Oletko katunut, että teit lapsia?
Minulla ei ole lapsia, en ole halunnut. Siskoni koko ajan piikittelee ja ilkeilee minulle sen takia, kun en ole halunnut tehdä omia lapsia. Olen ajatellut, että kaduttaako häntä, kun teki lapsia. Olisiko tämä syy jatkuvaan ilkeilyyn?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Miten voisi katua parasta asiaa maailmassa? Tuskin kukaan.
Ei se kaikille ole paras asia maailmassa. Joillekin jopa päinvastoin. Newsflash.
Vierailija kirjoitti:
Se maailma mihin tein lapset oli aivan eri maailma kuin nyt. Mutta silti ei kaduta. Tarkoitan vain sitä, että jos nyt olisi aika yrittää lasta, niin miettisin varmasti aivan erilailla asiaa. En tiedä yrittäisinkö edes ollenkaan. Maailman tilanne on huolestuttava. Mutta mitä siskoosi tulee, niin en usko hänen katuvan. Hän vain ei ehkä ymmärrä elämää ilman lapsia, joka on kurjaa, koska ihmiset ja tilanteet ovat erilaisia.
Minua kiinnostaa, kun tätä hoetaan nyt joka puolella...Miksi maailman tilanne on sinusta sellainen, että et välttämättä uskaltaisi tehdä lapsia? Eikös nyt ole menossa se vakiomäärä sotia, mitä aina aikaisemminkin? Talouksilla menee koko ajan pienempi osa tuloista ruokaan. Lähes jokaisella on katto päänsä päällä. Kaikkien opiskelut maksetaan 18-vuotiaaksi saakka. Ymmärrän, että m aa hanmuuttoasiat tietenkin huolestuttaa. Mutta jospa niihinkin saataisi joku roti tulevaisuudessa. Eli, mikä sinua pelottaa maailman tilanteessa?
"Eihän se niin sanonut vaan mikä HÄNEN elämässä on tärkeää. Ei sanonut, että SINUN elämässä pitäisi olla tärkeää...
Aivan eri asioita.
-sivusta-"
"--siskosi pitää myös omia lapsiaan elämänsä parhaana asiana eikä vain voi ymmärtää ettet sinä halua sellaisia."
Vierailija kirjoitti:
En ole katunut sekunttiakaan. Lapseni ovat minulle kaikki kaikessa. Itsekään en ollut nuorempana varma haluanko lapsia, tai pikemminkin että olenko valmis luoumaan mukavasta ja helposti lapsettoman arjesta. Biologinen kello kuitenkin tikitti ja päätimme yrittää lasta. Kaksi lasta olemme saaneet ja he ovat parasta elämässäni, olen niin onnellinen heistä. Jokainen tekee kuitenkin omat päätöksensä. En osaa tietysti siskostasi sanoa mitään, mutta ehkä siskosi pitää myös omia lapsiaan elämänsä parhaana asiana eikä vain voi ymmärtää ettet sinä halua sellaisia. Kai nyt täytyisi olla aika katkera ja ilkeä ihminen, jos toivoisi toiselle jotain, mitä itse pitää virheenä?
Kun vaan muistat ettei kaikkien lapsettomien arki ole helppoa eikä mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole katunut tai ehkä joskus hetkellisesti, mutta useimmiten ajattelen, että ne ovat parasta, mitä minulle on ikinä tapahtunut ja elämä olisi kovin köyhää ilman heitä. Toisaalta en ajattele että kaikkien pitäisi hankkia lapsia. Kaikki ei sovi vanhemmiksi. Hyväksyn muidenkin valinnat. En halua tyrkyttää omia valintojani.
Juuri näin. Itse olen onnellinen lapsistani. Ovat muokanneet minua siedettävämmäksi= ei-niin -itsekeskeiseksi ihmiseksi . Ja tällä en tarkoita, että muut lapsettomat ihmiset olisivat sellaisia. Minulle ihan ok, etteivät kaikki halua lapsia. Kukin elää niin kuin parhaaksi näkee. Jos nyt olisin nuori nainen, en varmaan haluaisi tehdä lapsia tällaiseen maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
35 and ready to settle down. Pillu on kuin levinnyt subway patonti jännämiesten jäljiltä.Nami nami nykynaiset
Siellä taas yksi u l i jolla ei ole aavistustakaan miten pillu toimii. Eikä ihme, kun sellaiseen ei ole kosketuspintaa saanut oman syntymänsä jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän noita ihkuja nuoria voi kuin ihailla. Täynnä intoa, epävarmuutta ja uskoa tulevaan. Olisi ollut suuri sääli, jos tämä kaikki olisi jäänyt kokematta heidän kanssaan. Elämäni on todellakin ollut, ja on, paljon rikkaampaa heidän kanssaan.
Tämä. Elämä ilman lapsia olisi ollut kyllä tylsää. En käsitä, miten joku voi ajatella, että lapset vievät jotain pois. Minun elämääni ne ovat tuoneet valtavasti hienoja asioita ja kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
En kadu.Minusta olisi suoraan sanottuna mielisairasta katua omia lapsiaan.
