Tulet kotiiin ja sähköt on poikki. Miten toimit?
Itse en varmaan pääsisi edes kotiin asti vaan kompastuisin pilkkopimeässä portaikossa matkalla 9 kerrokseen.
Kommentit (712)
Jos sähkökatko venyy, niin laitan aggregaatin päälle ja teen ruokaa sen avulla. Lämmöt hoituu tarvittaessa takasta ja kaasulämmittimellä. Kotivara takaa ruuan saannin, vaikka kaupat olisi kiinni.
Toimiiko edes ulko-oven sähköinen lukitus jos sähköt on poikki?
Kännykän akku on loppu ja korkkaan cokiksen
Tilaan vuokra n eeke rin polkemaan nurkassa olevaa kuntopyörää johan asennettu dynamo joka tuottaa virtaa..
Soitan mun sugar daddylle et maksaa mun sähkölaskut 🤫
>Itse en varmaan pääsisi edes kotiin asti vaan kompastuisin pilkkopimeässä portaikossa matkalla 9 kerrokseen.
miksi ihmeessä kompstuisit?
portaikossa on kaide ja ensimmäisen portaan jälkeen, portaiden astelu on lihasmuistista.. et sä niitä portaita valossa tai päivälläkään katsele
Poltan sisälämlämpölkynttilöitä ja nautin pineydestä
Vierailija kirjoitti:
Eikö sun kännykässä oo taskulamppua?
Ei ole akkua ja valoteho muutenkin olematon
Meillä ei kyllä sulakkeet pala juuri koskaan, joten epäilisin heti syyksi laajempaa sähkökatkoa. Skippaisin siis sulakkeiden tarkastelun ja kävisin katsomassa sähköyhtiön sivuilta tiedotteet. Todennäköisesti naapuri tai joku taloyhtiön hallituksesta on ehtinyt jo tehdä tämän ja laittaa siitä viestiä kaikille ennen kuin ehdin itse tarkistella. Jos mitään mainintaa asiasta ei löytyisi, soittaisin sähköyhtiön vikapalveluun ja tiedustelisin tilannetta.
Jos olisi pimeä, ottaisin taskulampun eteisen laatikosta ja kävisin sytyttelemässä patterivaloja ympäri taloa. Välttäisin avaamasta jääkaappia pariin tuntiin, mutta muuten varmaan lueskelisin lamppujen valossa ja odottaisin katkon olevan ohi. Jos tulisi nälkä, ajelisin kaupungin toiselle laidalle syömään :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kyllä sulakkeet pala juuri koskaan, joten epäilisin heti syyksi laajempaa sähkökatkoa. Skippaisin siis sulakkeiden tarkastelun ja kävisin katsomassa sähköyhtiön sivuilta tiedotteet. Todennäköisesti naapuri tai joku taloyhtiön hallituksesta on ehtinyt jo tehdä tämän ja laittaa siitä viestiä kaikille ennen kuin ehdin itse tarkistella. Jos mitään mainintaa asiasta ei löytyisi, soittaisin sähköyhtiön vikapalveluun ja tiedustelisin tilannetta.
Jos olisi pimeä, ottaisin taskulampun eteisen laatikosta ja kävisin sytyttelemässä patterivaloja ympäri taloa. Välttäisin avaamasta jääkaappia pariin tuntiin, mutta muuten varmaan lueskelisin lamppujen valossa ja odottaisin katkon olevan ohi. Jos tulisi nälkä, ajelisin kaupungin toiselle laidalle syömään :)
Jatkan vielä. Pidän kännykässä aina latauksen lähes täysissä, joten virran loppumisesta ei tule ongelmaa. Aina voi mennä myös autoon lataamaan kännykkää. Autosta saa myös virtaskaa muihin laitteisiin tarvittaessa. Ja autolla tosiaan pääsee nopeasti sellaisiin paikkoihin, joissa sähköt on :)
Vierailija kirjoitti:
Minä katsoisin katulamppuja muita taloja, että palaako niissä valot. Jos kaikkialla on pimeää, niin kyse on laajasta sähkökatkosta, pahimmillaan koko Suomen kattavasta sähkökatkosta. En lähtisi silloin mihinkään ajelemaan, vaan ottaisin esiin taskulampun. Lisäksi kaivaisin esiin patteriradion ja kuuntelisin sieltä, onko tiedotusta, mistä on kyse. Jos olisi talvi, sulkisin ikkunat, koska kohta alkaisi tulla kylmä, kun lämmityskään ei toimi ilman sähköä. Sitten kun selviäisi, mistä on kyse, kävisin lähellä asuvien sukulaisten luona kertomassa heillekin, jolleivät vielä tiedä, ja katsoisin, tarvitsevatko he apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä katsoisin katulamppuja muita taloja, että palaako niissä valot. Jos kaikkialla on pimeää, niin kyse o
Taidat olla vähän vanhemman sukupolven edustaja. Sähköyhtiöiden vikakartoista näkee, mitä alueita katkot koskevat ja sieltä myös näkee, millä alueilla sähköt on. Ei tarvitse epävarmuudessa elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä katsoisin katulamppuja muita taloja, että palaako ni
Laajassa sähkökatkosta ei toimi netti, eikä sähkölaitoksen vikakartta... Ei voi silloin katsoa mistään vikakartasta, että mihin sähkökatko rajoittuu.
Ainoa viestintäväline sellaisessa tilanteessa on perinteinen patteriradio. Tavalliset radiolähetykset toimivat pahimmissakin kriiseissä ja ne ovat se tiedonlähde, jota kannattaa seurata.
Eli tiedoksi ketjun joillekin lukijoille, jotka eivät näköjään tiedä, että laajassa sähkökatkosta ei toimi paitsi valot, niin ei myöskään kännykät ja netti, kerrostaloissa ei toimi lämmitys, eikä viemärit eikä vesihanat, sillä nekin ovat riippuvaisia sähköstä nykyään. Kaupat menevät kiinni, mitään ei voi enää ostaa, eikä bensa-asema toimi jne.
En mitään. Odotan että sähköt tulee takas.
Vierailija kirjoitti:
Laitan katkaisiasta valot päälle.
Mikä tollanen sika on?
Vierailija kirjoitti:
Eli tiedoksi ketjun joillekin lukijoille, jotka eivät näköjään tiedä, että laajassa sähkökatkosta ei toimi paitsi valot, niin ei myöskään kännykät ja netti, kerrostaloissa ei toimi lämmitys, eikä viemärit eikä vesihanat, sillä nekin ovat riippuvaisia sähköstä nykyään. Kaupat menevät kiinni, mitään ei voi enää ostaa, eikä bensa-asema toimi jne.
Tukiasemissa riittää varavirtaa useaksi tunniksi, joten mobiiliverkko kyllä toimii. Myös puhelut toimivat. Kannattaa ottaa asiasta selvää eikä pelotella jo valmiiksi peloissaan olevia.
silloinhan minä juuri sinne pääsen, kun niiden murtohälyttimet ei toimi