähköstä nykyään. Kaupat menevät kiinni, mitään ei voi enää ostaa, eikä bensa-asema toimi jne.
Tukiasemissa riittää varavirtaa useaksi tunniksi, joten mobiiliverkko kyllä toimii. Myös puhelut toimivat. Kannattaa ottaa asiasta selvää eikä pelotella jo valmiiksi peloissaan olevia.
Siitä vaan. Älä sitten ihmettele, kun niissä nettipalveluissasi ei ole virtaa.
Minä olen varautunut ja toivoisin muidenkin olevan. Aina löytyy kuitenkin niitä, jotka luulevat voivansa laajassa sähkökatkossa elää kuten normaalistikin. Jos he ymmärt
Totta kai on hyvä, että on varautunut. Tuollainen kuvaamasi laaja koko Suomen kattava sähkökatko on varsin epätodennäköinen. Tässä ketjussa haettiin toimintaohjeita ihan tavallisten lyhyempien sähkökatkojen varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sun kännykässä oo taskulamppua?
Otsalamppu tai pieni taskulamppu on paljon kätevämpi. Sillä tekee oikeasti jotain talvella pimeässä ulkona, kun se iPhone ei suostu toimimaan pakkasilla.
Mikäs olisi hyvä pieni taskulamppu? Pitäisi varmaan alkaa kantamaan aina taskussa mukana kun Putini pistää sähköt poikki
Sellainen 2e kolikon kokoinen
Runkkaan ihan varmuuden vuoksi.
Toivottavasti se ei ala just kun on hississä, että pääsisi ulos sieltä. Kotona pitäisi odotella taskulampun kanssa tai kynttilä pöydällä sitä vahtien.
Sitä tapahtuu aika usein ilmajohtojen takia, joten katsoisin vikakartan netistä. Jos muilla olisi valot, tarkastaisin sulakkeet. Sitten saisi mies vähän tutkia asiaa tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti se ei ala just kun on hississä, että pääsisi ulos sieltä. Kotona pitäisi odotella taskulampun kanssa tai kynttilä pöydällä sitä vahtien.
Jos se alkaa kun olet hississä niin se hissi tulee täydellä vauhdilla alas
Otan kaikki lamput esille, valaisevat hyvin. Jos on nälkä, niin laitan ehkä jotakin ruokaa tai keitän kahvia tai teetä. Lepään tai luen tai otan yhteyttä ystäviin tai sukulaisiin.
Eipä tässä kämpässä ilman sähköjä ole oikein mitään tekemistä niin kääntyisin takaisin ja menisin vaikka absille kahvinjuontiin.
Käynnistän varavoiman ja käännän verkonvaihtokytkintä. Täällä maalla ihan tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Laitan katkaisiasta valot päälle.
Katkaisija.
Vierailija kirjoitti:
Otan kaikki lamput esille, valaisevat hyvin. Jos on nälkä, niin laitan ehkä jotakin ruokaa tai keitän kahvia tai teetä. Lepään tai luen tai otan yhteyttä ystäviin tai sukulaisiin.
Millä energiamuodolla sinä kokkaat ja keität, kun on sähkökatko? Onko sinulla puuliesi?
Haen kännykän valolla otsalampun päähän, laitan takkaan tulet. Odotteln leipää mutustaen, että sähköt tulee takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä energiamuodolla sinä kokkaat ja keität, kun on sähkökatko? Onko sinulla puuliesi?
Kaasulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sun kännykässä oo taskulamppua?
Otsalamppu tai pieni taskulamppu on paljon kätevämpi. Sillä tekee oikeasti jotain talvella pimeässä ulkona, kun se iPhone ei suostu toimimaan pakkasilla.
Nyt aloittaja puhuukin portaikossa kulkemisesta. Meillä oli käytävä pimeänä edes hissi ei toiminut, kun oli taloyhtiön edellinen omistaja jättänyt sähkölaskun maksamatta, tosi kiva ei näkynyt televisiostakaan mitään. Ainut hyvä puoli oli, että portaikossa on ikkunat, muuten olisi ollut hyvinkin haasteellista kulkea koiran kanssa sisään ja ulos portaikossa
Ne ikkunat ei paljon auta jos kello on yli 16
Auttaa ne, täällä tulee joulun aikaan jo klo 14 pimeä, ei haittaa kyllä sieltä ulkoa aina sen verran valoa tulee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole se keneltä kysyit, mutta minulla ainakin on olemassa kaasulla toimiva retkikeitin, jolla olen pari kertaa sähkökatkon aikana sopat keittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Sitä tapahtuu aika usein ilmajohtojen takia, joten katsoisin vikakartan netistä. Jos muilla olisi valot, tarkastaisin sulakkeet. Sitten saisi mies vähän tutkia asiaa tarkemmin.
Itse aina katon ensin ikkunasta, että palaako naapurissa valot ja sen jälkeen tarkastan vielä vikakartan, joka muuten ei aina ole ajan tasalla. Jos kumpikaan ei anna viitteitä yleisestä sähkökatkosta, menen tutkimaan sulaketaulua. Se sulaketaulukaan ei aina anna vastausta. Toissa kesänä ukkonen iski sen verran lähelle, että se nasautti ulkoseinässä olevan pääsulakkeen.
Vierailija kirjoitti:
Runkkaan ihan varmuuden vuoksi.
Minkä se runkkutuokio varmistaa?
Totean asian mennessäni vessaan käsien pesulle, valot eivät syty. Kädet pestyäni napsautan pöytälampun päälle, jotta näen milloin sähköt palaavat. Istun siksi ajaksi pläräämään puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Totean asian mennessäni vessaan käsien pesulle, valot eivät syty. Kädet pestyäni napsautan pöytälampun päälle, jotta näen milloin sähköt palaavat. Istun siksi ajaksi pläräämään puhelinta.
Kivat sulle, että sitä vettä tulee. Minulla kun se vesi tulee omasta kaivosta sähköpumpun avulla, niin jää sähkökatkojen aikana ne käsienpesutkin väliin.
Siitä vaan. Älä sitten ihmettele, kun niissä nettipalveluissasi ei ole virtaa.
Minä olen varautunut ja toivoisin muidenkin olevan. Aina löytyy kuitenkin niitä, jotka luulevat voivansa laajassa sähkökatkossa elää kuten normaalistikin. Jos he ymmärtäisivät, mikä silloin toimii ja mikä ei, niin osaisitte varautua ennakkoon. Ei ole ystävän teko hyssytellä niin, että ihmiset jäävät väärään käsitykseen, eivätkä osaa toimia oikein ja hankkia oikeanlaista kotivaraa.