Julmaa ja sairasta.En haluaisi sellaisia äitejä olevan olemassakaan.
Taatusti jonkun sarjamurhaajan vanhempi katuu lastaan. Vammaisen lapsen saanut voi myös katua, kun kaikki työ menee lopulta hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa tulla sinulle yllätyksenä, mutta aika iso osa naisista on äitejä ihan muista syistä kuin siitä, että halusi äidiksi rakastamansa miehen lapsille. Omakin äitini sanoi, että sitä ei edes kyseenalaistettu hänen nuoruudessaan, sillä naimisiin menemättömyys ei ollut vaihtoehto. Ja naimisissa naisen tahto oli toissijainen asia. Omituista, miten tämäkin kääntyy äitivihaksi, kun äiti on tällaisessa tapauksessa ollut vain toisten tahdon välikappale
Ihmettelen suuresti näitä tarinoita jonkun nuoruudesta, jolloin asiat olivat ihan kauheita ja naisilla ei ollut omaa tahtoa ja olivat orjia ja lapsentekokoneita. Olen itse jo aika vanha ja oma äitini ja omat isoäitini ovat menneet naimisiin mielitiettyjensä kanssa ja olleet onnellisia liitoissaan ja lapsistaan. En tunnista tällaista naisten orjuutussuomea ollenkaan. Ja tiedän, että aina on ollut ja on onnettomia ihmiskohtaloita, enkä puhu nyt niistä.
"Höpö höpö. Se on vain Hesarin ja Ylen luoma kuva asiasta. Jostain syystä joillain ihmisillä on valtava tarve mollata lasten saantia ja myydä nuorille naisille kuvaa perhe-elämästä jotenkin vajavaisena elämänä ja elämän haaskaamisena. Vaihtoehto on ilmeisesti kipuilla sukupuolensa kanssa ja matkustella tai jotain. Meillä tulee olemaan kohta valtavat määrät lapsettomia naisia, jotka katuvat sitä, että eivät aikanaan saaneet lapsia."
Jessus mikä muusinuija.
Ei se, että lisääntymisen katumisesta puhutaan, tarkoita että lastensaantia mollataan tai että siitä maalataan tietynlaista kuvaa. Se nyt vaan on kylmä fakta ettei vanhemmuus sovi kaikille. Joillekin lisääntyneille se on kova pala purtavaksi, kun katumus kalvaa sisältä mutta sitä ei uskalleta myöntää edes itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maailma mihin tein lapset oli aivan eri maailma kuin nyt. Mutta silti ei kaduta. Tarkoitan vain sitä, että jos nyt olisi aika yrittää lasta, niin miettisin varmasti aivan erilailla asiaa. En tiedä yrittäisinkö edes ollenkaan. Maailman tilanne on huolestuttava. Mutta mitä siskoosi tulee, niin en usko hänen katuvan. Hän vain ei ehkä ymmärrä elämää ilman lapsia, joka on kurjaa, koska ihmiset ja tilanteet ovat erilaisia.
Minua kiinnostaa, kun tätä hoetaan nyt joka puolella...Miksi maailman tilanne on sinusta sellainen, että et välttämättä uskaltaisi tehdä lapsia? Eikös nyt ole menossa se vakiomäärä sotia, mitä aina aikaisemminkin? Talouksilla menee koko ajan pienempi osa tuloista ruokaan. Lähes jokaisella on katto päänsä päällä. Kaikkien opiskelut maksetaan 18-vuotiaaksi saakka. Ymmärrän, että m aa hanmuuttoasiat tietenkin huolestuttaa. Mutta jospa niih
Ympäristökatastrofi. Maahanmuuttoasioita en pidä ongelmana.
Ohis
Lapsien synnyttäminen tähän maailmaan on melkein rikos heitä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän noita ihkuja nuoria voi kuin ihailla. Täynnä intoa, epävarmuutta ja uskoa tulevaan. Olisi ollut suuri sääli, jos tämä kaikki olisi jäänyt kokematta heidän kanssaan. Elämäni on todellakin ollut, ja on, paljon rikkaampaa heidän kanssaan.
Tämä. Elämä ilman lapsia olisi ollut kyllä tylsää. En käsitä, miten joku voi ajatella, että lapset vievät jotain pois. Minun elämääni ne ovat tuoneet valtavasti hienoja asioita ja kokemuksia.
Lapsen myötä tulee koko tunteiden paletti, myös surut, väsymys ja huoli. Uhmaikä ja murrosikä ovat vaikeita aikoja, mutta hienojakin aikoja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten tarkoitus ei liene tuottaa muille kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
"Höpö höpö. Se on vain Hesarin ja Ylen luoma kuva asiasta. Jostain syystä joillain ihmisillä on valtava tarve mollata lasten saantia ja myydä nuorille naisille kuvaa perhe-elämästä jotenkin vajavaisena elämänä ja elämän haaskaamisena. Vaihtoehto on ilmeisesti kipuilla sukupuolensa kanssa ja matkustella tai jotain. Meillä tulee olemaan kohta valtavat määrät lapsettomia naisia, jotka katuvat sitä, että eivät aikanaan saaneet lapsia."
Jessus mikä muusinuija.
Ei se, että lisääntymisen katumisesta puhutaan, tarkoita että lastensaantia mollataan tai että siitä maalataan tietynlaista kuvaa. Se nyt vaan on kylmä fakta ettei vanhemmuus sovi kaikille. Joillekin lisääntyneille se on kova pala purtavaksi, kun katumus kalvaa sisältä mutta sitä ei uskalleta myöntää edes itselle.
Kyllä siitä maalataan tietynlaista kuvaa. Se kuva on sellainen, että nainen on samanlainen kuin mies. Naisen pitää tehdä merkittävä työura. Lasten ja perheen haluamista pidetään heikkoutena, koska halutaan vahvistaa mielikuvaa naisesta miehen kaltaisena. Toisaalta halutaan heikentää ydinperheen asemaa, koska nykynarratiiviin kuuluu se, että valtio kasvattaa lapset ja perhe ja suku voidaan korvata jollain poliittisesti oikein ajattelevalla kaveripiirillä.
En kadu. Lapset ovat tuoneet valtavasti iloa ja merkityksellisyyttä elämään. Nyt ovat aikuistumassa ja muuttamassa vähitellen omilleen. Kun olin raskaana, monet varoittelivat, että pikkulapsivuodet on vaikeita. Olihan ne, mutta kyllä henkisesti itselle vaikeampi vaihe on tämä, jossa lapset lähtevät omilleen. Mulla on itselläni paljon harrastuksia, hyvä työ ja muuta, mutta lapset ovat mulle kaikkein rakkaimpia ihmisiä maailmassa ja onhan heitä ihana nähdä päivittäin. Mutta tiedostan sen, että oleellinen osa hyvää vanhemmuutta on osata luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa, kun tätä hoetaan nyt joka puolella...Miksi maailman tilanne on sinusta sellainen, että et välttämättä uskaltaisi tehdä lapsia? Eikös nyt ole menossa se vakiomäärä sotia, mitä aina aikaisemminkin? Talouksilla menee koko ajan pienempi osa tuloista ruokaan. Lähes jokaisella on katto päänsä päällä. Kaikkien opiskelut maksetaan 18-vuotiaaksi saakka. Ymmärrän, että m aa han
Mikä ympäristökatastrofi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa tulla sinulle yllätyksenä, mutta aika iso osa naisista on äitejä ihan muista syistä kuin siitä, että halusi äidiksi rakastamansa miehen lapsille. Omakin äitini sanoi, että sitä ei edes kyseenalaistettu hänen nuoruudessaan, sillä naimisiin menemättömyys ei ollut vaihtoehto. Ja naimisissa naisen tahto oli toissijainen asia. Omituista, miten tämäkin kääntyy äitivihaksi, kun äiti on tällaisessa tapauksessa ollut vain toisten tahdon välikappale
Ihmettelen suuresti näitä tarinoita jonkun nuoruudesta, jolloin asiat olivat ihan kauheita ja naisilla ei ollut omaa tahtoa ja olivat orjia ja lapsentekokoneita. Olen itse jo a
No nämä on jotain ihme porukkaa. Luin joskus palstalta, että sotien jälkeen naiset vaan joutui jäämään omaan kylään naimisiin eikä vaihtoehtoja ollut. Kyllä minun molemmat isoäitini ainakin opiskelivat sotien jälkeen, menivät naimisiin haluamansa miehen kanssa, saivat liudan lapsia (ja myöhemmin lapsenlapsia), tekivät hyvät urat, ovat matkustelleet paljon, on runsas seuraelämä ja ystäväpiiri ym. Ei minkäänlaista katkeruutta, päinvastoin iloisia vanhuksia jotka silminnähden ilahtuvat jälkeläistensä näkemisestä ja seurasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa, kun tätä hoetaan nyt joka puolella...Miksi maailman tilanne on sinusta sellainen, että et välttämättä uskaltaisi tehdä lapsia? Eikös nyt ole menossa se vakiomäärä sotia, mitä aina aikaisemminkin? Talouksilla menee koko ajan pienempi osa tuloista ruokaan. Lähes jokaisella on katto päänsä päällä. Kaikkien opiskelut makset
Nyt täytyy sanoa etten voi alkaa sitä vauvapalstalla syrjäytyneelle ummikolle juurta jaksain selittämään. :D Katso joskus vaikka telkkarista muutakin kuin Simpsonit.
Höpö höpö. Se on vain Hesarin ja Ylen luoma kuva asiasta. Jostain syystä joillain ihmisillä on valtava tarve mollata lasten saantia ja myydä nuorille naisille kuvaa perhe-elämästä jotenkin vajavaisena elämänä ja elämän haaskaamisena. Vaihtoehto on ilmeisesti kipuilla sukupuolensa kanssa ja matkustella tai jotain. Meillä tulee olemaan kohta valtavat määrät lapsettomia naisia, jotka katuvat sitä, että eivät aikanaan saaneet lapsia.